Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-19, 22:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Friterad succini

Vi äter ofta och gärna grekisk mat även här hemma i Sverige. Särskilt på sommaren vaknar ju längtan efter de goda rätterna som vi äter när vi är i Grekland.

Det vi gillar mest både där och hemma är olika meze-rätter. En av våra stora favoriter har vi dock problem med att få till när vi försöker att laga det själva här hemma. Det är friterad succini.

I Grekland älskar vi att äta det. Det förekommer i diverse olika former, alla lika goda. Det serveras som stavar, eller som c:a 5 mm tjocka skivor eller ibland också som väldigt tunna skivor.

Gemensamt för alla varianterna är att de är väldigt frasiga och fasta. De tunna skivorna är nästan som chips medan de tjockare skivorna och stavarna är lite mjuka inuti, men som sagt frasiga och fasta utanpå.

Problemet när vi försöker att få till det härhemma är att det alltid blir mjukt och sladdrigt. Vi har försökt med olika slags panering och vi har provat att köra det i riktig fritös och i olja i stekpanna och att steka dem. Men ingen variant lyckas bli som vi får dem i Grekland. För oss blir det mjukt och sladdrigt!

Är det någon som har några tips om vad vi gör för fel? Är det någon specialpanering som ska till eller är oljan inte tillräckligt varm trots att vi kör den på max i fritösen eller .....?

Tacksam för råd!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-19, 23:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Friterad succini

Masse, jag måste erkänna att efter alla år i Grekland har jag aldrigt ätit Fryied Succuini!
Skäms Men jag ska absolut testa det nästa gång!
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-19, 23:31
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Friterad succini

vi har poängsättning på fried zuccini när vi är på Samos,
Det är ju så himla gott,tsatziki till ska det vara.Alla kan inte
få till det men en del får till det riktigt mumsigt,som hon vi
bor hos,hon är en 10 poängare.Sambon behöver träna mer😉
Vi fick recept med oss hem,jag ska försöka hitta det imorrn

Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-19, 23:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Friterad succini

Jag undrar hur det smakar 🤔...vad är det som är så gott?! Aromen o kryddningen, konsistensen eller friteringen?!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-20, 06:58
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Friterad succini

Det kan inte vara att de kört zucchini i ugnen innan för att få bort vätska o få den fast? och sen panerat den o friterat? Vet vilken rätt du menar, väldigt gott men aldrig gett mig på göra den hemma,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-20, 08:39
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Friterad succini

Dette er noe vi også liker. Veldig varierende hvordan konsistensen blir, akkurat som på potet og søtpotet.
Vet ikke hva de gjør, men antagelig gjelder det å få ut noe av væsken før fritering. Jeg beundrer han på Tavern under the trees som lager verdens beste
sticks. Men noen her hjemme er også gode på søtpotetsticks. Har prøvd et par ganger, men det blir ikke sprøtt.
Så vi må nok reise til Hellas og besøke de tavernaer vi vet som lager gode.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-20, 09:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Friterad succini

Dom här fick jag i Agios Prokopios på Naxos för en månad sedan. Dom kan hyvlas med en osthyvel så dom blir väldigt tunna eller skäras i 5 millimeters skivor. Dessutom som stavar.



Jag skulle gissa att man vattnar ur dom med salt innan man friterar dom, det är min gissning.

Så gör man när man gör zucchinibollar/plättar. En meze-rätt jag verkligen rekommenderar. Numera gör jag den ofta hemmavid och jag har experimenterat lite för att få plättarna som jag vill ha.




Grunden är zucchini och 1-2 ägg.Lite mjöl, jag tar mandelmjöl med lite fiberhusk. Lite örter som man råkar ha hemma (mynta, persilja, dill, dragon t.ex.). Riven ost och lök kan man också ta i.
Man river zucchinin och lakar ur det rivna med salt i någon halvtimme, sedan kramar man ur den kvarvarande vätskan. Detta är viktigt för att smeten ska hålla ihop. Formas till bollar eller plättar och stekes i olja. Blir knapriga utanpå och mjuka inuti. Himmelskt gott!

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-20, 10:51
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Friterad succini

Där kom det ett recept å jag slapp leta.Tack Birgitta!

Man måste vattna ur dom ordentligt annars blir det
bara klet.

Pia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-20, 11:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Friterad succini

Era idéer om att på något sätt reducera vätskemängden i succinin före friteringen verkar ju logisk. Att jag inte tänkt på det innan! Det är ju så vi gör med den rivna gurkan när vi gör tzatsiki.

Visst har det blivit en del toppfavoriter för oss också vad gäller fried succini.

Vår favorit då det gäller den allra tunnaste (chipsliknande) varianten är den som vi ätit många gånger på tavernan Calypso i Ammopi på Karpathos.

Godaste stavarna har vi käkat några gånger på en av tavernorna på hamn-hyllan i Perdika på Egina.

Och bästa skivorna äter vi ofta på Nikos taverna på standen i Agia Marina på Egina. De ser ut exakt som på den första av Birgittas bilder ovan.

Ikväll har vi tänkt käka grekiskt medan vi återupplever tv-sändningarna från månlandningen för 50 år sedan. Grekland + månen, det verkar som en bra mix.

Då blir det Tzatsiki, Greksallad, Fetafyllda spetspaprikor i ugnen, Retsina, en skvätt ouzo och självklart ....... ett nytt försök med Fried Succini. Då ska jag ta hjälp av era tips ovan och det som eventuellt hinner komma ytterligare före kvällen.

Jag kvitterar med ett litet tips om vår favorit vad gäller fetaost här i Sverige. Vi har nästan jämt stående en 1-kilos burk av Zeta´s färdigskivade fetaost i lake. Den tycker vi smakar fantastiskt saftigt och gott. Något helt annat än de små vacuumförpackade bitarna som förekommer och som vi tycker är alldeles för torra.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-20, 11:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Friterad succini

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Godaste stavarna har vi käkat några gånger på en av tavernorna på hamn-hyllan i Perdika på Egina.
Då har du något kvar att prova nästa gång du kommer till Karpathos, Masse. Fried zucchini sticks på Taverna Under the Trees. De är värda en omväg!

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-20, 11:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Friterad succini

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Då har du något kvar att prova nästa gång du kommer till Karpathos, Masse. Fried zucchini sticks på Taverna Under the Trees. De är värda en omväg!

Karin
Tack för tipset Karin! Det är noterat på min komihåglista.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-20, 11:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Friterad succini

Hrrrrrm!

Jag som trodde att jag nu mer er hjälp hade kommit på att det var vätskeutdrivningen som var haken. Men när jag berättade det för husets chefskock så fick jag veta att det är precis vad hon gjort när hon friterat succini. Så tydligen var inte det hela lösningen.

I kväll får vi testa med MERA salt och LÄNGRE avrinningstid och en stund på tork på hushållspapper och ÄNNU VARMARE olja så får vi se om det blir bättre.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-07-20, 12:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Friterad succini

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hrrrrrm!

Jag som trodde att jag nu mer er hjälp hade kommit på att det var vätskeutdrivningen som var haken. Men när jag berättade det för husets chefskock så fick jag veta att det är precis vad hon gjort när hon friterat succini. Så tydligen var inte det hela lösningen.

I kväll får vi testa med MERA salt och LÄNGRE avrinningstid och en stund på tork på hushållspapper och ÄNNU VARMARE olja så får vi se om det blir bättre.

Masse
Försök att trycka eller krama ur ännu mer vätska efter saltning och avrinning. Det finns massor med vätska kvar!

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-07-20, 15:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Friterad succini

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Försök att trycka eller krama ur ännu mer vätska efter saltning och avrinning. Det finns massor med vätska kvar!

Birgitta.
Tack, jag gör så!

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-07-20, 21:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Friterad succini

Jag har en bekännelse, den skulle passa bättre under tråden "Har jag gjort bort mig igen"...för det har jag!! Jag har farit med osanning, undanhållit fakta, varit omedvetet falsk etc.😔
Naturligtvis har jag ätit och även tillagat Zucchini! När jag snabbläste Masses inlägg så såg jag Zucchiniblomman framför mig och spann vidare på just den!! Och DET har jag aldrig testat!!
Dvs. Fetaosfylld Zucchiniblomma! För det är väl en delikatess?! Rätt ska va rätt! Pinsamt men hjärnan gick på semester igår🤪!
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-07-20, 22:15
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Friterad succini

Ja blommorna det är nåt extra de.
Har ätit med en ris-tomatblandning och
med fetaost å bacon.
Har inte gjort det själv eftersom det
växer lite långsamt,tog och flyttade ut
plantorna i komposten,lite värme nu så
blir det bra.Kanske!
Kajja fake news,tror ingen här bryr sig om de.

Pia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-07-20, 22:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Friterad succini

Masse! Igår friterade Kjell zucchini. Först gjorde han en smet av öl, mjöl och bakpulver. Och i den väl kylda smeten doppade han sen zucchinin, som först saltats för att dra ur vätskan och sen torkades torra. Och dom blev både frasiga och goda.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-07-20, 23:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Friterad succini

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Har inte gjort det själv eftersom det
växer lite långsamt,tog och flyttade ut
plantorna i komposten,
Lite annan info om vår kompost:
Odla inte Mynta i trädgårdslandet!!
Den växte och växte..sen tog den nästan över hela hela altet! Drog upp plantorna och slängde dom i komposten. Gissa vad som växer där nu..i stora buskar!!
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-07-21, 01:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Friterad succini

En lång och intressant tv-kväll är slut. Fantastiskt att åter få följa allt kring månfärderna. Och måltiden till kvällen blev den meny som jag beskrev ovan. Allt mycket gott.

Även den friterade Zuccinin smakade ok. Men fortfarande finns en hel del att önska vad gäller konsistensen. Visst blev paneringen utanpå lite frasig och viss smakade det bra. Men ..... de blir inte så fasta och torra som jag vill ha dem och inte som de är när vi äter dem i Grekland. Nu gjordes de enligt konstens alla regler. Mycket salt, lång avrinningstid, vätska pressades ur dem manuellt, oljan var het och de blev bruna och fina. Men som sagt, ändå inte så som jag vill ha dem. Så nu finns bara ett sätt att lösa det här ......

..... När vi vill äta riktigt goda Fried Zuccinis så får vi helt enkelt ta en tur till Grekland. Det finns inte med i planerna för i år, men den som lever får se. Till dess får vi hålla tillgodo med allt annat gott vi kan fixa här hemma.

Det drar ju ihop sig till både kräft- och surströmmingspremiär inom kort. Inte illa det heller!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-07-21, 01:28
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 296
Standard Sv: Friterad succini

Jeg ville kanskje prøvd samme trikset som med søtpotet.

Først skjære i tynne skiver.
Så skylle bort stivelse med vann, gjerne la skivene ligge i kaldt vann i noen timer. Jeg vet ikke om zucchini har mye stivelse, men om den ikke har det, kan dette punktet sløyfes.
Når det er gjort, må man tørke skivene med tørkepapir og la dem lufte seg så all fuktighet er borte fra overflaten.
Så har man litt olje, maisenna, salt og pepper (evt. annet krydder) i en plastpose.
Rist skivene i posen så de blir dekket av maisenna osv., men ikke for mange skiver om gangen.
Det er viktig at overflaten blir helt dekket.
Da burde man få et sprøtt resultat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT