Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-02-02, 19:20
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Färja till Leros

Hej! Tänker öluffa i sommar och har just bokat flyget till Kos. Landar 03.40 17/6 och tänkte ta en morgonfärja till Leros. Har svårt att hitta info om tid och plats för avgång. Är det Mastachari som gäller och nån som har koll på tider? Bäst att boka hemifrån eller?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-02-02, 19:49
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Färja till Leros

Hej

Tiderna är säkert inte klar ännu, men båtarna går från Kos stad.
Jag rekommenderar en app ”OPEN SEAS” . Det går att söka på tider från förra året, och då får du en uppfattning om tider som gällde då. Det är i stora drag samma som kommande år.
Har aldrig bokat båt hemifrån.

Tobbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-02-03, 08:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Färja till Leros

Har inget tips, men vi anlände Kos en gång. Där skulle vi bara köpa biljetter till båten till Leros. Mannen i kassan ba:
- There is no boat
- But, according to the time table there is a boat at 1300
- There is no boat

Ingen förklaring varför. Här gällde bara etta eller nolla. Orsaken till varför, hade jag uppenbarligen inte att göra med.

Det fick bli en båt dagen efter istället.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-02-03, 08:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Färja till Leros

Mia, för att ta sig från Kos till Leros finns det flera möjligheter. De stora Blue Star går från Pireus till Rhodos och tillbaka igen via en rad olika öar. Hamnen är i Kos stad, en bra bit från flygplatsen.
Deras tider hittar du på Blue Star Ferries, Domestic Lines. Finns på engelska, en liten symbol upptill på höger sida. Det kan finnas ändrade tider så kolla lite senare i vår.

Om man vill ha alternativ kan man ta sig till Kalymnos från hamnen i Mastichari och där finns många turer med flera båtar, man är på Kalymnos på en halvtimma. Till Leros åker man sen med Nisos Kalymnos som går många turer per vecka till Leros och vidare norrut.

Det går också katamaraner nästan dagligen och från Myrties går det en snabbåt.


Även här gäller att kolla turlistorna senare i vår.

Jag ska lägga ut tiderna här när de är aktuella för sommaren.

Senast redigerad av Monica P den 2019-02-03 klockan 08:52.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-02-03, 14:50
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Färja till Leros

Brukar åka katamaran med Dodekanisos Seaways. Den utgår från hamnen i Kos stad. Men enligt deras hemsida är det bara tidtabeller fram till 5 maj som är klara. Så du är nog lite tidigt ute 😉 Nu har jag visserligen inte åkt de senaste två åren, men tidigare gick den alltid från Kos kl 11.00 under sommaren.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-02-04, 07:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Färja till Leros

Jag vet inte varför jag glömmer katamaranerna när jag vill berätta om turerna! De är ju så snabba och alltid på minuten. Tar både folk och bagage, moppar och enstaka bilar. Sen de började gå för bra många år sen har öarna verkligen haft nytta av dem. För många av oss är Rhodos en viktig centralort (sjukhus, administration, juridik mm).

Nackdelen är att de räknas som dyra. Nu har vi som är skrivna på öarna, kallas "kantbor", fått en statlig rabatt på biljetterna som betalas ut till ett bankkonto i efterhand. Man måste vara ö-bo alltså och liksom utgöra buffert mot den lede turken...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-03-20, 11:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Färja till Leros

Mia, her er fergeoversikten Kos-Leros i juni. Det ser bra ut.
Selv for mai, når det kan være aktuelt for meg, er fergavgangene PR uke ganske mange. Blue Star er nok billigst, den bruker ikke mye lenger tid enn hurtigbåtene.

https://www.gtp.gr/RoutesResults.asp...O22LER,11463,7
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-05-06, 12:39
Mia62 Mia62 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 63
Standard Sv: Färja till Leros

Tack alla ni som tipade om färjor. Nu har vi ändrat rutt, det blir Kos-Kalymnos-Leros-Kos. Men tack vare er ska vi nog hitta färjetabeller här på internet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT