Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-28, 18:29
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

Vi behöver mer än gärna er hjälp.
Vi planerar att åka iväg till Kykladerna och har våran tjej på 1,5 år med.
Ni med erfarenhet av Amorgos och Koufonissi, vilken av öarna är bäst för oss tror ni? Alternativt en annan ö i närheten.
Ge oss tips!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-29, 16:49
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

Om ni gillar sandstränder och inte har något emot att träffa många skandinaver tycker jag att ni ska välja Koufonissi. Vissa av hotellen ligger 30-50 m från de fina stränderna, andra hotell/ rum ligger inne i byn som också har en strand.

Finikas är ett väldigt barnvänligt hotell, med en enkel taverna (halv självservering) precis i strandkanten. Här finns rum i olika storlekar och med olika standard till olika priser. Det tar 10 - 15 minuter att promenera in till byn, men det mesta man behöver finns på tavernan. Det är en fördel att ha en barnvagn med lite större hjul, vägarna är skumpiga.
Lycka till!
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-30, 15:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

Jag skulle också valt Koufonissi om jag vore er.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-30, 18:10
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

För småbarn och om man gillar mycket skandinaviska familjer runt omkring: Koufonissi helt klart.
Men när vi besökte Finikas var det väldigt läskig lunch.. Maten var inte kyld innan den värmdes till knappt ljummen och alla fyra olika rätterna luktade väldigt konstigt..
Sist vi var där (2009) hade "hålet i väggen restaurangen" stängt igen, synd, synd, synd, för där har vi ätit många och de godaste gyros någonsin! Kanske ni har tur och de har öppnat igen?
Om man inte har barnvagn kan en bärstol vara ett bra alternativ. Stigarna är steniga och på sina ställen smala. Numera går det väg på "baksidan" av ön, till Pori.
Om man tar till höger från hamnen räknat finns det en mysig stenstrand en trappa ner, ta med kvällsfika och kolla solnedgången bakom Naxos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-16, 11:20
catharina catharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 25
Standard Sv: Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

Ja, bägge öarna är bra för småbarn, men på Amorgos är det Egiali som gäller i så fall om ni vill ha sandstrand.
Nu behöver väl inte en 1,5 åring någon lekkamrat direkt, men på Koufinissi är det fullt av svenska och norska barn. Dock få greker. Dessutom har ön de bästa stränder jag sett i hela Grekland. Till och med stranden mitt i byn är bra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-04, 00:11
guleböj guleböj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 46
Standard Sv: Amorgos eller Koufonissi med 1.5 åring

Var på Koufonissi är det bäst att bo med en 3-åring och en 5-åring? Förslag på boende och resrutt (hur tar vi oss enklast och billigast dit)? Låter som det är en fantastisk semesterplats. Är det långgrunt med fin sandstrand samt sand på botten när man badar? Finns det något annat att göra än att vara på stranden? Barnen blir lätt rastlösa efter några stranddagar? Finns det något centrum med små butiker?

Har nu funderat i några månader var vår Greklandsresa går nästa sommar, men har inte hittat det som fallit mig helt i smaken ännu. Kanske detta resmål gör det!!

Tack på förhand!!
Magdalena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT