Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-02-01, 11:17
Pians avatar
Pian Pian är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Kini

Vet att det finns många som gillar Syros här på forumet Har varit på väg flera gånger, och i år så kommer vi fhoppningsvis iväg.
Har bokat boende i Kini på Argo-studios. Men som vanligt vet jag inte om semestern blir beviljad.

Var är bäst att ta båten från?
Bäst från Rafina, men det verkar bara gå snabbbåt, och det där med kraftig vind och sjögång är inget jag längtar efter, har flera skräckupplevelser.
Pian
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-02-01, 12:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kini

Bra val av boende!
Vi har bara åkt färja från Pireus till Syros ett otal gånger. Inga snabbfärjor.
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-02-01, 13:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kini

Grattis till bra val av ö och ort!

Åk med Blue Star Ferries från Pireus så blir det en lugn resa.

Läs om fina Kini här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-02-01, 17:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Kini

Båtresan från/till Syros och tvärtom har för oss varit väldigt lugna även om det har blåst rätt så rejält flera gånger. Det är egentligen inte mer än kanske knappt hälften av resan som det "kränger och rister" en del då Blue Star-båtarna är väldigt stabila. Den del av resan som är så är från Syros räknat innan man kommer till fastlandskusten nedanför Piraeus då vinden inte ger så mycket vågor och sjögång. Ju mer öppet hav, desto mer risk för sjögång men i princip kan man säga att det känns mer i sidled då vinden kommer norrifrån, i stort sett. Undantag till det vi har upplevt finns givetvis, kan bara redovisa mina egna intryck.


Jag tror man får räkna med att havet inte är "snällt" i viss mån, när man ska ta en båt till Kykladerna. Förövrigt har vi bara erfarenhet av Blue Star från/till Piraeus i det här fallet.


/ Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-02-01, 21:46
Pians avatar
Pian Pian är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Kini

Tack för era svar! Ja att det blåser när man befinner sig i Kykladerna får man väl räkna med.
Att åka stor färja i kraftig vind är ok, men har ett flertal gånger åkt sea star till Tilos då det varit kraftig sjögång.
Funkar det att vara på Syros. 2 veckor. Har förstått att Ermoupolis är en fantastisk stad. Vad ska man inte missa?
Pian
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-02-02, 00:57
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Kini

Vad ska man inte missa....
Att gå hela vägen upp från hamnen till Ano Syros (inte så långt när man hittar) Utsikten från Ano Syros är väl värd att se både i dagsljus och kväll/natt.
Båda kyrkorna på höjderna är väl värda ett besök!! Otrolig utsikt!
Bara att vandra runt på marmorgator och torg i vackra staden Ermoupolis är en upplevelse i sig.
Att gå till Defini stranden ifrån Kini!!
Jag ska sortera mina tankar har så mycket varma känslor för Syros så jag har svårt att sortera nu
Vi har 3 ggr tillbringat 14 dagar o mer på Syros utan att få någon tillstymmelse till lappsjuka. Vi har alltid bott i Galissas, därifrån är det så lätt att åka "ringlinjen" med buss runt hela ön åt båda hållen. Kini har betydligt glesare busstrafik mer "trångt" & gott om turister - men en trevlig ort!
Dvs. Det händer mer i Kini, Galissas är lugnt men enl. mig är det en betydligt trevligare strand där.
Besök Galissas strand.....
I vilken månad ska ni åka? Syros är en ö som Grekerna själva turistar på dvs. många "turister" är Fastlandsbor.
/Faestis

Senast redigerad av Faestis den 2019-02-02 klockan 01:09.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-02-02, 09:22
Pians avatar
Pian Pian är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Kini

Kalimera!!! Tack för tips.....vi reser i juli.
Oj!🤔 Trodde det va bättre bussförbindelse från Kini än från Galissa! Allt är fortfarande i planeringsstadiet, kanske byter ort helt enkelt!
Pian
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-02-03, 13:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kini

Nu kanske jag trasslar till det för dig Pian.

Vi hade bott ett 10-tal gånger på Argo i lilla Kini när vi svek byn.
Vi tog ett boende i Ermopolis eftersom badandet inte var det viktigaste för oss. Och vi trivdes verkligen där!
Närhet till många bra tavernor,genuina affärer och ett vanligt grekiskt vardagsliv passade så bra för oss.

Vi åkte buss till Kini. Man kan hamna på skolbussen och då får man se alla byar på syd- och västkusten. Ta taxi upp till höjderna och gå ner. Det är mycket bra bussförbindelser som utgår från centralorten.

Vill man bada kan man åka till Kini. Och även Galissas och Finikas. Bland annat. Men vill man gärna ta ett morgondopp innan frukost är det bättre att bo i någon av byarna på västkusten. Vi bodde i Finikas i höstas, ett bra ställe då Arne började bli sjuk. Där var det nära till allt längs strandpromenaden, samt en bra minimarket. Mycket bättre bussförbindelser än vad Kini har. Dit åker fastlandsgreker på semester.




Grönsaksgatan i Ermopolis.




I skuggan i denna gränd brukade vi dela ett krus vitt. Slaktaren tillika bouzokiläraren höll även till här.




Bästa tavernan i Ermopolis enligt oss. Normalt sitter vi ute i den bilfria gränden.

Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-02-03, 17:32
Pians avatar
Pian Pian är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 597
Standard Sv: Kini

Tack för dina tankar Birgitta, och nä du trasslar inte till något alls
Har förstått att Ermopolis är en fantastisk stad, men i juli månad är det nog skönt med bra bad nära, älskar sol och bad. Plus att vi ska möta vänner där omkring. Känner att Syros har det riktig grekiska i sig.
Fina bilder, tack, vad heter restaurangen som ni brukade äta på? 🙏Vill gärna besöka den. 🙃
Får väl se vad det blir av detta.
Pia 🇬🇷😎
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-02-03, 18:14
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Kini

Om jag skulle vara på Syros bara 3-4 dagar så skulle jag välja att bo i Ermoupolis, men ska vistelsen på ön bli längre vill jag ha lite mer lugn och ro och badmöjligheter.
En sak som verkligen är bra med denna ö är bussförbindelserna, det går 1 buss i timmen åt båda hållen och "ringlinjen" som jag kallar den går igenom de flesta byarna på ön (dock ej lika frekvent till från Kini). Vi brukar tillbringa de flesta kvällarna i Ermoupolis. Bussarna går till kl 22 efter det är det taxi som gäller.
Finikas är också en trevlig lugn fiske by med vardagsliv, strandremsan lite tråkig tycker jag. Vi märkte förra året att flera tavernor klappat igen och gapade tomma - trist!
Ett förslag - Kolla in byarna och byt boendeort efter en vecka.
Var ni än väljer att bo får ni en bra semester! Men visst är det segt att vänta på att få sina viktiga semesterveckor beviljade.

/Faestis

Senast redigerad av Faestis den 2019-02-03 klockan 19:04.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-02-03, 19:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Kini

Syros, och särskilt otroliga staden Ermoupolis är väldigt tydligt, väldigt GREKISK eftersom det inte finns någonting alls som är skapat för att visa oss turister att det är något som är konstruerat till att locka oss under sommarmånaderna när vi är inne i stan. Det andas VARDAG, man möter väldigt många människor som har sina vanliga arbeten och inte gör något särskilt för oss som är där på besök. De är vänliga och tillmötesgående så det finns inget negativt att kommersialismen inte är den man kanske har mött på andra öar.


Ön är inte en turistö som så många andra öar är i Kykladerna. Det finns ytterst få helvita hus med blå inslag, alla hus är i en salig blandning av kulörta färger i och med att det finns en framför allt italiensk dominans i arkitekturen då staden byggdes upp i mitten av 1800-talet. Centrum i Ermoupolis är dock ganska koncentrerat kring gatorna och gränderna runt Miaouli-torget men också den livliga hamngatan med alla restauranger och barer som ligger tätt. Utanför centrum är det bostadsområden och i och med att det är stad som är ganska utbredd så har vi inte förkovrat oss nämnvärt i ytterområdena för att hitta eventuella matställen till exempel.


Ano Syros som är den mer ursprungliga delen av staden (byggd innan staden utökades neråt vattnet då båttrafik och handel utvecklades under förra seklet) är en helt unik och fantastisk plats att gå omkring i och slutligen nå toppen av den för framför allt den alldeles fullkomligt fantastiska utsikt som ges där.


Man bör ge Ermoupolis mycket tid då utbudet är så stort och koncentrerat till kvällstid då allt lever upp efter att vara tämligen stillastående och sömnigt mitt på eftermiddagen.


/ Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-02-04, 07:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kini

Tavernan på bild heter Archontariki.

En rolig episod på tavernan var att vi såg några greker äta pizza därstädes. På menyn fanns inte pizza, så vi frågade."Det är bara greker som efterfrågar pizza, så den står inte på menyn" blev svaret.
Vi tog inte pizza någon gång, då det fanns så många andra läckerheter där.

Men det finns så många bra tavernor i Ermoupolis, dom kommer inte att göra er besvikna.

Jag tycker som Faestis. Boka på i någon by med bra badmöjligheter och avsluta några dar i Ermoupolis. Där bodde vi senast på Locadiera. Väldigt bra boende med utsikt över hamnen och nära till allt.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT