Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-09-08, 19:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det aer ca 26 grader och lite lagom bris,sa nu ska jag ta och aka in till stan och bunkra upp lite mat.....
Välkommen "hem" Mikke!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-09-08, 20:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Takk,takk Janne! Den lilla ( 50 cc) moppen som (tills vidare) jag lanat av Vasilis pa AutoMotoCenter aer verkligen PIGG....Hastighetsmaetaren funkar inte, men varvraeknarn....Pep ivaeg och tjakkade soppa, och den gick saekert i 80-90.....Nu far jag borja tat varligt, neman e,eller snart blir en gammel gubbe ska/bor man inte fara fram sa fort....men kul ere !!
Garden Villa aer besokt idag,for Riitta & Leif bor daer, sen var jag till Kalimera och haelsade peau hos Tomas och Bingan,som hade den stora balkongen i mitten peau andra vaningen.
Pelagos kikade jag in vid passage, och dom aer nu tre servitorer.... Det blaser raett bra och tempen haver sjunkit, sa jag har faktiskt jacka peau mej. Imorrn taenker jag sticka till tandlaekarn sa tidigt jag kan,for att se till att jag kommer med peau hans "att-gora-lista".........Nu kom Andreas och vill staenga, sa jag sejer hej da.....
Mikke
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-09-08, 21:26
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Åh vad jag längtar tillbaka. Känner igen det du skriver om. och kalimera där trivs jag så bra. Pelagos tränar på danser så nästa år ska jag gå upp och dansa.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-09-09, 00:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg

Pep ivaeg och tjakkade soppa, och den gick saekert i 80-90.....Nu far jag borja tat varligt, neman e,eller snart blir en gammel gubbe ska/bor man inte fara fram sa fort....men kul ere !!
...........

Mikke
Visst ska/bör man det Mikke!!!!

Vi hyr alltid moppe ett antal dagar varje gång vi är i Grekland. Och när jag efter dagens utflykt släppt av kära hustrun vid hotellet försöker jag ofta ta en tur på egen hand genom stan/byn. Man kan alltid skylla på något .... behöver tanka, borde köpa mera vatten nu när vi har moppe, etc etc etc.

Och även om jag är 60+ så är det härligt att fräsa på lite grand och känna vinddraget i det lilla hår man har kvar. Livet är till för att levas! Kör hårt!

Masse
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-09-09, 11:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...mandag 9 september.
Efter en tuff natt med raett mykke mygg,sa kvicknade jag vael till vid 9-tiden. Maste skriva lite om Myggus Terribilis, som finns haer pa on. Dom skiljer sej markant fran vara svenska/nordiska mygg genom att vara:mykke mindre,mykke snabbare a svarare att ha ihjael.....Mina ben aer prickiga, men i det stora hela, ett lappri....Har kopt myggspray, aeven om det inte verkar hjaelpa naemvaert.....
God frukost i solens glans pa Florida Studios raett stora balkong. Jag aer helt ensammen daer, och kan gladeligen robba alla andra rum pa diverse fornodeheter,sasom koppar,kastruller,knivar,etc.....Badlakan aer ju ett maste. Varmvattnet racker hur laenge som helst, och idag rakade jag av mej skaegget....
Grannen har enligt Andreas, som blivit biten, en galen hund, sa jag har skaffat en rejael planka. Anfaller den mej sa ska den till de sella jaktmarkerna omedelbums....Andreas visade mej bilder pa sitt hundbett.....
Jag vattnar tregarden varannan dag,sa idag bidde det inget. Den snabba scootern behaller jag tills vidare.... Sen for jag ivaeg och stannade vid AutoMotoCenter, daer tvenne italienska,mindre damer hade lite besvaer med att komma upp pa en 125cc scooter. Tyvaerr snakkade dom ingen engelska, men mina 13 italienska ord verkade raecka till att fa reda peau att dom skulle till Amopi,sa jag erbjod mej att visa genvaegen forbi Garden Villa upp till stora vaegen till flygplatsen,Ampopi och Menetes....Detta chevalereska erbjudande mottogs med tacksamhet, och damerna vinglade ivaeg bakom mej i snigelfart...
Varsamt lotsade jag dom forbi Garden Villa och dom fortsatte i tangentens riktning, hoppas att jag far se dom senare.......Scootern var lite for hog for deras korta ben, men det gar saekert bra......
Sen stack jag upp till tandlaekarn/dental surgeon Dimitri Spanos.Hans sekreterare tog betaeckning naer jag kom, och visade stolt upp pa datorn att jag minsann var inbokad naesta vecka....Jag hade hoppats pa denna vecka, men man far vaelja sina strider, sa jag laet mej noja med detta. Det utlovade vinet som sekreteraren tillverkar utlovades dessutom....Det ser jag fram emot. Just nu pa Zephyros, tempen aer 28 celsius,bla himmel och laber bris. De flesta gaesterna aero utflugna, blott fru Maria med dotter Sofia samt den allerstaedes naervarande, ukrainska staederskan Nadja,som uttryckte glaedje att jag rakat mej....Sofia sjunger bra, och jag hade hoppats att Andreas fixat en gitarr at henne, sa att jag kunde ge henne lite lektioner, men icke....sa hon sitter just nu och plinkar pa min mandola.....Vad dagen i ovrigt har att erbjuda aterstar att se....
Jo, jag glomde att jag varit inne i jaernhandeln och skaffat nagra nya rorkopplingar, for som jag tidigare naemnt, sa vattnar jag traedgarden pa Florida Studios, och en av dom laeckte forskraeckligt.....Far se om jag kan laga den.....
Over and out for now,
Mikke
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-09-09, 18:58
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Alltid trevligt med dina inlägg Mikke.

Hälsa Riitta och Leif om du ser dom igen.

/pawik
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-09-10, 12:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Alltid trevligt med dina inlägg Mikke.

Hälsa Riitta och Leif om du ser dom igen.

/pawik
Tack, Pawik !! Jag ska haelsa dom soeau gott, jag ser dom ofta.....
Tisdag 10 september.
Kom relativt tidigt hem till Florida Studios igar kvaell efter en stund pa Pelagos. Hade med mej en ny undervattningsficklampa till Chroni, och vi far vael se hur den funkar i skarpt laege....
Ngt mindre mygg pa natten, kanske blasten gor det svarare for dom att flyga..vad vet jag?
Sen ivaeg till Garden Villa och ner i kaellern daer for att ta med lite egna grejer...Bl.a hittade jag ett paket Lofbergs Crescendo, vilket jag helt glomt, men som jag tydligen lovat fru Maria Diakidis....sa hon ska fa det. Undrar hur det smakar efter att ha legat i kaellarn hela sommarn....Annars kan hon ju fa ett halvkilo Gevalia, som jag kopte pa Landvetter....63 SEK/halvkilot.....
Navael, nu haver jag min egen hjaelm, vilket kaenns bra. Just nu som vanligt pa Zephyros, men ska sticka in till stan for att leta efter nan sorts polyurethan-lim, for ett par av mina sandaler (Dunlop) har borjar dela pa sig....
Imorrn ska jag upp till Stes, bortom Othos, for att kika pa hur man gor vin haer....
Mikke
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-09-10, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Imorrn ska jag upp till Stes, bortom Othos, for att kika pa hur man gor vin haer....
Intressant! Hoppas du berättar om det.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-09-11, 11:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

....onsdag 11 september.
Ja, sa vaknade jag vid halv atta tiden och gjorde mej iordning for trippen upp till Stes.Tog med starkt kaffe i termos och lite lagrad praest-ost och prosciutto, och kameran forstas. Funderade ett tag peau att ta med mandolan,men laet den vara hemma. Sen for jag ivaeg direkt upp mot Aperi, men stannade vid Manolis mack och tankade. Sen pep jag upp i bergen, genom Volada och Othos och strax utanfor den senare sa gick det upp en vaeg till hoger, och den tog jag.....Sen puttrade jag peau och kom over ett kron och daernere sag jag en kyrka och ett hus strax intill. Naer jag naermade mej staellet,sa horde jag en skarp vissling, och sa vinkade folket. Sa det var bara att svaenga ner och parkera. Det var tre personer sysselsatta, dels den alban,vars dotter Jota jobbar som kassorska i den nyaste supermarket-affaeren, sen en dam och slutligen en aeldre man, som presenterade sej som Michailis, och som aegde pressen samt marken och huset. Han hade bott och jobbat i Australien med skor, men var nu pensionaer och hade vintillverkningen som en hobby. Dom producerade ca 800 liter/kg om aret, och sen fick jag en tur i huset oxo. Daer hade han fint korkade flaskor med egen etikett, och snaellt nog fick jag en flaska, som han dessutom signerade....
Det blir nat att korka upp hemma i Kallsta, naer snon ligger djup och tempen visar minus 30....
Det fanns dessutom en elektrisk kvarn, daer Jotas farsa skottade druvorna. Druvkrosset langades sen upp i den hydrauliska pressen fran Italien, och saften/vinet som kom ut haelldes over i plastdunkar for senare filtrering och lagring. Michilis beraettade att ibland sa kokade dom saften for att fa vinet starkare... Naer jag sen langade fram fikat,prosciutton och den lagrade praestosten,sa lat dom sej vael smaka....Det hade varit ballt att haft mandolan med, men dom skulle ha party pa sondag och jag var vaelkommen dit, sa om jag aker, sa tar jag med mandolan.....
Igar sa var jag uppe till SevenEleven och laemnade den svenska mail-adressen som jag lovat.Den fina bilen stod daer, och killen som aegde den visade vad han hade gjort.Bara ljudanlaeggningen hade kostat runt 8000 Euro.....Imponerande!! Han lovade maila det svenska paret vars adress han hade fatt, och han fragade oxo om Kalimera,vars adress han fick.......
.Den aeldre gentlemannen som satt daer fragade om jag kunde/ville gora en skylt at en dam.Hn hade tydligen sett den jag gjort at Pelagos. Da jag forhort mej om storlek,text,etc, sa sa jag att det kunde jag nog, sa idag pa eftermiddan ska jag dit och kika pa skissen....
Nu befinner jag mej forstas pa Zephyros, och daer aer mor Maria, hennes mor Sophia, dottern Sofia, samt Andreas och Marias pappa Minas.
Igar var jag uppe hos Mimi och fick lana en mindre gitarr, for dottern Sofia aer lite sugen pa att laera sej spela....Vi far vael se hur det gar....
Mikke
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-09-12, 10:02
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Torsdag 12 sept.
Nu pa Zephyros. Idag kommer och laemnar gaesterna, och en buss har redan vurt haer och Maria vaentar pa hollaendarna,som ska komma forst. Sen ska svenskarna komma.
Igar kikade jag pa den eventuella skylten, men det jobbet hade vaext, skylten skulle vara dubbelt sa stor, jag skulle dessutom saga till den, och det hade tillkommit en hel del extra, sa jag tackade nej. I forsta hand vill jag vara tillgaenglig for Andreas och i andra hand for Chroni pa Pelagos, och denna skylten skulle ta raett mycket tid.
Igar kvaell sa fick Andreas och jag fixa till ett kylskap at tva damer fran Malmo. Det var den lilla luckan for frysboxen som inte staengde, for fjaedern var av.Men vi tog en som funka fran ett annat kylskap och bytte pa nan minut och damerna blev glada for servicen.
Nu ska jag scootra upp till kusinerna Roysakis, som driver ett litet snickeri och se om jag kan fa tag i en braedlapp som skaerbraeda.....En inte helt ovesentlig detalj....:-)
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-09-12, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Tack för vinrapport Mikke! Flaskan du fick kommer säkert smaka i vinter. Kanske extra gott för att den är signerad.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-09-12, 13:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Jo, den kommer saekert att smaka, men jag tror nog att jag aker upp till Stes en gang till och koper nagra mer flaskor......Tydligen aer omradet runt Stes Karpathos eget vindistrikt...Jag far forska lite mer i detta aemne....Oenologia...
Hos Roysakis fick jag en fin bit 11-lagers plywood, som jag fixade till och slutligen bestrok med egen, eller iallafall tidigare aegda, linolja....
Alla bussar haver kommit och bland alla svenskar som kom till Zephyros vare en kille fran Kristinehamn....
Mikke
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-09-12, 16:13
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...jag smet fran Zephyros och letade reda pa Tomas o Bingan,som bor pa Kalimera och vanligtvis ligger pa stranden prexxist nedanfor deras lilla hotell. Sa jag knallade dit och dom sag mej innan jag sag dom....
Hade bytt till badbraller pa Zephyros, sa det var bara att bita ihop och ga i vattnet....Sanden var jettehet,sa jag fick ga i sandaler och staella dom vid vattenbrynet. Kanske var det 25-28 grader i vattnet, och raett manga som badade. Det bidde en kortis for mej, och sen upp och laesa litegrann.....
Nu tillbaka till Zephyros, och vi ska borra upp nagra hyllor och kanske fixa den gnaellande saengen for damerna fran Malmo....Enligt ryktet sa har aevenseau det finska gaenget fran Jakobstad anlaent till sitt vanliga staelle strax bortom Constantios Palace....Doeau har dom saekert bokat sitt stambord pa Pelagos i kvaell.
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-09-12, 17:17
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Tydligen aer omradet runt Stes Karpathos eget vindistrikt...Jag far forska lite mer i detta aemne....Oenologia...
Det finns en holländare som odlar och tillverkar vin ovanför Volada. Thas nånting heter han. (Jag och namn... ) Kallar sina viner "Thassos", för "alltid retar det någon"... Riktigt goda viner.

Karin
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-09-13, 08:23
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Hallå Mikke! Nu är vi så långt ifrån varandra som det går i den Grekiska övärlden (nästan) då vi är på Thassos. Var ju på Karpathos -96, tänk vad tiden går, sju år sen!
Själva skall vi ta upp vår Mamsell III, Solö Cabin från -65, sista helgen i september, så vi kan bara vara borta tre veckor :-(
Hälsar Jason & Maria
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-09-13, 10:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Hej Karin !! Ja, jag har ocksoeau hort att det ska finnas en vinframstaellande hollandare......
Jason, lycka till med upptagningen,det aer alltid en aning stressande att ta upp batar,det aer mycket som kan ga fel....iallafall for mej, haha....
Idag aer det ocksa mycket varmt,phuu....och myggen var manga i natt....
Mikke
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-09-13, 17:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Hej Mikke,
Finns det någon vinfabrik på Karpathos? Vi besökte en på den lilla ön Kythera, men såg ingenting om Karpathos.
En helt annan fråga. Vi funderar på att ta med bilen från Kreta. Vet Du hur vägen är mellan Olymbos och Avlona? Går det köra med vanlig bil eller skall vi lämna bilen hemma på Kreta och hyra en jeep när vi kommer över i slutet av september?
Jannis och Ylva A
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-09-14, 14:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Lordag 14 september.

Hej Ylva!!
Nan direkt vinfabrik pa Karpathos har jag inte hort nat om, men daer jag var sag det semi-professionellt ut, och det kanske finns nan som framstaeller storre maengder vin...ska kolla detta vid tillfaelle och aterkomma i aemnet.
Fran Olympos till Avlona gar det finfint att aka med vanlig bil. Det aer vael bara de sista hundra metrarna till Avlona som inte aer asfalterad. Men ska man vidare,forbi Avlona och ner mot Tristomo,sa gar det naturligtvis laettare med en jeep. Fast vaegen tar slut ca 4.5 km innan Tristomo,och sen far man knalla.....

Igar bidde det inte mycket jobba, for det var over 30 grader och inte sa mycket vind heller,vilket gjorde det lite kladdigt, vad man aen gjorde, eller inte gjorde...
Iallafall badade jag en vaenda, for jag hittade Tomas och Bingan nedanfor Kalimera. Hade med mej mandolan,och det satt ett gaeng norrmaen och dito kvinnor, sa jag fick spela de tva norska bitar jag (naestan) kan...
Sen blev det Pelagos pa kvaellen, och en hel del gamla bekanta hade kommit pa torsdan, som aer den Stora Bytar Dagen.... De Fyras Gaeng fran Jakobstad hade kommit och satt troget naera scenen. Det var trevligt att se dom igen !
Idag lordag vaknade jag av att Rolf Overstrom kom knackandes pa dorren, sa det var bara att forsoka vakna till liv och dra igang lite fika och brod och diverse......
Som tur var hade jag fatt tag i surdegsbrod, och det gillade Rolle, plus att han fick smaka en excellent prosciutti.....Sen satt vi en stund pa balkongen och snakkade.
Efter besoket gick jag ut och vattnade traegarn, for Andreas mamma Rogopoula var eventuellt pa gang, for hon gillar att dona i Florida Studios stora traedgard.
Sen kom Andreas och Alex, och med forenade krafter fick vi igang en Fiat, som hade statt daeruppe i flera veckor,sa jag ska visst haemta Rogopoula vid halv sextiden och kora upp henne och sen kora henne tillbaka...Hon aer visst 94 ar eller sa, men fortsatt pigg.
Mikke
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-09-14, 19:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

...sa fick jag rulla igang Fiaten och kora och haemta Andreas mamma Rogopoula plus Andreas aeldsta syster Caliope. Fiaten gick lite knasigt, men jag tog det lilla lugna och var aldrig over 40 km/t.....Vid ankomsten till Florida Studios, gick damerna ur och jag parkerade sen den i nedforslut, med tanke peau aterfaerden....Sen knallade Rogopoula runt och beskar vaexter med en liten fin sekateur, med utvaexling, som jag hade hittat peau Ebay....Jag hade redan vattnat, men det var visst sju manader sen det regnade, sa man kan nog vattna hur mykke som helst, misstaenker jag.....Damerna verkade glada och dom gick over hela traegarn, samt beordrade mej att kompletteringsvattna naer vattnet aterkommit i vissa kranar....Sen skarvade jag den fungerande, sa dom kunde na aenda fram...Efter en timme ungefaer, sa ville dom hemat, och dom hoppade direkt in i bilen, sa dom var med i nedforslutet, och bilen startade som tur var.....Efter att jag laemnat av dom hemmavid, sa for jag till Zephyros, daer Andreas foljde med upp och sen tog bilen tillbaka till hotellet.Han ska ta hem den och ladda over natten. Hunden Mimo foljde med, men sen naer Andreas skulle aka, fick han syn pa en katt, och da blev han helt galen......och for runt som en skottspole, och lyssnade alls icke pa Andreas... Sa det gick en stund innan vi fick tag i honom, haha.....
Idag svalare och lite mer vind, nu har jag faktiskt jackan peau mej,for det drar ju alltid naer man aker scooter. Ikvaell taenkte jag titta in hos familjen Sevdalis, for att se om den kanadensiska frun har lite engelska bocker, det brukar hon ha......
Ska ockso forbi Pelagos och slipa kockens knivar.
Mikke
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-09-16, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ska ockso forbi Pelagos och slipa kockens knivar.
Snart sköter du om hela ön.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT