Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-08-10, 23:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Fornsvensk ackusativ: "jag ser han, jag ser hana".
Ackusativ i skolan idag: "jag ser honom, jag ser henne".
Okej! Men vi kan helt skippa dativen, jag gillar inte "jag ser han" som jag så ofta både ser och hör idag. Dock tyckte jag att det var kul att få veta att det faktiskt var helt korrekt att säga så i fornsvenskan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Betr. han/honom så är det väldigt vanligt i Göteborg med omnejd och vad jag noterat så är det ingen skillnad på vilken ålder man är i.
Jag ser det ofta på nätet där folk är från alla möjliga håll. Och jag har tyckt att det ser ut som om yngre "syndar" mest.

Men när just den här frågan har kommit upp på andra ställen så brukar alltid flera anse att det finns ett dialektalt inslag också. Det kanske stämmer.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-08-10, 23:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg

Om jag läser en tidning eller bok vill jag att det ska stå korrekt, men här, nej tack- inga språkpoliser.
Jag har hittills inte sett ett enda forum utan just såna här diskussioner - alltså diskussioner om hur man ska skriva korrekt. Kalimera behöver inte vara ett undantag
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-08-11, 00:07
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag har hittills inte sett ett enda forum utan just såna här diskussioner - alltså diskussioner om hur man ska skriva korrekt. Kalimera behöver inte vara ett undantag
Med nej till språkpoliser menade jag att jag inte vill att det blir tillsägelse ifall någon stavar fel eller skriver grammatiska fel.

Jag vill gärna ha sådana här diskussioner om språket, det tycker jag är både roligt och intressant. Bra oxå
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-08-11, 00:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Med nej till språkpoliser menade jag att jag inte vill att det blir tillsägelse ifall någon stavar fel eller skriver grammatiska fel.

Jag vill gärna ha sådana här diskussioner om språket, det tycker jag är både roligt och intressant. Bra oxå
Tycker jag oxå

Att det är färre påpekanden om språkfel här än på många andra ställen beror nog på att det är mest äldre som hänger här. Skriver någon som en kratta så förstår man att det beror på något - dyslexi t ex - och då säger man inget.

Mest bråk brukar det bli där äldre irriterar sig på yngres språk, är min erfarenhet. Fast här finns ju inte så många yngre
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-08-11, 00:19
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Med nej till språkpoliser menade jag att jag inte vill att det blir tillsägelse ifall någon stavar fel eller skriver grammatiska fel.

Jag vill gärna ha sådana här diskussioner om språket, det tycker jag är både roligt och intressant. Bra oxå
Jag har inte upplevt att någon får tillsägelse om de stavar eller skriver fel, just den här tråden handlar väl bara om det som är korrekt svenska i skrift eller muntligt? Jag tycker som du att det är intressant med såna här diskussioner, men jag skulle aldrig i livet kritisera eller kommentera inägg eller resebrev här på Kalimera!!! Resebrev och inlägg MÅSTE bara få berättas av alla, oavsett språkbruk!!!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-08-11, 00:22
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

[quote=inkfish;217099
Fast här finns ju inte så många yngre[/quote]

Nu tror jag att du har fel...men jag kan ha fel!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-08-11, 00:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Något som ofelbart dyker upp förr eller senare när språkpoliser samlas är:

"... men min svenskalärare har lärt oss att faktiskt att...."

"Det heter inte svenskalärare, det heter SVENSKLÄRARE! Kan folk ingenting nuförtiden?!"

Det är bara det att svenskalärare också är okej numera, det är bara en annan stilnivå:

Länk till det användbara Språkrådet igen
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-08-11, 00:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå istället för också

Här är förresten en annan användbar länk för språkintresserade:

Länk till SAOL online.

Äntligen finns faktiskt Svenska Akademiens ordlista på nätet. Tidigare fanns bara SAOB, Svenska Akademiens ordbok och det var den folk fick träffar på när de googlade efter SAOL. Och det ledde till rena kriget i språktrådar för SAOB är en historisk ordbok och inget annat, någon kunde hävda sin rätt med en förklaring som var 200 år gammal utan att förstå att den var just det
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-08-11, 00:50
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag har inte upplevt att någon får tillsägelse om de stavar eller skriver fel, just den här tråden handlar väl bara om det som är korrekt svenska i skrift eller muntligt? Jag tycker som du att det är intressant med såna här diskussioner, men jag skulle aldrig i livet kritisera eller kommentera inägg eller resebrev här på Kalimera!!! Resebrev och inlägg MÅSTE bara få berättas av alla, oavsett språkbruk!!!
Nej, några språkpoliser har jag inte upplevt här heller
Att skriva så att det framgår vad jag menar, det är visst svårare för mig än att stava rätt.

jag försökte vara lite finkänslig och inlindat påpeka att jag tyckte det var tråkigt att felstavningarna, i ett inlägg i denna tråden, fick en kommentar. Kanske gjordes det just på grund av vad vi diskuterar, men sånt är onödigt, tycker jag.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-08-11, 01:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
jag försökte vara lite finkänslig och inlindat påpeka att jag tyckte det var tråkigt att felstavningarna, i ett inlägg i denna tråden, fick en kommentar. .
Men just den HÄR tråden handlar ju om språkbruk och då tycker jag att det måste få vara helt okey att kommentera just felstavningar och kommentarer, annars är det ju ingen mening med att diskutera just språkbruk och stavning! Det är liksom fakta som gäller då och inte finkänslighet...vilket inte gäller i forumet i övrigt..eller i resebrev...hoppas du förstår vad jag vill säga!

Yanna
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-08-11, 09:41
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Oxå istället för också

Vilken intressant diskussion! Vad gäller det skrivna ordet finns det ju så många aspekter att ta hänsyn till. "Chatter" och forum är för mig platser för talspråk: snabbt och rakt. Att det slinker med ett och annat slarvfel bryr jag mig ganska lite om, både var gäller stavning och grammatik...

Jag har haft förmånen att jobba med "vanliga" människor skrivande i många år och slutar aldrig att fascineras över hur varierade texterna är vad gäller språkbruk, rättstavning och förmåga att berättar. För mig kommer alltid det sistnämnda först på min "viktighetslista". Väldigt många som skickar in berättelser inleder sina texter med att be om ursäkt för sitt skriftbruk; det finns fortfarande en djupt rotad skamsenhet kring att inte behärska språket helt korrekt. Men den typen av fel är ju väldigt enkla att rätta till. Värre är det med dem som skriver helt felfritt och briljerar i oklanderlighet men som inte har "ett skit" att berätta. Den sortens texter går ju aldrig att rädda...

Jag tycker att språket är viktigt, och njuter av ett ordrikt och nyanserat språk. Men om vi skulle sätta munkavle på alla dem, som av olika anledningar, inte kan skriva helt korrekt skulle det bli väldigt, väldigt tyst och tråkigt. Många intressanta röster skulle tystna och många världar skulle stängas bakom en branddörr av rättstavade ord.

Vad gäller oxå, är jag helt övertygad om att det snart kommer in i SAOL som en alternativ stavning.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-08-11, 09:46
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Hej vännen!

Jag förstår dig precis och det är väl det negativa med att umgås med folk, antingen på nätet eller IRL. Att det som är annorlunda måste förklaras. Det är i och för sig OK! Men att förklaringen skall dissikeras och kontrolleras. Viktas. Det irriterar.

Bara vara, notera, kanske fråga och om inte acceptera, se förbi. Jättesvårt ibland.

Ha det gott i paradiset!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-08-11, 10:34
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Kyy Visa inlägg
Hej vänner!
Det är denna "typen" av inlägg och allför många liknande som gör att jag inte loggar in och deltar.
Men "gästar" gärna och läser det mesta.

Snart hemma i paradiset...
: ) Riitta
Ett sånt inlägg kittlar min nyfikenhet. Jag läste en, som jag tyckte, rolig diskussion och så kommer: denna typen av inlägg gör att jag inte loggar in... då snurrar tankarna i mig: varför? Är diskussionen är tråkig? Är det av rädsla för att skriva fel? Är någon sårad? Man skulle helt enkelt vilja veta lite mer varför ...och var är paradiset? Grekland antar jag?

Jag har full respekt för att man ser olika på saker, annars hade det varit för trist.

Senast redigerad av Vilma den 2010-08-11 klockan 10:41.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-08-11, 10:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Är det inte så att en viss generation aldrig fick lära sig skrivstil, min fundering blir då vad de lärde sig om skrivregler överhuvudtaget? Jag har inga förutfattade meningar utan detta är endast en undran, en fundering...
Inte en hel generation, det var nog bara ett par år på 70-talet, årgång -67 fick inte lära sig gammal-skrivstil, vi band ihop bokstäverna bara, tyvärr kan jag inte skriva så på datorn och frågan är vad man använder skrivstil till idag?
Jag har aldrig lidit av att inte kunna skriva "riktig" skrivstil

Skrivregler lärde vi oss, jag ser idag på facebook att jag och mina gamla grundskolevänner använder exakt samma typ av skriftspråk, minns fortfarande väldigt klart alla lustiga exempel som svenskläraren gav vad det gäller särskrivningar och syftningsfel, han måste bankat in det i huvudet på oss, för vi är rätt snabba att "hugga på" varandra om man tabbar sig
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-08-11, 12:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

När vi ändå är igång kanske vi kan ta var och vart också?
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-08-11, 13:02
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Oxå istället för också

Ja, hurra!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-08-11, 15:43
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
När vi ändå är igång kanske vi kan ta var och vart också?
VART (i vilken riktning) ska du gå min lilla flicka och VAR (plats) har du varit. Kanske kan va' nå't?? "Typ på ett ungefär liksom" - ba

Norrut kanhända att man säger Vars har du varit? Kanske det finns sydliga varianter också
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-08-11, 17:08
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
De reglerna är säkert bra, men inte kommer man ihåg dem.

Tror jag kommit på en enklare regel. Om man tittar på min mening ovan, så ser man att DE används i början av en mening, medan DEM används i och i slutet av en mening....kan det va så enkelt?? Har inte kollat det så noga, men jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.

Yanna
Ja, ungefär så.

Formellt kan man säga att ordet DE används när det utgör subjektet i en mening (svarar på frågan Vilka är det som skrattar?), t ex De skrattar åt honom.
Ordet DEM används när det utgör objektet i en mening (svarar på frågan Vilka skrattar han åt?), t ex Han skrattar åt dem.

Hm... lät krångligt kanske?


Carina - svensklärare
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-08-11, 17:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
De reglerna är säkert bra, men inte kommer man ihåg dem.

Tror jag kommit på en enklare regel. Om man tittar på min mening ovan, så ser man att DE används i början av en mening, medan DEM används i och i slutet av en mening....kan det va så enkelt?? Har inte kollat det så noga, men jag kan inte spontant komma på en enda mening som börjar på DEM.

Yanna
Det är möjligt att "din regel" funkar.
Men inte är det svårt att komma ihåg oss/dem (objekt)
vi/de (subjekt)
Vitsen med den är ju att det är lika många bokstäver i oss som dem.
Det är ju även så man skiljer döv- respektive blind- skylten åt i trafiken

Helén- som tror att mina skolkunskaper hänger med ända fram till pluskvamperfekt, där stoppar jag.
Några käcka ramsor med tyska prepositioner finns också inbankade i hjärnbalken
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-08-11, 18:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Oxå istället för också

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Kanske kan va' nå't?? "Typ på ett ungefär liksom" - ba
O då sa han ba o ja sa till hon ba o vi sa till han ba, typ
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT