Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-01, 13:08
Koukla Koukla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Standard Grekiskt bröllop-i Sverige

Hej alla glada!

Det är så att jag & min sambo har pratat om bröllop och vi skulle vilja ha en grekisk vigsel nånganstans i Göteborg med omnejd. Jag vill inte ha den i den grekisk ortodoxa kyrkan på Hisingen då jag inte tycker att den "kyrkan" är fin...
Vet någon om man kan ha en gredisk vigsel i en protestantisk kyrka?
Måste jag oxå vara ortodox? Konvertera? Eller är det ok att vara protestant?
Massa frågor , inga svar... Ni som vet, hör gärna av er
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-01, 20:24
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Koukla
Hej alla glada!

Vet någon om man kan ha en gredisk vigsel i en protestantisk kyrka?
Måste jag oxå vara ortodox? Konvertera? Eller är det ok att vara protestant?
Massa frågor , inga svar... Ni som vet, hör gärna av er
Om du kan ha en grekisk vigsel i en protestantisk kyrka vet jag ej, men jag tror knappast det.
Jag själv gifte mig i Grekland i den grekiska kyrkan.
Min man ortodox och jag protestant.
Jag behövde inte konvertera och det var för 15 år sedan.
Vet att en vännina var tvungen att göra det när hon gifte sig för 20 år sedan.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-02, 07:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Jag frågade en präst som jag känner. Han svarade det jag trodde nämligen att det "borde" gå bra att hålla en ortodox vigsel i en svensk kyrka, men att det är prästerna i respektive församling som själva avgör vilka de vill "släppa in", så det ni måste göra är att fråga kyrkoherden i den kyrka det gäller. Om h*n skulle säga nej så kan ni fråga i någon annan församling och kanske få ja där.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-06-02 klockan 07:37.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-02, 10:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Det krävs förståss också att den ortodoxe prästen accepterar den svenska kyrkan som vigselrum. Det måste ni fråga honom om. Om ni inte skulle hitta någon kyrka som ni gillar och som tillåter att en ortodox vigsel hålls i den, kan säkert den grekiske prästen föreslå någon annan lokal som passar.

Lycka till och berätta gärna sen hur det går!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-02, 11:59
Koukla Koukla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Tack för hjälpen & tipsen om bröllopet
Lovar att berätta hur det går
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-02, 19:40
Dinas Dinas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Hej!!
Jag behöver massor med hjälp!!
1. Jag måste lära mig grekiska.. Min blivande svärfar kan varken svenska eller engelska och jag måste ju kunna prata med honom på något sett.. Har provat talskivor men det känns bara fånigt.. Min sambo försöker lära mig men ger upp!! Det är inget lätt språk.. Vad ska jag göra???
2. Om vi ska gifta oss har vi pratat om en vigsel med både en grekisk präst och en svensk präst för att bådas familjer ska få förstå.. Går det??
Sen har jag hört att jag inte behöver konvertera, det ska gå att betala en präst istället?? Är det sant? Jag backar lite på grund av alla krav som ställs på mig inför en vigsel, måste det vara så svårt??
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-02, 22:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Dinas
Hej!!
Sen har jag hört att jag inte behöver konvertera, det ska gå att betala en präst istället?? Är det sant? Jag backar lite på grund av alla krav som ställs på mig inför en vigsel, måste det vara så svårt??
Du trenger ikke konvertere. Du må legge fram dåpsattest som viser at du er døpt som kristen, men altså ikke nødvendigvis ortodoks.

Jeg og min make giftet oss (borgerlig) i Hellas, og vi skjønte ingenting av det som ble sagt! Men det var flott likevel. Og vi filmet det hele og fikk det oversatt av en gresk venn etterpå.

Ønsker deg en vakker bryllupsdag!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-02, 23:38
Dinas Dinas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 2
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Tack!!
Känns bättre av att veta att det finns andra utvägar..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-04, 20:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Dinas
Om vi ska gifta oss har vi pratat om en vigsel med både en grekisk präst och en svensk präst för att bådas familjer ska få förstå.. Går det??
Njae, det tror jag inte. Ni kan ju inte gifta er enligt både svenska kyrkans och grekiska kyrkans ordning - och respektive präst kan ju bara hålla vigselakten enligt sin kyrkas. Dessutom är både innehåll och ordning ganska olika så det skulle nog bli ganska mycket liturgiskt pusslande för att få ihop det på ett vettigt sätt.

Men en tolk går det däremot utmärkt att ha. Grekisk präst och svensk tolk - eller tvärtom! Allt kan ju egentligen översättas i förväg, så det behövs bara någon som "läser upp" översättningen. Psalmer och sånger kan ni välja på båda språken och även någon diktläsning eller liknade. Sådant kan översättas och finnas på ett papper som alla vigselgäster får i handen när de kommer till kyrkan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-07, 08:46
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Hej, jag frågade en präst i Grekland om detta för en tid sedan eftersom min pojkvän är svensk och båda mina föräldrar är greker, man vill ju ta reda på vad man har för alternativ vid ett eventuellt giftemål...

Han sa att det gick bra att gifta sig med en protestant i en ortodox kyrka (och in i den ortodoxakyrkan) då denne också är kristen + att denne inte behövde döpa sig men att liturgin (eller mysteriet) inte inntehåller exakt samma ord som om personen i fråga skulle vara ortodox.

Jag vet inte om du har varit med på ett grekiskt bröllop någon gång men ceremonin i kyrkan skiljer sig ju ganska markant från den i Sverige. Dessutom så skiljer sig sederna rätt regält också kring själva brölloppet och vigseln.

Jag kan nämna att man inte säger "ja" till varandra när man står inför prästen utan det är underförstått när man väl står där. Ja eller nej frågan uppkommer utanför kyrkan innan vigseln där brudgummen även får kyssa sin brud som ett bevis på att det nu är de två som ska gå in och bindas samman till en familj... Man "dansar" även krig altaret, som i Grekland består av ett bord, vilket betyder att du måste välja en kyrka där man får plats att göra det. Finns även massa annat och jag råder dig att ta kontakt med en präst som kan förklara detta mer ingående och även vad allt betyder.

Min mamma känner en präst som bor i Knivsta och som heter Johannes Säppelä (tror att det stavas så). Han kan säkert hjälpa dig.


Sen kan det ju vara bra att prata med någon in din blivandes släkt om seder kring bröllopet. En sak de kanske inte kommer att berätta är att när prästen säger "och kvinnan ska lyda mannen" så ska du trampa på hans fot vilket betyder att du kommer att få övertaget i äktenskapet... detta är föremål för stora diskussioner, eftersom många greker särskillt av modellen äldre är skrockfulla. Men par av idag brukar ofta diskutera igenom denna sak med varandra och göra det i kyrkan för att det är en rolig sed. Men som sagt diskutera saken...

Du behöver alltså inte konvertera. I Grekland beror läget oftast på om högsta hönset inom kyrkan är konservativ eller inte och om prästen är det eller inte. Just nu sköljer en våg av liberalt tänkande över den grekiskortodoxa kyrkan. Dvs man får som kvinna gå i krykan med byxor osv Även om många grekinnor kanske inte skulle göra det. Men andra saker har de blivit hårdare på, man får inte döpa barn till annat än grekiskortodoxa namn eller gammelgrekiska namn. Dvs det beror lite på om du hittar en konsevativ eller liberal präst som ska viga er hur liturgin kommer att utformas. Och eftersom ni ska gifta er i Sverige hur väl den prästen följer "direktiv" från Grekland.

Kanske inte exakt svar på det du frågade men jag tänkte att någon hjälp eller ledning kankske denna låååånga utläggning ger.

PS. har själv bestämt mig för en svensk vigsel då jag själv är så svenskifierad hehe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-07, 12:17
Koukla Koukla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Standard Sv: Grekiskt bröllop-i Sverige

Tack för ditt svar Xixi!

Jo jag var på ett grekiskt bröllop förra sommaren där vi även var Koumbaroi jag och min sambo. Och precis som du sa så skilljer sig vigseln helt klart från en svensk. Det bästa är väl att kontakta en präst i Göteborg och höra sig för. Men det verkar ju inte vara ngt problem att gifta sig ortodoxt även om man är protestantisk

Ha det så bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT