Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-11-22, 10:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det handlar inte om nationalitet, utan om karaktär.
Så är det!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-11-22, 14:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
utan det är tidens anda. Idag tar många sig rätten att vara egoistiska, kunskap om kultur i dess hela bemärkelse, religion och traditioner är ibland försvinnande liten. Eva
Precis så tänker jag också. Det är tidens anda. Efter 60- och 70-talens kollektivism är det nu individualismen som hyllas i alla tonarter. Och baksidan av individualism är egoism. Jag tror att det är det som ligger bakom det vi diskuterar här. Vill jag vara naken så är jag naken, har du ont av det så är det ditt problem. Vilket är ett förfärligt sätt att förhålla sig till andra männniskor.

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Grekland erbjuder oss alla att vara någon annan än den vi vanligen släpar på. Erbjuder ett alternativt jag.
Så brukar jag tänka, fast i positiv mening. I Grekland blir jag den jag vill vara. Livet där är rena medicinen för mig, den där enkelheten som Janne beskriver så fint i sin text om Agathonissi tar fram mitt bättre jag.

Men att det också, för en del, innebär att de lämnar normer, hyfs och sans hemma - visst är det så. Och det är beklagligt.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-11-22, 15:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I Grekland blir jag den jag vill vara. Livet där är rena medicinen för mig, den där enkelheten som Janne beskriver så fint i sin text om Agathonissi tar fram mitt bättre jag. .
Exakt så känner jag med!..
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-11-22, 19:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Vi har Grekland att tacka för så mycket, Sunny
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-11-22, 20:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Något som jag undrat över är att man ofta på Kalimera och på olika FB - sidor om Grekland ser så fina närbilder på grekiska äldre män och kvinnor. Frågar ni innan om ni får fotografera eller tar ni bara kort? Själv vågar och vill jag aldrig ta kort på folk.... verkar så närgånget....

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-11-22, 20:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Jag tycker också att det där är skitsvårt. Ibland frågar jag, när jag känner att det funkar. Men i övrigt har jag mest ryggar på mina bilder. Jag kan inte släppa känslan av att jag behandlar människors ibland hårda vardag som ett Skansen där jag går runt och kollar. Jag klarar inte det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-22, 21:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

När vi gick en kväll i Chanias gränder i september så satt ett helt underbart par i en gränd utanför deras hus. Vi hälsade Kalispera och jag tyckte de var så vackra. Jag visade kameran och frågade på knackig grekiska och med kamera och kroppsspråk om jag fick ta ett kort och de sa ja. Så visade jag kortet jag tagit och de log stort . De var så söta!!!!! Det fotot gillar jag!
En gång tidigare har jag tagit en bild på en underbar dam i Rethymno 2006 i Rethymno. Hon gav mig blommor i en gränd och när jag tog ett kort och sen visade henne så bara tittade hon , på kortet, på oss och sen gjorde hon korstecknet! Då visste jag inte riktigt vad hon menade....var hon glad eller???


Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-22, 23:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Något som jag undrat över är att man ofta på Kalimera och på olika FB - sidor om Grekland ser så fina närbilder på grekiska äldre män och kvinnor. Frågar ni innan om ni får fotografera eller tar ni bara kort? Själv vågar och vill jag aldrig ta kort på folk.... verkar så närgånget....
Jag håller med dig. Har svårt för att se människor som installationer eller fotomotiv; de är människor som jag inte tycker jag har rätt att störa. Jag vet ju själv hur störd jag skulle bli om folk tog kort på mig. (Eller blir, när det händer ... )

I den underbara boken "Tales from a Greek Island" berättar Roger Jinkinson hur de bofasta i Diafani (på Karpathos) i möjligaste mån håller sig undan under de timmar varje dag som turistbåtarna ligger inne, för att slippa bli betraktade som turistföremål och belägrade av turister med kameror när de försöker sköta sina dagliga sysslor. Jag tycker det känns hemskt att vi inskränker deras vardagsliv på detta sätt.

Karin
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-23, 08:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Måste man inte bygga en relation, få deras förtroende, innan man trycker av? Jag ser en kontakt som byggts upp under flera år. Alltid kamera synlig men inte att anväåndas de första tre gångerna. Alltså måste man återvända och återvända och återvända.

Armenistis byggdes inte på en dag.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-23, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

På Chalki träffade jag på en äldre dam, som var en exakt kopia av min nu bortgångna farmor. Hon kunde ingen engelska, men jag bad en yngre grek att tolka. Och jodå, det gick fint, att ta kort. Men först ville hon snygga till sig lite

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-23, 10:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Måste man inte bygga en relation, få deras förtroende, innan man trycker av? Jag ser en kontakt som byggts upp under flera år. Alltid kamera synlig men inte att anväåndas de första tre gångerna. Alltså måste man återvända och återvända och återvända.

Armenistis byggdes inte på en dag.
För mig beror det på vad bilden ska användas till. Att ta en bild av en vän för min privata samling (dvs bilderna på datorn som ersatt forntidens fotoalbum ) är bara naturligt. Men att göra det för att ha på facebook eller t ex här - det tycker jag att man ska vara öppen med isåfall.

Jag bröt själv mot det där för rätt många år sedan, tog en bild av en härlig person som jag känner och tävlade med den i Kalimeras fototävling. Om jag minns rätt så vann den sin klass. När jag åkte tillbaka till den ön hade jag med mig en inramad förstoring och gav familjen. Men det kändes egentligen inte särskilt bra.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-23, 11:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
På Chalki träffade jag på en äldre dam, som var en exakt kopia av min nu bortgångna farmor. Hon kunde ingen engelska, men jag bad en yngre grek att tolka. Och jodå, det gick fint, att ta kort. Men först ville hon snygga till sig lite

/Netwolf
Även det där är ju lite av ett problem... I alla fall om man gillar dokumenterande foton. Man ser någon som håller på med något intressant, men ber man att få ta en bild så ropar hen på resten av familjen och så ställer alla upp sig och ler in i kameran
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-23, 12:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Min grekiske man kan inte stå ut med att bli fotad typ snap-shot,fötterna ska med, det ska vara ett porträtt. Nu får han ju inte som han vill alla gånger, men i hans ögon är ett foto en uppställning där alla ser in i kameran, och som sagt, fötterna är med. Det är väl en idé sen man inte hade kameran mer än till fina tillfällen.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-24, 18:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Monica, ja, så är det nog! Och man ser ju också hur många familjefoton många greker har, hemma, i affären eller på tavernan. Så de där uppställda bilderna är nog viktiga.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-24, 19:32
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Åh jag önskar jag vågade fråga. Har sett så många fina grekiska farbröder och gummor som jag så gärna velat fota för att de är så vackra, men törs verkligen inte fråga om jag får. Blir alltid rädd att de ska känna sig som något slags turistobjekt.

Senast redigerad av Thira den 2014-11-24 klockan 19:42.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-24, 20:19
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

[quote=inkfish;348162] Men att göra det för att ha på facebook eller t ex här - det tycker jag att man ska vara öppen med isåfall.

Jag känner mig lite skyldig när det gäller det där Tänkte inte alls på att du var med på ett kort jag la in i ett resebrev. Kom på det efter ett ganska långt tag och visste inte riktigt hur jag skulle göra, men dåligt samvete fick jag... och bättre sent än aldrig, förlåt Inkfish!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-11-24, 22:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Tillbaks till nakenbad;

För länge sen,i början av 80-talet var jag på Ios.Vi badade ofta på Mylopotasstranden
och på den tiden var näckandet ganska allmänt utbrett.
Den här händelsen utspelade sig på en söndag.
Alldeles början av stranden tog en ung,mycket vacker Fransyska av sig alla kläder mitt ibland Grekiska familjer med Farmor och Mormoroch barnbarn.
Hon skred ner i vattnet och kom upp som en Afrodite.En Mormor bad henne vänligt men bestämt att ta på sig baddräkt.Fransyskan vägrade och argumentation uppstod.
Då tröttade Mormor(eller Farmor),tog av sig en sko och gick till anfall!
Flickan flydde och allt var frid och fröjd! Heja Farmor!!!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-11-25, 07:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Då tröttade Mormor(eller Farmor),tog av sig en sko och gick till anfall!
Flickan flydde och allt var frid och fröjd! Heja Farmor!!!
Så ska det skötas!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-11-25, 17:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
..tog en ung,mycket vacker Fransyska av sig alla kläder...
Hon skred ner i vattnet och kom upp som en Afrodite.
Typiskt! Allt ska man då missa!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-11-27, 11:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad gör vi med vårt Grekland?

Jag har hört liknande historier, om folk som för längesedan såg äldre greker kasta sten efter topless- eller nakenbadare. Och det är naturligtvis aldrig okej att ta till våld men det säger ju något om vilka starka känslor det där väcker.

Ylvan - det har gått mig förbi totalt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT