Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #301  
Gammal 2015-01-22, 08:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 22 Januari. Paleochora

Torsdag 22 Januari. Paleochora.

En morgon med soldis och lugna vindar. 16,2 grader klockan åtta.

Birgitta ska idag på förmiddagen följa med hem till Echaterinas lägenhet att husesyn gå, medan Arne tager promenaden ner till Supermarket vid norra stranden att bunkra viktualier.
Vi skola återses vid träffpunkt KKP.


Ja, gårdagens långvariga strömavbrott vållade oss viss förtret, men icke i större skala. Vi fick ju ändock iväg dagsrapporten vid halvfyratiden på eftermiddagen när strömmen kom åter till byn. Enligt Haris berodde avbrottet på ett fel i transformatorstationen just utanför byn. Någon hade missat fylla på olja i en kondensator med följd av överhettning och strömförlust.


Under gårdagens förmiddag samlades ett femtontal stamgäster från byn på W.E att diskutera politik inför söndagens val. Som moderator i debatten fungerade Haris. Modereringen bestod däri att Hari å husets räkning pytsade ut raki och öl för att hålla debattempot uppe. Kanske lite väl frikostigt stundtals.

Nog blev diskussionen såväl livlig som högljudd. Vid tillfällen av svag argumentation höjdes röstläget markant. Det är vid tillfällen som detta vi ångrar att vi aldrig försökt lära oss grekiska…

Efter siestan vandrade vi ner till centrum och KKP-fiket. På grund av pågående strömavbrott slapp vi se och höra dessa evighetsreferat av pågående fotbollsmatcher som eljest är ett fast inslag på KKP. Just klockan tre kom strömmen åter och friden slets sönder av storbildsTV-n och en evighetsmatch med för oss okända lag.

Vid halv fyra var vi hemma igen. Birgitta gick direkt upp till W.E medan Arne gick till studion att skicka den försenade dagsrapporten. Det var dock ändock problem enär Haris server och router hade tappat vissa inställningar under strömavbrottet. Med förenade krafter lyckades vi ändå sparka igång nätverket.

Echaterina kom ut att förevisa ett jättelikt färskt grishuvud som skulle beredas inför ugnsbakning. Huvudet såg allt annat än aptitligt ut. Grekerna förefalla emellertid se ett grishuvud som en delikatess.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 22 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #302  
Gammal 2015-01-22, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Torsdag 22 Januari. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Under gårdagens förmiddag samlades ett femtontal stamgäster från byn på W.E att diskutera politik inför söndagens val. Som moderator i debatten fungerade Haris. Modereringen bestod däri att Hari å husets räkning pytsade ut raki och öl för att hålla debattempot uppe. Kanske lite väl frikostigt stundtals.
Då förstår jag att tempot i diskussionerna var högt.

Citat:
Echaterina kom ut att förevisa ett jättelikt färskt grishuvud som skulle beredas inför ugnsbakning. Huvudet såg allt annat än aptitligt ut. Grekerna förefalla emellertid se ett grishuvud som en delikatess.
Oj då, det var verkligen en riktigt stor gris. Skulle inte heller äta.

Hörde på SMHI igår att Heraklion var varmast i hela Europa igår. Minns inte hur många grader det var, men runt 24 grader tror jag att det var.
Svara med citat
  #303  
Gammal 2015-01-22, 11:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Torsdag 22 Januari. Paleochora

Arne - en kuggfråga. Svara ärligt nu. Vilket skulle du helst äta - en bit grishuvud eller ett fat broccoli? (Du måste välja ett av dem).

Svara med citat
  #304  
Gammal 2015-01-22, 11:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Ur askan - i elden. Jag hellre döden emotse än att äta dessa vidrigheter. Båda äro Djävulens föda...

Arne
Svara med citat
  #305  
Gammal 2015-01-22, 11:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ur askan - i elden. Jag hellre döden emotse än att äta dessa vidrigheter. Båda äro Djävulens föda...
Men så fick du ju inte svara
Svara med citat
  #306  
Gammal 2015-01-22, 13:06
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ur askan - i elden. Jag hellre döden emotse än att äta dessa vidrigheter. Båda äro Djävulens föda...

Arne

Monica
Svara med citat
  #307  
Gammal 2015-01-22, 13:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Broccoli kan jag ju alltid gömma och har gjort det i en wok eller långkoksgryta hemma utan att Arne vet om det.
Men tryne eller grisöron tror jag nog inte jag skulle klara av.
Som synes gillade inte heller Ekaterina huvudet. Hon var bara tvungen att städa det. Ikväll=natt kommer en grekisk man och styckar och kokar eländet.
Birgitta.
Svara med citat
  #308  
Gammal 2015-01-22, 14:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ikväll=natt kommer en grekisk man och styckar och kokar eländet.
Birgitta.[/B][/SIZE][/FONT]
...och då sover ni tack och lov sött! Hoppas inte lukten stör!

Lissi - som ÄLSKAR broccoli!
Svara med citat
  #309  
Gammal 2015-01-22, 14:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...och då sover ni tack och lov sött! Hoppas inte lukten stör!

Lissi - som ÄLSKAR broccoli!
Det gör jag också!
Men horta, blomkål och spenat kan jag aldrig gömma för Arne. Tyvärr!
Birgitta.
Svara med citat
  #310  
Gammal 2015-01-22, 15:22
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Jeg har aldri fått muligheten til å smake grisehode på Kreta, men hvis jeg hadde fått tilbudet, hadde jeg selvsagt tatt mot det med takk! Kjøttet på grisehodet er både mørt og velsmakende, så det hadde vært spennende å oppleve hvordan det blir tilberedt der.
Svara med citat
  #311  
Gammal 2015-01-22, 16:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Det hade jag också. De tillagar det säkert så att det blir gott.

Här i Sverige erbjuder lyxrestaurangerna griskind, det är trendigt. Så SÅ himla konstigt är det egentligen inte. Olika styckningsdelar - och olika djur - används i olika länder, bara.
Svara med citat
  #312  
Gammal 2015-01-23, 08:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 23 Januari. Åter till Chania / Nea Chora

Fredag 23 Januari. Dags att fara åter till Chania / Nea Chora.

Den hårda vinden tjöt runt studion hela natten. Nu på morgonen verkar dock stormen ha bedarrat , men det är soldis ute över havet. Dock är det tämligen varmt ute med 16,8 grader nu klockan åtta.

Under gårdagens förmiddag var Birgitta på besök hemma hos Echaterina i hennes fina lägenhet belägen nära norra stranden och invid krigsmonumentet. De två hundarna hade ett eget rum inrett med varsin hundkoja. Lägenheten var belägen på nedre botten och hade en stor utealtan.

Arne var under tiden nere vid Market på norra stranden att handla förnödenheter. Ja, så behövde ”Fattiga lådan” påfyllning med olivolja, spaghetti, samt några burkar krossade tomater.

Upp till KKP att invänta Birgittas återkomst. När vi vandrade hemåt var vinden om möjligt ännu hårdare än tidigare. Dock inget regn.

Vi gick till W.E vid halv fem att spisa middag. Echaterina hade varit uppe i bergen att egenhändigt plocka Horta som hon kokat enkom för Birgittas räkning. Birgitta fick sin förbeställda tomatsoppa kompletterad med en stor skål Horta. Arne mumsade på sin köttfärsbiff toppad med knaperstekt bacon. Notan hamnade på 13 € inklusive kruset vitt.

Därest någon undrar vad Horta är så blir svaret att det rör sig om maskerad spenat…

Nu återstår att packa våra ränslar inför dagens avresa till Chania med bussen 15.30. Flora har lovat ge oss skjuts med bil till bussfiket vid tretiden. Vi får som alltid behålla studion ända fram till klockan tre, så det är gott om tid att packa..

Fortfarande pågår olivskörden med oförminskad intensitet. Minilastbilar syns på byn. Flaken är överlastade med säckar fyllda med oliver.

Vi har ännu ej lyckats lokalisera "Hemlösa Djurskjulet" nere vid nya hamnen. Enligt en uppgift vi fick skulle skjulet vara utrymt sedan stormen förra veckan.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 23 Januari”


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #313  
Gammal 2015-01-23, 08:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Claes gillar inte heller horta. Han säger att det är ogräs! Men allt annat utom rödbetor äter han! Jag lämnar i gengäld att kött åt honom att beställa

Ja så lämnar ni Paleochora för denna gången. Måste kännas tomt! Ni har väl haft ovanligt "dåligt" väder denna gång?
Men om ett par månader sitter ni där igen! Tack för denna gång! Ha det fint i Chania och Arocaria! Ät en saganaki åt oss på To Magazaki. Claes och jag ska ta buss från Rethymno i höst och gå dit och äta ! Väl värt resan!

Lissi - som redan bokat nästa Teneriffaresa till Nyår
Svara med citat
  #314  
Gammal 2015-01-23, 09:18
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Fredag 23 Januari. Åter till Chania / Nea Chora

Hej Alla
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Fredag 23 Januari. Dags att fara åter till Chania / Nea Chora.


Därest någon undrar vad Horta är så blir svaret att det rör sig om maskerad spenat…


Arne och Birgitta


Det är inte maskerad spenat utan ännu värre, en maskrossläkting...


//PA
Svara med citat
  #315  
Gammal 2015-01-23, 09:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Med 150 % säkerhet blir det Nektarias Cheese saganaki i afton (för mig)
Birgitta.
Svara med citat
  #316  
Gammal 2015-01-23, 09:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Horta är inte en utan sammanfattningsnamnet på grönt från naturen!
Det betyder att de kan smaka olika beroende på art, årstid och tillagning. Att därför undvika att smaka, betyder att man missar en mängd smaksensationer. Jag tycker att svenska maskrosor är hemskt att äta, men det är säkert nyttigt.
Birgitta, kan du inte gömma lite grönt i Arnes pipa, så han vänjer sig?
/ Jannis
Svara med citat
  #317  
Gammal 2015-01-23, 10:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Jag håller med om att horta smakar väldigt olika från gång till gång och från ö till ö och innan jag sätter till pressad citronsaft äter jag alltid lite först utan!
Det bästa av allt är ju att jag får äta allt själv om jag orkar!
Lissi
Svara med citat
  #318  
Gammal 2015-01-23, 10:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Horta är inte en utan sammanfattningsnamnet på grönt från naturen!
Det betyder att de kan smaka olika beroende på art, årstid och tillagning.
Jomen precis. Till och med samma art kan smaka olika. Första gången jag var på Sifnos fick jag en chorta vlita i Cheronissos, den var besk, alltså undvek jag vlita efter det.
Men så råkade jag på vlita någon annanstans och då var den plötsligt hur god som helst. Så efter det provar jag vad som än serveras i chortaväg och låter dagsformen avgöra.
Svara med citat
  #319  
Gammal 2015-01-23, 10:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Angående horta så har det blivit populärt också här i Finland att plocka vilda växter och äta dem. Man anordnar kurser osv. Själv har jag också inhandlat en hortabok och skall se om det blir något plockat nu på våren. Tänkte börja med mjölkört, det lär var som sparris! Författarna till boken har tagit mycket lärdom av hortaplockare på Kreta. Om maskrosor har jag lärt mig att man skall plocka de rundbladiga, annars är de beska.

Ingen hortatrend i Sverige?

Trevlig resa till Chania och Nea Chorra, Arne och Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #320  
Gammal 2015-01-23, 10:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Fredag 23 Januari. Åter till Chania / Nea Chora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu återstår att packa våra ränslar inför dagens avresa till Chania med bussen 15.30.
Tänk att ni redan ska åka till Chania! Usch vad tiden går fort. Det blir spännande på söndag.

Trevlig resa till Chania!

(Jag gillar horta!)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT