Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2006-05-05, 00:36
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Reser alltid med resväska eftersom jag gillar att ha mycket grejer och kläder med mig. När det gäller ö-luff är jag fortfarande lite i valet och kvalet... Hade rygga sist, och det var verkligen smidigt och bekvämt. Det enda negativa var att den var så väldans tung och att det knappt gick att få plats med allt.

Positivt/negativt med rygga enligt mig:

+ smidigt och enkelt när man byter ö
+händerna fria (förrutom handväskan)
+någorlunda skön att luta sig mot
+frihetskänsla
- tungt att bära
- får inte plats med allt jag vill
-jobbig att packa
-dålig överblick av vad man har i den

Positivt/negatvit med rullväska (av vad jag tror i alla fall)

+lätt att packa
+allt får plats
+bra överblick
+smidig att dra om det inte är allt för långa sträckor?
-jobbig att dra vid längre sträckor?
-hjulen blir förstörda av sand?
-inte fria händer

Jag har en fjällräven rygga på 50 liter, större kan lilla jag inte ha för då blir det otympligt. Ryggan var när jag köpte den för X antal år sedan en av de bästa på marknaden, men nu finns det säkert bättre. Det är hur som helst en kvalitéts ryggsäck, och man märker stor skillnad mellan den och killens som är en billig variant från intersport. Det dåliga med min är att den är sluten, på killens kan man dra ner en dragkedja och få överblick över innehållet.

Jag har tittat på Samsonite hårda rullväskor modell störst, någon som har erfarenhet av den? Bra, dålig etc?
Behöver ändå en resväska, så jag funderar på att prova att luffa med en sådan i år. Killen kommer att ha rygga, så man kan ju alltid turas om i värsta fall...

Vad tycker ni (om ni nu har orkat sätta er in)?

Inte långt kvar så snart bär det av

/alexandra
Svara med citat
  #42  
Gammal 2006-05-05, 00:37
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Hmmm förresten, låter inte kul om det är så kallt...

Förresten brukar det inte blåsa mer i typ juli augusti än i juni???
Tyckte att det blåste väldans mycket när vi var i väg i sommras i augusti. I september mojnade det en hel del....


/ Alexandra håller tummen för vindstilla och varmt
Svara med citat
  #43  
Gammal 2006-05-05, 07:45
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Hmmm förresten, låter inte kul om det är så kallt...

Förresten brukar det inte blåsa mer i typ juli augusti än i juni???
Tyckte att det blåste väldans mycket när vi var i väg i sommras i augusti. I september mojnade det en hel del....


/ Alexandra håller tummen för vindstilla och varmt
Så himlans kallt är det inte som det låter! Okej det blåser en del på Ios, men det märker man mest av på morgonen (för de som är vakna då!!) om man bor inne i byn... Men det är ju mest där på toppen av ön, som det märks.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2006-05-05, 07:53
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

[quote=AlexandraVad tycker ni (om ni nu har orkat sätta er in)?

Inte långt kvar så snart bär det av

/alexandra[/quote]


Jag själv har en liten rullväska, typ karbin format storleken, dottern har också en sån. Sen har jag även en 35 L bra ryggsäck från Team sportia, lite gammal, men har den som badväska sen. Ryggan har inte ngn ställning i.
Bra att ha om man ska gå en bit och upptäcka ngn härlig strand. Då slipper man släpa med sig ytterligare en väska! Håller med dina + och - sidor. Kan vara lite jobbigt ibland och dra väskan, beroende på vart man går med den. Nu blir det 4:e ggn jag reser med rullväskan. Men packa inte den för tung och ta inte en alltför stor! Du ska tänka på att du ska lyfta den i bland när du går. Även på färjan om du ska bära med dig den upp på däck! Så karbinformat + lite rygga = perfekt att luffa med 14-21 dgr! Det går att tvätta! Tro mig! Man använder mest sina få favoritplagg....
Man byter linne +shorts, en annan dag top + kjol osv! Det blir också variation!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2006-05-05, 13:15
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Vad menar du med karbinväska?

Vi är dock borta i 28 dagar, och visst tänker vi tvätta längs vägen. Egentligen är det nog inte kläderna som tar sån himmlans stor plats, jag tror mer att det är grejerna som hygienartiklar, hårgrejer osv...

Måste man lyfta resväskan upp på däck? Kan man inte lämna den där nere vid bilarna, har för mig att jag sett att man kan det på Blue star i alla fall. Dessutom har ju de båtarna rulltrappor väl?

På snabbfärjorna så måste man ändå lämna bagaget på nedervåningen... Enda är väl att det är lite tungt kanske att bära ombord och av som du säger

Hoppas att det inte blåser allt för mycket, hatar när det blåser sand och så när man ligger på stranden. Eller kan man ligga på stranden i slutet av maj???


/Alexandra
Svara med citat
  #46  
Gammal 2006-05-05, 13:41
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Det är klart att man kan ligga på stranden i slutet av maj!

Jag reser med en 50-liters Berguven som börjar bli gammal och medfaren och den upptas mest av böcker. Jag läser lätt 10 böcker på en tvåveckorssemester och vi brukar ha med några stycken och sedan köpa eller låna längs vägen. Någon badhandduk har jag inte, den tar verkligen alldeles för mycket plats- jag har en sarong från Thailand som fungerar som både strandhandduk och lunchkjol.

Jag brukar köra på principen få underdelar och flera överdelar - kjolar och byxor blir ju inte smutsiga och svettiga i alls samma grad som linnen. Förra året hade jag två kjolar, ett par shorts och ett par linnebyxor som jag reste i.

Större delen av dagen tillbringar jag i bikini och därmed sliter jag inte särskilt på mina kläder. Jag kan använda samma linne två dagar i rad och ett linne som jag har använt några kvällar kan få bli strandlinne sedan.

När allting känns för sunkigt (eller underkläderna är slut) lämnar jag in det på tvätt, ofta kan stället man bor på just då hjälpa till med det.

Vad gäller skor brukar jag ha ett par sandaler typ Birkenstock för dagsbruk och ett par lite nättare till kvällsbruk. Inget mer. Jag tar med mig ett enda långärmat plagg - det ligger ju mest på rummet och dammar, i alla fall, men är skönt att ha på planet och så.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2006-05-05, 14:02
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Vad menar du med karbinväska?
Jag tror nog bara att det smugit sig in ett stavfel där, och att det ska vara kabinväska, alltså en sådan där väska på hjul (trolley) som är liten nog att få ha som handbagage - d v s ha i kabinen på planet.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2006-05-05, 16:09
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsina
Jag tror nog bara att det smugit sig in ett stavfel där, och att det ska vara kabinväska, alltså en sådan där väska på hjul (trolley) som är liten nog att få ha som handbagage - d v s ha i kabinen på planet.
ja just det!! ett stavfel, här gör sig författaren tillkänna! jag erkänner stavfelet! Det ska självklart vara en kabinväska. Som får plats i kabinen på flyget, därav namnet! Håller med en av de föregående talare, mer överdelar än underdelar............och ja! alla saker/hår-kropp och övriga saker tar ju mest plats!

Senast redigerad av Ioslina den 2006-05-05 klockan 16:11.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2006-05-05, 23:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Skönt att höra att man kan ligga på stranden i alla fall, folk säger ju att det är kallt och blåsigt osv på kvällarna bara det är varmt på dagen så

Hmmm ja ha en sån där liten väska man har på flyget, men shit hur får ni plats? Jag avundas er verkligen. Har i alla fall bestämt mig för att resa med ryggsäck, min kille trodde att resväskan skulle bli så tung eftersom man packar den tills den är full (jag i alla fall )

Förresten tror ni att det räcker att ta med sig ett par tunnare 3/4 byxor, SÅ kallt kan det väl inte vara på kvällarna???

Nu är det bara 3 veckor kvar och jag längtar så!

/alexandra
Svara med citat
  #50  
Gammal 2006-05-06, 07:45
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Det blir nog alldeles utmärkt, Alexandra! Jag har bara med mig ngt långbent, typ ett par tunna byxor eller en långkjol som värmer benen. Oftast behövs de bara på själva resan mellan öarna kvällstid. Du kan säkert ha din 3/4 byxor. Ibland kan en tunn långärmad vara skön däremot. Inne i gränderna bland shop och matställen är det oftast alldeles lugnt och vindstilla (ios). Så där är det varmt.... Klart du kan sola och ligga på stranden utan att frysa!!!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2006-05-06, 10:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

När det gäller hygienartiklar, krämer och hårgrejs - ja sådant tar plats och är tungt dessutom!

Jag har alltid tyckt att det är så skönt att få ta semester även från sådant. Nog måste det väl finnas fler än jag som känner så? Helt utan sånna grejer åker jag förståss inte, men jag tar med så lite som möjligt och mår så bra av att slippa tänka på sådant under semestern. Det är en viktig del av riktig avkopplingen för mig!

Hur många "burkar" tar ni med er? Jag brukar ha tandkräm, shampo, balsam, deo, hårvax eller mousse, mjukgörande salva, rengöringskräm, hydrocortison, mascara, rouge, ögonskuggpenna, solfaktor och solstick. Tandborste, tandtråd, kam och pincett. Alvedon och allergipiller.

Jag tar så små förpackningar som möjligt (hellre två små än en stor, så ryms det bättre i ryggan och jag kan slänga den ena när den är tom) och inte fulla, utan bara den mängd som jag beräknar går åt, så att jag inte släpar på en massa hekto i onödan.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2006-05-06, 21:22
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
När det gäller hygienartiklar, krämer och hårgrejs - ja sådant tar plats och är tungt dessutom!
Håller fullkomligt med, man kommer långt med en hög hårsoddar
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Hur många "burkar" tar ni med er?
Jag vet inte om ni vill veta det här...men det gäller 4 personer
Nästan allt du sa Elisabet + tvål (kanske du missade...) fast två sorters tandkräm (kinkigt barn) och ett antal varianter på solkräm.
Dessutom 2 brikanyl, 1 pulmricort, 2 nässpray alla mot astma/allergi. Även pincett, nål, mycket kirurgtejp, compeed, sårsavetter, dotterns magallergmedicin, magsjuketabletter ifall att , åksjuketabletter ifall att vårat nya akupressurarmband inte skulle funka (ej provat än).


Tror jag fick med mig allt nu. Jag måste erkänna jag datoriserat vår packlista - bara kopiera packlistan från den mest likartade resan och modifiera lite

/Marianne, som borde sitta och plugga till en skrivning jag har på måndag...
Svara med citat
  #53  
Gammal 2006-05-07, 19:26
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Min lista är nog: tandkräm, tandborste, tandtråd, parfym, väx, hårspray, ansiktscreme, after sun, solkrämer, salva mot kli, sminkväska, hårinpackning, tvål, shampo/balsam, sjukhus necessären

Så det blir en del grejer som förblir hemma för att inte ryggan ska bli så tunn...

Skönt att höra att man ska kunna ligga på stranden

/Alexandra som har det gott i det varma soliga vädret
Svara med citat
  #54  
Gammal 2006-05-08, 20:39
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

För några år sedan, när jag var iväg i 6 veckor, hade jag med färgtoning till håret. Jag tog i det i håret och lät det verka ca 30 min. Sköljde sedan ur det och lät håret torka. När jag sen kollade i spegeln hade det inte fastnat någon gnutta färg .
Måste ha haft något med vattnet att göra.
Så aldrig någon mer färgning av håret på Santorini.

Barbro
Svara med citat
  #55  
Gammal 2006-05-08, 20:56
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Hur många "burkar" tar ni med er? . Alvedon och allergipiller.
Lunelax, mot hård mage, är ett måste. Konstigt nog, blir magen "sån" i Grekland .
Förr i världen när jag åkte till Spanien, vart det tvärtom.

Barbro
Svara med citat
  #56  
Gammal 2006-05-08, 22:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av babsan
Lunelax, mot hård mage, är ett måste. Konstigt nog, blir magen "sån" i Grekland .
Förr i världen när jag åkte till Spanien, vart det tvärtom.
När jag äter mycket oliver blir magen "tvärtom". Du kanske ska prova det
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-05-08, 22:40
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
När jag äter mycket oliver blir magen "tvärtom". Du kanske ska prova det
Det ska jag prova. Får inskaffa massor med oliver . Gott är det också.
Plommon ska ju vara så bra, sägs det, men det åt jag massor av och inget hände.

Barbro
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-05-08, 22:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Lunelax är bulkmedel? I så fall, börja med det minst nån vecka INNAN du åker. Det kan ta ett tag för tarmen att börja jobba ordentligt.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-05-08, 22:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Lunelax är bulkmedel? I så fall, börja med det minst nån vecka INNAN du åker. Det kan ta ett tag för tarmen att börja jobba ordentligt.
Drick mycket vatten behövs både med och utan Lunelax. Bulkmedel blir som cement i tarmen om för lite vätska tillförs. Tack och lov tillhör jag själv den priviligerade delen av befolkningen som aldrig behövt använda dessa medel.
Gissar att en liten morgonsup av olivolja inte är så dumt vid dylika tillstånd eftersom det smörjer tarmarna.

Eva
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-05-08, 22:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av babsan
Plommon ska ju vara så bra, sägs det, men det åt jag massor av och inget hände.
Magar är ju individualister och gör lite som de vill, så det som funkar på den ena kan vara tvärtom på den andra. Men vanligen är det torkade plommon man blir lös i magen av, inte färska, de kan ha motsatt effekt. Och i Grekland är det väl färska du äter, förmodar jag.

En annan orsak till trög mage kan vara det ljusa brödet som det lätt blir mycket av i Grekland, speciellt om man dessutom får i sig för lite vatten. Numer finns det ju ofta lite grövre bröd i bagerierna, det är bättre för magen.

Vilken skittråd det blev
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT