Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-10, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Taverna at the end of the world på Samos

Jag hittade en billig flygbiljett till Samos, den kostade bara 500 kr, visserligen en enkelbiljett, men ändå billigt. Jag tänkte: Samos? Där har jag varit så många gånger, och det är inte länge sedan heller. Finns det då ingenting på Samos som jag vill se, som jag inte redan har sett? Jo, kom jag på, det finns en sak som jag har missat, och det är ”Taverna at the end of the world”. Så jag slog till och flög till Samos.

Idag hyrde jag en moppe hos världens bästa Nicos Rental i Pythagorion
och gav mig av västerut. Första stopp var i Ormos, nästa var Votsalakia, sedan körde jag till Psili Amos 2 och kom så småningom till Limnionas, där vägen till ”Taverna at the end of the world” börjar.

Vägen dit var inte att leka med och jag skulle aldrig få för mig att köra bil dit, för möte var inte att tänka på. Här är några bilder.



Bara 800 meter kvar.



Här tänkte jag vända, men fortsatte annars hade resan varit förgäves.



Belöningen blev en mycket god lunch med utsikt.



Alla som åt på tavernan fick sådana här kjolar runt benen. Men varför då?



Tavernaägaren lekte mycket med ett tennisrack. Men varför då?



Så här såg det ut i Votsalakia när jag körde hem igen.

Var det då värt att flyga till Samos och köra till tavernan som ligger vid världens ände. Absolut, och jag gör gärna om det.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-09-10 klockan 17:30.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-10, 18:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Vägen var verkligen inte lockande. Men du kom fram och åt en grekisk sallad of course! Kjolen och tennisspelandet, tja, jag tror att det fanns mycket getingar där.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-10, 19:00
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Hej Janne


Kjolen var för att dina rasben/lår inte skulle fastna i stolen, visserligen inte äkta "Kamekasestolar", men ändå!

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-10, 22:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Måste vara getingar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-10, 23:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Kjolarna..ja några måste väl se ut som kvinnor där bland alla män
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-10, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Även för mig låter det som att getingar var anledningen till "kjolen" och tennisracket. Men om det är riktigt så tycker jag att getingmetoden som vi stötte på när vi var i Agnontas på Skopelos senast känns smidigare. Men den kan jag återkomma till om/när det blir bekräftat att getingar var problemet.

Vad gäller grusvägen till stranden för det mina tankar till första gången vi åkte moppe till Apella på Karpathos. Det var innan man asfalterat vägen och den bestod av "rullgrus" och "rullsten". Vägen på din bild ser värre ut, men jag minns att jag var tacksam över att köra egen moppe dit och inte sitta i en bil eller buss som skulle klara ett möte eller att börja rutscha på underlaget. Men i båda fallen var det väl värt resan eller hur.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-11, 12:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Här är förklaringen till kjoldukarna och tennisracketen på tavernan som jag skrev om igår.

När jag kom fram till tavernan satt det två andra sällskap där. Jag såg att sällskapet bredvid mig hade typ saronger runt benen, vilket föreföll lite udda. När jag tittade på det andra sällskapet hade de också saronger runt benen.

Märkligt hann jag tänka innan tavernaägaren kom fram till mig med en bordsduk som han virade runt mina ben. Bordsduken skulle viras på ett speciellt sätt, och det var därför han själv gjorde jobbet åt oss. Efter en stund kom det fler gäster, och ännu fler gäster, och alla fick bordsdukar runt benen. Det visade sig vara skydd mot elaka bitflugor som härjade på tavernan. Kjolbordsdukarna var väldigt effektiva, och väldigt varma.

Tennisracketen användes till att slå ihjäl elaka jättegetingar med, sådana getingar som jag kallar ”afrikanska getingar”, och att bli stucken av en sådan gör djävulskt ont, jag talar av egen erfarenhet. Även tennisracketen var effektiv. Jag vet att man ibland försöker skrämma bort getingar med rök från kaffe, men det funkade inte på dessa filurer.



På bilden ser ni jag och min kjolbordsduk.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-11, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Även för mig låter det som att getingar var anledningen till "kjolen" och tennisracket. Men om det är riktigt så tycker jag att getingmetoden som vi stötte på när vi var i Agnontas på Skopelos senast känns smidigare. Men den kan jag återkomma till om/när det blir bekräftat att getingar var problemet.

Masse
Det var tydligen ett annorlunda sätt att freda sig mot getingar! Vid vårt besök på Skopelos i september i fjol upplevde vi i Agnontas en för oss helt ny metod. (Mycket från den jobbigt avbrutna resan är mera rörigt i min skalle än vanligt så ni får ha överseende med om jag redan har berättat detta).

För första gången på alla våra Greklandsresor, såvitt jag minns, hade vi det ganska kämpigt med mängden getingar på stranden i Agnontas. När vi skulle äta lunch på strandtavernan såg vi också där getingar i luften. Men när vi bänkat oss vid bordet konstaterade vi att de höll sig på respektfullt avstånd. Förklaringen ser ni här på bilden.



I den blå burken som står i askkoppen fanns glödande kol. På kolet hade man strött pulverkaffe. Röken från kaffet som brändes var något som inte föll getingarna i smaken. Jobbigt för dem, men inte särskilt besvärande för oss. Smart! Det placerades på varje bord efterhand som gäster slog sig ner! Helt nytt för oss! Är det någon av er som sett detta på annat håll?

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-12, 07:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

De allra största getingarna, de som är gul-bruna och definitivt 3-4 centimeter gigantiskt stora har en VÄLDIGT SPECIELL egenhet.


DE ÄR KÖTTÄTARE


Måhända äter kanske insekter varandra i vissa former men jag har varit med om att ha sett en av dessa hemska varelser, tugga av en bit av min mortadella-skiva på min frukostsmörgås en gång på Kalymnos. Jag såg det på avstånd, hade flytt in i lägenheten från uteplatsen där vi inte längre kunde avnjuta vår frukost pga. dessa bombplans-liknande flygande hemskheter.


Exakt artbestämning har jag inte kunnat göra eller studera mig fram till men på Kalimera har de största av dessa getingar uppenbarligen sagts vara av asiatiskt ursprung. Stämmer detta ?


/ Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-12, 10:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Fy farao vilken väg till tavernan ....
Jag antar att de fraktar förnödenheter osv med båt till etablissemanget...

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-09-12, 14:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det någon av er som sett detta på annat håll?
Ja, på flera ställen, men då har de använt askfat där de petat ner folie, och sedan lagt kaffepulver i (ska var grekiskt kaffe), och sedan tänt på. Men dessa getingar bryr som inte om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Exakt artbestämning har jag inte kunnat göra eller studera mig fram till men på Kalimera har de största av dessa getingar uppenbarligen sagts vara av asiatiskt ursprung. Stämmer detta ?
Svar och bilder finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag antar att de fraktar förnödenheter osv med båt till etablissemanget...
Nej, det kör bilvägen, det är en bit ner till havet så de skulle bli ett fasligt kånkande.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-09-12, 17:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
I den blå burken som står i askkoppen fanns glödande kol. På kolet hade man strött pulverkaffe. Röken från kaffet som brändes var något som inte föll getingarna i smaken. Jobbigt för dem, men inte särskilt besvärande för oss. Smart! Det placerades på varje bord efterhand som gäster slog sig ner! Helt nytt för oss! Är det någon av er som sett detta på annat håll?
Japp! Sett det bl a på Thassos och Halkidiki
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-09-12, 23:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, på flera ställen, men då har de använt askfat där de petat ner folie, och sedan lagt kaffepulver i (ska var grekiskt kaffe), och sedan tänt på. Men dessa getingar bryr som inte om det.
Inte så konstigt att det inte fungerar då! Grekkaffe är ju gott!!! Det tycker nog getingarna också. Vanligt Neskaffe ska det vara! Tvi vale!!!

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-11-10, 12:58
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

På en fiskrestaurang i Potami lägger dom en köttbit på en tallrik långt från gästerna = inga getingar hos gästerna!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-11-10, 17:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taverna at the end of the world på Samos

Hos oss har alla getingar, stora som små, insett att säsongen är slut. De har haft massor att göra hela sommaren med att äta ihop med katterna. fisk-och-kritharakisörpa som jag serverar på morgonen på några stora fat. Varken katterna eller jag har någonsin blivit stuckna av dem,men de har väl inte haft tid för att inte missa någon godbit innan katterna tog den.
Ganska slöa typer faktiskt. Min man , som inte delar min försonliga syn på dem, fångar dem lätt i en fiskhov och trampar helt hjärtlöst ihjäl dem...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT