Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-11-26, 06:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Leva och bo i Sverige - men med Grekland i sinnet

Så roligt att du beställde oljan, Getpinglan! Damen som startade nätbutiken brinner verkligen för sin olivolja och hennes son- eller dotterson är med i företaget. På Inochoos i Paleochora doppade jag bröd i oljan (en fin och grön olja) som var kvar från salladen, möjligvis hällde jag också i lite mera, ägaren som serverade (kanske var han ägare, kanske inte) såg detta och jag såg genast uppskattningen i hans ögon. Och vips, vad hände? Jo, vi fick ett bjudkrus vittvin.

/ Anne
som inte har hunnit göra något grekiskt idag, men oavsett vilken olivolja jag har hemma så är det garanterat att den är grekisk.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-12-02, 09:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Leva och bo i Sverige - men med Grekland i sinnet

Grekiskt igår: vi hade premiärsmakning på den nya färska olivoljan från Kreta. Hade ett fat med oljan dit vi doppade ett gott bröd, grekisk sallad med kaprisblad (tror det var Janne som hade satt en bild på en sån sallad och den såg så god ut att jag tänkte att det måste jag testa). Det inte så grekiska var att vi hade lite gravlax också. Men vi spelade Haris Alexiou. Och oljan och brödet, det var gott!
Förutom olivolja och kaprisblad hade jag beställt örtsalt från Mesolongi, mandelsmör, en ljuvlig aprikossylt,chokladöverdragna apelsinskivor och kornskorpor från Chora Sfakion, såna som man gör dakos med. Så nu är jag nöjd ett tag.

Och just nu har jag en olivoljekaka (nya oljan förstås) i ugnen.

Så vad har ni andra gjort?

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT