Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-03, 13:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Bra restauranger?

Fantastiska mezedes hittar du även på El Greco. Gå strandpromenaden bortåt, förbi Pelagos - ja, jag vet att det är en synd, men man kan alltid titta in på hemvägen och ta en drink... - och även förbi vägen som går ner till Zephyros, så hittar du strax El Greco på havssidan av vägen. En trappa upp ligger den, en mycket trevlig restaurang med härlig mat. Och så blir man bjuden på en ouzo medan man bestämmer sig...

Karin
som alltid längtar ner, men som måste avstå från Grekland i år...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-14, 11:57
friss friss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 155
Standard Sv: Bra restauranger?

Hej!

Kom hem för en vecka sedan och hade det kanon. Vill bara säga att vi blev grymt besvikna på Sofias Place. Hon var jätte trevlig, men vår mat var inte god och deras tzatziki var klart den sämsta vi åt under veckan. Mikes gillade vi. Åt jätte god pasta på ett ställe. Kommer ej ihåg namnat, men om ni går förbi Acropolisbaren nere i hamnan så ligger den till vänster upp i en gränd, dukaran är ruitiga i rött, grönt och vitt.

Trevlig resa!!!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-14, 14:44
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Bra restauranger?

Hej!
Var på Karpathos i september förra året, bodde i Pigadia. Bästa maten var utan tvekan hos Mike. Det blev flera besök. Åt även gott på Syrtaki och Esperides. Däremot blev vi jättebesvikna på Sofias place, hade ju hört att det skulle vara så bra. Beställde grillad svärdfisk och fick in fisk som både luktade och smakade tran. Påpekade detta men fick inget större gehör. En liten kaka till kaffet och ett "ni måste komma hit igen en annan kväll och se om det smakar bättre". Inget avdrag på notan eller annan kompensation. Ett annat sällskap vid bordet upptill var oxå jättebesvikna på sin mat (de åt kött). Kanske en dålig dag på jobbet men det är inte alltid de som gör mest reklam som är bra. Hoppas ni får en fin semester.
/Karin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-15, 15:07
Albyuvens avatar
Albyuven Albyuven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 34
Standard Sv: Bra restauranger?

Håller med om att Sofias place var ett bottennapp.. Mikes är också en turistfälla.. vill ni uppleva en fantastisk middag i en fantstiskt mysig miljö med sköna storlar och trevlig personal så måste ni gå till Parasol som ligger nära el greco och pelagos alltså ca. 500 meter utanför stan.. det är värt ett besök jag lovar..
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-15, 17:12
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Restaurang vid Lefkoskorsningen

På tal om restauranger. När vi var till Karpathos första gången -05 restaurangade vi första gången där som vägen till Lefkos avviker från "sora vägen". Restaurangen låg egentligen längs stora vägen och inte längs lefkosvägen. Vad månne den heter?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-19, 23:46
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Bra restauranger?

I Pigadia er det både hyggelig stemning og god mat på Mikes. Minas og Manolis gjør sitt beste for å få gjestene til å trives, det er helt sikkert.

I Amopi anbefaler jeg Four Seasons. Min favoritt. Veldig koselig takterasse, og herlig mat.

Sofias Place har vi prøvd 2 ganger. Første gang en nesten uspiselig kleftiko. Andre gang noe grillet kjøtt, heller ikke spesielt godt. Jeg forstår ikke hvorfor det alltid er så mye folk der. Sofia har nå gitt opp å få "kapra" oss, de siste gangene vi har vært på øya har hun bare nikket og smilt når vi har gått forbi.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-25, 20:23
liten_smurf liten_smurf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 9
Standard Sv: Bra restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av runiz Visa inlägg
Jag måste även nämna lite fler restauranger som jag tycker man skall besöka o det är Maxim i pigadia och Esperidas i Amopi. Två jätte trevliga och gästvänliga restauranger. Mycket god mat!!!
Maxim besökte jag två gånger och det ångrar jag. Tycker inte det var något vidare. Där drack jag mitt livs äckligaste vin hittils. Någon väldigt osmakligt med några flytande saker i samt bottensats. Måste varit egenproducerat.

Några jag vill rekomendera är Romios tror jag det stavades.
Jättegod mat och mycket trevliga servitörer.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-26, 09:02
I & H I & H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Bra restauranger?

Tackar tackar för alla svar! Låter ju som att det finns en del att välja på. Nu är det inte långt kvar till vår resa. Håller som bäst på att samla ihop årets pocketläsning inför våra två veckor, längtar sååå...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-26, 15:06
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Bra restauranger?

Vi åt en gång förra året på Pelagos och aldrig mer. Dålig mat och service.
Detta var i augusti. Urgod mat däremot på Mike´s.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-30, 22:43
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Bra restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsan Visa inlägg
Vi åt en gång förra året på Pelagos och aldrig mer. Dålig mat och service.
Detta var i augusti. Urgod mat däremot på Mike´s.
Vad trevligt at du likte maten på Mikes! Håper at mange prøver stedet, for det er virkelig bra mat der, pluss at servicen er meget bra. Siste fra Minas og Manolis på Mikes nå, er at for alle dere barnefamilier, som kanskje syns det er greit å spise litt tidlig på kvelden, får 15 % rabatt dersom dere kommer mellom 17:30 og 19:00. Og kanskje får dere "a little surprise" også!
Hilsen Margrethe
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-18, 22:14
emsson emsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Bra restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av I & H Visa inlägg
Vi åker troligen till Karpathos- Pigadia senare i sommar och vill gärna få lite tips om bra restauranger. Gärna med stort och gott utbud av mezes. (heter det så i plural...?) Äter i princip bara meze under våra greklandsresor. Har läst att flera tipsar om Mike's. Är det fortfarande ett bra ställe, hur ligger det prismässigt och har de mycket mezes?

Ha det gott!
Hej! Var på Ön v.26. Var på en riktigt bra restaurang "Orea Karpathos" Som ligger längst ut i hamnen i Pigadia. super god mezes och riktigt bra service.
Var även på en trevlig båt-tur med Vasilies "love boat" som ligger ankrade mittemot restaurangen. Vilken dag vi hade. Rekomenderar denna tur varmt!!
Ha en trevlig resa Mvh Eva i Höganäs
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-21, 10:35
Göte-borg Göte-borg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Bra restauranger?

Var på Ambrosias på Ulof Palmes Gata (ja, det stavas så här) i Pigadia i går kväll och firade Göte-borgs födelsedag och vi fick ett furstligt bemötande! Maten var jättegod och ägarinnan kom fram flera gånger för att se till att vi hade det bra och skämta och prata. Själv är jag en svår kombination som restauranggäst eftersom jag är veggo och dessutom allergisk mot lök men de löste detta med att direkt skapa en ny sås och sen kom dessutom kocken ut och pratade mera varianter och erbjöd sig att fixa en pasta till nästa gång. Göte-borg åt en magnifik moussaka och vi fick tips på ett grymt gott kretensiskt vin som ägarinnan sa att om vi inte gillade det så tog hon tillbaka flaskan och drack det själv. No worries det rann ner så lätt, så lätt! Sen kom det in diverse överraskningar med Happy Birthday på stereon, specialdessert och specialdrinkar on the house. Vilken kväll!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-21, 13:49
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Bra restauranger?

Kom precis tillbaka från Karpathos. Bodde i Amopi och där var det en del riktigt bra restauranger.

Mikes:
Vi vill kommentera denna restaurang eftersom den nämnts så ofta i detta forum. Vi besökte Mikes juli 2008 efter att ha läst på detta forum att det ska vara bra.
Precis som några andra skrivit här på forumet så kan även vi intyga att stället ger en känsla av äkta turistfälla. Servitörerna är i sin stil livliga och går runt och pratar och drar skämt för gästerna i sina knallgula tröjor med stor text "Mikes - best restaurant in town". Dom frågar "Norge, Sverige?" "Ahh- jag har varit där" på knackig Svenska och drar massa Svenska fraser. Helhetsintrycket blev den mest icke Grekiska restaurang vi stötte på under vår vistelse.

Vi beställde Tzatziki men den glömde dom bort, vi påminde dock inte eftersom det vi redan fått smakade dåligt. Servitören kändes klämkäckt trevlig fram tills vi fick notan där dom lagt på 2 Euro för brödet. Det var tydligen det bröd dom själva ställt fram, utan att vi bett om det, medans vi väntade på maten. Det resulterade i att servitören blev sur över att vi påpekade detta, hans klämkäcka fasad omvandlades till sura miner, ett streck över dom 2 Eurona, att han slängde notan på på bordet, otrevlig stämning och ingen dricks.

Denna restaurang är uppenbarligen inte generellt dålig för alla (enligt detta forum) men den passade definitivt inte oss. Vi tror att om man tycker om McDonalds med liknande låg servicenivå eller annan fast food stil så är detta en restaurang för dig. Vill du däremot gå på en mysig Grekisk restaurang som känns lite mer genuin så är vi övertygade om att du trivs bättre annanstans. Maten var inte heller för vår smak och vi åt betydligt godare på så gott som alla andra ställen. Med höga förväntningar så blev denna restaurang för just oss ett riktigt bottennapp och den lokala pizzarestaurangen hemma kändes både godare och mer internationell.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-21, 14:59
mrbassman mrbassman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Bra restauranger?

Var på Karpathos förra veckan. Av de ställen vi käkade på tyckte vi bäst om ett italienskt ställe som jag glömt namnet på... Men, om man står och tittar mot Sofias, så är det restaurangen direkt till vänster. Bra mat och bra service.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-21, 15:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Bra restauranger?

Ambrosia tyckte jag var jättebra också förra September Deras Ambrosia-sallad tyckte jag jättemycket om

Riitta
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-21, 16:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Bra restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Ambrosia tyckte jag var jättebra också förra September Deras Ambrosia-sallad tyckte jag jättemycket om
För att inte tala om deras Chicken Cordon Bleu.... himmelsk!!! Förra sommaren var Ambrosia Sokakis en av de absolut bästa restaurangerna vi besökte, och vi hann med en hel del under den månad vi var där...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-07-31, 23:25
I & H I & H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Bra restauranger?

Sådär ja, då var vi redan hemma igen! Två veckor går alldeles för snabbt. Vi var runt på en del ställen och flera gånger på Sofias. Där var det kö utanför varje kväll och rolig stämning. Mycket god mat tyckte vi, och det blev vår favorit. Syrtaki, som ligger mittemot Mike's, blev nog vår värsta restaurangupplevelse. Dit rekommenderar vi inte någon att gå om man inte är tondöv, über-käck och inte så noga med maten. Men ingen får missa Pine tree, som ligger på väg mot Lefkos. Vilket ställe! Där skulle jag lätt kunna bosätta mig en vecka eller två. Får väl bli nästa gång... Tack för alla tips!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-08-02, 13:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Bra restauranger?

....kul att den transmogrifierade Taverna Under the Trees (TUT) har rest sig ärofullt ur askan likt fågel Fenix...de måste ja kolla i september...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-08-04, 08:25
Chrillan Chrillan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: Bra restauranger?

Citat:
Ursprungligen postat av I & H Visa inlägg
Syrtaki, som ligger mittemot Mike's, blev nog vår värsta restaurangupplevelse. Dit rekommenderar vi inte någon att gå om man inte är tondöv, über-käck och inte så noga med maten.
Är det restaurangen med trädgård (dålig på att minnas namn...)? Den vill jag oxå varna för i så fall, rejält påslag på notan som vi inte kom på förrän alldeles för sent . Och varmt och kvavt var det oxå där inne, kom inte åt att fläkta så där skönt som det gör på de flesta andra ställen. Maten var inte ens något att hurra för... Tråkigt att avsluta en underbar vecka med att äta där sista kvällen
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-08-16, 22:20
darlingens avatar
darlingen darlingen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Bra restauranger?

Var på Karpathos 31/7-14/8 nu, och hittade följande favoriter:

GrandE: Supertrevligt ställe på huvudgatan, ett av ställena med de partytälten, precis bredvid Acropolis. Personalen är otroligt trevliga och serviceminded, god mat (provade deras cheeseburgare en dag. Yummie!), goda drinkar (måste prova deras Mojito! Himmelsk!) och smaskig milkshake!! GrandE blev vårt stamställe, varje kväll under sista veckan.

La Mirage: Mycket god mat (åt Chicken ala cream och Stifado, båda rätterna kan varmt rekommenderas!!), trevlig personal och bra service!! Fin utsikt både från markplan och balkong.

Sofia's Place: Väldigt god mat i mitt tycke. Trevlig personal. Nackdel att det är så mycket folk där varje kväll... och de gör allt för att klämma in några till när det redan är fullsatt. En kväll när vi var där råkade jag bli väldigt ledsen, och jag märkte hur det tyvärr sänkte stämningen vid bordet bredvid, eftersom vi satt så himla nära varandra.

Ambrosia Sokaki: Jag var inte jättenöjd med min mat, men det berodde nog snarare på att jag beställde något som jag aldrig provat och sedan visade sig att jag inte tyckte om (calamari). Däremot vet personalen på det stället vad ordet service innebär! Allt gick i ett rasande tempo (vi slapp alltså vänta), och alla pratar flytande amerikanska. Inga tveksamheter om man stället frågor med andra ord.

I övrigt kan jag säga följande:

Maxim: Där åt vi souvlaki, och fick inte mycket mat på tallriken direkt! Dessutom den sämsta servicen under hela resan, snudd på omöjligt att få tag i personalen. När vi väl bett om notan dröjde det ytterligare en kvart innan den kom, och när vi sedan lagt pengarna på bordet väntade vi förgäves på att någon skulle hämta dem. Så vi gjorde som en del andra, reste oss och gick, och DÅ var de snabba kan jag lova, för att se om de fått betalt...

Mike's: De har en god vegetarisk pizza. Åt även grekiska köttbullar där en kväll, minns ej vad de heter... hjälp mig någon? Men de var kalla inuti när jag fick dem. Det åtgärdades omgående när jag påpekade det, men det kändes ändå lite dåligt... ett ställe med så positiva omdömen borde väl kunna servera varm mat? Dessutom tog det båda gångerna LÅNG tid att få in notan. En fälla i mina ögon, tyvärr...

Syrtaki Garden: Inget fel på maten (beställde nån mixed tallrik med kyckling, gyros och köttbullar), men musiken är betydligt mer störande än stämningsfull!! Hörs över hela gatan. Vi hade även svårt att få servitörernas uppmärksamhet.

Delfini: (tror jag att det hette. Ligger precis när huvudgatan börjar/slutar nere i hamnen). Oengagerad personal. Dröjde länge innan maten kom. Vi beställde moussaka, och den var helt smaklös och torr. Trist!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT