Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-03-21, 11:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Fysimera.
Galltvål en klar favorit både hemma och på resa.
Monica
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-03-21, 15:12
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Jag älskar att packa! Får ofta gliringar för denna underliga läggning...

Skriva listor börjar jag med ett par, tre veckor innan det bär iväg. Går och grunnar på vilka kläder som ska med, till såväl mig själv som till barnen. Ofta landar jag och maken på varsinn rygga på ca 10 kg, och barnen bär väl på en 3 kg var med sina kläder. Det som väger tungt i våra väskor är necessärer och sjukvårdspåsen - solkrämer och tandkrämer och hudkrämer och nässprayar och sånt. Några spel (typ yatzy och kortlek) barnens skriv- och ritböcker och ett par cykloper väger ju också. Vi har alltid ett par pocket med oss, som vi byter under resan, med varandra, eller med andra längs vägen. Jag läser dock inte så mycket under Greklandsresorna, eftersom jag så lätt blir uppslukad av böcker, och då glömmer jag att bada (något som inte är populärt inom vår familj). Läser desto mer hemma under resten av året!

Handdukar har vi aldrig med oss. Vi tar istället med oss ett slitet lakan som vi använder på stranden att ligga på, och så slänger vi det vid resans slut. Lättpackat!

Just nu går jag och grunnar på HUR jag ska få plats med skolböcker, springkläder och kläder för en vecka i min dagrygga när jag åker till Nafplio över påsk. Det kommer att bli trångt i väskan, men denna gång har jag ju bara mina egna grejer, så jag hoppas det går!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-03-21, 15:32
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Hudkrem, tannkrem, nesespray, solkrem og medisiner tar vi ikke med oss til Hellas, men kjøper der siden dette er mye billigere i Hellas enn hjemme!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-03-21, 17:00
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
För mig är att packa en konstform. Vem mer än jag gör en lista på hur många packlistor jag ska göra?
Jodå, det är samma här. För att klara 5 kg så blir det en konstform...

Nej, packlista har vi nog aldrig gjort, vi börjar packa dagen innan avresa. Det räcker.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-03-21, 18:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hudkrem, tannkrem, nesespray, solkrem og medisiner tar vi ikke med oss til Hellas, men kjøper der siden dette er mye billigere i Hellas enn hjemme!
Det är inte billigare än i Sverige iaf Mediciner kan man ju köpa på plats om det är receprfria grejer men jag skulle ju aldrig chansa på att det fanns samma där som här om det är receptbelagda mediciner som man behöver.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-03-21, 18:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det är inte billigare än i Sverige iaf
Jeg ventet på den!


Vi drar også til Sverige for å kjøpe medisin. Receptbelagt medisin som man trenger ville jeg alltid ha tatt med meg hjemmefra uansett hvor jeg skulle eller prisene på stedet så akkurat den saken er grein, men solkrem, nesespary, hudkrem og tannpasta er vel ikke i denne kategorien?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-03-21, 20:29
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Precis som Nilam tar jag också med hygienprodukter, inklusive sollotion, hemifrån. Dels för att det ibland kan vara svårt att hitta de produkter jag vill ha på öarna, men också för att jag upplever att sådant är mycket dyrare än hemma. Detta togs också upp i en artikel jag läste häromveckan (hittar tyvärr inte artikeln nu, tror det var på Ekatherimini eller athensnews) som anklagade importörerna av dessa produkter för att lägga på för stora marginaler och därför blev priserna orimligt höga.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-03-21, 21:52
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Jag packar oxå med hygienartiklar,hud/solcremer,mediciner även de receptfria,håller helt med Smultron och Nilam att inte är det billigare i Grekland utan många ggr tvärtom.Sen vill jag ha mina vanliga produkter som jag vet funkar för mig.Precis som du Bea tar jag oxå med slitna lakan/påslakan att ha på stranden,kastas sen innan hemresan.Eftersom vi är två vuxna som reser så är ju våra förutsättningar lite annorlunda än dina,men din tid att få uppslukas av böcker på en strand kommer fortare än du anar.Tro mig jag vet.Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Monica
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-03-21, 22:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Monica
Hahahaha...sitter och ler här över att det finns fler här som gillar listor Det är ju en del i själva resan att planera sin packning

Malin - som snart ska börja skriva listan, åker ju om 2 veckor
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-03-21, 22:20
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Nilam om de nu hade funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den
Monica
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-03-21, 22:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Jag packar oxå med hygienartiklar,hud/solcremer,mediciner även de receptfria,håller helt med Smultron och Nilam att inte är det billigare i Grekland utan många ggr tvärtom.Sen vill jag ha mina vanliga produkter som jag vet funkar för mig.Precis som du Bea tar jag oxå med slitna lakan/påslakan att ha på stranden,kastas sen innan hemresan.Eftersom vi är två vuxna som reser så är ju våra förutsättningar lite annorlunda än dina,men din tid att få uppslukas av böcker på en strand kommer fortare än du anar.Tro mig jag vet.Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Monica

Jag älskar listor OCH gamla lakan, så har du vägarna förbi tar jag gärna hand om ett par till nästa vinters trasmattor Böcker är också välkomna! Tack vare Kalimeras medlemmar har jag läst böcker som jag aldrig skulle drömt om att köpa, eller låna - med sann glädje! Jag minns den allra första boken jag fick; Åter till Kreta, skänkt av Malin andra gången vi sågs. Den läser jag om med jämna mellanrum.

//Kikh, flera gånger om orsaken till extrapackning för Kreta-resenärerna
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-03-21, 23:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Kikh,om jag kommer mig till Kreta i framtiden så lovar jag att dela med mig av både lakan och böcker till dig.
Kommer att skriva upp det på packningslistan i så fall
Monica
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-03-22, 08:06
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Jag älskar listor inför resor,korta som långa ja jag älskar "attgöralistor" överhuvudtaget.Är så nöjd när jag kan bocka av allt eftersom.Lite stört men de bjuder jag på.
Monica

Skönt att vi är fler!

Det där med att ta med hudkräm etc. För mig handlar det inte om vad som är billigast, men inte vill jag ägna tid åt att handla när jag är på semester i Grekland. Handla hör till vardagen...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-03-22, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg

Det där med att ta med hudkräm etc. För mig handlar det inte om vad som är billigast, men inte vill jag ägna tid åt att handla när jag är på semester i Grekland. Handla hör till vardagen...
Så tänker jag också och hur stort är utbudet på en liten grekisk ö. Jag är dessutom kräsen med de produkter jag använder. Listor gör jag inte men inser att jag borde göra det ibland.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-03-22, 09:52
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Handdukar har vi aldrig med oss. Vi tar istället med oss ett slitet lakan som vi använder på stranden att ligga på, och så slänger vi det vid resans slut. Lättpackat!
Bra tips! Om man nu inte känner ett behov av att släpa med sig medelhavets salt och dofter hem förstås...

För, handen på hjärtat: - visst har även ni stoppat näsan i badlakanet när ni kommit hem och tänkt: "åååh, det doftar Grekland..."

Men, jag ska ta en funderare på där med gammalt badlakan. Sånt finns ju alltid liggande längst in i skåpet...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-03-22, 12:53
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Tar med det som man har behov av på resan enkelt eller hur
Det klart ibland måste man ta med sig Knäckebröd, kaviar och lite annat till sina älskade grekiska vänner.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-03-22, 21:48
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Det klart ibland måste man ta med sig Knäckebröd, kaviar och lite annat till sina älskade grekiska vänner.
Så jag skyller snart all min tunga packning på Kickie Knäckebröd, Kaviar, sill, smågodis, böcker...osv osv...det är inte konstigt jag har max tillåten vikt Men jag bjuder gärna på det för att göra en utlandssvensk lycklig ... Värmeljus låg nog på önskelistan i år också...

Vi ses snart Kikh
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-03-23, 14:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Vi drar også til Sverige for å kjøpe medisin. Receptbelagt medisin som man trenger ville jeg alltid ha tatt med meg hjemmefra uansett hvor jeg skulle eller prisene på stedet så akkurat den saken er grein, men solkrem, nesespary, hudkrem og tannpasta er vel ikke i denne kategorien?
Jo, en hel del sådana produkter är billigare i Sverige. Men som flera andra har skrivit så handlar det inte i första hand om priset, utan om att veta att man använder en produkt som man vill och kan använda. För mig som är allergisk mot ett flertal vanliga ingredienser i sådana produkter är det mycket viktigt att veta säkert vad jag köper. Därför använder jag enbart produkter med svensk innehållsförteckning. Det är svårt att hitta i Grekland faktiskt. Å andra sidan använder jag så få produkter så packningen blir inte särskilt tung ändå
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-03-23, 14:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Så jag skyller snart all min tunga packning på Kickie Knäckebröd, Kaviar, sill, smågodis, böcker...osv osv...det är inte konstigt jag har max tillåten vikt Men jag bjuder gärna på det för att göra en utlandssvensk lycklig ... Värmeljus låg nog på önskelistan i år också...

Vi ses snart Kikh
Du får så gärna skylla på mig Malin, för en gångs skull är det ju sant
Jag ser fram emot både dig och godsakerna, rena julafton mitt i sommaren!

//Kikh
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-03-23, 16:03
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hur mycket packning har du?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Så jag skyller snart all min tunga packning på Kickie Knäckebröd, Kaviar, sill, smågodis, böcker...osv osv...det är inte konstigt jag har max tillåten vikt Men jag bjuder gärna på det för att göra en utlandssvensk lycklig ... Värmeljus låg nog på önskelistan i år också...

Vi ses snart Kikh
Men då har du ju plats till så mycket mer när du reser hem, eller
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT