Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2013-09-23, 16:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Nej, inget malande idag,for jag skaffade faerg,etc innan utflykten.Taenkte ga dit och mala imorron morron...
Idag bidde det ju en liten tur med Anita och Mia upp till Elias Kafeneion. Vi kom vael dit ca 14.20 eller soeau, och vi parkerade nedanfor kyrkan.Sen for dom som aer intresserade av mat, sa fick vi varm fava med lok, en stor sallad,toppad med feta, och Elias egen olja....Sen kom det en varm saganaki med citron och efter den goda maten sa bidde det nanting sott, bergamott tror jag det var....plus en liten kopp starkt grekiskt kaffe.... Fort gick det och gott var det...
Sen puttrade vi ivaeg ner till Amopi, tittade pa English Jon's vaederkvarn, som ser ut som en gammal borg-eller torn fran medeltiden.Sen fortsatte vi laengs stranden mot norra delen av Amopibukten och svaengde sen upp pa soptippsvaegen upp till kronet, daer vi tog till hoger, ut mot norra delen av halvon. Lyckades lokalisera Andreas Diakidis lilla sommar-stavlo, och sen vidare ner mot det stora korset och jaette-parkeringen och sen slutligen Pigadia. Vi tog det verkligen lugnt och stannade nagra ganger for att Anita skulle komplettera sin samling av karpathiska kyrkor.....
Nu pa Zephyros, lite svalare, t-shirt och skjorta peau......
Kanske en aning sent att borja borra i vaeggarna for torkstaellningar....men det kommer fler tillfaellen till det.....
Mikke
Svara med citat
  #82  
Gammal 2013-09-24, 12:40
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Tissda 24 september...
Ida uppsteg jag vid sjutiden,frukosterade ngt och nedfor sedan till Pelagos for att borja med dorren. Innan sjaelva maleriet, sa fick jag dessutom snygga till efter dom som satt dit karm och dorr.Skum,etc som blivit over, samt sen stack jag och kopte spackel. Det heter stocko peau grekiska.... Sa innan jag kunde borja mala, sa var nog klockan bortat halv tio.Sen skulle ju allt slipas oxo.
Det gar inte sa fort att mala dorrkarmar,for man vill ju inte att faergen skall komma pa vaeggen och golvet, sa det maste maskeras hittan och dittan. Musik under arbetet har jag i telefonen plus en liten batteridriven forstaerkare....Det kunde inte vara baettre torkvaeder, men jag hann bara stryka dorren pa ena sidan,men jag fortsaetter vael imorrn. Chroni kom forbi for att kika och han var nojd.
Fem timmar me karm & dorr peau raken blev det idag, med lite fika emellan.Hoppas nu bara dorren torkar tillraeckligt,sa vi kan lyfta in den och haenga peau den peau gangjaernen innan folket strommar till vid attatiden....
Tinkle now behind this door,
but please don't do it on the floor...;-)
Nu peau Zephyros, Maria,hennes moder Sophia samt Garden Villa's bulgariska staederska sitter och snackar. Dax for lite lunch innan Andreas kommer puttrande peau sin Vespa...
Mikke
Svara med citat
  #83  
Gammal 2013-09-24, 16:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...soeau kom deau Andreas och vi borrade och skruvade upp fem torkstaellningar, d.v.s vi har tre kvar att fixa. Sen gick en luftkonditioneringsapparat sonder, den vibrerade mycket, och det visade sej att en vinge hade forlorat en bit, daerav vibrationen. Sa vi forsokte skruva av propellern, men det visade sej att den var gaengad at andra hallet, man skruvar upp medurs....
Sa vi ( eller jag) fick helt enkelt hacka sonder plastproppen, och sen hade Andreas en hel dylik i kaellern, sa da bytte vi och allt var hunky dory. Det norska paret hade sovit lite daligt med vibrationerna, och det kan man ju laett forsta. Iallafall gick det peau tio minuter att fixa det, och det var ju bra.....
Nu ska jag sticka over till Pelagos och lyfta tillbaka dorren. Vi far hoppas att den aer torr....
Hall tummarna....
Mikke
Svara med citat
  #84  
Gammal 2013-09-25, 10:05
Blossan Blossan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 5
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Nu, vännen, är jag på tråden igen. Tack sötaste du för samtalet idag! Det behövde jag. Kerth får nu blod och trombocyter efter provtagning som visade stort behov av dessa beståndsdelar. Din hälsning till Jensa är framförd och han lyser som en liten fyrbåk - tack för "draghjälpen", han (o jag) behöver sådan ur deppigheten. Hoppas nu dina sista dagar på plats där nere blir riktigt bra och försök avhålla dig från just det där motivet på dörren...
Många kramar!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2013-09-25, 14:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Onsdag 25 september.
Tack Blossan !!
Soeau kom jag ivaeg ner till Pelagos vid 10-tiden idag och grep mej an med att mala baksidan peau dorren.Som tur tog jag med en av mina tvenne pann-lampor, vilket var tur, for att mala i ljuset av den svaga dass-lampan,hade inte vurt enkelt.....
Sen,med tanke pa den daliga ventilationen,sa ringde jag Andreas och fragade om jag fick lana forlangingssladden,som vi brukar anvaenda naer vi borrar upp torkstaellningar, och det fick jag. Sa snabbt dit med den och fram med en flaekt, som redan fanns/finns peau Pelagos. Sen ivaeg och fick lite lunch, och sen tillbaka.Da blandade jag ner lite vit faerg i den bleau, och fick en annan nyans. Da malade jag de lister som sitter peau dorren i form av tva rektanglar. Detta gjordes peau fri hand, men resultatet bidde hyfsat....
Under tiden kom bl.a The Terrible Twins, tva grabbar (tvillingar) som lagar allt elektriskt, och dom aer roliga som busen dessutom...Snakkar i mun peau varann och det aer inte helt laett att skilja dom at....Dom var daer och bytte ut varmvattenspatronen i diskmaskinen. Sen kom den lokale laskedrycksdirektoren for leverans av dels vatten och dels Box laskedrycker, som den lokala drycken heter....Den aer riktigt god, och jag koper den alltid. Det visade sej att han varit i Hudiksvall (!) 1989 och stannat daer hos goda vaenner i en och en halv manad minsann !! Provat bade skridskor och skidor hade han.....
Efter att dorren var malad och golvet staedat, sa bytte jag handtag in till damernas toalett oh fixade baegge staengningsmojaenerna, det aer skjutregel, d.v.s en metallstang som man skjuter in i karmen. Allt som fattades var lite olja,sen funkare fint....
Nu peau Zephyros och vaentar peau Andreas, for uppsaettning av de tre sista torkstaellningarna....
Svara med citat
  #86  
Gammal 2013-09-25, 18:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Så roligt att läsa om vad du håller på med. Snart har du nog fixat och målat och reparerat hela ön. Vi andra brukar ta det lugnt på semestern...

Ha det så bra på Karpathos!

/ Anne
Svara med citat
  #87  
Gammal 2013-09-25, 18:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Nja, soeau mykke jobbar jag inte,ju....
Men en och annan dag blire ett ryck eller tveau....:-)
Antagligen ser det ut som jag jobbar jaemt, men soeau aer abesolut ikke fallet....Det kan geau flera dar utan att jag gor nat....

Sen kom Andreas och nu har vi skruvat upp torkstaellningar peau alla Zephyros balkonger. Vi har blivit riktigt snabba....tar det totalt fem minuter ??
Soeau nu star Garden Villa i tur, det blir nokk peau lordag. Sen om jag fortsaetter och utsmycka dass-dorrn pa Pelagos eller later den vara,det far vi se vad orken,inspirationen och tiden tillater.
Elias Kafeneion's vykort ska ju renritas och forberedas for tryckning innan jag far. Har ocksoeau borjat kika lite efter biljetter hemat, men inte kommit laegre i pris aen ca 1800 SEK....aen sa laenge.
Just nu sitter jag faergflaeckig och lite trutt och surrar med fyra hollaendska damer + Andreas i skymningen....Nagra andra gaester haller peau att ansluta vid det stora bordet vid den lilla baren, och nagra har gatt inat stan for att aeta lite mat.....Snart dax for mej att scootra uppat/hemat for dusch.....
Mikke
Svara med citat
  #88  
Gammal 2013-09-25, 18:38
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Glöm inte och ta bild på dörren Vill gärna se hur fin den blev

Riitta
Svara med citat
  #89  
Gammal 2013-09-25, 18:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Bra id'e,Riitta.....det har jag (naestan) glomt......omtocknad av lacknaftan i det tranga utrymmet.... Men naer jag var daer for nan timme sen och haemtade forlaengningssladden jag lanat av Andreas, sa var dorren torr och fin och Pelagos (ryska?) dam (Natasha?) var daer och staedade och det sag ratt ok ut...
Vi far hoppas att baegge toaletterna ses over till naesta saesong, spegel, baettre dass-ring,etc....
Ju mysigare/trevligare/fraeschare dass, desto nojdare gaester.....
Kan ett dass bli for mysigt?? Nej, det tror jag inte, men dess motsats finns ju, tyvaerr....
Mikke
Svara med citat
  #90  
Gammal 2013-09-25, 19:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Vilken energi! Dig vill man bestämt ha kvar på Karpathos!
Svara med citat
  #91  
Gammal 2013-09-25, 20:10
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Aktiv semester...
Svara med citat
  #92  
Gammal 2013-09-26, 11:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Torsdag 26 september.
Igar kvaell stannade jag hemma med en god bok, men naer jag duschat,sa halkade jag och tog emot mej med vaenster hand...Tummen fick en smaell, och nageln aer lite bleu, under den bleu faergen.... Det gjorde lite ont, sa natten blev vael inte som vaentat, men nu pa dan efter kaenns det mkt baettre. Marmor blir ju soeau hal naer den aer blot....Apropeau det, sa har vi satt halktejp pa vissa staellen pa Zephyros, just in case....
Dagens agenda aer att dels laemna tibaka bucker till English Jon (Jonathan Preece) och lana nya,forstas. Det aer fina fisken att ha tillgang till ett bibliotek haer,som jag dessutom donerar bucker till regelbundet.
Sen ska jag kika peau Pelagos dass-dorr, har funderingar peau en vit,smal rand laengst ute peau listerna....Lite marigt att fa till en smal, rak linje peau frihand, men Vasilis pa AutoMotoCenter bredvid har bl.a en sorts vit tuschpenna, som eventuellt kunde funka....Iallafall vaert ett forsok....:-) Gare sa gare, annars gare vael att ta bort med lacknafta.
Vaedret aer som vanligt fint,men lite svalare. Ett och annat litet moln garnerar himlen och vinden aer mild.
Mikke
Svara med citat
  #93  
Gammal 2013-09-26, 12:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Tur att det inte gick värre med ramlingen

Riitta
Svara med citat
  #94  
Gammal 2013-09-26, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Det är verkligen ett stort nöje att följa dig Mikke!
Svara med citat
  #95  
Gammal 2013-09-26, 16:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Hej o takk for kommentarer!
I vikke fall sa stack jag till AutoMotoCenter och fick lana tuschpennan av Vasilis, och sen raskt over till Pelagos. Manolis var daer och kom och tittade...Det gick ganska laett att dra streck med pennan, sa jag drog runt om pa baegge rektanglarna pa utsidan. Sen kikade jag peau dorrkarmen, och banne mej sa drog jag ett streck peau den oxo....och nagra punkter i hornen. Sen signerade jag dorren hogst upp pa langsidan, med tanke pa att jag kanske lagt 10-12 timmar totalt med allt pa den.... Nu far vi se om vi kan fraesha upp hela toalettavdelningen pa Pelagos vad det lider....
Sen for jag till Nena, som fordom tillsammans med sin nu dode mage Georgios drev Poseidon daer nu jettehotellet Konstantinos Palace ligger. Hon har oppnat en liten taverna mittemot det stora hotellet, bredvid Budget Cars. Hon aer en trevlig,senig dam som jobbar jaemt, och har dessutom en dotter pa ca 9 ar. Hon lagar all mat fran scratch, och det kaenns trevligt att rekommendera henne, ifall nagon fragar om matstaellen. Jag rundar ju detta horn ett par tre ggr om dan, och stannar ofta for en fika,mat och pratstund.
Sen till Zoriana's,som ligger pa strandsidan bortanfor KC. Daer brukar naemligen English Jon och avenseau hans madam, Ursula fran Schweiz, komma pa eftermiddagarna. Jag hade tio bocker som han skulle ha, och naer vi satt daer och surrade, sa kom det en grekisk ubat in i viken.Snurrade runt litegrann och sen smog den ivaeg i ytlaege...Forsta gangen jag sett en dylik mackapaer.....Enligt Jon sa har Grekland ca 4 ubatar av tyskt fabrikat fran 60-talet...
Nu aer det torsdag och manga har rest hem, sa ikvaell pa Pelagos blir det nog inte lika manga turister som vanligt.....
Handen kaenns bettre, men innanfor tumnageln aer det blatt och omt,sa nat tyngre jobb idag blir det nog inte.....
Mikke
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2013-09-26 klockan 16:54.
Svara med citat
  #96  
Gammal 2013-09-27, 13:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Freda tjussjunde sept.
Igar kvaell pep jag ner till Pelagos for en liten stund. Jag brukar sitta utanfor koket och har gaerna med mej en bok.Daer kan man oxo prata med folk, for scenen aer allra laengst bort doeau. Snakkade lite med Jakobstadgaenget och evensou med ett hollaendskt par som prexxist kommit till on. Sen bidde jag lite trutt, och scootrade hem.
I morse knackade det peau dorren, och det var (som vanligt) den snaelle och lange finnen Rolf Overstrom. Som vanligt bjudde jag peau kaffe peau balkongen. Han stannade nan timme, sen for han ivaeg for sin vanliga timme med en bok. Hans dam fran Abo kommer visst ikvaell. Roffe ska feau det kaffe som blir over plus pappersfiltren...
Sen tog jag mej i kragen och gick ut och vattnade tregarden.Den aer ganska stor och vattentillgangen aer begrensad, sa det tog ca 2 timmar.....Haer gaeller det att inte dutt-vattna, utan halla pa, och avenseau komma tillbaka till samma planta, naer jorden blivit fuktig och kan transportera vattnet ner till rotterna.....
Det regnade 3 minuter idag peau formiddan.Hade hoppats peau mer, men vad kan man gora at det....blott intet, men hellre litet aen inget.
Tempen ligger runt 25-28 och lite cumulusmoln finns peau himlen.
Mikke
Svara med citat
  #97  
Gammal 2013-09-28, 10:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Lordag 28 september.
Igar kvell peu Pelagos, och Chronis o Manolis tredje brorsa Georgios sjong en stund.Aevenseau sjong Vasilis och ett par andra lokala formagor. Det aer trevligt att den som vill kan ga upp och sjunga. Jag minns for nagra ar sen naer tva unga tjejer fran Osterrike plotsligt borjade sjunga en operaduett vid bordet.....Det visade sej vara tva systrar som gick pa operaskolan i Wien....Det var grejer det !! Dom sjong ju sa klockorna stannade....
Idag ere lordag och jag sag knappt en sjael, forutom Dimitri Panaretos, som tutade peau mej vid nat hotell i langa nerforsbacken fran Alex.Han var ute och kollade el-maetare. Nu pa Zephyros och inte ett moln peau himlen. Kanske vi ska upp till Garden Villa idag och skruva upp torkstaellningar,det visar sej vael under dan.....
Mikke
Svara med citat
  #98  
Gammal 2013-09-28, 10:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Jag missade Georgos sång Han hade halsbekymmer när vi var där, så det blev ingen sång Bra att han kan sjunga igen i alla fall

Riitta
Svara med citat
  #99  
Gammal 2013-09-28, 11:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Ja,Georgios sjunger ju soeau bra !!
Alltid trevligt att hora honom. Hoppas nu att dom far tummen ur och gor faerdigt en cd igen,det vore peau tiden.....Jag tror dom har naestan alla ljudfilerna klara,efter vad jag forstar.
Nu har jag hjaelpt Andreas dotter Sofia att halla fast hunden Mimo, sa att hon kunde ta bort en faesting och sen bespruta hunden....Han gillar det inte !!
Mikke
Svara med citat
  #100  
Gammal 2013-09-29, 09:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Sondag 29 september.
Igar som vanligt peau Pelagos, och nu borjar det bli mindre folk daer. Chronis pratar lite om att staenga nesta sondag, men som vanligt aer det ett mer eller mindre flexibelt datum. Just nu lite tidigare peau Zephyros, for nagra bekanta fran Holland ska resa hem. Det aer en moder med tre dottrar, och dom har varit haer manga ganger och aer vaeldigt trevliga.Igar tog jag med mandolan och lirade lite for dom vid poolen och dom var duktiga att sjunga....bl.a Pippi Langstrump...;-)
Det kom tva svenska killar och tog en snabbfika i poolbaren, som visst jobbar pa Acropolis och bor pa Garden Villa och som varit haer ca 5 manader, sa Andreas.
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT