Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-07, 10:18
Karin_E Karin_E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 17
Standard Boende Kouffonissi?

Vi planerar att åka några dagar till Koffonissi i mitten på Juli.
Vi är en familj på 5 personer (barnen är 9,11 och 14).

Behöver man boka boende i förväg?
Någon som kan rekomendera något bra ställe?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-07, 17:51
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Vi bodde på Finikas. Härlig atmosfär och underbar grekisk mat. Det ligger en bit från byn men åt rätt håll om man vill till andra stränder.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-07, 18:30
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Hej!
Det är svårt att svara på hur det blir med rumspriserna i år.
Vi var där i juli sommaren 2010 och då bokade vi förväg. I juli var priserna ganska höga på Koufonisssi, även för de vi träffade, som inte bokat i förväg.
Jag skulle dock tro att läget kan vara annorlunda i år.

/Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-08, 08:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Jag skulle dock tro att läget kan vara annorlunda i år.
Så är det, ingen vet. I normala fall skulle jag förbokat i juli, men nu vet jag inte.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-08, 18:06
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Finikas är ett bra alternativ om ni vill bo nära stränderna och inte har något emot att promenera 10-15 minuter när ni vill in till byn. I byn finns det en mängd ställen att välja på, då blir promenaden i stället till stranden. Var som är bäst att bo beror på vad ni njuter mest av, att ha tillgång till bylivet med flanerande turister, barer och tavernor, båtar som lägger till och lastar och lossar resenärer och varor eller att sitta i lugnet och månljuset på stranden efter en middag på Finikas taverna med självservering och det mesta man kan önska sig.

Om ni vill vara säkra på att bo tillsammans i samma eller angränsande rum skulle jag absolut boka i mitten av juli. Rumspriserna på Koufonissi ligger generellt högre än t ex på Naxos, och det är inte lätt att pruta då alla rumsuthyrare känner varandra.
Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-10, 12:11
miamarre miamarre är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 25
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Jag rekommenderar Villa Maria Mekri, rent trivsamt boende med härliga uteplatser ligger i "byn". Prisvärt, utan luftkonditionering men bodde där en vecka ifjor i september ca 30 gr varnt men helt ok utan AC blåser en del på ön. Betalade 25 €/natt har bokat in mina vänner där i slutet på juni o de skall betala 50€(/natt för 2 rumslägenhet. Boka direkt hos ägaren för bästa pris, finns även på Booking.com
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-10, 22:37
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Hej
Jag skulle absolut välja att bo i byn! På Kofounissia är det inga avstånd men har man barn så är det ändå långt att gå hem på kvällen i mörkret. Finikas är underbart men jag skulle aldrig välja att bo där. Däremot att sitta där och äta lunch är helt gudomligt. Jättegod mat! Och utsikten är perfekt. Men jag tycker det är lättare att promenera ut till stränderna på dagen och att ha "krypavstånd" till olika tavernor på kvällen. Vill passa på att rekommendera fisktavernan Capetain Nicholas längst bort på huvudgatan (nere vid vattnet) och dom har inte bara fisk utan en massa god grekisk husmanskost dessutom. Gå in i köket och fråga och peka och du blir bemött med glädje och stolthet över maten. Det är en utav de bästa tavernor jag besökt i Grekland och jag har ändå varit på 38 öar så jag har lite att jämföra med. Men om ni skall äta fisk någon gång under semestern så gör det där. Och att sedan ta en liten metaxa i baren på "O Skoleio" hos Minna och Nema är en fin avslutning på kvällen. Man kan sitta både inne och ute. Har aldrig varit på Kofounissia i juli så det är möjligt att det är jättemycket folk överallt och lite "stökigt" på baren men ge det ändå en chans. (På baren gör man dessutom jättegoda crepes som säkert era barn uppskattar) Vi bor alltid på Ostria hotel, det är inte det billigaste men där är rent och snyggt och Nikitas är en klippa. Han fixar och hjälper till med det mesta på Kofounissia och de andra småcykladiska öarna. Lycka till med er planering och er resa till Kofounissia.
//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-13, 14:17
Karin_E Karin_E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 17
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Tack för alla tips.
Vi försöker nog boka något innan vi åker.
Eftersom barnen har önskemål om pool , och jag vet att det blir mer semester för mig om barnen är nöjda , har vi tittat på Hotel Koufonissi.

Tycker dock att priset vi fått från hotellet är för högt (140EUR/natt).
Hittar hotellet på hostelworld.com till ett rimligt pris (68EUR/natt).

Hotellet erbjöd 10% rabatt på priset vilket skulle ge 126EUR/natt.

Någon som bokat hotell på hostelworld.com? Är det en seriös sida?
Blir lite misstänksam eftersom priset skiljer så mycket.
I båda priserna ingår frukost. Tillkommer på båda gör 1barn i extrabädd.

Vågar man boka på hostelworld.com?


Ska nog även ringa till Finikas och höra vad det kostar där? Även om det är utan pool.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-13, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin_E Visa inlägg
Tycker dock att priset vi fått från hotellet är för högt (140EUR/natt).
När vi var på Koufonissi i september ett år var priset 30 € natten för ett dubbelrum, utan frukost. Det var lite turister, därav priset. Vi bodde ändå inte där.

Citat:
Ska nog även ringa till Finikas och höra vad det kostar där? Även om det är utan pool.....
Koufonissi är en pool, så det behövs ingen konstgjord sådan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-14, 09:24
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

[QUOTE]
Citat:
Koufonissi är en pool, så det behövs ingen konstgjord sådan.
Så sant, så sant .


Finikas har många fördelar men inte enbart. Vi har träffat dem som tyckt att det är smidigt att bo på Finikas när barnen har den ålder era har. Man kan nämligen ta sin mat själv på restaurangen och sedan skrivs det upp på rumsnumret vilket gör att barnen kan vara lite självgående. Samt att boendet ligger precis vid vattnet vilket gör att barnen kan sköta sig lite själva.

Samtidigt tycker jag att det finns finare boende på ön och era barn är så stora så de kanske tycker att det är mysigare att bo inne i byn för att kunna se mer liv och rörelse på kvällarna.

Lycka till!
/Ofelia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-15, 18:02
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Kouffonissi?

Om ni absolut vill ha pool finns Paradise Resort Hotel som ligger i kanten av byn vid vägen ut mot Finikas och stränderna där. Manolis som äger det är en ung kille som har familjerötter på ön, han är alltid trevlig och hjälpsam. Poolen och området runt den har en fantastisk utsikt över havet och den mystiska grannön Keros.

Hotell Koufonissia ligger mera inåt land och har en enorm, miljöovänlig vattenförbrukning, då de envisas med att ha gröna gräsmattor över hela området.
Lycka till med hotellvalet!
Våga
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT