Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-07-31, 15:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Jeg tror ikke jeg har noe underlige ting med meg, det aller meste kan jo kjøpes i Hellas, og kan det ikke det, finner jeg en annen løsning når jeg er på plass. Men hvis det er rart å ha med høyhælte sko og fine kjoler, så bør jeg vel nevne at det alltid er med i kofferten, samt noen smykker og lekre belter.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-07-31, 16:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Janne, den där uppblåstbara tvättmaskinen är fräck Skulle kunna tänka mig och släpa på en sådan

Riitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-07-31, 17:25
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Osthyvel, värmeljus + små ljuslyktor. Och kanelbullar
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-07-31, 18:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

OJ, till Grekland tar vi inget extra med oss...men det beror kanske på att vi minimerat bagaget till handbagage. Bara Yatzispelet är med så är vi nöjda, liksom div korsordstidningar och böcker...Men nästa år vete katten om ändå inte en osthyvel och en uppblåsbar spikmatta åker med...men om det är udda vete katten

Kul tråd Hellen!!!

Lissi

ps...Vilken toppengrej Janne med tvätteriet! En sån skulle jag kunna tänka mig. Jag blir vansinnig på grekiska proppar som inte håller vattnet kvar i hon!

Senast redigerad av Lissi den 2009-07-31 klockan 18:58. Anledning: Ps
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-07-31, 21:54
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Hmm... tänker efter... några av era "konstiga" saker har vi med oss, men vad har vi mer? Jo, en mjuk kylväska med kylklampar som vi använder varje dag på stranden, för dricka och för hemlagad (av mig) fetasallad. På nedresan är den packad med svensk rökt skinka samt torkat renkött (för eget bruk och som gåva till folk vi möter).

Ute/innetermometer med max/min-funktion. Nymalen svartpeppar. Gamla finska veckotidningar. Uppblåsbar liten kudde till strandstolen, mycket fiffig!

Vinglastipset var inte dumt alls! Det måste jag fundera på... i år tänkte jag på allvar att jag borde ta med mig en liten vas, eftersom jag plockar blommor varje dag, för att ha på balkongen och på bordet, men jag kämpade emot. Jag använde mig av dricksglas på plats.

Det jag saknar varje år är äggkoppar! Jag tillverkar sådana av äggkartonger eller använder en kapsyl, men jag är inte riktigt nöjd med detta...

Och så saknar jag skålar och burkar, till nötter, oliver, feta etc. Då tar jag fram min medhavda vassa sax och tillverkar skålar av vattenflaskor, drickaflaskor etc. Fint blir det! Och jag känner mig så nöjd!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-07-31, 22:15
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Inser nu att vi icke är avvikande på något sätt
Iofs tog vi med en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.
T.o.m. grekerna var impade
...sedan så tar vi alltid med sambons resemadrass, men den är verkligen viktig för henne!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-07-31, 22:31
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Min senaste favorit är en liten smidig ledad batteridriven boklampa som jag alltid tar med mig på resa.
Jag kan sitta och läsa var som helst , och är inte beroende av om läsbelysningen är bra eller dålig där jag vill sitta och läsa.
eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-07-31, 22:54
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Jag brukar ta med mig en "brassestol" under armen. Klarar inte av att ligga några längre stunder på en filt på stranden, sitter hellre i skuggan och läser.

Senast redigerad av hasa den 2009-07-31 klockan 22:55. Anledning: Glömt ett ord.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-07-31, 23:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.
En sådan var jag faktiskt runt och sökte innan vi åkte men hittade ingen. Planen var att jag skulle montera fast den på barnvagnen för att få lite ventilation för den lilla.
Några lite udda grejer har jag väl med mej också, nytt för i år var batteridriven belysning för barnvagnen, hade varit jätteanvändbart om vi hade gjort lite utflykter på kvällarna men nu blev det inte använt många gånger.
Jag brukar alltid ha en grenkontakt till eluttaget, i år körde jag med en som hade 4 eurokontakter, då fick alla laddare hänga kvar i den då vi flyttade så hittades alla på en gång.
Då det gäller vattenvärmare så hade vi i år prioriterat bort det då vi alltid fått en sådan på rummet de senaste åren. Nu skulle vi värma vatten för mjölkersättning hela tiden och hade ingen värmare, det fanns inte på något ställe där vi bodde men på Naxos tog de faktiskt fram en ny då vi frågade efter en.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-01, 00:14
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Vinglastipset var inte dumt alls! Det måste jag fundera på...
Det jag saknar varje år är äggkoppar! Jag tillverkar sådana av äggkartonger eller använder en kapsyl, men jag är inte riktigt nöjd med detta...
Vinglas och likörglas har jag köpt i hårdplast och likörglasen funkar utmärkt som äggkoppar också

Malin
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-01, 02:14
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Jag har alltid med mig värmeljus och någon liten ljuslykta.
Första förband, plåster, olika värktabletter och lite annan bra och ha medicin som allergitabletter har jag också alltid med mig.

//Stina
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-01, 14:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jo, en mjuk kylväska med kylklampar
Kylväska har vi också med oss! Men inga kylklampar. Har fortfarande inte hamnat på ett pensionat med fungerande frysfack. I alla fall inte tillräckligt kallt för att vattnet ska frysa.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-01, 17:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Iofs tog vi med en liten portabel resefläkt i somras, men den var grymt effektiv. Går på batteri och är i storlek med en liten mobiltelefon.
Och den heter och finns var? Måste-ha-pryl... Ska in till Mö nästa vecka...

Evas läslampa är också en rätt bra grej generellt när man är ute och reser. Jag skulle också vilja ha en Brassestol som Hasa. Men de tar ju sådan plats. Jag ska köpa en och se om jag kan konvertera den till "monterbar". Borde inte vara omöjligt för en händig karl....

Ljushållare gör jag av en avskuren vattenflaska med lite sand i botten så den inte flyttar på sig när det blåser. Plasten kan smälta lite i kanterna men den brinner inte.

Vattenkokare har jag haft med i många år. Och separata muggar. Men i fjol hittade jag en superliten kokare med två muggar som förvaras inuti kokaren! Perfekt. En mugg för Kaffe och en för... Så sparade jag lite plats igen. Köpte den på SAS-planet hem från Santo!

Det lite udda jag har med nu är två plastkilar och en dörrstopp. Kilarna är sådana räfflade man använder när man lägger golv eller sätter dörrar. Mycket användbara om man tex vill skapa drag genom rummet genom att spärra dörren (och samtidigt se till att huskatten kan komma in och få sitt skrovmål), få bordet eller stolen att sluta vippa, spärra eller få fönster att sluta slå när det blåser mm. Samma sak med dörrstoppen. Det är en tunn plastskiva med en räfflad "klump" på varje sida. Man böjer ner den och trycker in den under dörren och den rör sig garanterat inte åt något håll. Finns i barnvagnsaffärer. (Det var första och enda gången jag kommer att besöka en sådan. Snacka om Katt bland Hermelinerna... )

Annars fungerar min gamla packlista rätt bra fortfarande...

Senast redigerad av Peter den 2009-08-01 klockan 17:48. Anledning: Stavning...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-08-01, 17:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
en mjuk kylväska med kylklampar
Johotack, det har jag också alltid haft med mig när jag har rest, för att hålla insulinet kallt. Men den kylklampen snodde man på Arlanda sist jag åkte över till Kanada! Den innehöll ju vätska, gubevars...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-08-01, 22:49
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Tja, det mest udda i våra ryggisar är väl att jag envisas med att ta med mitt Casall träningsgummiband. Tar inte så stor plats och väger knappast något, men nu på senaste luffen använde jag det väl en eller två gånger när det dåliga samvetet av någon anledning slog till.

Annars har vi ett par "måste-saker" också. Sambon har ett par urtvättade gröna Nike-shorts från slutet av 80-talet som är obligatoriska vid "after-beach" på balkongen. Helst ska de kombineras med en lika urtvättad tröja från Hard Rock Café i Boston. Så när ni ser en person dressad på detta sätt så vet ni vem det är!

Jag för min del har alltid med en sarong som jag köpte på Folegandros 1997. Den har jag som huvudkudde på stranden, sveper den kring benen eller rygg/armar inomhus på färjorna när AC:n är kall eller sitter på den ute på däck när bänken är stenhård. Den har varit mycket i solen och är tvättad massor av gånger men har ändå hållit färgen. Trodde att jag blivit av med den när vi var på Malta 2004 på kurs, men den hade hamnat under ett sängöverkast!

Celbe
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-08-02, 03:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

....tja,vet inte riktigt om detta gäller här, men en gång kom jag till Rhodos flygplats med bl.a ett par liter rå linolja,10 st fällknivar,10 brynen och 3000 vykort i ryggan......
Då blev jag vänligen ombedd att stiga åt sidan efter genomlysningen, men så vare nån som kände igen mej som den där svensken som ofta åker till Karpathos, så det ordnade sej omsider.....

Senast redigerad av Mikke den 2009-08-02 klockan 03:29.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-08-02, 08:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Senaste resan så var vi inte lika effektiva vad gäller packningen. Jag hade lyckats att få med mig en slipshållare, men frun var värre. Hon hade packat ned rikskupongerna!
Stor nytta vi hade av dessa ting

/Netwolf
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-08-02, 10:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
I min spikmatta ligger en skumgummiplatta, som man lätt kan ta ur när man ska tvätta mattan eller resa. Det funkar bra att vika en frottehanduk och lägga under i stället.
.

Ha ha, så är det ju på min shaktimatta men tror Du jag tänkt på att man bara behöver ta med sig "spikarna"? Nu sparade du pengar åt mig.

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-08-02, 11:01
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Ja, Helen detta ämne hade vi mycket roligt kring på vår Kalimeraträff. Jag skrattade så tårarna rann och fler med mig.
Det mest udda jag hade i bagaget var nog det samma som Ricky redan skrivit i denna tråd, dvs en liten handfläkt. Den fick jag av min dotter inför resan, inköpt för 10 kr på Claes Olsson.
Som sagt så blev grekrena riktigt imponerade när den kom fram och det gjorde den med jämna mellanrum, speciellt vindstilla kvällar och på bussen.
Kunde ha sålt hur många som helst där nere, så inför nästa år skall jag "ladda" med flera sådana som gåvor.

Det vi skrattade mest åt har ännu inte dykt upp här, skall bli kul att se om det kommer!!!!

Kicki
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-08-02, 11:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Mest udda att ta med sig på resa? :-)

Många är tydligen intresserade av den portabla minifläkten!?

...jo, den fungerar

Företaget som säljer ska verkligen ha en eloge också!

De hade/har tre olika modeller. Jag beställde en som kunde spruta lite vatten samtidigt som den fläktade. Jag fick fel fläkt levererad. Jag ringde företaget som skickade rätt fläkt direkt, och sade att jag kunde behålla den första fläkten. När väl den rätta fläkten kom så gick den i sönder direkt samt att den läckte vatten. Jag ringde åter till företaget, och de sade att de hade en annan fläkt som var bättre (det är denna fläkt jag rekommenderar) Eftersom det hade varit strul så skickade de fläkt nr 3 till mig....Jag slapp betala för alla fläktarna Så det företaget rekommenderar jag verkligen.

Fläkten är i storlek med en liten mobiltelefon!

Fläkten kostar 99:- Handla för mer än 100:- och det är gratis leverans!

Fläkten ni ska köpa har tre mjuka fläktblad och den är rörlig/hopfällbar.
Man kan hålla den i handen, ställa den på bordet eller hänga de runt halsen och vinkla den mot huvudet.

Är ni intresserade så googla: Fläkt för resan - The Cooler
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT