Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-04, 21:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Men kan det blir fel?! Havet och tavernorna finns ju överallt.
INGET blir fel när det gäller Grekland!
ALLA platser (nästan i alla fall) har sin charm....
Jag har mycket sällan återvänt till samma plats , bortsett från Aten där jag varit ett antal veckor nu, dock alltid på vinter/vår. Kreta 2 ggr på exakt samma hotell, och 2 ggr på andra platserpå ön, Nafplio 4 ggr,fast inte så länge var gång. .....Parga 2 ggr men på olika pensionat.
MASSOR av öar har det blivit genom åren. Favoriter?
Jag gillar ju "gröna" öar, så Kefalonia ligger högt, även Samos och Skopelos. Angistri icke att förglömma! Patmos(dock inte så grön), men bara så underbar! TILOS:kanske den allra bästa ön nånsin!!!
Annars är fastlandet otvetydigt i topp...

Jag kan inte minnas en enda ö där jag inte trivts!!!
Men varför måste man egentligen försvara ...om jag så valde en ny ö var år så hann jag inte besöka ens bråkdelen av alla öar... Men förutfattade meningar har vi alla...Jag tänkte inför förra årets Naxosresa: NAXOS; bara turister, inget genuint, men jag ska ju ändå testa....och STORTRIVDES!!!! Vi bytte inte ens ö på 16 dagar utan bytte bara ort på Naxos.
Visst är vi väl många som känner så????

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-04, 22:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nu undrar jag bara hur man gör ifall man luffar runt och så hittar man en ö som man bara blir förälskad i mer än alla andra öar
Fortsätter man och luffa nästa år,eller åker man till den där ön man fastnar för och stannar där

Riitta, som aldrig luffat
Jag är inte så lättflirtad. Har dock hittat öar som jag fallit pladask för. Amorgos besökte jag och dottern för ett antal år sedan och vi planerade att stanna 4 dagar det blev 10 och ön är nr 1 eller 2 på min favoritlista. Kanske åker jag dit igen. Folegandros var kärlek vid först ögonkastet både för mig och dottern för ännu längre sen och först förra sommaren åkte jag dit igen. Din favorit Kalymnos besökte jag i början av 80-talet på en dagsutflykt från Kos som knappast gav ön rättvisa. Dit åker jag antagligen aldrig igen.
Rethymnon hade under flera år en speciell plats i mitt hjärta och mina grekiska vänner där tog mig på utfärder till små byar i bergen. Dottern jobbade där ett par säsonger men masstursismens utbredning gör att vi antagligen vill ha betalt för att åka dit igen. Grekerna pratar skit om turisterna
och blir lite förvånade när dessa förstår vad de säger. Trafiken spyr ut avgaser på spottavstånd från stranden. Det är inte semester för mig som är född i en by med tre hus och vill sitta på den lilla tavernan på Fourni och njuta av husets två rätter. Har besökt många andra öar i flera ögrupper som jag just nu inte väljer att kommentera. Både favoriter som Sifnos och Lefkas som jag aldrig besöker igen även om Porto Katsiki tillhör mina grekiska favoritstränder.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-04-04 klockan 22:48. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-05, 09:45
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Varför Kykladerna

Kan det möjligen vara så att detta forum styr våra handlingar och resor. Vi blir helt enkelt påverkade medvetet och undermedvetet av vad som skrivs här. Jag måste erkänna att det har flera gånger fått ge vägledning för vår ö-luff. Vi har valt boende som rekommenderats och öar som beskrivits på ett sätt som tilltalat oss. Om det nu skrivs mest om kykladerna så faller det sig naturligt att det äter sig in i skrymslena i våra hjärnor.
Ett annat sätt att påverka åtminstone mig är negativa skriverier. Jag hade läst en hel det mindre positiva omdömen om Leros. Självklart åkte vi även dit och hittade en liten pärla. Efter årets ö-luff till småkykladerna och Amorgos, där ni och självklart Janne har stakat ut vägen så måste det nog bli doddarna och framför allt Lipsi ( där solen aldrig ler eller hur det var ).
Eller är det bara jag som är lättpåverkad?
Gunnar
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-05, 10:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Varför Kykladerna

Klart vi påverkas av det som skrivs på Kalimera! Inget konstigt med det. Tvärtom tror jag vi (omedvetet) SÖKER att bli påverkade.

Däremot är ju andelen resenärer och båtluffare i Grekland och Kykladerna som läser Kalimera bara en mycket liten del av alla som åker dit, så inte påverkar Kalimera något i det stora hela inte.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-05, 12:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Däremot är ju andelen resenärer och båtluffare i Grekland och Kykladerna som läser Kalimera bara en mycket liten del av alla som åker dit, så inte påverkar Kalimera något i det stora hela inte.
Håller inte med dig helt eller så kanske jag missförstår dig. För enskilda ställen och mindra platser som inte så många besöker betyder det som skrivs en del. För massturismorter har det naturligtvis ingen betydelse. Möjligen kan ett negativt omdöme få någon att omvärdera sitt sökande efter resmål. Både det som Janne skriver på sidan i övrigt och det vi andra skriver kan ha betydelse för mindre ställen. Jag tror det finns flera boenden som inte skulle nått den populäritet de har idag eller vägen dit skulle varit längre om inte Kalimera funnits. Mindre platser kan också få mer uppmärksamhet och fler besökare om många rosar stället.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-05, 12:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Varför Kykladerna

Ja visst, för enskilda små ställen som till exempel små familjepensionat har Kalimera betydelse för kundunderlaget, det tror jag också.

Men för turismen i Grekland i det stora hela, inte bara massturismen, är vi kalimeraner och det vi skriver en fis i universum.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-04-05, 13:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av gunos Visa inlägg
. Jag hade läst en hel det mindre positiva omdömen om Leros. Självklart åkte vi även dit och hittade en liten pärla. Efter årets ö-luff till småkykladerna och Amorgos, där ni och självklart Janne har stakat ut vägen så måste det nog bli doddarna och framför allt Lipsi ( där solen aldrig ler eller hur det var ).
Eller är det bara jag som är lättpåverkad?
Gunnar
Leros er ei spesielt fin øy etter m i n smak og
- når det gjelder Lipsi, som vi besøkte for første gang i fjor høst, så er det en liten perle, v i likte oss kjempegodt der

Selv om vi som leser og skriver i Forumet her har det felles at vi er glad i Hellas, så er vi ellers like forskjellige som alle andre (som ikke er spesielt glad i Hellas) og ønsker forskjellig innhold i feriene våre.

Jeg har selvsagt også blitt påvirket av det som skrives her, og er glad for mange gode tips
- men, først når jeg er blitt "kjent" med den som skriver, slik at jeg vet at det er sannsynlig at vi ønsker samme omgivelser/opplevelser i ferien fester jeg lit til tips og advarsler

Kari
- som pakker kofferten om 4 uker - da er målet Amorgos + et par småkyklader igjen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-04-05, 13:52
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Varför Kykladerna

Det är väl kanske ungefär som för rökare, en gång så är man fast Jag har varit på Samos, ska till Rhodos, men annars har jag bara varit i Kykladerna tror jagDet är som sin favoritglass, man köper helst ingen annan eftersom man redan hittat ngt jättebra!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-04-05, 13:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför Kykladerna

OT.

Citat:
Ursprungligen postat av ioslinajr Visa inlägg
Det är väl kanske ungefär som för rökare, en gång så är man fast
Ioslina, nu har du väl ändå loggat in på fel användare?!, hoppas inte jr redan lärt sig att det är svårt att sluta, och då menar jag inte att åka till Kykladerna
// Helén
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-04-05, 16:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varför Kykladerna

Visst har vi stor glädje av alla tips på Kalimera...men hittills har vi nog bestämt resmål oavsett vad som skrivits här.....Evia t ex har ju inte haft så många förespråkare, inte heller Peloponnessos innan jag var där första gången år 2000. För de allra flesta är det nog så att man efter det att man bestämt sig och bokat frågar om tips på boende etc på den aktuella ön. Då är alla tips värdefulla och som Kari skriver, man tipsar och ber om tips från de man vet vill ha samma typ av boende etc.

Öar jag gärna skulle åka till är förutom årets ö Tinos, även Leros och Skyros och de är ju inte de öar det skrivs mest om här...Snarare är det nog så att t ex Karpatos och Amorgos har halkat längre ner på min lista då jag befarar att de är för exploaterade nu...dit skulle jag åkt för flera år sen i så fall.

Men som sagt ALLA öar är fina och det finns plats för alla önskningar!

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-04-06, 14:33
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Kanskje du vet Celbe, om en annen måte å komme seg fra Ios til Rhodos på...
Från Ios till Rhodos... Vilken utmaning ! Hade nog gjort den resan via Naxos med Astypalea som "mellanstation" om man inte är beroende av att åka hela sträckan på en gång. Från Ios till Naxos är det ju ingen större konst att ta sig. Från Naxos till Astypalea kan man åka med Blue Star. Från Astypalea går det sedan färjor till Rhodos. Nackdelen är att det blir nattfärja hur man än bär sig åt (i alla fall med de båttider som finns inlagda än så länge). Det är även möjligt ett par, tre gånger i veckan att flyga mellan Asty och Rhodos. Bokar man tidigt är det skapliga priser med Olympic.

Vi har faktiskt tagit oss från Ikaria ner till Asty på en dag för ett par år sedan, som ju är en ganska bra bit. Åkte från Ikaria till Naxos med morgonbåt. Tillbringade sedan en eftermiddag och kväll på Naxos för att åka vidare med Blue Star till Asty med ankomst kl 2 på natten.

Jag bör väl också göra tillägget att vi reser utan barn, så vi har bara oss själva att sysselsätta under långa båtresor. Det går åt mycket pockets emellanåt! Jag har dessutom utvecklat den ädla konsten att kunna sova var som helst ganska väl .

Celbe
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-04-06, 16:15
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Varför Kykladerna

Takk for svar Celbe

Det er sånn at det er min datter og venninne som reiser den ruten og de har bare 13 dager fra de Lander i Athen (en natt i Athen) til de reiser hjem fra Rhodos.
De vil bruke minst tid på reise for å ha mest tid til party .
Min datter hadde et høyt ønske om Ios, mens venninnen absolutt ville ha med seg Athen (skjønner det siden hun ikke har vært der før) og Rhodos..., hvilken håpløs kombinasjon... Min datter bryr seg ikke så mye om Rhodos siden hun har vært der to ganger før, men det må jo bli et kompromiss dette her...

Tidligere i våres ble det opplyst om båt fra Ios til Syros på formiddagen en fredag og ferge derifra til Rhodos kl. 22.30 samme kveld , passet utmerket og de fant ut at da sparte de en natt på hotel..., men i følge tidtabellen så går det ingen båt Ios-Syros den fredagen lenger..., får se hva som skjer med tidtabellen etterhvert.
Det beste hadde jo vært om det gikk en ettermiddagsbåt fra Santorini til Rhodos, men det er vel kanskje ikke sansynlig?
Takk i allefall, vi får plundre videre

Ia
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-04-07, 12:38
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av ioslinajr Visa inlägg
Det är väl kanske ungefär som för rökare, en gång så är man fast Jag har varit på Samos, ska till Rhodos, men annars har jag bara varit i Kykladerna tror jagDet är som sin favoritglass, man köper helst ingen annan eftersom man redan hittat ngt jättebra!
Ser att kära dottern hamnat i Kalimera träsket! Är du också fast nu??
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-04-07, 13:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ioslina, nu har du väl ändå loggat in på fel användare?!, hoppas inte jr redan lärt sig att det är svårt att sluta, och då menar jag inte att åka till Kykladerna
// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Ser att kära dottern hamnat i Kalimera träsket! Är du också fast nu??
Ber tusen gånger om ursäkt att jag "anklagade" dig för att ha stulit hennes inloggning.
// Helén- som efter att ha haft dottern hängande över axeln när Greklandsresan planeras säkert snart har henne här. Nåväl, det finns värre saker än Kalimeraträsket att fastna i.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-04-07, 14:39
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Ser att kära dottern hamnat i Kalimera träsket! Är du också fast nu??


HAha ojdå ..
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-04-07, 17:01
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Varför Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
OT. Ioslina, nu har du väl ändå loggat in på fel användare?!, hoppas inte jr redan lärt sig att det är svårt att sluta, och då menar jag inte att åka till Kykladerna
// Helén
Nej, jag hade inte loggat in fel. Men varken dottern junior och jag röker. Vi är mera Grekland beroende och jag....eller dottern också har jag märkt är Kalimera beroende numera...............
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-05-02, 19:42
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 33
Standard Sv: Varför Kykladerna

Dodekaneserna gillar jag (okej, jag har inte varit i Kykladerna) men Joniska öarna lockar mest just nu!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-06-22, 23:56
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: Varför Kykladerna

En av anledningen till att man väljer kykladerna är att det skrivs mycket om ögruppen och då åker man dit första gången sen är man fast.Möjligheten att växla mellan lugna öar och mer livade, båttätheten och bra stränder.
-zeus-
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-07-09, 15:30
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Varför Kykladerna

Jaha nu sticker jag ut hakan ordentligt och kommer väl att få oredentligt på tafsen. Men jag chansar.
Vi har återkommit efter tvåveckors miniluff i Cykladerna (första gången). Öarna vi besökte var Serifos och Sifnos.
Våra intryck......

+ Vackra öar+byar (speciellt Choran på Serifos som blev vår favorit)
+ härliga stränder
+ bra kommunikationer både på öarna och dit
+ det blåste så det var inte så varmt
+det blåste så alla mygg försvann
+ maten på en av tavernorna i Apokofto på Sifnos (den godaste jag ätit i Grekland)

- svenskar överallt (speciellt på Sifnos, tex var alla på Aperanto i Faros+ hos Dorothea i Kamares, svenskar)
- tråkig mat (förutom i Apokofto)
- hiskeligt dyrt (mellan 10-20 Euro dyrare/rum/natt + att all mat var dyrare)
- Kamares var som en turistfasad
- Det blåste så det gick inte att läsa en bok på stranden
- Något blasé människor

Men det var roligt att prova Cykladerna och se något nytt. Fast nästa år återvänder vi till Dodekaneserna och våra favoriter; Kalymnos, Leros, Telendos, Tilos; Lipsi och Fourni.

Åse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-07-09, 18:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varför Kykladerna

Då får jag nog hålla mig till Dodekaneserna i fortsättningen också

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT