Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-27, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Boka hotell i förväg

Jag har noterat att allt fler bokar rum i förväg via bokningssajter, i stället för att kontakta hotellägarna via mejl, eller telefon. Att leta rum på plats verkar också vara på väg bort. Själv bokar jag alltid direkt av ägarna via mejl, jag har aldrig bokat via någon sajt. Men känner att jag troligen kommer att göra det i framtiden. Jag letar alltmer sällan rum på plats, det gör jag nästan bara på Kreta numer.

Trenden verkar vara att boka hotell via sajter som booking.com och hotels.com.

Hur gör ni andra nuförtiden? Om ni bokar via bokningssajter, vilka använder ni då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-27, 10:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har börjat nu på senare tid att mejla eller ringa direkt till hotellet och jag tycker det är så trevligt med den personliga kontakten!..
Annars tycker jag Booking.com är bra! I år har jag bokat ett hotell i Pireus med dom!
Bokat via mejl på Amorgos några nätter, sen ska jag även prova att boka på plats när jag är där och se hur jag upplever det!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-27, 10:25
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag brukar också använda booking.com för att boka hotell nästan alltid, det finns ju ställen som inte finns på booking,com, stor fördel är att man kan köra safe och boka när man hittat något lovande och sedan boka av om planerna ändras (vilket händer ) eller man hittar något som verkar ännu bättre.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-27, 10:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Mer och mer boka i förväg. Speciellt för de första dygnen. Om man kan hitta en epostadress till ett boende som verkar intressant, så brukar jag slänga iväg en förfrågan dit i första hand. Annars är det booking.com som gäller för min del. Enkelt och bra (t.ex. vad gäller eventuell avbokning). Och använder man sajten hyfsat ofta (tror det är fem ggr på ett år), så kan man ibland få rabatt (Genius) på boendet. Har jag utnyttjat några gånger.
Fast om det går och det inte är sämre pris (är det ju sällan), brukar jag boka direkt med boendet. Man vill ju helst gynna det lokala så mycket som möjligt. Men jag tycker mej ha märkt att fler och fler boenden endast verkar kunna bokas via bokningssajt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-27, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Om jag skulle ö-luffa i låg och mellansäsong till för mig nya ställen där jag inte har ett boende som jag känner till sedan tidigare skulle jag boka på plats.

Det är härligt att gå runt och kika på plats och ibland får man en helt annan uppfattning om ett boende när man ser det i sin omgivning. Bra att läsa på innan och vara lite förberedd.

I år åker jag charter som var mer prisvärt för den tid jag åker och till det resmålet.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-27, 17:15
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har rest mycket charter, men börjar mer och mer att boka själv. Tycker det känns bra att veta var man ska bo när man kommer till ett nytt ställe. Oftast blir det Booking.com men har även provat ett antal andra som easytobook.com, hostelworld.com, olotel.com och lowcostholidays tex. Alla har funkat bra men det gäller att se upp om man vill ha fri avbokning. Booking är en av de sajter som tydligast i det avseendet.
Nu till sommaren har jag också för första gången bokat via mejl i Rafina!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2014-03-27 klockan 17:21.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-27, 17:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boka hotell i förväg

De gånger jag har bokat genom någon bokningssajt har jag alltid kollat vad det kostar att boka samma rum direkt hos hotellet, och det har alltid blivit billigare genom bokningssajten. Har bara gjort detta en gång i Grekland och det var nu senast i Heraklion.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-27, 17:54
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
De gånger jag har bokat genom någon bokningssajt har jag alltid kollat vad det kostar att boka samma rum direkt hos hotellet, och det har alltid blivit billigare genom bokningssajten.
Det kan vara ganska stor prisskillnad när man bokar via ett hotells webbplats och när man kontaktar samma hotell via mejl. På webbplatsen får man oftast betala det högsta priset, på bokningssajter något mindre och vid mejlkontakt kan priset bli ännu längre. Väl på plats i Grekland, utan förbokning, kan man ofta få ett ännu lägre pris. Jag tror att det nu handlar mer om hur viktigt det är att kunna planera sitt boende redan hemifrån, att ha kontroll.

Vid de tillfällen då detta har varit viktigt för mig tycker jag att booking.com har fungerat bra!
Våga
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-27, 18:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Booking.com är det som gäller. Ofta är det t o m blilligare via den sajten/appen, än om du kontaktar stället direkt. Nyligen blev vi strandsatta i Kos stad och då var det bara att leta upp ett WiFi och kolla boenden i närheten.
Vi bokade ett ställe via booking.com. Fick bekräftelse via mail. Knallade in på hotellet och visade upp vår bokning. Hade vi frågat IRL, så hade det blivit nästan dubbelt så dyrt, visade det sig vid jämförelse.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-27, 18:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jeg pleier å maile hotellet direkte, noen ganger kjæresten min dem og spør om pris, han er gresk og det hender de slår av litt på prisen da

Har brukt booking.com en gang. Da vi ankom hotellet hadde de rotet bort bestillingen vår på et eller annet vis, og hotellet var fullt. Altså ikke booking.coms feil, men det føles likevel tryggere å kontakte hotellet direkte.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-27, 18:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag har använt booking.com, men har också kontaktat hotellet direkt. Har fått svar i god tid och t.ex senast när jag bokade hotell i Nea Chora på Kreta så fick vi lite billigare pris genom att boka via hotellet direkt. Samma sak när jag bokade hotell på Egina, priset direkt från hotellet blev förmånligare. Så jag kollar hotell på booking.com och kontaktar intressanta hotell gärna direkt.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-27, 19:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jag brukar gå in och kolla på momondo.se endast hotell... Där kommer alla bokningssidor upp på ett ställe. Booking är med där också men är inte alltid billigast. Det kan skilja jättemycket på samma hotell mellan olika sajter.
Men oftast bokar direkt av hotellet...särskilt när jag bor i Platanias då jag får very special price

// Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-27, 20:59
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Har precis haft en kort mailkonversation med Big Blue.
Eftersom jag ska till Katapola (ingen världsmetropol i storlek direkt) under värsta högsäsong så ska jag förboka i år. Lite småmysigt att ha en "konversation" med ägarna till de små familjeägda pensionaten redan innan man är på plats. Men har andra år struntat i att förboka och valt rum på plats. Förra året förbokade jag endast på en av öarna men inte på de andra eftersom jag reste i juni.

Senast redigerad av Thira den 2014-03-27 klockan 21:07.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-27, 21:42
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Jahapp! Är det dax med detta på greköarna oxå? Har aldrig gjort det, men är det det som gäller nu?
Tycker en del av charmen försvinner, tänk om rumsraggarna försvinner från våra kajer?
Paradigmskifte?
Nåväl, får väl kolla igenom sommarens öar. Det gör jag på momondo och trivago, som ger resultat på alla bokningssajter. Dock finns det en fördel att hålla sej trogen, då dom flesta har bonusnätter efter ett antal bokningar. har inte hållt reda på det men börjat registrera mig nu efterhand jag bokat.
Sedan är det olika i olika delar av världen, agoda är ju bäst i asien, booking någonannanstans osv...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-27, 22:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Eftersom vi sedan många år besöker samma öar och bor på ungefär samma ställen(i alla fall på Santorini och Amorgos,kontaktar vi ägarna i god tid för att få de studios vi önskar.
Naxos får vi se i år var vi hamnar.
Jag vet inte om jag börjar bli senil,men tar denna story igen: Vi satt på Honeymoons lilla restaurang i höstas och småpratade med bl.a Julia(detta är på Santorini).Jag frågade J.om det skulle komma fler gäster och då sa hon "Yes Malin, tomorrow come some people from Bokkingcom ".Thats nice,sa jag.Where is that?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-27, 22:12
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Boka hotell i förväg

De två senaste somrarna har vi bokat några av våra boenden hemifrån. Små öar i augusti är ju lite lurigt. Bekvämt på ett sätt men jag saknar lite av nerven av att gå av färjan o inte veta var jag skall bo.
Booking.com är oftast billigast, brukar använda Trivago.com.
//
KR
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-27, 23:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Det varierar för oss hur vi bokar. Ibland kan man hitta riktigt bra priser på charterpaket och då är ju boendet klart. Roligare och större frihet tycker jag att man får när man knåpar med det själv, dock inte alltid billigare.

Vissa resmål som vi känner väl, t ex Egina, ordnar vi numera alltid boende på plats när vi kommer dit. Så även i sommar när vi gör en kombi Sifnos/Egina. Men ibland hittar man något som verkar jättebra som man inte vill missa och då blir det förbokning via Booking.com (som t ex på Sifnos i sommar).

Om man ska vänta och fixa på plats kan också vara lite beroende av när på dygnet man kommer till resmålet. Inte så kul att leta boende alltför sent på kvällen. Men kommer man fram i vettig tid kan det ju ibland vara en fördel att boka på plats och se vad det är man får.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-28, 07:18
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Vi har bokat via booking två gånger och båda gångerna har det blivit fel så därför bokar vi allt på plats numera. Däremot använder jag bookingappen för att hitta hotellen så vi kan åka och titta på dem innan vi bestämmer oss för vilket hotell vi vill ha. Ofta har det blivit billigare att boka på plats.

//Ingela
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-28, 07:51
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Boka hotell i förväg

Hej
Både och gäller här ...
Känner att jag är #för gammal# att knalla runt egentligen och kolla rum, men saknar också det ibland. Våra stamställe kontaktar jag alltid hemifrån och bestämmer tid när vi ska komma. Pratar inte pris förrän jag ska betala, tar för givet att vi blir behandlade schysst.
Annars är det booking.com som gäller för oss och då är det som sagt bra att kunna avboka och att man betalar på plats.
Använde hotels.com en gång i år men där var de tju betalning direkt som gällde trots att det går att avboka till dagen innan man kommer - det gillar inte jag.
Så gör vi/Ingrid
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-28, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boka hotell i förväg

De gånger jag ö-luffat har jag inte haft en exakt plan för hur länge jag ska stanna på varje ställe vilket förhindrar förbokning av hela resan. Lite spännande att kliva av och se om man drar en nit eller vinstlott direkt när rumsraggaren närmar sig. På Paros kändes det som man nästan blev sliten i stycken när jag kom dit en augustidag. Dock hade dottern kommit dagen innan så rummet var klart. På Ios var jag väldigt populär ett annat år då flera av rumsraggarna föredrog lite äldre damer för de lever lugnt om nätterna sa min hyresvärdinna. Bästa tänkbara rum fick jag också och ett mycket lågt pris. På Sifnos fick vi en lista av turistbyrån med namn och telefonnummer till alla ställe. På Folegandros var de också hjäpsamma på turistbyrån. Personligen hoppas jag verkligen inte att bokningssajterna tar över allt och gör att rumsraggarna försvinner för det har verkligen sin charm.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT