Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-08-06, 17:48
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

För min del så är det inte bara innehållet jag är intresserad av utan det är kul att ha flaskorna stående i barskåpet hemma som en souvernir och det är ju inte lika kul att ställa petflaskor där ...men alla tycker vi ju olika

//
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-08-06, 18:06
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Jag säger lite som Arne som tänker lite mer danskt - "mange små" och det angående original flaskor.

Nu så har jag den äran att ha en Kretensk vän uppe i bergen som förpackar sitt eget tillverkade och det i gamla Cola 1,5 pet alt Samaria vatten flaskor.

De flaskor vi hade med hem sist innehöll Raki och Krassi vilket funkade bra och borde funka med Ouzo också

Dessutom så lättar man på bagaget med plastflaskor och kan därmed fä med sig än mer rinnande istället för en massa tungt emballage

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2008-08-06 klockan 18:09.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-08-06, 18:14
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Vi hade lite kul på flygplatsen på Samos. Vi passerade monitorn, väl synlig, där flygpersonalen kollade de röntgade resväskorna. Flaskor på längden, tvären och korslagda - såg rätt kul ut!
Aina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-08-06, 18:24
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Jag brukar ta med bubbelplast hemmifrån, jättebra att packa i. Sedan köper vi någon flaska på flygplatsen också. Men visst har det blivit krångligt att få med ouzon hem, det ska ju vara ouzo till nära och kära också.

Carina
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-06, 20:10
mirame mirame är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

hm har inte tänkt på det där med plastflaska. fast samtidigt vill man nog ha originalflaskan - är ju inga jättetyngder med en flaska. brukar också ha ev. flaskor mitt i väskan inlindade i handdukar o så.

får se om nån säger nåt eller om vi får med oss en flaska hem - far imorgon så nu väntar en vecka i agi apostoli! :-)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-06, 21:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
[LEFT]8.3.4 You must not include in your Checked Baggage fragile or perish-able items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. [/LEFT]
13
[LEFT]8.3.5 If, despite being prohibited, any items referred to in Article 8.3.1, 8.3.2 and 8.3.4 are included in your Baggage, we shall not be respon-sible for any loss, delay or damage to such items. [/LEFT]
Läste det här på SAS/Star Alliance sida.
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den texten betyder ju att de inte är ersättningsansvariga för den typen av packning. Det står inte att det är förbjudet.
Jodå, det står ju mycket tydligt att det är förbjudet. Jag brukar också lägga flaskor i väskan, och hade ingen aning om att det är förbjudet hos SAS. Men tydligare än så här kan det ju inte sägas, inget snack om att det är förbjudet med den här formuleringen. "Must not" och "being prohibited" kan inte betyda något annat.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-06, 21:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Jag brukar ta med bubbelplast hemmifrån, jättebra att packa i. Sedan köper vi någon flaska på flygplatsen också. Men visst har det blivit krångligt att få med ouzon hem, det ska ju vara ouzo till nära och kära också.
Det var ett bra förslag till nästa resa.. nästa år. Bubbelplast ska jag ta med att förpacka i...
Angående PET-flaskor... näe.. vill ha originalflaskorna. Ser bättre ut så i skåpet så. Och känns lite roligare när man slår upp en ouzo från en kreta-flaska..
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-07, 09:59
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Det var ett bra förslag till nästa resa.. nästa år. Bubbelplast ska jag ta med att förpacka i...
Angående PET-flaskor... näe.. vill ha originalflaskorna. Ser bättre ut så i skåpet så. Och känns lite roligare när man slår upp en ouzo från en kreta-flaska..
Se det som vi män gör

Att vi gillar er kvinnor lika mycket i klänning som blåställ, för så är det väl och då även med ouzo i petflaskor

Mvh!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-07, 10:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Vi flög hem från Aten 17 juli och hade innan dess på sista ön Milos lyckats knöka ned tre flaskor retsina var i våra små mjuka ryggsäckar - väl inlindade i plastpåsar och smutstvätt.

På Atens flygplats köpte vi också ett par flaskor whisky som plomberades av kassapersonalen, och det var inga problem att få ta med dem ombord. Vi flög med Lufthansa som ju precis som SAS ingår i Star Alliance.

/kimmen
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-08-07, 17:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi flög hem från Aten 17 juli och hade innan dess på sista ön Milos lyckats knöka ned tre flaskor retsina var i våra små mjuka ryggsäckar - väl inlindade i plastpåsar och smutstvätt.
Alltså, det var retsinaflaskorna som var inlindade i platpåsar och smutstvätt - inte ryggsäckarna...

(Syftningsfel kan bli ganska kul ibland...)

/kimmen
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-08-07, 18:11
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Hej Mirame!

Jag har samma erfarenhet som du, tror det var Chania 2005. Reseledaren sa att man inte fick packa flaskor i väskor som skulle incheckas. Vi trodde vi hörde fel men gjorde inte det för säkerhets skull och tur var det. Alla väskor genomlystes och många hade flaskor som dom fick packa upp, det var helt kaotiskt i väntsalen! Hur det är nu vet jag inte men vi har inte vågat chansa!

/Britt
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-08-07, 18:38
TobiasH TobiasH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 22
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Det kan nog vara så att olika researrangörer/bolag har olika policy.
jag flög med Apollo från Rhodos 20 juli i år, hade med mig full ranson i resväskan, 9 flaskor starkdryck och en flaska vin, lindade in alla flaskor i plastpåsar samt kläder.
Alla flaskor höll, och tur var väl det
Vad man kan dra för slutsats av det är antingen att jag hade tur, eller så har olika arrangörer olika regler. sen skiler det förmodligen mellan charter och reguljära flygningar.

Senast redigerad av TobiasH den 2008-08-07 klockan 18:41.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-08-07, 22:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av BrittM Visa inlägg

tror det var Chania 2005.
/Britt
Jag är ganska säker på att detta är ändrat även på Apollo. Vi har ofta åkt med Apollo men aldrig hört detta, minns inte vad vi åkte med 2005 men 2007 åkte vi Apollo båda vägar och 2008 åkte vi hem med Apollo. Jag har aldrig direkt hört att man inte skulle få packa ner spriten, däremot har jag hört lite rykten men aldrig tänkt mera på det.
Sedan är det väl inte flygbolaget som röntgar väskorna, det görs av flygplatsens säkerhetspersonal och det blir ju lite underligt för dem om de ska hålla reda på vem som får ha vad i dina väskor.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2008-08-07 klockan 22:41. Anledning: Felciterat
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-08-07, 23:11
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Det är inte tillåttet o ha flaskor packade i resväskorna pga går någon flaska i sönder o det förstör för andra ombord på samma flyg så får personen stå för alla förstörda resväskor o innehåll o deras väskor o vem har råd o betala det.. Jag vill inte ha min resväska o mina kläder fördärvade pga någon som inte kan följa föreskrifterna.

På Rhodosflygplats får du genomlysa väskan innan du checkar in den så dom kan be dig öppna den o plocka ut innehållet o dom kan även bryta upp väskan o plocka ut det o då gäller ingen garanti på väskan hellre...

För ett par år sedan så var det många som hade packat keramik i sina väskor o när vi körde ut ifrån Rhodosstad så öppnade sig luckan på bussen o massor av resväskor trillade ut i gatan o folk skrek i bussen o mitt keramik o min sprit men är man så dum att man packar det i resväskan så får man skylla sig själv.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-08-07, 23:43
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Har åkt både med Apollo (Novair), Sterling och Sas ifrån både Grekland och andra länder och haft flaskor väl inlindade i badlakan. Resväskorna har blivit genomlysta alla ggr men aldrig att vi har blivit stoppade för det!
Hur kan det vara så olika?
/Kerstin
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-08-08, 08:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

På Apollos hemsida står det så här om de bagageregler som gäller alla de flygbolag de anlitar:

Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin eller saker som är bristfälligt packeterade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Ryggsäckar ersätts endast av flygbolaget om de under transport läggs i en sluten plastpåse. Plastpåse finns att köpa på de skandinaviska flygplatserna innan avresa.
Flygbolaget ansvarar inte för värdesaker som packats i incheckat bagage. Därför ska stöldbegärligt gods såsom pengar, värdepapper, smycket, glasögon, datorer och annan elektronisk utrustning förvaras i handbagage tillsammans med viktigt medicin.


Hämtat från: http://www.apollo.se/NEWFAQ/Flygresa...ehantering.htm

Kort sagt är det förbjudet även på Apollos flighter med flaskor av glas i de incheckade väskorna, men uppenbarligen är det ovanligt att regeln följs.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-08-08, 09:05
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Och vid genomlysningen av väskorna letas inte efter sånt....
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-08-08, 09:30
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Halloj!
Satt och läste den här tråden OCH fick en snille-blixt
Till Er som vill ha kvar glasflaskan till spriten,.... töm innehållet på en hållbar pet-flaska,packa detta i resväskan efter alla konstens regler
Ta sedan dentomma glasflaskan med i handbagaget Det finns väl inga regler för att inte ta med sej en tom "prydnadsflaska" hem i handbagaget om någon nu vill ta sej det besväret.

Kan detta va nått??

M.V.H. Torhildur
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-08-08, 09:55
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Om man har plats i bagaget på vägen NER så kan man kanske ta med några aluminiumflaskor och fylla på - rymmer 750 ml...
http://www.sportjohanbutiken.se/sv/a...ksflaska_750ml

Tag sedan med den tomma prydnadsflaskan i handbagaget.

//Åke
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-08-08, 12:20
TobiasH TobiasH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 22
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

ja kan vara helt ute och cykla, men apollos text kan tolkas på två sätt.

"bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis flaskor eller ömtåligt gods som glas och porslin eller saker som är bristfälligt packeterade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet."

1) man får inte ha med flaskor m.m. i bagaget över huvud taget.
2) man får ha med flaskor ("bagaget") så länge de är väl paketerade så de håller för transporten.

möjligen jag som vill se kryphål, är som sagt en tolkningsfråga

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT