Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2021-06-03, 15:32
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du är som ett levande uppslagsverk Karin! Tack för att du delar med dig.
Tack själv! Det underlättar mycket att skriva resedagbok, tro mig!

Karin
som gärna bläddrar och minns ...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2021-06-05, 08:50
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Hej!
Vi är Lefkosfantaster och har varit där varje år sedan 2008 (undantag 2020) alltid i juni och några gånger i september. Vi älskar denna by, eftersom det är lugnt och behagligt med fina stränder och ett flertal bra matställen. Vi har hyrt bil och åkt runt en hel del och ibland tagit bussen till Pigadia som omväxling. Visst finns det Gyros. Zorba och Blue Sea har bästa enligt mig. Ligger precis vid stranden. Missa inte Dramountana och Ammos, tavernor med mycket god mat. Det finns 2-3 minimarkets för livets nödtorft, så shopping ”går bort”. Åker 20/6 och längtar så!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2021-06-06, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av Lise-Lotte Visa inlägg
Åker 20/6 och längtar så!
Åh vad härligt! Grattis!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2021-06-09, 09:31
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Tack snälla för tipsen! Jag har länge velat åka till Karphatos och nu äntligen blir det av. Denna gången åker jag själv utan familjen och tror Lefkos passar mig utmärkt.
Går det buss varje dag till Pigadia?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2021-06-10, 00:14
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 49
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av SaraH Visa inlägg
Tack snälla för tipsen! Jag har länge velat åka till Karphatos och nu äntligen blir det av. Denna gången åker jag själv utan familjen och tror Lefkos passar mig utmärkt.
Går det buss varje dag till Pigadia?

Nej! Inte varje dag. Nytt för ett par år sedan var en buss som gick till Olymbos och tillbaka på eftermiddagen vid 4-tiden. Blev ganska många timmar i Olymbos.
Väljer du Lefkos och vill se dig omkring går det utmärkt med hyrd bil eiler vespa och då kan ju Pigadia ingå. Att åka till Pigadia för att äta eller shoppa tar ca 1 tim per väg. Vill man stanna och roa dig på kvällen blir det att sova över eller ta taxi.
Lefkos är lugnt på kvällen. Middag på någon av tavernorna, ett litet stopp på vägen till boendet och vid 11-12 är det tyst och folktomt. Lite olika förstås när på säsongen man är där.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2021-06-10, 10:07
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Jag åker i september och såg att Apollo arrangerar dagstur till Pigadia så det får nog bli det.
Moppe och bilkörande håller jag mig ifrån när jag reser själv.
Tror Lefkos kommer passa mig utmärkt då jag är ute efter lugn och ro, god mat och dryck, sol och bad! Längtar så!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2021-06-11, 09:01
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Om du har möjlighet till en tur till Olymbos, åk gärna dit, rekommenderas starkt
Svara med citat
  #28  
Gammal 2021-06-11, 12:37
anlekan anlekan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 109
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Vilket bra val! Har varit på Karpathos i juni två gånger och båda gångerna har vi bott i byn Lefkos som jag verkligen rekommenderar om du vill ha lugn och ro. Skulle helt klart välja att bo i den byn igen framför Pigadia, även om det är mer vardagsliv i Pigadia som ju alltid är trevligt. Missa inte den otroligt mysiga och vackert belägna byn Mesochori som ligger typ 6 km från Lefkos.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2021-08-08, 21:05
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Är det möjligen någon som har koll på hur bussen till pigadia går? Apollo har tyvärr ställt in utflykten dit och då jag åker själv vill jag ej hyra bil.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2021-08-08, 21:55
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av SaraH Visa inlägg
Är det möjligen någon som har koll på hur bussen till pigadia går? Apollo har tyvärr ställt in utflykten dit och då jag åker själv vill jag ej hyra bil.
Här är den färskaste busstidtabellen jag kunde hitta på nätet. Hittade den på en Facebooksida som heter Karpathos by bus. Om du har FB kan du söka på det namnen.
Ramade in Lefkosförbindelsen i rött.

/Thoper


Senast redigerad av Thoper den 2021-08-08 klockan 22:02.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2021-08-08, 22:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Okej. Då får ni vara beredda på att det är väldigt varmt. Det är också den mest besökta månaden, eftersom övriga Europa har semester då och Karpathos är väldigt populärt i synnerhet bland italienare. (Ön har ju varit ockuperad av Italien. Under den perioden var italienska obligatoriskt språk i skolorna, vilket har medfört att många av de äldre öborna talar italienska. ) Det kan alltså bli litet trångt på de populäraste ställena, men dem behöver ni å andra sidan inte besöka eftersom ni vet vart man ska åka i stället ...
Det har varit varmt minst sagt, men nu är temperatuerna mer normala. Mkt italienare, men det är mkt mindre folk här. Enl lokalbefolkningen. Det mesta är öppet, men det är nästan inte fullt nånstans. Du kan t.o.m. få en solstol, fast du kommer sent.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2021-08-09, 08:17
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Första gången på Karphatos

Tack thoper!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT