Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-05-13, 16:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Strumpor i sandaler är väl rätt så okey. Men foppatofflor borde vara förbjudna annat än på jobbet. Det är bara en svensk familj som man kan se på flygplatsen i foppatofflor, avsaknaden av stil är hemskt att se.
Det er ikke noe bedre i Norge, tenker jeg. Det går an å kle seg komfortabelt for flyreisen, uten å se ut som om man skal drive hagearbeid på hytta!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Verkar väldigt opraktiskt när man ska gå och kissa, också
Heldigvis er det god plass til bleier
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-05-13, 16:27
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Strumpor i sandaler är gräsligt och likaså foppatofflor.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-05-13, 16:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Årets "tavernatråd" Vägen fram till rätt eller fel är underhållande läsning, att vi klär oss olika är väl en jäkla tur i alla fall, tänk så lite vi haft att förfasa oss över annars.

Helén- som idag inte tänkte mig för utan åkte till mataffären med crocs på fötterna
Är jag klok eller- det är ju ett strandplagg och hemmatofflor

Senast redigerad av Hellen den 2010-05-13 klockan 16:34.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-05-13, 17:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Jag tycker faktiskt inte att svenskar klär ner sig, vilken generalisering! Det finns alltid undantag, men det är just undantag, men det är väl just dessa som "syns".
Att jag sett glitter på stranden är inget jag tror eftersom jag sett det, men jag vet inte exakt från vilket land dessa varit från.
Sen är det ju också en viss skillnad på hur man klär sig inför en resa om man ska på storstadsshopping, affärsresa eller semesterresa.

Yanna

Senast redigerad av Yanna den 2010-05-13 klockan 17:34.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-05-13, 17:53
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Bra att vi är överens!

Man ser exempel på dålig klädstil från alla länder, men det ju också så att många inte klär ner sig medvetet, dom har bara inget intresse eller inte vet vad som är stil eller inte. Och om alla människor skulle klä sig stilenligt så skulle det heller inte finnas behov att hjälp..typ Stilpoliserna på TV.

Fast det är kul att sitta och kolla på folk och alla dessa stilar/ostilar!

Yanna
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-05-13, 17:58
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Va? 900 spänn för ett par lodisbyxor, det måste vara en lodis av hög klass Jag tror att många missförstod mig tidigare.

Det är just detta jag menar, att klä sig snyggt inför en resa eller för stranden måste inte betyda glitter som många tycks tro. Man kan se snygg ut på ett enkelt sätt. Svenskar har mycket att lära sig av både italienare och fransmän och visst är det snyggt med smycken på stranden t.ex., det är hög klass
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-05-13, 18:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Svenskar har mycket att lära sig av både italienare och fransmän och visst är det snyggt med smycken på stranden t.ex., det är hög klass
Det är där jag inte håller med dig. Jag tycker inte att vi har så mycket att lära av dem - för mig räcker det att jag vet att den där skillnaden finns. Och att vi skandinaver är i minoritet i Europa om vår Intersport-stil på semestern. Därför kan jag anpassa mig lagom mycket.

Det där gäller ju även i vardagen. Klädkod verkar vara relativt nytt på svenska företag, t ex. Och jag är helt övertygad om att fransmän går i kostym till kontoret i större utsträckning än svenskar gör. Jag säger dock inte att det är bra eller dåligt, jag konstaterar bara att det är så det ser ut.

(Vad gäller semesterkläder så insåg jag i Goa i vintras att det nog är en rätt välbärgad medelklass som har råd att åka till Grekland numera. I Goa, lågprisresmål, syntes det att turister av alla nationaliteter faktiskt inte hade lika gott om pengar).
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-05-13, 18:14
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det har hänt och kommer att hända igen att jag äter middag nån kväll i vindbyxor. Om det blåser lite kallt och jag ska på en enkel taverna. Det är ett medvetet val jag gör - jag vet att varken italienare, fransmän eller greker skulle tycka att det var rätt. Men i vissa fall gör jag det ändå.
Jag gillar dig ändå Huvudsaken är att du inte har foppatofflor
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-05-13, 18:16
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Jaha...vem har rätten att ha rätt och vem har fel i hur man ska klä sig?
Jag tycker inte att jag har mer att lära av italienskor och fransyskor än vad de har att lära av mig...så de så!

Yanna
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-05-13, 18:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Jag gillar dig ändå Huvudsaken är att du inte har foppatofflor
Om jag hittar ett par från Manolo Blahnik, är de okej då?

Don't worry, det kommer aldrig att hända. Foppatofflor är inga skor, det är ett par formgjutna plastklumpar och jag vill inte att mina ben ska sluta så
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-05-13, 18:20
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Jag kan bara inte låta bli, tänk på kära vänner! att när i antiken civiliserade greker och romare skapade begreppet klädkod och skred runt i sina vackra kläder och samtalde, då sprang vi i Skandinavien fortfarande runt i djurhudar och tjoadeTur att vi har kommit en bra bit på väg
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-05-13, 18:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Skapade klädkod? Bah. Du menar att det räcker att vi virar in oss i ett lakan?

Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-05-13, 18:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Strumpor i sandaler

En märklig diskussion! Jag har följt inläggen och blir alltmer förvånad.
Vad handlar det hela om? Är det så att vi ska sitta att bedöma medmänniskor efter klädsel eller vad? Samt analogt med detta göra en bedömning om etikettsbrott alternativt smaklöshet?

Om nu någon person vill ha strumpor i sandalerna, ja, men vad är det att förfasa sig över? Jag förstår icke att detta skulle kunna vålla harm hos andra turister eller grekbefolkningen.

Visst kan jag i mitt stilla sinne stundtals förvånas över vissa klädslar ute i övärlden. Ett par i ATP-åldern, där herrn har ljusa gabardinbyxor, bruna flätade skor samt tillhörande klubbblazer. Ekipaget kompletteras med vit struken skjorta och slips. Allt detta en varm kväll med dryga trettio graders hetta. Frun är draperad i en skrikig långkjol av gul färg med stora röda solar som mönster.

Men vadå,, Icke kan det ankomma på mig att döma ut dessa ekipage som smaklösa. Helt uppenbart trivs sällskapet med denna mundering, och då ska de naturligtvis få göra detta utan inblandning av andra turister.
Envar må skruda sig efter eget gottfinnande..

Tänker avslutningsvis på de bevingade orden " Du ser grandet i din grannes öga, men ej bjälken i ditt eget"

Arne
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-05-13, 18:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Berras fråga var nog skämtsamt menad, Arne, och jag tror att du kan betrakta svaren som lika lättsamma också!
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-05-13, 18:58
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
En märklig diskussion! Jag har följt inläggen och blir alltmer förvånad.
Vad handlar det hela om? Är det så att vi ska sitta att bedöma medmänniskor efter klädsel eller vad? Samt analogt med detta göra en bedömning om etikettsbrott alternativt smaklöshet?

Om nu någon person vill ha strumpor i sandalerna, ja, men vad är det att förfasa sig över? Jag förstår icke att detta skulle kunna vålla harm hos andra turister eller grekbefolkningen.

Visst kan jag i mitt stilla sinne stundtals förvånas över vissa klädslar ute i övärlden. Ett par i ATP-åldern, där herrn har ljusa gabardinbyxor, bruna flätade skor samt tillhörande klubbblazer. Ekipaget kompletteras med vit struken skjorta och slips. Allt detta en varm kväll med dryga trettio graders hetta. Frun är draperad i en skrikig långkjol av gul färg med stora röda solar som mönster.

Men vadå,, Icke kan det ankomma på mig att döma ut dessa ekipage som smaklösa. Helt uppenbart trivs sällskapet med denna mundering, och då ska de naturligtvis få göra detta utan inblandning av andra turister.
Envar må skruda sig efter eget gottfinnande..

Tänker avslutningsvis på de bevingade orden " Du ser grandet i din grannes öga, men ej bjälken i ditt eget"

Arne
Jag blev verkligen full i skratt när jag läste ditt inlägg. Det är verkligen en märklig diskussion, allt för lättsam kanske? Ibland är det intressant att diskutera det här med klädkoder i olika kulturer, det är inte allvarligt menat och meningen är inte att se ner på någon, jag har i varje fall hållt en skämtsam ton och det tror jag de flesta har gjort. Det är klart att var och en får klä sig som de vill. Men det får kanske människor att tänka efter. Men diskussioner kan hetta till även när det gäller så simpla saker som sandaler med strumpor

Vad jag tror att Arne vill säga är, att nu får det vara nog. Vi bör höja vår diskusson ett snäpp! Men Arne kunde själv inte låta bli att anmärka på mannen ute i övärlden som hade klubblazer i 30-graders hetta. Alltså gjorde du också en notering Arne, gällande klädkod
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-05-13, 23:33
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag håller med!
Hur smakfullt är det att komma till stranden i högklackat och glitterkläder? hahahaaa Yanna
Om det bara var italienare, men kolla in en grekisk strand på söndagar

Nog hackat på herrarna, nu vill jag veta vad ni tycker om strumpor i dampumps?

//Kikh
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-05-13, 23:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Nog hackat på herrarna, nu vill jag veta vad ni tycker om strumpor i dampumps?
80-talet är tillbaka
// Helén- som inte gillar allt i 80-talsmodet, men gjorde då
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-05-14, 00:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Lurer på en ting: Hvorfor er det alltid noen som, i tråder som dette, litt snurt (kanskje) sier noe sånn som at "folk må få kle seg som de vil".

Det er da ikke det det er snakk om! Ingen her forteller folk hva de skal ha på seg, men akkurat som folk kan diskutere og ha sterke meninger om alt fra biler til fjernsynsprogrammer, kan vi vel diskutere klær og sko? Om jeg har et negativt syn på en bil eller et tv-program, betyr ikke det at jeg prøver å forhindre folk i å kjøre eller se på hva de vil! Hvorfor er det annerledes med klær?

Denne tråden er herlig humoristisk og lettlivet, ta det for det den er, en tråd hvor folk uttrykker sin mening om påkledning, ikke en tråd hvor noen prøver å styre kles-/skovalget til andre!

Hilsen Admirala (som iallfall ikke skjønner at noen med vettet i behold gidder å se Paradise Hotel )
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-05-14, 00:52
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Ja, detta var ju dagens i-lands problem.
Att vuxna människor överhuvudtaget orkar
bry sig om något sådant gör mig bara beklämd.
Sen undrar man varför världen ser ut som den
gör.............
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-05-14, 07:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Strumpor i sandaler

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Ja, detta var ju dagens i-lands problem.
Att vuxna människor överhuvudtaget orkar
bry sig om något sådant gör mig bara beklämd.
Sen undrar man varför världen ser ut som den
gör.............


Se det var en riktig moralkaka det!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT