Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-04, 09:14
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2019, september

Månadsskiftet närmar sig snabbare än någonsin förr och inget författande är gjort. Jag gör som Greta Thunberg (denna fantastiska flicka som är värd all beundran) och sparar skrivandet till sista dagen. Jag kan passa på nu, för Ylva har lämnat huset. Hon är på kombinerad tur för körlektion och havsbad. Det är snart
6 år sedan hon återupptog bilkörandet en kort period, då jag hade slitit av min vadmuskel och inte kunde använda kopplingspedalen. Men eftersom hon inte ville köra inne i Ierápetra och absolut inte backa bilen, blev det jag som helt övertog körandet. Efter påverkan av vår vän Angelina, har bilen försetts med backvarning och nu skall Ylva, med Angelinas hjälp, få tillräcklig körvana för delad körglädje i familjen. Jag tror de två har snackat ihop sig och tänker manövrera ut mig, då jag passerar 85 (maxålder för bilkörande greker). Efter dagens lektion ska de båda svalka sig i havet, för innan dess har nog Ylva stressat upp sig till kokpunkten, medan jag lugnt kan sitta här och njuta av tystnad och en penna som glider över pappret. Men vilken god tjej Angelina är! Naturligtvis Ylva också!

Det är nu 25 år sedan som vi oerfarna, okunniga för första gången kom till vårt eget kretensiska hus. Nu är vi mer kunniga och erfarna, men fortfarande sker ständiga överraskningar. En av våra resväskor försvann i Aten vid planbyte från SAS till Aegéan. Vid telefonkontakt och en eventuellt hittad väska, blev Ylva tillfrågad om koden på denna, som hon då lämnade ut. Vi blev lite konfunderade och oroliga över detta, så Ylva ringde åter upp Aegéans ”borttappartjänst”. Det var samma man som svarade och som undrade, om inte Ylva litade på dem. När vi med 36 timmars försening fick väskan levererad, fanns allting med förutom ett paket pumpernickel, som vi fått från tyska vänner. Tullarna trodde nog att det var hasch, men kanske bara var hungriga? Utanpå väskan satt en grön lapp med texten ”Väskan har genomgått säkerhetskontroll”. Saknades gjorde också mascara och steps. Kanske tjuvarna också försökte kamouflera sig?
Ny erfarenhet: Lita inte på säkerhetstjänsten!

När vi på kvällen kom till Koutsounári bjöds vi på lammsoppa med grönsaker. Jannis, grekalbanen, hade hämtat oss i vår bil och Angelina hade lagat den goda maten. Dagen efter kunde vi konstatera, att lantbrukaren Manolis (91) var lika pigg som vanligt, men att hustrun Nifikó har stora problem med smärtor i höft och ben. För våra grannar Pelagia och Georgos är läget följande. Pelagia besöker tre olika läkare för sprutor och mediciner i Aten, Heráklion och Ierápetra och får dessutom terapi i Agios Nikólaous. Hon ser inte alltid så pigg ut, men är alltid snäll och vänlig. Georgos har ”återuppstått” och kan nu ta promenader på några hundra meter utan käpp och i högre fart än på länge. Han som låg för döden för 1½ år sedan! Däremot fullföljer han det psykologiska ”kriget” mot sin granne ”Dáskale”, som nu startat reparationen av sitt hus utan att anlita Georgos son. För säkerhets skull har ”Dáskale” dragit sig tillbaka till Lasithi, där han också äger hus. Till vår vän Jannis har Georgos sagt: ”Stick”, så inte heller han gör några besök.

Som jag berättade i förra månadsbrevet, pågår många byggnationer i området. Vid infarten mot Koutsounári bygger ”Club Robinson” en semesterby för huvudsakligen tysktalande. På sommartid kommer Koutsounáris folkmängd att öka med 2.000 personer. Men om besökarna är försedda med färgglada band på armarna, så kommer de inte att synas mer än längst bort vid den kilometerlånga stranden. Enligt välunderrättad källa kommer konceptet inte att lyckas, om det bygger på All Inclusive. På en AI-anläggning betalar medelgästen 70 € per dygn. Matkostnaden beräknas så lågt som till 5 € / dygn och dryckeskostnaden till 2,5 €. Men man kan ändå inte få det lönsamt. Vid utfarten från Ierápetra färdigställer man nu det cementskelett som funnits under våra 25 år till ett stort antal lägenheter med fin utsikt mot stad och strand. Det ryktas också att någon köpt det stora hotellet i grannbyn Férma, som inte utnyttjats under 25 år och att det skall totalrenoveras.

En av våra grannar Andreas från Evia, som har semesterhus bredvid oss, sa efter ett samtal när vi sågs: ”Du pratar mycket bättre grekiska nu, än du gjorde förut”. ”Tack, det gör du också”, svarade jag, eftersom han inte krånglade till sina meningar denna gång, så jag förstod honom!

På gymmet har det dykt upp en gäst, som inte utnyttjar någon maskin eller vikt. En ung (25?) tjej är där med sin käraste vän. Det är en liten honhund, som ständigt följer henne runt i lokalerna. Nu är det inte bara spegelbilderna, som tittar på henne! Det gör även vännen! Jag undrar vad de skulle säga på ”Reacting”, gymmet i Östersund?

På gymmet har en pensionerad läkare börjat träna. Dr. Vassili pratar gärna och berättade, att han tycker att 5 månader med sommartemperaturer är alltför mycket. Vi har samma åsikt! Men då gäller det 5 månaders vinter i Jämtland! Han trodde han var äldst på gymmet, men jag slår honom med 6 år. På ”Reacting” i Östersund är 95 år ingen ovanlighet! Jag har några år dit!

Akram har ännu inte fått uppehållstillstånd, men tycker att han fått mer respons från myndigheterna. Nu ska han måla polisens lokaler i Ierápetra. Jag har sagt till honom: ”Du behöver inte vara rädd. Se till, att du får kontakt med den polis, som ansvarar för utvisningsärenden och berätta om alla dina år i området.” Det måste hända något snart!

Längtar ni efter tropiska nätter och nästan alla dagar med temperaturer över +30, är september månad perfekt för er. För oss är det i hetaste laget! Havsvattnet håller c:a +26 och det är mygg-och regnfritt! Vinrankan har lämnat massor med druvor, medan granatäppelträdet vilar och har bara en frukt. De enda husdjur vi har är en mängd solitärbin, som uppskattar det ”hus”, vi tagit med från Sverige till dem,

Nu kommer visst damerna tillbaka och även bilen verkar hel. Men det är väl bäst att sluta skrivandet nu och gå ut och kolla dess baksida också. Som tack för att de fått roa sig, kan de få städa den invändigt samt tvätta och polera den. Det är kvinnogöra på Kreta! (Men definitivt inte mitt! Ylvas kommentar). Då blir det den duktige biltvättaren i Ierápetras centrum som vanligt!

Lev väl och förståndigt! / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-11, 10:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, september

Tack för september! Verkar ganska massivt det där med Club Robinson. Men sån är utvecklingen. Folk vill tydligen att allt skall vara färdigt tuggat åt dem. Eller betyder det att man vill "bara vara"?

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-11, 11:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, september

Tack för intressant och underhållande inblick i ert och era grekiska vänners liv på "sydsidan"!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-13, 07:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, september

Det låter lite oroväckande med stora byggnationer och ev. all inclusive. Hoppas att dom som bestämmer i samhället håller huvudet kallt och har omsorg över hur allt ska utvecklas.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-18, 10:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2019, september

Visst känns det oroväckande! Det sägs (och syns på byggnationen), att turisterna är indelade i tre klasser. Överklass, medelklass och klass! Ju högre upp i hierarkin desto mer service vill man ha.
För kommunen gäller nu, att kunna tillhandahålla vatten och frakta bort sopor. Vissa år är det ju vattenbrist i området och ibland strejkar kommunalarbetarna. Vi följer med intresse framtida utveckling. Men "vår" by är inte densamma, som för 25 år sedan!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT