Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-16, 10:01
Drakulla67 Drakulla67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 18
Standard Mobiltelefon på Kreta

Hej!
Om man nu vill ha på sin Iphone på Kreta för att kunna använda appar (kartor m.m.), lyssna på Spotify, ladda upp bilder på FB, ev. ringa, vad är det bästa att göra då så man inte blir ruinerad när man kommer hem och får en megastor räkning? Jag har Telenor som operatör och mobilen är operatörslåst. Har hört att man ska stänga av sin telefonsvarare iaf. Vi kommer säkerligen inte att ringa heller.
Tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-16, 11:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Drakulla67 Visa inlägg
Om man nu vill ha på sin Iphone på Kreta för att kunna använda appar (kartor m.m.), lyssna på Spotify, ladda upp bilder på FB
Du kan använda trådlöst internet - WIFI. Spotify kan du lyssna på offline, men då måste du spara ner den musik du vill lyssna på.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-16, 14:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Just Ja, Wifi finnes i princip överallt där det finns Hotel och serveringar. Gratis är det oftast, men en servering kan begära att du tar en kopp kaffe eller en öl för att få koderna.

Under vår fyraveckorstur på Kreta nyligen behövde vi bara använda vår Vodafonedongel en dag. Då var det hotellets wifi som svajade likt en palm i hårda vindar.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-16, 14:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Kartor behöver du väl inte vara online för? Jag kör ofta GPS på mobilen då vi åker båt eller buss för att hålla koll på var vi är, gäller bara att man ser till att man har laddat kartan så länge man har wifi hemma. Men det är klart, jag har ju billigaste smartphonen från Nokia så det skiljer kanske på det också.
För övrigt så använder jag ofta wifi ute på öarna, både hotell och matställen brukar erbjuda det gratis.
På Cph flygplats gjorde jag ju bort mej lite, de hade 100 MB att ladda gratis, jag satte igång iPaden och den tuggade i sej det nästan utan att jag hann blinka, jäklar vad den laddade då jag hade igång en massa appar i den.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-16, 14:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Ja, det kan bli väldigt dyrt om man inte stänger av mobilsvar, då får du betala varje gång någon ringer och mobilsvar går igång.
Annars är det väl inte så dyrt att ringa från Grekland-Sverige, klart beroende på vilken operatör man har.

Jag funderar också över det här med Wifi när det gäller IPHONES, kopplar telefonen automatiskt över på wifi när man går in på internet om man sitter på en taverna eller vistas på ett hotell med wifi?
Måste man ställa in telefonen på det? Har ingen Iphone men funderar på att skaffa mig en!(har ingen urgammal mobil nu heller)....men kännner ändå att det är dags att uppgradera till en nyare modell!
Sen det här med e-post i mobilen är väl också en dyr historia om man inte stänger av den innan man reser utomlands?

Här på forumet finns väl många som är tekniskt kunniga i detta ämnet?

Sunny..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-16, 14:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Såhär står det i princip på alla restauranger numera. Har dom inte detta på "menyn" - ja, då väljer jag ett annat ställe!



/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-16, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Annars är det väl inte så dyrt att ringa från Grekland-Sverige, klart beroende på vilken operatör man har.
Jag betalar samma minutpris som hemma, dock läggs det på en startavgift på 10 kr.

Citat:
kopplar telefonen automatiskt över på wifi när man går in på internet om man sitter på en taverna eller vistas på ett hotell med wifi?
Det finns kanske en sådan funktion, själv väljer jag aktivt att logga in på något WIFI-konto. Det är enkelt.

Citat:
Sen det här med e-post i mobilen är väl också en dyr historia om man inte stänger av den innan man reser utomlands?
Kostar inget alls om du använder WIFI.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-16, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Såhär står det i princip på alla restauranger numera. Har dom inte detta på "menyn" -
Letar också efter sådana "tecken".
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-16, 15:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Tack för bra svar Janne!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-16, 16:17
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Att ha på telefonsvararen är nog en av de mindre kostnaderna...att ta emot mobila samtal kostar ytterst lite numera. Men stäng av all datakommunikation!! Som sagt alla appar drar extremt mycket så de använder jag bara när jag är uppkopplad med wifi. Det finns en inställning som frågar om du vill ansluta när det finns nätverk tillgängligt. Har man anslutit till ett nätverk en gång med kod så kopplas du upp mot det automatiskt nästa gång. Spotify kör jag offline...glöm inte att ladda ner alla listor innan.

// Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-16, 18:51
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Inte för att jag ska till Kreta, men till en annan ö om 27 dagar Jag köpte en vad jag kallar för min semestertelefon. Finns på Claes Olsson och kostar 995 kr och då är simkortet laddat med 1000 kr! Bra deal tycker jag Görsmart att ha med den på Greklandssemestern

En Samsung. Med denna summa så vet jag precis hur mycket den används och kan lätt kolla hur mycket det dragits. Men skulle aldrig byta ut den mot min bästa Iphone
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-23, 19:45
Drakulla67 Drakulla67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Mobiltelefon på Kreta

Tack för alla svar! Det blir definitivt wifi där det finns. Mina favoritlåtar kan jag lyssna på offline. Ska ladda hem dem innan vi åker. Idag är det 9 v kvar tills vi åker. Alldeles för långt bort...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT