Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2008-08-29, 09:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Se bara till att du håller ihop dina ben........
Oups! Vad menas med shorts? När jag skrev shorts så menade jag KLÄDESPLAGGET shorts, inte motionskläder/badshorts o.dyl.
Är det så att någon går ut på kvällen i motionsshorts, ja då är ju problemet stort tycker jag.

Att behöva titta på håriga ben på tavernan undvikes lättast genom att inte hamna under bordet
Hm. ärmlösa klänningar, är det ok?
// Helén
Svara med citat
  #102  
Gammal 2008-08-29, 10:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jeg har også hatt god underholdning i å lese innleggene i denne tråden, takk alle

- jeg vil ikke blande meg i diskusjonen, når det gjelder nyanser kan norsk lett misforståes her føler j e g.

men likevel et lite bidrag:

Jeg er en enkel sjel og d e r f o r og tiltaler de små/enkleste øyene og stedene meg, der bor jeg g j e r n e på et enkelt, men koselig og rent rom, jeg liker å spise på små/enkle tavernaer

- o g, jeg er v e l d i g lite opptatt av klær utover at jeg skal trives i dem, de skal være hele og rene og etter m i n mening passe til anledningen.
I det siste legger jeg at jeg tar på meg det "peneste" jeg har med om kveldene, og jeg t r o r aldri jeg har støtt noen hverken i kirker eller på tavernaer.

Men, faktisk tror j e g det er viktigst hvordan man oppfører seg, respekt er så mye, men d e t er en annen diskusjon.

Ikke visste j e g, den gangen i 1990, at den var den overlesset pyntede svenske damen som var korrekt antrukket, og ikke vi, i lille Makrigialos på Kreta

I en annen tråd her på Kalimera diskuteres det hvordan man kjenner igjen en svensk - en diskusjon som denne, s å engasjert og ned til minste detalj, føler j e g er typisk svensk

Kari

Senast redigerad av kari den 2008-08-29 klockan 10:41.
Svara med citat
  #103  
Gammal 2008-08-29, 10:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag tror att Peter i sitt inlägg i går kväll 23:54 har en viktig poäng i sin första punkt där. Han känner sej bekväm och trivs i slips och kostym och "vill göra ett gott intryck" (vad nu det egentligen innebär?). Andra känner sej bekväma och trivs i helt andra plagg. Dvs vi har olika klädsmak, och olika personliga åsikter om hur man "ska" vara klädd var.
Och jag trodde i min enfald, utgående från flera inlägg igår, att det bland grekerna själva ÄR ok med den klädsel (=rena shorts, alltså INTE bar överkropp, skitiga t-shirts, badbyxor, etc) på de matställen (alltså INTE lyxrestauranger) vi diskuterar. Sen kan jag mycket väl förstå att en del kan uppskatta om man gör sej till och tar på sej festsviden (obs, viss ironi här!). Det kan jag köpa. Men frågan är ju om man uppfattas som respektlös och förolämpande om man inte gör det. Vilket jag trodde jag fick veta igår att man inte gör, men nu är jag nästan lika frågande igen.
/Thomas
Svara med citat
  #104  
Gammal 2008-08-29, 11:40
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Har försökt hålla mig ifrån att skriva ett inlägg, men nu går det inte längre att låta bli.

Ifjol runt midsommar var det uppemot 40 grader på Naxos. Det fanns verkligen INGEN i vårt stora sällskap som då skulle komma på tanken att sätta på sig långbyxor när vi skulle bege oss till den enkla tavernan vid havet. Däremot var linneshorts ett utmärkt plagg.

Det har inte föresvävat mig att detta skulle vara ett tecken på bristande respekt och jag har svårt att tro att majoriteten av de greker som arbetar på tavernor på turistorter skulle uppfatta det så.

Ämnar göra en fältstudie i ämnet inom kort...
Svara med citat
  #105  
Gammal 2008-08-29, 11:56
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Ämnar göra en fältstudie i ämnet inom kort...
I too!

/Thomas
Svara med citat
  #106  
Gammal 2008-08-29, 11:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
I en annen tråd her på Kalimera diskuteres det hvordan man kjenner igjen en svensk - en diskusjon som denne, s å engasjert og ned til minste detalj, føler j e g er typisk svensk

Kari

Ha-ha!

Huvudet på spiken!
Svara med citat
  #107  
Gammal 2008-08-29, 19:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ha-ha!

Huvudet på spiken!
- Kari
Svara med citat
  #108  
Gammal 2008-08-30, 22:34
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

I en annan tråd har nyligen diskuterats hur man känner igen en svensk. Något som inte nämndes, men som osöktkom för mig just nu, är vår eviga strävan att alltid uppnå konsensus. I alla sammanhang och alltid, så enas vi om att vara "skapligt överens", även om vi står i varsin ringhörna och morrar. Där tror jag vi skiljer oss väsentligt från grekerna, eller hur ?
Svara med citat
  #109  
Gammal 2008-08-31, 13:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jisses, en sådan ICKE-fråga... Min semester skulle bli helt förstörd om jag gick omkring och retade mig på vad andra människor har för kläder på sig.

/kimmen
Svara med citat
  #110  
Gammal 2008-08-31, 20:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag tycker att grekinnorna ofta klär sig lite smaklöst men visst alla stilar finns där också. Italienskor och fransyskor är enligt min mening och om man får generalisera betydligt elegantare så deras stil tilltalar mig mer. Annars tycker jag att svenskor oftast är väldigt fräscha och har betydligt snyggare smycken och acessoarer än grekinnorna.

Eva
Svara med citat
  #111  
Gammal 2008-08-31, 20:21
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tycker att grekinnorna ofta klär sig lite smaklöst men visst alla stilar finns där också.
Eva
Det beror på vilken ålder vi talar om - jag kan hålla med om att de yngre grekinnorna ofta är lite smaklöst klädda (snudd på "fnaskigt"), medan mappiesarna för det mesta är välklädda och har (i mitt tycke) eleganta smycken. Men visst smaken är ju olika...

/Ingegerd
Svara med citat
  #112  
Gammal 2008-08-31, 20:44
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Att skylla på att skulle vara 30 grader och mera därtill kvällstid och därför inte orka klä sig propert, är bara nys. Hur ofta är det 30-40 grader varmt vid 21-tiden även om det är i augusti? Nej, det handlar om att visa hänsyn både till personal och andra matgäster. /Ingegerd
När vi senast var på Naxos var det onekligen över 30 grader kvällstid. Och - vem har hävdat att shorts som bärs kvällstid på taverna förutsätts vara svettiga och kombineras med dito linne?

Du godkänner ju "knälånga, snyggare shorts och snyggare t-shirt" etc, men det är väl ingen i denna tråd som förespråkat svettiga, badbyxliknande shorts som lämplig aftonklädsel?
Svara med citat
  #113  
Gammal 2008-08-31, 21:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är ju det - att det hela tiden blir svettigt och fullt med hål och slafsigt när ordet shorts kommer upp. Det är det som retar mig. Varför då? Inte vet jag... När ingen i vår familj går klädd i svettigt och smutsigt och slafsigt, utan alla är nyduchade och finklädda - men dock inte med långbyxor... så jag borde inte bry mig.

Antagligen retar det mig att någon skall ha åsikter om ens utseende, när man nu själv tycker att man har gjort sig fin. Man har ansträngt sig. Man har semester, har duschat, tagit på sig rena, fina kläder och man känner sig glad och förväntansfull. Och så passar man inte in... man är inte fin nog.

Jag har onekligen fått mig en tankeställare, att det tydligen pratas och tycks. Men orkar man bry sig? Nä, livet är större än så, det finns större problem och viktigare saker att bry sig om.

Så nu går jag vidare...

Senast redigerad av Gita den 2008-08-31 klockan 21:16.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2008-08-31, 21:36
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag tycker fortfarande att man ska få klä sig som man själv vill och inte som andra tycker.

/kimmen, som anser att andra ska ge blanka f-n i vad jag har på mig...
Svara med citat
  #115  
Gammal 2008-08-31, 21:48
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Antagligen retar det mig att någon skall ha åsikter om ens utseende, när man nu själv tycker att man har gjort sig fin. Man har ansträngt sig. Man har semester, har duschat, tagit på sig rena, fina kläder och man känner sig glad och förväntansfull. Och så passar man inte in... man är inte fin nog.

Jag har onekligen fått mig en tankeställare, att det tydligen pratas och tycks. Men orkar man bry sig? Nä, livet är större än så, det finns större problem och viktigare saker att bry sig om.

Så nu går jag vidare...
Er helt enig, når man har dusjet og kledd seg om, og selv synes man er ganske fin, så er det vel det samme hva andre mener. Smaken er som baken.......................
Svara med citat
  #116  
Gammal 2008-08-31, 23:16
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ofta när vi går ut på kvällarna på semestern så klär vi upp oss någorlunda iaf. Jag kan störa mig på "grottmänniskor" som ser för jävliga ut...(strandlook) och beter sig som idioter, sitter och studerar menun och ojar högt över priserna som ofta är hälften än vad dom är i Sverige.
Svara med citat
  #117  
Gammal 2008-09-01, 02:30
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag tycker fortfarande att man ska få klä sig som man själv vill och inte som andra tycker.

/kimmen, som anser att andra ska ge blanka f-n i vad jag har på mig...
Och du kan klä dig som du vill hemma i Sverige utan att ta hänsyn till omgivningens förväntningar m m? Tror inte det.....
Svara med citat
  #118  
Gammal 2008-09-01, 15:58
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Och du kan klä dig som du vill hemma i Sverige utan att ta hänsyn till omgivningens förväntningar m m? Tror inte det.....
Självklart kan jag det! När jag går ut här hemma i Göteborg klär jag mig i sådant JAG trivs i utan att bry mig ett spår om vad andra tycker om det! De fisförnäma och fiiiina ställen som inte accepterar min klädsel undviker jag naturligtvis, dom är inte värda att spendera några pengar på.

Det finns många utstyrslar även jag tycker är "fula", men det skulle aldrig någonsin falla mig in att gå omkring och reta upp mig på andra människors klädsel. Vem har rätt att utse sig själv till nån slags "smakpolis"?

Vad tråkigt det vore om alla klädde sig mer eller mindre likadant! Jag föredrar mångfald framför enfald!

Och som jag har skrivit redan tidigare; precis som i Sverige är det också i Grekland upp till etablissemangets ägare/innehavare - inte du eller jag - att avvisa de gäster han/hon inte vill ha.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-09-01 klockan 16:04. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #119  
Gammal 2008-09-01, 18:10
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag lägger ned vapnen, ty mot enfalden kämpar Olympens gudar förgäves.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2008-09-02, 12:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Men vi kan väl inte bara låta den här tråden dö ut?

Här kommer ytterligare bränsle på brasan:

Från början var ju frågan i den här tråden vad grekerna själva (eller egentligen: kyparna/servitörerna) tycker om vår klädsel när vi går ut och äter. Sen har det blivit diverse utvikningar (ja, jag har själv bidragit), t ex om mer specifika klädesplagg (speciellt shorts) och huruvida vi till och med förolämpar lokalbefolkningen/restaurangpersonalen genom att klä oss på ett visst sätt. Sen har det ju även kommit en del inlägg från medlemmar som talat om hur just dom tycker att andra ska klä sej. Det senare håller jag med om, att det kan man i stort sett skita fullständigt i, precis som även jag gör här hemma. Vi trivs inte alla i samma slags klädsel. Finns som sagt viktigare saker att irritera sej på än hur folk väljer att klä sej (och även än att irritera sej på att folk irriterar sej). Däremot är det ju intressant att veta om man, utan att ha vetat om eller märkt av det tidigare, upplevts som hänsynslös av restaurangpersonalen på grund av de kläder man råkar trivas i.
Sen har ju andra här också läst in sina egna tolkningar av detta, t ex att man skulle vara egoistisk och totalt befriad från all känsla av hänsyn för andra människor bara för att man inte tycker att klädseln spelar så stor roll, och det är klart att uttrycker man sej så så rör man upp känslor. Jag själv t.ex., som håller solidaritet för något av det finaste som finns, vill självklart inte bli anklagad för att inte bry mej om mina medmänniskor.

F.ö. upplevde jag förra året något verkligt respektlöst, hänsynslöst och oaptitligt vid en av kvällsittningarna på taverna. Det kom ett gäng stora pojkar från stora segelbåten, det var Gant och kräldjur på tröjorna/skjortona och hela köret. Dvs rätt långt ifrån min enkla rena t-shirt och mina rena jeans av lågprismärke (inte shortstemperatur den kvällen!). Men till skillnad från dessa belevade (?) herrar, så var jag nyduschad. Dom stank nämligen ordentligt av gammal svett och tog dessutom direkt över hela stället genom att gapa efter menyer två sekunder efter dom hade satt sej, flyttade runt stolar och knödde in där det egentligen inte fanns plats, och på det hela taget betedde sej, vad jag tyckte, svinaktigt. DET beteendet tycker jag tyder på total respektlöshet för sina medmänniskor och på inställningen ”här kommer jag med alla mina pengar och kan bete mej hursomhelst utan att bry mej om andra”. Vad jag vill ha sagt är alltså, att det som betyder nåt är just hur man beter sej, inte vad man har för kläder på sej.

Och, för att bli ännu lite mer off-topic, om man nu ändå vill diskutera klädsel, eller rättare sagt frånvaro av detsamma, vad anses egentligen om nakenbadande turister (jag tänker då alltså inte på de speciella naturist/nudiststränderna)? Inte för att jag själv bryr mej speciellt, men jag vet att många gör det och jag antar även (speciellt?) grekerna själva, eller? Åtminstone på Amorgos förra året i september var detta fenomen snarare regel än undantag på alla de stränder vi besökte. Observera alltså, att även om jag själv inte brukar bada naken bland främmande männsikor, så kan jag själv mycket väl tolerera att andra gör det, och jag har fullständig förståelse för att man föredrar att bada utan kläder. Men, alltså, bör man även här visa hänsyn mot dom som tycker det är oförskämt, respektlöst, pinsamt, etc.? Vad tycker loklabefolkningen på det grekiska öarna?

/Thomas (som brukar frekventera etablissement typ Gyllene Prag här i Göteborg, där toleransen är hög vad gäller val av klädsel)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT