Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-10-01, 07:36
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Du har ju uppenbarligen tillgång till Internet och då har du också tillgång till en mängd Svenska och andra tidningar. Så det påståendet stämmer inte.
Peter
Jo visst har jag tillgång till dem via nätet men med modemuppkoppling läser jag inte hela tidningarna för det tar evigheter. Jag tycker att du skall hålla dig till sakfrågan (det är fler än jag som vill att du utvecklar ditt inlägg på vilket sätt det är "livsfarligt datamässigt") även om jag finns på din "hata på Kalimera"-lista.Eftersom du gjorde inlägget och uppenbarligen sitter inne med mer information om det så är vi som inte har den informationen tacksamma om du kan dela med dig (utveckla det lite mer).

Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-10-01 klockan 07:49.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-10-01, 08:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Att diskutera utifrån vad man anser "genomsyrar" andras inlägg är vanskligt - i synnerhet när man tolkar så illvilligt som du gör. Du bestämmer dig för vad nån annan säger och svarar med spydigheter. Extremt trist samtalston.
Jag håller inte med om att Cecilia tolkar illvilligt. Tvärtom är hennes förståelse av attityderna i de negativa inläggen om FB precis så som även jag uppfattar dem.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-10-01, 08:53
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag håller inte med om att Cecilia tolkar illvilligt. Tvärtom är hennes förståelse av attityderna i de negativa inläggen om FB precis så som även jag uppfattar dem.
Samma här!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-10-01, 15:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: facebook-fällan...

Jag hade ingen aning om att facebook var heligt

Dessutom förstår jag inte följande: om man fattar ett övervägt beslut att INTE använda facebook - är det då mindre värt än ett övervägt beslut att göra det? Och varför får man inte uttrycka sin kritik utan att bli anklagad för att "spy galla"? Obegripligt.

Det här är mitt sista inlägg i den här tråden. Reaktionerna liknar lite det som jag tidigare uttryckt förvåning över: att vissa tar kritik mot ett resmål som kritik mot dem själva. Här verkar kritik mot en websajt förväxlas med kritik mot personer som använder sajten. Och då blir diskussionen oftast onödigt känsloladdad, tycker jag.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-10-01, 15:57
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: facebook-fällan...

Är inte hela det västerländska samhället genomsyrat av narcissism och brist på integritet sedan rätt lång tid tillbaks? Man ska visa upp sig och vika ut sitt LIIIIV hit och dit!
Visst är datorer med tillbehör nödvändiga och rätt kul för det mesta.Samtidigt SKAPAS så mycket onödigt!
Varför måste man ha kontakt med massor av vänner? Är det inte bättre med några RIKTIGA,NÄRA vänner? Resten är väl bekanta...
Själv blir jag oerhört stressad av Messenger o dyl.Vill hellre skriva brev,kort eller ringa-möjligen maila.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-10-01, 17:10
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: facebook-fällan...

Ursäkta, men jag måste ställa en "dum" fråga: Vad är Facebook??
Räknar mig som en van datoranvändare och tycker det poppar upp den ena nyheten efter den andra och funderar många gånger på vad som gör den ena kontaktsajten bättre/sämre än den andra.

FB är väl om jag förstår det hela rätt utifrån era diskussioner här en sajt där man kan regga sig och hålla sina kontakter vid liv etc - MEN - frågan kvarstår ändå om vad som gör FB så bra??

Har numera skippat MSN, ICQ m fl eftersom de i min värld gjort sitt och gått helt över till GMail, Picasa och GoogleTalk. Här kan jag dela bilder/album med mina vänner och chatta i realtid när andan faller på - Sajter som jag för övrigt också kan logga in på från vilken dator som helst...

Kan någon här förklara för mig vad det är för skillnad mellan den här FaceBook och ovanstående sajter?

//Zanét
fortfarande
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-10-01, 20:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vi kan säga så här: den dag jag reggar mig ska du bli den första som får veta
Lova nu inte för mycket Jag var med i VVFB (Våga Vägra Face Book) tills förra veckan
Har än så länge fått kontakt med två fd kollegor från tidigare arbete, som jag troligtvis inte skulle ha hittat så lätt annars, jag tycker att det är kul att höra vad som hänt med människor man inte längre har kontakt med, uppenbarligen är det många fler som också tycker det. Många funktioner är bra på FB, men många funktioner klarar jag mig utan.
// Helén
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-10-02, 06:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursäkta, men jag måste ställa en "dum" fråga: Vad är Facebook??
Ställer samma fråga själv. Vad är det? Läste denna tråden igår och fattade ingenting. Nyfiken som jag är gick jag dit och reggade mig, men blev inte mycket klokare. Får kolla närmare när jag får mer "fritid".
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-10-02, 09:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Facebook är en kommunity som har funnits i ca 3½ år. Den hade mer än 30 miljoner medlemmar redan i somras och är därmed den kommunity som har växt snabbast bland dem alla. Den sprider sig som en skogseld och antalet nyregistrerade ökar stort för varje dag.

Det som skiljer den från de flesta andra kommunities är bland annat att den inte har någon tyngdpunkt på dejting. Det som skiljer den från forum och intressesajter att den inte har någon särskild inriktning.

Den har en otrolig mängd finesser. För nya användare är den tjorvig att förstå, men snart fattar man det grundläggande som förutom att man lätt kan hitta och konversera med gamla bekanta, är att det finns fler och fler funktioner som man kan börja använda allt eftersom när man har varit med ett tag. Väldigt många av funktionerna kan man ha olika uppfattning om huruvida de tillför något eller ej, men väldigt många är också jättebra och praktiska.

Designen är ruskigt enkel, inget flash eller flärd och funktionerna är också enkla (när man väl har fattat vad de är).

För övrigt så är FB säkrare att använda än många andra kommunities eftersom den har väldigt bra funktioner för hur öppen varje enskild användare vill att den egna informationen ska vara. Ingen som man inte själv har tillåtit att se det man skrivit eller lagt in på sidan, kan se det, varken genom att söka på sajten eller i andra sökmotorer.

Eftersom sidan är så stor och används av så många olika människor, är den också intressantare att använda i illvilliga syften, vilket ju har visat sig i några fall som uppmärksammats i media.

Trakasserier förekommer säkert mellan medlemmar som inte gillar varandra, så är det ju tyvärr överallt (som alla vet så är det inte på/via internet det mesta våldet och kränkningarna förekommer utan i hemmen och mellan närstående) men enligt uppgifter (som är svåra att värdera sanningshalten på) förekommer mindre tråkigheter på FB än på många andra sajter, vilket delvis förklaras med att användargruppen har betydligt högre medelålder, intressen och syfte med sitt medlemskap än kommunityanvändare vanligen har.

När jag registrerade mig av nyfikenhet så sent som i förrgår, blev jag genast hittad av en kalimeravän, och hittade snart min bror, mina barn (fast att de var där visste jag förståss redan), en annan kalimerabekant och flera goda vänner. Jag är och har varit medlem i flera olika forum och kommunities under de senaste 5-6 åren och är jag ganska mätt på sådant. Just nu tror jag därför inte att jag kommer att börja använda FB särskilt frekvent, trots att jag har många epost- och internetkontakter varje dag. Om/när jag så småningom vill öka kommunityanvändandet igen är det dock ingen tvekan om att det blir FB jag väljer.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-10-02, 16:59
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: facebook-fällan...

Hej!
Jag är varken för eller emot FB, då jag inte alls känner systemet, (jag har tillräckligt svårt att försöka ladda MSN (var det nu rätt ?!), men min dotter (32) mejlade i dag, att hon just har funnit via FB sin gamla studieårsvän som hon inte har hört nånting på 10 år om och hon var mycket lycklig!
Till mig räcker nog alla dessa grekiska forum och kanske MSN om jag bara lyckas att ladda den!
Jag har redan tillräckligt många addiktioner !

Ha en fin vecka med eller utan FB
Eija

Senast redigerad av eija den 2007-10-02 klockan 17:03.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-10-02, 19:47
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Facebook är en kommunity som har funnits i ca 3½ år.
Tack Elisabet för utförlig info Får se om det blir lite tid över någon dag för ett besök - måste ju se det med egna ögon

//Zanét
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-10-03, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: facebook-fällan...

Tack för info Elisabet!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-10-03, 14:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Nu har jag inte kollat upp det än, men finns det någon Kalimera-grupp där? D.v.s. har vi någon "filial"? Om inte, borde vi inte ha det...?
Nu har jag gått med i en grupp som heter "We love Skiathos"

Det finns 89 Santorinigrupper och 7 Karpathosgrupper, till exempel den med denna slogan "Det finns två typer av människor; De som är karpatianer och De som önskar att de vore karpatianer".

Den där kalimerafilialen kommer nog snart ska du se

Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-03 klockan 15:13.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-10-03, 16:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
"Det finns två typer av människor; De som är karpatianer och De som önskar att de vore karpatianer".
... som nok stammer herfra: There are two kinds of people - Greeks, and everyone else who wish they was Greek. (Gus Portokalos i filmen Mitt store fete greske bryllup)

Hilsen Admirala - som ikke er på facebook
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-10-03, 18:51
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den där kalimerafilialen kommer nog snart ska du se
Ja, det tror jag också.

Ja, jag har sett alla greklandsgrupper! Herre jisses, hur ska man kunna välja... ska man gå med i en grupp för varje ö man gillar, måntro? Eller kanske skapa grupper för olika kombinationer av öar? Sicket pyssel...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-10-04, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Paulina Visa inlägg
Ja, det tror jag också.

Ja, jag har sett alla greklandsgrupper! Herre jisses, hur ska man kunna välja... ska man gå med i en grupp för varje ö man gillar, måntro? Eller kanske skapa grupper för olika kombinationer av öar? Sicket pyssel...
Fast är det inte lite trist med såna som fastnat för en ö och inte så gärna åker till andra ställen. Känns som diskussionerna kan bli väl ensidiga då som jag bara älskar den här ön. Nu vet jag inte hur det är på Facebook för där har jag inte surfat in men..

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-10-04, 09:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: facebook-fällan...

Inte för att det har det minsta med facebook och göra...men för vem är det trist att fastna på en ö.....?Har själv besökt andra öar,men har nog "fastnat" på Kreta nu...och jag tycker inte det är trist:-)
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-10-04, 12:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast är det inte lite trist med såna som fastnat för en ö och inte så gärna åker till andra ställen. Känns som diskussionerna kan bli väl ensidiga då som jag bara älskar den här ön. Nu vet jag inte hur det är på Facebook för där har jag inte surfat in men..
Vad som är trist är ju upp till var och en, men det intryck jag hittills har fått av FB är att det finns alla varianter av diskussionsforum i alla ämnen. En del har bara ett ensidigt innehåll, andra är mycket mångsidiga. En del är mycket seriösa, andra kommer knappt upp i nivån "just for fun".

Jag har till exempel jojnat gruppen Det heter "plättar", inte "pannkakor" DET är en viktig fråga
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-10-04, 15:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Vad som är trist är ju upp till var och en,

Jag har till exempel jojnat gruppen Det heter "plättar", inte "pannkakor" DET är en viktig fråga
Låter som en mycket viktig fråga. Plättar är små och gräddas i plättlagg.

Jag tänkte mest kring "trist" att om alla bara skriver att det är så bra, jag längtar tillbaka etc men egentligen inte berättar något om de platser som de besökt blir det ganska trist att läsa. Allsidiga beskrivningar av både det som är bra och mindre bra tycker jag personligen ger mest.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-10-04, 16:10
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: facebook-fällan...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Allsidiga beskrivningar av både det som är bra och mindre bra tycker jag personligen ger mest.
Ja, det instämmer jag i! I alla fall när det gäller resmål och man (oftast) är ute efter användbar information.

Men visst är det kul med hyllningskörer också! Jag är glad över att nyss ha hittat gruppen "Black Liquorice Appreciation Society", bara för att kunna... hylla (helst salt) lakrits!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT