Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-07-13, 20:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-07-13, 21:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Brukar fungera bra i Grekland med Master Card och även Maestro i automater med Cirrussymbolen dvs nästan alla.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-07-13, 21:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.
Har aldrig hört det förr! Tvärtom, så trodde jag kanske att Master Card var mer internationellt än VISA, men nu är det inte något som jag normalt använder särskilt mycket i utlandet, varken Master Card eller VISA.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-07-13, 21:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Jag använde Master Card ett par gånger förra sommaren på Lesbos utan problem. Något måste ha hänt med de grekiska bankerna sen dess.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-07-13, 22:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Jag har också använt MC i Grekland utan problem, men jag har sett när jag läst om resor till andra delar av världen, bland annat den långa Afrikaresa som jag ska göra till vintern, att det är vanligt att man rekommenderar Visa eftersom det är mer gångbart.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-07-14, 04:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vill du ha pengar?

M C har kanske råkat ut för samma bojkott som AmEx gjorde för ett antal år sedan? Dåliga villkor?

I Grekland tar jag ut från mitt helt vanliga Svenska lönekonto, med samma kort jag använder i Sverige! Det ska stå Cirrus och Maestro på kortet. Och på ATM:en. Då är det inga problem. Det är precis som att gå på Bankomaten / Minuten här hemma!!! Och det dras direkt från det vanliga kontot.

Jag har ett Visa i reserv om det skulle behövas. Det använder jag egentligen bara som buffert här hemma. Jag har inte använt det i Grekland de senaste 7 - 8 åren....
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-07-14, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill du ha pengar?

I sommar har vi tagit ut pengar med MC på Skopelos, Alonissos, Skiathos, Andros, Tinos, Syros, Ios och Santorini utan problem. Vi försöker om möjligt alltid ta ut pengar på National Bank.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-07-14, 13:35
Spigget Spigget är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Höllviken
Inlägg: 31
Standard Sv: Vill du ha pengar?

När vi var på Koufinissi för en del år sen fick vi tips att ta med kontanter, tur var det!
Annars när vi har varit på AntiParos och det har blivit strömlöst mm så har vi bara hyrt moppe o kört över till Parikia på Paros och hämtat. Funkar jättebra med bilfärjan och är en liten utfärd.

Överlag är det bra att ha med kontanter på småöarna.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-07-14, 13:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
M C har kanske råkat ut för samma bojkott som AmEx gjorde för ett antal år sedan? Dåliga villkor?

I Grekland tar jag ut från mitt helt vanliga Svenska lönekonto, med samma kort jag använder i Sverige! Det ska stå Cirrus och Maestro på kortet. Och på ATM:en. Då är det inga problem. Det är precis som att gå på Bankomaten / Minuten här hemma!!! Och det dras direkt från det vanliga kontot.
Problemet på Donoussa och Schinoussa är att det fortfarande (i alla fall för en och en halv vecka sedan ) fortfarande fanns MC-skylt på bankomaten, gissa hur många försök vi gjorde innan vi tillkallade hjälp...
MC kort har ju fungerat i Grekland utan problem i alla fall i åtta år, inte förväntar man sig att det helt plötsligt skall sluta fungera.
// Helén
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-07-14, 17:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
...gissa hur många försök vi gjorde innan vi tillkallade hjälp...
Jag ser framför mig en ilsken Svenska som förtvivlat hamrar på tangenterna och sedan hela ATM:en... Fast det är ju lagom lustigt när man står där och behöver ta ut pengar... Men som sagt så fungerar normalt sett våra vanliga Svenska Minuten och Bankomat-kort i de flesta Grekiska ATM:erna. Alltså även de kort som inte är anslutna till Visa eller M C. Pengarna dras från det vanliga kontot bara.

Fast man åker ju på de 1,5 % i "administrativ" avgift som skurkarna tar för att man tar ut pengar utomlands... Jag är så irriterad på det. Enda banken som inte tar ut den avgiften är ICA-banken! Jag funderar allvarligt på att skaffa ett kort därifrån till höstresan.

Jag kan tänka mig att många familjer lätt smäller 20.000 på en 2 veckorsresa. Med ICA-kortet sparar man då 300 SEK. Det är en hyfsat ordentlig middag någon kväll... Och varför betala det till banken när man inte behöver?

Men det lite märkligt att M C inte fungerar på vissa ställen nu. Det skulle vara intressant att höra anledningen om någon lyckas få fram någon info.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-07-14, 20:05
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.
Har klarat mig bra med Master Card i de iofs endast europeiska länder jag besökt. För mig är det inte allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa? Kan du förklara varför

Mica
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-07-14, 20:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Vi har aldrig nånsin haft problem med Mastercard på något av alla ställen vi besökt inclusive Parga i juni....Vi slipper dessutom på vårt ICA Mastercard uttagsavgifter....Däremot har vi förut haft STORA problem med American Express...visserligen på 90-talet, men då bytte vi till Mastercard..Tack Janne för upplysningen om Tinos!

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-07-15, 13:23
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vill du ha pengar?

[QUOTE=Peter;213434]
Fast man åker ju på de 1,5 % i "administrativ" avgift som skurkarna tar för att man tar ut pengar utomlands... Jag är så irriterad på det. Enda banken som inte tar ut den avgiften är ICA-banken! Jag funderar allvarligt på att skaffa ett kort därifrån till höstresan.


Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?


Detta hitta jag när jag kolla!

Specialregler inom EU

Avgifterna varierar beroende på var och i vilken valuta uttaget görs. Om man till exempel tar ut euro i ett EU-land får kortutgivaren inte ta ut högre avgifter än vad ett uttag skulle kosta hemma i Sverige.

Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.

Om man däremot tar ut pengar i lokal valuta i en automat utanför EU har kortutgivaren rätt att ta ut en uttagsavgift. Denna avgift kan vara fast eller variera mellan 0 och 3 procent. Ibland finns också en minimiavgift.

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2010-07-15 klockan 13:24. Anledning: Hittade en text
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-07-15, 13:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?
De får inte ta ut någon avgift, men de kan ge en sämre kurs, vilket är samma sak som en avgift. Vi bytte till ICA-banken för några år sedan av just den anledningen.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-07-15, 14:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Helt rätt Janne, bankerna inom EU-sfären får ej ta iut avgift vid uttag på bankomat oavsett land. Dock så tricksas det med andra metoder.

Bankernas arbitrageavdelningar (avd för internationell valutahandel) har funnit på ett sätt att ändå, och helt lagligt, få in lite extrapengaar på våra utlandsuttag. De lägger uttaget i en vilande zon och inväntar månadens för turisten sämsta valutakurs och konverterar just den dagen uttaget.

Arne och Birgitta

Direkt från stugan på Skäret i vackert väder men med hård ostlig vind.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-07-15, 20:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Mica Visa inlägg
Har klarat mig bra med Master Card i de iofs endast europeiska länder jag besökt. För mig är det inte allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa? Kan du förklara varför
Nej jag vet inte varför, och jag har själv använt MC utan problem i flera europeiska länder. Citerar mitt inlägg #25 där allt jag vet om saken står:

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag har också använt MC i Grekland utan problem, men jag har sett när jag läst om resor till andra delar av världen, bland annat den långa Afrikaresa som jag ska göra till vintern, att det är vanligt att man rekommenderar Visa eftersom det är mer gångbart.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-07-15, 22:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv:

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vill du ha pengar?

-Ja tack!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-07-16, 22:19
noaminna noaminna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Koufonissi tar inte heller MasterCard !!
Kom nyligen hem 14/7 från Kyklad...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-07-17, 01:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?
Nä! Du har helt rätt! EU förbjöd växlingsavgifter inom EU för att antal år sedan. Därför kallar bankerna det numera för administrativa avgifter. Vilket är löjligt. Om transaktionen kommer från en dator i Grekland eller från Svedala är totalt ointressant för banken... Och orsakar inga kostnader...

De lägger oftast på 1,5 % av beloppet. Om du läser villkoren från banken står det att de läggs direkt på summan du växlat. Vilket innebär att du som kund inte ser det på ditt kontoutdrag... Det är därför du inte uppmärksammat det!!! Så är det i alla fall i Swedbank...

Men visst är det möjligt att Nordea inte tar ut den avgiften? Fast jag betvivlar det. Lusläs ditt avtal. Den delen som handlar om uttag i utlandet. Den enda bank jag vet som inte tar ut den avgiften är ICA-banken!

Citat:
Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.
Verkar inte stämma med EU:s intentioner.... Det var ju just växlingsavgift som förbjöds! Är det någon gammal info du hittat?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De får inte ta ut någon avgift, men de kan ge en sämre kurs, vilket är samma sak som en avgift. Vi bytte till ICA-banken för några år sedan av just den anledningen.
Så vitt jag vet, och jag läser mycket om ekonomi, så är ICA-banken den enda som ger en OK kurs och inte tar ut extra avgifter när man tar ut pengar, de 1,5 %:en, inom EU.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-07-18, 20:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vill du ha pengar?

Vår bank tar ut en växlingspåslagsavgift på 1,5%
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT