Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #601  
Gammal 2020-05-29, 09:42
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nej, så vill jag inte resa i Grekland.
Jag brukar säga att anledningen till att jag älskar Grekland är enkelheten, vänligheten och generositeten.
Det blir ingen resa i år.
Ulla
Svara med citat
  #602  
Gammal 2020-05-29, 10:13
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Fixar man flyg ner så drar vi ner


Hålla avstånd mellan bord o solstolar

Munskydd på

Greklands BNP är 20-25% turism, behöver turister
Svara med citat
  #603  
Gammal 2020-05-29, 15:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Albanien, Australien, Österrike, norra Makedonien, Bulgarien, Tyskland, Danmark, Schweiz, Estland, Japan, Israel, Kina, Kroatien, Cypern, Lettland, Libanon, Litauen, Malta, Montenegro, Rumänien, Nya Zeeland, Norge , Sydkorea, Ungern, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Finland.


Dessa länder kommer Grekland öppna sina gränser för den 15e juni.


Som ni ser är Sverige inte med på listan. Inte heller Italien, USA och England.
Svara med citat
  #604  
Gammal 2020-05-29, 15:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland har nu en ny lista på länder som de tar emot från 15. juni:

https://www.ekathimerini.com/253190/...urists-in-june

Nu finns t.ex Finland med så det är bara Sverige från de nordiska länderna som får vänta. Kommer nog inte att bli någon rusning från Finland heller för så många charterresor är avbokade och dessutom så rekommenderas det fortfarande att man inte skall resa utomlands "i onödan" tillsvidare. Men om Grekland överhuvudtaget vill ha turister i år måste de ju börja i tid så att säga.

Här i Finland har Social- och hälsåvårdsministeriet gjort en utredning om användet av ansiktsmasker och man tycks just inte tycka att det är någon nytta med det. Kanske lite när det gäller att smitta andra, men man borde ju vara väldigt hygienisk och byta masken ofta.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...yddar-inte-mot

I alla fall kan jag ha för mig att användandet av munskydd kan ge falsk trygghet. Det är ju så att viruset finns kvar även i de länder som Grekland nu har godkänt så visst är det en risk att ta emot turister. Men å andra sidan behöver de turisterna så jag hoppas bara att man kan klara av sommaren i alla fall utan värre bakslag. Det där att hålla distans kan nog också ibland vara ganska svårt har jag märkt.

/ Anne

Under tiden jag skrev detta hade Louisa skrivit ut de godkända länderna, ser jag.
Svara med citat
  #605  
Gammal 2020-05-29, 18:45
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Finns en intressant liten del i Ekatimerini's artikel i dag, långt ner, att det hela gäller var FLIGHTEN kommer ifrån! Ett flight från tex Köpenhamn kan ha svenskar ombord och det är tydligen ok??! Ett flight från Sverige får dock inte landningstillstånd, HUR tänkte våra kära greker nu??? Virus-eländet bärs ju inte av planen utan av människor! Nå, detta ska ju utvärderas och tydligen även förändras framöver. Möjligen har jag missuppfattat..... men tror inte det.
Hoppet om 2 höstveckor i Paleochora lever ännu!
Catlady, något frågande om syftet......
Svara med citat
  #606  
Gammal 2020-05-30, 00:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-05-30 klockan 00:18.
Svara med citat
  #607  
Gammal 2020-05-30, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det kommer en ny lista med tillåtna länder den 1 juli.

Det är inte bara Sverige som inte får resa till Grekland, det är 165 länder till.

Av de största turistländerna för Grekland så är det just nu bara Tyskland som är godkänt.
Svara med citat
  #608  
Gammal 2020-05-30, 22:48
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna
/ Kajja
Sverige har inte kommit nånvart för de stängde aldrig ner och därför har allt blivit mer utdraget. Eftersom smittan fortfarande är så stor i Sverige så borde inte människor slappna av, men sanningen är ju den att folk inte orkar leva på detta onaturliga sätt hur länge som helst, och det är bara mänskligt. Därför ser jag att smittan kommer öka i Sverige.

I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.

Även fast jargongen i Sverige har gått att det inte går att stänga inne folk i ett land hur länge som helst och att människor inte klarar av strikta restriktioner för länge, så verkar det numer som att själva Sverige är ett bevis på det. Medan de andra länderna gick igenom en eller två tuffa månader av karantän, så kan de nu njuta av sitt resultat. Medan Sverige kommer få fortsätta i all evighet med sina lite lättare restriktioner, utan ens en paus (sommaren). Kommer Sverige klara det? Allt tyder ju redan på att folk börjat slappna av, fast läget i Sverige inte tillåter det än.

Sveriges annorlunda strategi har ju också lett till att de nu är osynkade med andra länder och därför kommer ha svårt att ta sig in i och ut ur länder nu i sommar. Vissa bryr sig inte så mycket om det som inte drabbas personligen, men för oss till exempel som har släktingar i Sverige eller Grekland och vill träffa dom är ju det här väldigt olyckligt.

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".
Svara med citat
  #609  
Gammal 2020-05-30, 23:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.
------------------------------------

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".
För mig känns det mycket osäkert om vad som kommer att hända de närmsta månaderna i Europa. En del länder har drabbats jättehårt och sedan stängt ner totalt. Hur blir det för dem när de börjar öppna upp igen?

Andra länder bl a Grekland, Portugal m fl har uppenbarligen klarat sig bättre. Man har stängt hela samhället totalt under en tid. Vad händer i de länderna efter att ha varit i totalkarantän i ett par månader? När de öppnar upp så är väl inte smittan borta? Är man då inte tillbaka på ruta ett igen. Ett antal få fall som sedan kan öka snabbt när samhället öppnat upp igen. Är det då inte risk att det blir som när skiten började. Några få fall som sedan blir flera. Inte minst om resandet och den för dessa länder så viktiga turismen ökar igen?

Kanske är det så att den här fruktansvärda smittan kommer på lång sikt att kräva ungefär samma utfall i alla länder. En del länder, t ex Italien, Spanien, Storbritannien och Sverige m fl har redan fått genomlida mycket av eländet och är en bit på väg igenom det. Andra som har haft mindre utfall har kanske mera kvar att dras med framöver.

Och det finns två delar i pandemins konsekvenser. Det ena är det direkta medicinska lidandet och följderna i form av intensivvård och dödsfall. Det andra är de ekonomiska konsekvenserna som även de kommer att få konsekvenser i form av lidande och dödsfall framöver.

Vilka strategier för att bekämpa eländet som har varit rätt eller fel tror jag aldrig att vi kan få några svar på, eftersom alla länder har så olika förutsättningar. Och om det mot förmodan låter sig göras så är det i så fall tidigast om ganska många år när vi förhoppningsvis är igenom eländet. Att i nuläget tjafsa om vilka länder som har gjort rätt eller fel känns för mig helt meningslöst.

Ser fram emot den dagen när vi är igenom och vet mera!

Masse
Svara med citat
  #610  
Gammal 2020-05-31, 07:42
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
För mig känns det mycket osäkert om vad som kommer att hända de närmsta månaderna i Europa. En del länder har drabbats jättehårt och sedan stängt ner totalt. Hur blir det för dem när de börjar öppna upp igen?

Andra länder bl a Grekland, Portugal m fl har uppenbarligen klarat sig bättre. Man har stängt hela samhället totalt under en tid. Vad händer i de länderna efter att ha varit i totalkarantän i ett par månader? När de öppnar upp så är väl inte smittan borta? Är man då inte tillbaka på ruta ett igen. Ett antal få fall som sedan kan öka snabbt när samhället öppnat upp igen. Är det då inte risk att det blir som när skiten började. Några få fall som sedan blir flera. Inte minst om resandet och den för dessa länder så viktiga turismen ökar igen?

Kanske är det så att den här fruktansvärda smittan kommer på lång sikt att kräva ungefär samma utfall i alla länder. En del länder, t ex Italien, Spanien, Storbritannien och Sverige m fl har redan fått genomlida mycket av eländet och är en bit på väg igenom det. Andra som har haft mindre utfall har kanske mera kvar att dras med framöver.

Och det finns två delar i pandemins konsekvenser. Det ena är det direkta medicinska lidandet och följderna i form av intensivvård och dödsfall. Det andra är de ekonomiska konsekvenserna som även de kommer att få konsekvenser i form av lidande och dödsfall framöver.

Vilka strategier för att bekämpa eländet som har varit rätt eller fel tror jag aldrig att vi kan få några svar på, eftersom alla länder har så olika förutsättningar. Och om det mot förmodan låter sig göras så är det i så fall tidigast om ganska många år när vi förhoppningsvis är igenom eländet. Att i nuläget tjafsa om vilka länder som har gjort rätt eller fel känns för mig helt meningslöst.

Ser fram emot den dagen när vi är igenom och vet mera!

Masse
Det känns som att du inte läst mitt inlägg alls.


Vet inte vad jag ska svara förutom att referera till mitt föregående inlägg igen
Svara med citat
  #611  
Gammal 2020-05-31, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, jag är böjd att hålla med dig Masse. Ingen vet eg alls, när vi är igenom detta. Kanske står smittvåg 2 runt hörnet, nu när allt öppnar upp?
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad, på t ex Sthlm, där endast en av tio äldre har dött på sjukhus.
Sen finns det även länder som stängt ned, men ändå har lika många dödsfall som Sverige. T ex Belgien.
Sen kan man ju undra vrf tättbefolkade Indien inte drabbats? Är det ngt med geneerna, eler är det inte samma virusstam som härjar där. Frågorna är många...

/Netwolf
Svara med citat
  #612  
Gammal 2020-05-31, 08:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7485275


Senast redigerad av simetra den 2020-05-31 klockan 08:33.
Svara med citat
  #613  
Gammal 2020-05-31, 09:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad,

/Netwolf
Precis vad jag också tänkt mycket på. Hur och i vilken omfattning fastställs det vilka som har avlidit av Covid19, och hur väl rapporteras det och kommer med i statistiken? Det vore konstigt om det inte är något som skiljer mycket mellan olika länder och områden, och som därmed också bidrar till skillnader i statistiken.

Masse
Svara med citat
  #614  
Gammal 2020-05-31, 11:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, det är oklart hur dödsorsak definieras i olika länder uppenbarligen.
T ex min lilla mamma, som jag skulle firat idag, om inte cancern hade tagit henne.
Fast, gjorde den det? Hon hade långt gången KOL med, så jag vete fasen vad den svartklädde tjänaren levererade som dödsstöt.

Fast vi brukar säga att det var cancer hon gick bort i. Men ibland undrar man ju

/Wolfen
Svara med citat
  #615  
Gammal 2020-05-31, 11:24
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag har nyss haft min gamla mamma på sjukhuset
Hon hamnade på Corona avdelning i 2 dagar för dom
var inte nöjda med infektionsprovet,nu var det inte Corona
tack och lov utan ett sår på benet som inte vill läka,hon är
genomgådd hel å hållen och allt annat var bra.
Nu är hon hemma igen med mera hemtjänst och kämpar
för att komma tillbaka.
Ringde häromdagen och sa att hon orkat gå ett varv med
rullatorn i lägenheten,96 år å en kämpe👍

Pia
Svara med citat
  #616  
Gammal 2020-05-31, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Statistiken är lurig som den ganska ofta är. Ryssland har till exempel 405 843 konstaterade smittade, men bara 4 693 dödsfall. Just den statistiken känns inte så trovärdig.

Här hemma i Blekinge är det fortfarande väldigt få fall. Det har dött färre personer i år än andra år under samma tid. Man tror att det beror på vi håller social distans på ett bra sätt och i övrigt följer rekommendationerna. Det har gjort att färre har drabbats av den vanliga influensan. Över lag så är det stora regional skillnader i Sverige. Undrar varför?

Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.

Idag ska vi fira mamma 92 år med god mat och champagne. Utomhus i det vackra vädret.
Svara med citat
  #617  
Gammal 2020-05-31, 12:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hur var det nu de sa: Jo, vita lögner, jävla lögner och så statistik
Svenskar kan ju ändå inte resa förrän tidigast 15:e juli pga UD's bestämmelser.
Catlady, som väntar och ser......
Svara med citat
  #618  
Gammal 2020-05-31, 12:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.
Fast det är väl ingen som på fullaste allvar som tror att Grekland ska klara av den administrationen? Jag tror att det mest är en papperstiger.

/NW
Svara med citat
  #619  
Gammal 2020-05-31, 12:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
[B]

Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor.
Då blir det nog inte så lätt för charterbolagen att sälja några resor så länge det gäller. Enveckasresa blir väl inte så kul med hela vistelsen i karantän. Och om man har tur så kan man med en tvåveckorsresa vistas ute en vecka.

Masse
Svara med citat
  #620  
Gammal 2020-06-01, 09:50
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti

Kanske får flyga från Landvetter i sommar fast jag bor i Stockholm? Tror vissa flygplatser läggs till eller dras ifrån. Bara avvakta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT