Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-04-30, 16:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...jaha,da har vi kopplat elektricitet till maskinen och den knallar runt peau botten av poolen i ett,for mej, helt oforstaeligt monster....men men den ska visst ta nagra timmar pa sej och Andreas ser nojd ut.....
Vi ska kika i handboken ocksa for att se hur man tommer filterpasen och aendrar vikten genom att ta bort eller laegga till speciella metallplattor....
Maggen borjar kurra, sa det aer dax att skaffa lite mat....
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-05-01, 18:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...sa bidde det forsta maj, och jag sov daligt och vaknade sent, och sen vid ett-tiden kom Andraeas och sa att maten var klar. Da var alla i hela familjen i pergolan vid poolen och staeddamen med make hade kommit aenda fran Bulgarien, sa vi blev manga till slut....
Men det barbecuades,stektes,och grejades och alla blev maetta och goa.....
Sen forsvann folk at hoger och vaenster, tvillingarna Diakidis badade och sen gick jag och haemtade mandolan och spelade for Andreas mamma Rigopoula, 95 som verkade gilla lite levande musik. Nu nere pa Zephyros daer det har kommit en massa nya paket.....
Tittade in hos English Jon och laemnade tillbaka en massa bocker och lanade en till.
Laemnar Karpathos nu pa lordag och flyger hem sondag 6 maj till Orebro,sa om nan Kalimist aer i naerheten av flygplatsen den sondagen ca 14.25 och pa vaeg mot Karlstad, sa maila mej....
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-05-02, 10:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Billig biljett Nu hinner du väl inte vara med när Pelagos öppnar

Riitta
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-05-02, 14:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

....nej tyvaerr....Det ser ut som om Pelagos oppnar 8 maj, det aer iallfall de senaste uppgifterna jag fatt.
Idag blaeser det hart, speciellt uppe vid Garden Villa verkar det som.Haer nere pa Zephyros aer det inte sa maerkbart, folk ligger vid poolen och barna leker....
Vi ska saetta upp en plastskylt med hotellets namn pa idag, och sen har Andreas fatt tag i en svensk (!) apparat som avkalkar vattnet. Den ska vi forsoka montera i brunnen pa Garden Villa, for daer kalkar kranarna igen raett fort.......
Idag har jag ovat latar efter noter, det aer raett kul, for jag maerker att det gaer baettre och baettre, iallafall som det verkar...
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-05-02, 14:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Har du kollat hur det är med den Irländska puben! Finns den kvar
Sea Side har ju öppnat i allafall

Riitta
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-05-02, 14:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...ja, jag svaengde forbi och gick ner till den irlaendska puben, Kavanaughs, naer jag varit till Lakki och tittat pa English Jon's paborjade kvarnbygge. Puben var staengd och ingen information pa dorren, men nan sa att innehavaren var i Polen och jobbade, sa kanske den oppnar igen naer han kommer tibax.....Det far vi hoppas, for jag haller pa att tjata pa mina spelkompisar Hasse och Helene att dom ska komma med i september, och det vore allt kul att lira irlaendskt pa en dito pub..... : Sa vi far halla tummarna....
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-05-03, 16:12
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

..idag aer det torsdag och jag satte telefonen pa ringning vid 10-tiden,for Andreas skulle komma. Sa jag steg upp och hade lunch,sen ringde jag Andreas, men da skulle det komma en ny laddning hollaendare,sa han skulle ta emot dom, sa jag tog avkalkningsmanicken och gick bort till brunnen.
Daer tog jag bort locket av metall och nedsteg forsiktigt i det runda rummet under locket, med alla ror,ledningar och kontakter.....Sen kom Andreas och pekade pa just det roret som skulle anvaendas, sen forsvann han.
Jag laeste igen nogsamt igenom den svenska bruksanvisningen och sen satte jag dit de olika tejperna och slaengklaemmorna och anslot manicken till elektriciteten och sa blippade den igang.....Det hele var vael gjort pa 10-20 minuter, och sen gick jag hem till lilla stugan och spelade lite mandola tills Andreas kom.
Sen forsvann han igen efter lite prat, och jag tog cykeln ner till tandlaekarns mottagning, dig gick jag in och tittade hans sekreterare stint i ogonen och paminde henne om min existens, varpeau hon log hult och bad om mitt grekiska telefon-nummer. Sen visade jag henne en engelsk bok jag hade med som hette White Teeth, och det tyckte hon var skojigt...
Sen paminde jag henne om henns lofte i oktober att ta med nan liter av deras hemgjorda vin, och detta sade hon sig komma ihag, sa vi far vael se imorrn......

Da laemnade jag mottagningen och cyklade upp till Karp-Kompu, en datorbutik som drivs av Georgios Diakos, en snaell fabbo. Daer tog jag fram en dvd med modellflygningssimuleringar, och da kopierade han den at mej, och naer jag ville betala sa han nej, det blir inget med det....Va bussiga folk kan va!
Dvd:n hade jag fatt lana av Vasilis pa AutoMotoCenter, nedanfor Pelagos,sa nu ska jag fraga Andreas om vi kan se om kopieringen gick ok, eller sa vaentar jag och testar pa Vasilis laptop senare....
Vadret aer finfint idag, lagom bris och laetta skyar.
I stan traeffade jag hollaendska Bob och hans fru, som numera hyr ett hus uppe bakom den staengda bensinmacken, och som dessutom har en egen bil, vi bestaemde att fortsaetta samvaron tillsammans over lite mat pa Seaside, sa daer stannade vi flera timmar och hade trevligt med Vasilis och norska Anna samt deras gossiga hund,vars namn jag glomt.... Plus deras trevliga servitris fran Ukraina....
Nu ater tillbaka pa Zephyros, och nu endast tvenne barn i poolen, d.v.s lite lugnare aen forra veckan......
Nu aer det bara att hoppas att tandlaekarn Spanos ringer sa jag far komma dit.....
OVer and out for now,
Mikke
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-05-03, 17:48
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
vi bestaemde att fortsaetta samvaron tillsammans over lite mat pa Seaside, sa daer stannade vi flera timmar och hade trevligt med Vasilis och norska Anna samt deras gossiga hund,vars namn jag glomt....
Silja heter hon, vovven.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-05-03, 17:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...takk, takk, Karin.....sa var det hon heter ja.....
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-05-03, 18:16
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Hei, Mikke.

Du som nå har vært på Sea Side, er det blitt noe av nytt kjøkken så de kan servere flere retter - som i gamle dager?

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-05-03, 18:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...hej, hej....det taenkte jag inte pa, men ska forsoka komma ihag att kolla det innan jag sticker....
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-05-04, 16:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

....idag aer det sista hela dagen, och som vanligt blev det sovmorron.....
Men slutligen kom jag ivaeg ner till Seaside, daer jag kaekade lite god sallad. Sen fragade jag Anna om dom har nat nytt pa menun, men hon sa att det stort sett var det samma som tidigare,sa da vet vi det.....
Solen skiner och det blaser inte sa mycket idag, och nu aer jag pa Zephyros,forstas....
Naer jag var pa Seaside, sa ringde telefonen. Nu aer det dax att ga till tandlaekarn,taenkte jag, men alls icke....Det var tandlaekarns assistent som ringde och sa att Spanos skulle ringa mej under kvaellen eller imorrn.....Ett ganska onodigt samtal, eftersom jag ventat i tva vekkor nu, haha.....
Men sa haer var det forra gangen ocksa, sa jag borjar vaenja mej......
Efter Zephyos ska jag lana en scooter och sticka till stan och skaffa lite grejer till Sverige.Jag har lite bestaellningar pa olivtval och raki, sa det far jag vael skaffa.....
Sen sa Vasilis pa SeaSide att det INTE var Prevelis som gar imorrn, utan Ireapetra, en ngt aeldre bat, sa om den gar vid fem, aer jag i Rhodos vid elvatiden.....
Na, vaedret ser bra ut, och inga stora vagor, iallafall inte nu....
Mikke
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-05-05, 14:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...jaha, sa var det sista dagen och jag vaknade vid tiotiden av att telefonen ringde....Det var aentligen Spanos, tandlaekaren, som ringde och sa att nu kunde jag komma....

Sa det var bara att hoppa i klaederna och cykla ner till mottagningen. Daer borrade han och stod i sa det stod haerliga till, tydligen fick han rekonstruera hela kindtanden...Han fotade dessutom med en lattjo kamera, som sag ut som en tandborste, men istaellet for stran sa var det fyra sma led-lampor och imellan dom en liten pytte-lins...Sen aer den kopplad till datorn, sa kan patienten se bilden pa en skaerm direkt efter den aer tagen...
Jag hade min kamera med, och fotade s.a.s blint, medan han borrade som den vaersta vaegarbetare.....Men det gick bra och tanden ser ny ut och inte saerskilt dyrt heller...

Efter tandarbetet cyklade jag till AutoMotoCenter vid Pelagos och lanade en scooter och stack sen upp till Garden Villa och packade. Det tog sin lilla tid och sen bar jag ner mina grejer, ca 4-5 kassar med klaeder,etc ner i kaellarn.

Stora ryggan korde jag till Caf'e Mouraio, som ligger i hamnen och som drivs av Chronis brorsa Georgios. Nu pa Zephyros och naer jag aer klar haer far det bli lite aka runt och saega hejda....
Det blir kanske nat mer inlaegg fran Rhodos, om inte Dimitri staengt datorn naer jag kommer i kvaell. Imorrn blir det upp tidigt och sen knalla ner till bussarna,sa att man aer ute pa flygplatsen ett par timmar innan avgang......Baettre for tidigt aen for sent....
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-05-05, 14:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Tack för trevliga rapporter!

Lissi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-05-05, 14:48
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Njut så länge du kan av värmen och solen! Här hemma i Karlstad är det fem grader, snålblåst och mestadels regn!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-05-06, 21:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...så blev det då dax att ta sej till färjan, och Vasilis på AutoMotoCenter skjutsade mej, eller snarare, han hoppade upp bakom mej,eftersom jag.s.a.s redan satt vid "ratten", läs styret... Han släppte mej vid Mouraio, där jag hämtade stora ryggan och sen var det egentligen bara att knalla ombord på Ireapetra, som var aningens försenad vid ankomst och ca en halvtimme vid avgång. Letade reda på en bekväm flygstol och passade på att ringa Dimitri på Mango för att höra om han händelsevis kunde komma ner och hämta mej vid kajen....Man börjar bli bekväm på gamla dar, haha....
Nja, han visste inte, så jag ställde in mej på att knalla, men när vi kom till kaj vid 23.30-tiden så stod han där med scootern, Dimitri !! Så jag kom väl till ro vid halvtvå och gick sen upp vid sjutiden idag, söndag. Sen åt jag två äpplen och en stor bit Kvibille prästost, for det var allt jag hade med mej och sen gick jag till bussarna och det gick en kl 09.00, sa killen i biljettluckan, men den gick tio minuter i nio.....
Det var väldigt mycket folk på flygplatsen och låååånga köer, så jag satte mej istället för att stå i kö.Ringde Andreas också för att höra hur det gick med de smärre problem som visst alltid dyker upp när man har hotell............
Sen vare ju bara att knalla dit bort och checka in när kön var borta, och inga problem med vikt, idag hade jag bara 13 kg rygga och gissningsvis 8 kg handbagage plus mandolan på 2 kg....
Planet till Örebro blev också försenat ca 40 minuter, men flög ikapp tiden ( kan man säga så?) och vi landade tämligen precis 14.25. Min snälla kompis Olle stod och väntade med bilen, sen smet vi runt flygplatsen på en liten grusväg och letade oss se fram till min linoljeleverantör, som tyvärr var ute och vårsådde, men hans snälla fru såg till att Olle och jag fick med oss 200 liter linolja i bilen .
Vilket strålande väder, men en aning kyligt, ca 11-12 grader, men sol och den härliga vårgrönskan.....så jag var hemma ganska precis ett dygn efter jag startade.....
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-06-27, 23:09
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

God afton!
Läser att ni är flera som varit pà Rhodos och Karpathos i vàr.
Ser om ni kan tipsa oss lite. Vore toppen. Har just insett att det är 5 tim bàtresa mellan öarna och att de dessutom inte gàr varje dag. Lite slarvigt kan man tycka, men sà är det. Har bokat boenden pà bàda öarna och självklart stämmer inte datumen. Har läst och sett att det gàr billiga flyg, och ibland till och med billigare än med bàt.
Tre fràgor; Vet ni vilka bolag man ska använda sig av för att boka flyg och bör vi boka i förväg eller är det billigast att boka pà plats och finns det alltid plats? Vi kommer till Rhodos 3 dagar innan vi ska flyga över till Karpathos. Ser ex. att man kan boka billiga biljetter pà nàgot som heter eDreams.
Om vi ändrar hotellbokningen en natt, kan vi àka tillbaka till Rhodos fràn Karpathos den 14 juli. Bör vi boka den färjan i förväg, eller räcker det ett par dagar innan?
Är det billigare att flyga den sträckan?

Alla tips och ràd är välkomna.
Skön sommar och tack pà förhand.
Kajsa
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-06-28, 01:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

....eDreams vet jag inget om,menar du att man via dom kan få tag i billigare flybiljetter till Karpathos?? ( letade reda på dom ( www.edreams.com) och visst kommer man ner till 38 Euro med hjälp av eDreams, så det är bara att köpa via dom. Bra tips,takk fö de !!)

De gånger jag flugit dit från Rhodos så har jag köpt biljett ute på flygplatsen,för aldrig har Karpathosplanet var fullt, iallafall inte när jag är där, d.v.s i april/maj och sept/oktober. Därimellan kan det kanske vara annorlunda.
Senast jag flög, 21 maj i år,så kostade det 47 Euro/enkel om jag inte minns fel, men det kan man lätt kolla på Olympic´s hemsida. (www.olympicair.com)
Färjan ( www.anek.gr ) å andra sidan kostade 19 Euro/enkel och går dessutom mellan stadskärnorna,så man slipper transportkostnaderna till och från flygplatserna, som gör totalkostnaden för flygningen avsevärt högre....
Hare fint å glöm inte att skriva för oss hemma i rusket....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT