Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-03, 08:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Jag skriver detta i min blogg eftersom jag vet att många läser den. Viktigt meddelande alltså!

Min vän Stella som jobbar på kommunens tekniska avdelning, berättar att kalabaliken tilltar vad gäller hus som har undergått tillbyggnader, små eller stora, utan tillstånd. Innan oktobers slut måste alla "svartbyggen" registreras och lämpliga böter betalas. Gör man inte detta kan man inte sälja sitt hus, lämna det i arv eller något annat, och man kan helt enkelt mista äganderätten!

Nu, i sista minuten , kommer alltså många med sina intyg från de byggnadsingenjörer som har inspekterat huset, för att få ordning på sina papper.

I fredagens Ethnos finns en stor artikel om saken, men det har varit massor av skriverier under många år nu, och åtskilliga husägare har kommit med på en slags avskrivningsprogram där man betalt sina böter i smärre doser.

Nu lär det alltså vara dags , om man inte ännu kommit till skott. Inga fler chanser!

Det gäller alla slags tillbyggnader, som extra rum, tak över verandor, hönshus, fasta grillplatser och sånt, men givetvis vill man åt den enorma mängden svartbyggen av hela villaområden på skogsmark i attraktiva lägen. Böterna står i proportion...

Inom fem år ska alla byggnader dataföras, är målsättningen. Pengar till statskassan och bättre ordning över huvud taget...

Du som äger hus och inte vet vem du ska vända dig till, sök upp kommunens tekniska kontor så blir du lotsad vidare.

Du som tänker köpa hus, se till att alla papper är fullständigt klara!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-03, 11:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Oj, läskigt läge för husägare uppenbarligen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-03, 11:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Veldig bra at du skriver dette!

Min leilighet har papirene i orden, men jeg har flere greske venner som både har bygget på og ut, og som ennå ikke har meldt ifra Jeg skjønner ikke at de tør! Og ingen av dem har vel egentlig råd til å betale de høye bøtene... Jeg synes den greske "det ordner seg nok"-mentaliteten er fin, men denne gangen tror jeg faktisk ikke det ordner seg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-03, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Böterna står i proportion...
Hur mycket pengar rör det sig om? Är det en engångssumma eller en årlig avgift, typ fastighetsskatt?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-03, 17:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Det är böter som man kan få uppdelade i många avbetalningar efter överenskommelse. Fastighetsskatten är dem som förkortas ENFIA och som får betalas i fem doser. Även egenägda lägenheter betalar ENFIA.

Summorna törs jag inte uttala mig om!

I dagens Ethnos fanns fler artiklar, ska se om jag hittar någon engelskspråkig sådan.


Ingetdera är särskilt populärt hos allmänheten, som man kan förstå. Dock lär grekiska husägare få acceptera verkligheten, eftersom det här är ett konkret sätt att få in skattemedel. Vi vet ju alla hur det står till med skattemoralen vad gäller inkomster...och inte bara i Grekland, definitivt inte...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-04, 19:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Tack för info Monica!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-05, 07:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Det är bra att staten får in skatter förvisso men hur blir detta för dem som nu bor i sina ägda hus men utan papper. Vad händer med alla de som nu inte kan betala sin skatt. Blir de bostadslösa?
Allt händer så snabbt i Grekland nu. Alla förändringar till ordning och reda ska ske på minuten och detta i kombo med halverade löner, uppsägningar samt alla andra ökade skatter. Jag begriper inte för mitt liv hur man då ska kunna ha råd att plötsligt betala även detta just nu, om man tillhör medelklassen?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-05, 08:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Thira, så sant.

Just detta har engagerat mycket folk. I dagens Ta Nea presenteras ett lagförslag som ska lätta på trycket: förlängning av papperskarusellstiden två år framåt, enklare att få kontroller som inte behöver ske via byggnadsingenjörer och mycket annat. Den som har såna här problem med sitt hus bör ändå före den 8/10, inte slutet av oktober som jag skrev, kontakta sin kommun för att få korrekt information.
.En kommentar till inlägget från en läsare var "vadå två år, tvåhundra lär vara närmare sanningen"...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-05, 09:46
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Vi har "legaliserat" vårt hus med allt vad det innebär och detta var ingen enkel grej,papper och papper,tillstånd efter tillstånd,mätningar av "michanigos": llt som allt så tog det tid,flera månader och kostade pengar,böter fick vi också betala.Då när vi byggde huset sa man att bygglov inte behövdes till en utegrill eller andra små byggen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-09-05, 12:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Det märkliga är ju att detta har varit på tal hur länge som helst. Många har gjort som du, Anneli, och kan nu sova gott om nätterna. Andra tror på ideliga respiter och avvaktar , just för att det kräver en massa spring till byggnadskontor av olika slag, som inte ens fungerar särskilt bra. Ett skäl till detta är att lagarna har ändrats successivt, ett annat är brist på kvalificerad personal, såna som törs ta beslut , och allmänheten kan vara både aggressiv och försöka med mutor.

Min tro är att det kommer att bli uppskjutet än en gång för det är ett obekvämt ärende för en regering som har så många andra obekväma ärenden på sitt bord redan.Men om jag hade eget hus skulle jag granska alla mina papper och kolla med någon vettig person om att allt är OK.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-09-05, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
böter fick vi också betala.
Varför fick ni betala böter?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-09-05, 17:47
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Vi hade byggt en utegrill med fast tak och ett litet förråd samt en liten pool utan bygglov och vi var godtrogna som litade på byggherren som sa att inga tillstånd behövs för så små byggen!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-09-05, 18:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vi hade byggt en utegrill med fast tak och ett litet förråd samt en liten pool utan bygglov och vi var godtrogna som litade på byggherren som sa att inga tillstånd behövs för så små byggen!
Men poolen är fin!! Utegrillen med taket tittade jag inte så mycket på....Men poolen gillade jag fast jag inte förstår vad den var att bråka om

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-09-06, 09:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vi hade byggt en utegrill med fast tak och ett litet förråd samt en liten pool utan bygglov, och vi var godtrogna som litade på byggherren som sa att inga tillstånd behövs för så små byggen!
Hur mycket pengar rör det som i böter?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-09-06, 14:46
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Flera tusen €
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-06, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Flera tusen €
Usch då!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-06, 19:25
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vi hade byggt en utegrill med fast tak och ett litet förråd samt en liten pool utan bygglov och vi var godtrogna som litade på byggherren som sa att inga tillstånd behövs för så små byggen!
Han måste ha varit svensk! I Sverige är allt byggande genomreglerat, men att uppföra en s k friggebod och att anlägga en pool är vanligtvis inte bygglovpliktigt. Vem hade trott att grekisk bygglagstiftning kan vara strängare än den svenska!?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-09-16, 22:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Nästa fas i det här: massor av människor har inte råd att behålla hus eller tomter de ärver, utan skriver över egendomarna på staten helt frivilligt. Särskilt om den som dog också hade skulder, ingen chans att sälja idag till vettigt pris för att täcka skulderna. Varenda gång jag hör sånt här blir jag glad att jag inte har hus.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-09-18, 16:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Varenda gång jag hör sånt här blir jag glad att jag inte har hus.
Det förstår jag verkligen!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-18, 16:57
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: OBS! Äger du hus i Grekland eller planerar att köpa?

Det ska bli intressant att följa denna utveckling. Det finns ju massor av hus som inte är "legaliserade" enligt ursprungsritningarna och måste ritas om o registreras, vilket kommer att ta oändlig tid. Dessutom finns det mängder av hus som gått i arv och som saknar giltiga dokument, vilket innebär att de inte kan arvskiftas eller säljas. Jag har hört kostnader på 10 000 euro
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT