Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-24, 15:18
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Flygplanstyp till Preveza

Hmmm...
Att det skall vara så svårt att få fram vad SAS kör med för flygplan till Parga (Preveza)! På SAS kan jag inte påstå att jag blev särdeles väl bemött, de var tvungna att ha en bokningsreferens som i alla fall jag inte har... Lät rätt griniga :-(
På Airtours butik kunde man komma fram till att det skulle vara en MD-80, vilket inte stämmer särskilt bra när man går in på SAS för att boka platser..
I SAS medskick med biljetten står det "Vi flyger Boeing 737-800 och Airbus 321" vilket inte heller stämmer med den bild man får upp när man går in och skall boka säten... Stämmer mest med 737-600, den lille knubbige :-)

Men att boka två platser närmast gången gick inte, ty då lämnades fönsterplatsen obokad.. Ger f*n i att lägga pengar på att boka platser alltså!

Men så, vet någon vad man flyger med nuförtiden till Parga?

Puh!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-24, 16:05
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Det beror väl bland annat på varifrån du flyger.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-24, 19:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Boeing 737 med all sannolikhet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-24, 19:57
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Vad jag förstår så är det pga flygrädsla du ställer frågan.......

Både Boing 737 och MD-80 anses som säkra plan....så oroa dig inte .
Själv har jag varit mycket flygrädd (och i morgon är det dags igen ), men det har gått över......ju mer man flyger så förstår man vilket säkert transportsätt flyget är.
Jag har blivit hjälpt av att "andas i fyrkant". Låter jättekonstigt men googla.....Detta hjälper dig att tänka på något annat under start och landning och att koncentrera sig på andningen gör att man inte hinner oroa sig.....

Jag förstår att det är viktig för dig att boka plats. Själv har vi bokat plats 3A och 3B. Då är man förberedd inför flygresan, vilket är bra, och det är ett stort steg i rätt riktning. Att sitta långt fram i planet är bra. Ljudnivån är längre och planet ser inte så "stort" ut!

Hoppas att du får en bra flygresa till Preveza.

Deia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-24, 22:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Jag tänker så här:

Varje år besöker c:a 17 miljoner turister Grekland. Alla flyger inte dit, men om vi därför räknar ett lite högre genomsnitt antal passagerare per plan, låt oss säga 200 st, så innebär det 85000 flighter per år med turister till och från Grekland.

Jag minns inte när jag senast hörde om en svensk flight till/från Grekland som råkade ut för något haveri. Det har såvitt jag vet inte hänt något det senaste året i alla fall. Kanske inte på de senaste tio åren heller? Det innebär i så fall en statistik som anger att risken är mindre än 1 på 850 000 flighter..............

............. och oavsett det, vad kan jag göra åt det? Möjligen bara att överväga om jag ska åka med eller ej. Så varför bry sig vare sig om platser eller flygtyper mm.

Hoppas att du kan göra som jag (som älskar att flyga), luta mig tillbaka, inte bry mig, njuta av att resan har börjat (eller varit jätteskön om jag är på hemresa).

Ha en trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-24, 22:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Ursäkta om jag trampar in i den personliga integriteten och frågar denna enkla fråga?

Är det inte tiden framme på resmålet i Grekland som är det primära? Eller är det viktigare hur resan dit framförs, oavsett om det gäller flyg, båt, bil eller annat fortskaffningsmedel? Liknande diskussioner har funnits i detta forum angående hur viktigt det är om man reser i flygstol kontra charter sen forumet föddes.

Har jag missförstått något?


/Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-24, 23:42
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Hej!
Tack för din förståelse och dina tips!
Det blir nog en wirre på Arn i alla fall innan vi åker -
Jason
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-24, 23:48
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Ja du... När vi åkte till Sri Lanka så lade den ena motorn av med ett par smällar under take-off efter mellanlandningen i Kuwait. Jag lovar att det inte var kul! Vi överlevde en kontrollerad landning med en motor... Så ha förståelse för att man kan vara lite skakis!
(personalenn
Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tänker så här:

Varje år besöker c:a 17 miljoner turister Grekland. Alla flyger inte dit, men om vi därför räknar ett lite högre genomsnitt antal passagerare per plan, låt oss säga 200 st, så innebär det 85000 flighter per år med turister till och från Grekland.

Jag minns inte när jag senast hörde om en svensk flight till/från Grekland som råkade ut för något haveri. Det har såvitt jag vet inte hänt något det senaste året i alla fall. Kanske inte på de senaste tio åren heller? Det innebär i så fall en statistik som anger att risken är mindre än 1 på 850 000 flighter..............

............. och oavsett det, vad kan jag göra åt det? Möjligen bara att överväga om jag ska åka med eller ej. Så varför bry sig vare sig om platser eller flygtyper mm.

Hoppas att du kan göra som jag (som älskar att flyga), luta mig tillbaka, inte bry mig, njuta av att resan har börjat (eller varit jätteskön om jag är på hemresa).

Ha en trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-24, 23:50
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Ja, möjligen att jag är lite flygrädd...

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ursäkta om jag trampar in i den personliga integriteten och frågar denna enkla fråga?

Är det inte tiden framme på resmålet i Grekland som är det primära? Eller är det viktigare hur resan dit framförs, oavsett om det gäller flyg, båt, bil eller annat fortskaffningsmedel? Liknande diskussioner har funnits i detta forum angående hur viktigt det är om man reser i flygstol kontra charter sen forumet föddes.

Har jag missförstått något?


/Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-24, 23:52
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Tack! Ha en fin resa i morgon!


Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Vad jag förstår så är det pga flygrädsla du ställer frågan.......

Både Boing 737 och MD-80 anses som säkra plan....så oroa dig inte .
Själv har jag varit mycket flygrädd (och i morgon är det dags igen ), men det har gått över......ju mer man flyger så förstår man vilket säkert transportsätt flyget är.
Jag har blivit hjälpt av att "andas i fyrkant". Låter jättekonstigt men googla.....Detta hjälper dig att tänka på något annat under start och landning och att koncentrera sig på andningen gör att man inte hinner oroa sig.....

Jag förstår att det är viktig för dig att boka plats. Själv har vi bokat plats 3A och 3B. Då är man förberedd inför flygresan, vilket är bra, och det är ett stort steg i rätt riktning. Att sitta långt fram i planet är bra. Ljudnivån är längre och planet ser inte så "stort" ut!

Hoppas att du får en bra flygresa till Preveza.

Deia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-25, 00:19
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Förra året lär SK7615 körts med MD-82, förmodligen säkrare än att köra bil/taxi till ARN. En wirre skruvar nog bara upp adrenalin och pump, en halvflaska Ouzo funkar nog bättre . Själv brukar jag sova på planet, det ger mig mer vaken tid i Hellas. Bara cool Jason.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-25, 02:23
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Shit! Måste gå och skaffa en halva Ouzo!

Thanks Micke!


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelp Visa inlägg
Förra året lär SK7615 körts med MD-82, förmodligen säkrare än att köra bil/taxi till ARN. En wirre skruvar nog bara upp adrenalin och pump, en halvflaska Ouzo funkar nog bättre . Själv brukar jag sova på planet, det ger mig mer vaken tid i Hellas. Bara cool Jason.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-08-25, 02:25
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Javisst ja, glömde ju säga att vi flyger från Arlanda.. Sorry

Jason

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det beror väl bland annat på varifrån du flyger.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-08-26, 00:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Ja du... När vi åkte till Sri Lanka så lade den ena motorn av med ett par smällar under take-off efter mellanlandningen i Kuwait. Jag lovar att det inte var kul! Vi överlevde en kontrollerad landning med en motor... Så ha förståelse för att man kan vara lite skakis!
(personalenn
Jason, ingenting i mitt inlägg är menat som bristande förståelse för din flygrädsla, och jag kan inte heller se något i inlägget som säger något sådant. Tvärtom, jag har stor förståelse för det och hur obehagligt det kan vara. Förstår fullständigt att en upplevelse som den du beskriver sätter sina spår. Det jag skrev var menat som ett försök till lite stöd. Men det uppfattades tydligen tyvärr inte så. Beklagar det.

Vill trots det åter önska dig en trevlig resa och hoppas att whisky- och ouzo-metoden fungerar för dig.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-27, 21:15
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Masse: Jag var nog lite stressad... Det var ju ett helt OK inlägg från dig och tack för att du tog dig tid att svara. Vet inte, men jag känner mig mindre stressad inför flygresan nu när det faktiskt närmar sig -
Längtar till lördag!
Med vänlig hälsning, Jason
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-08-27, 22:53
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Som deg sjekker jeg flytype før reisen; dvs. primært på innenlandsruter. Fordi små tomotors fly får pulsen opp noen hakk. Selv om jeg kjenner de fleste argumenter om sannsynlighet etc., og v e t at det som sies er fornuftig. Likevel, har man først hatt noen ubehagelige opplevelser er det vanskelig. Ha, ha, iblant har jeg til og med telefonert flymeterologen på Oslo lufthavn, på forhånd, når destinasjonen har vært en av disse kortbanene her hjemme. Sånt man egentlig ikke innrømmer i team-plenum der man skal være stor og sterk og flink...men jeg er skamløs på det området.

Jason, så klart man blir stresset når man har hatt ubehagelige opplevelser. Kan hende andre ikke helt kan forstå, det gjorde heller ikke jeg før. En trøst håper jeg at det går faktisk bedre med tiden, med eller uten alkohol. Dette går sikkert bra.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-08-27, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Jason,

Visst kan det inträffa saker som spär på flygrädslan. Själv var jag med om ett blixt-nedslag i planet en gång på väg till Grekland. Som väl är klarar dagens plan väldigt mycket och det gick bra den gången också, men visst var det säkert en och annan i kabinen som blev förskräckt. Jag också lite grand, men eftersom jag gillar att flyga tog jag det ganska lugnt.

Som ung kände jag viss oro (flygrädsla är nog för starkt ord) inför flygresor. Vid ett tillfälle gjorde jag en rundresa i USA vilket innebar 10 flighter på 14 dagar. Efter det var oron helt borta och efter det gillar jag att flyga.

Så ett mera långsiktigt tips från mig är att du om/när tillfälle ges försöker få till många flygresor på kort tid så kanske det får liknande effekt på dig. Man orkar liksom inte att vara orolig hela tiden och inser att det bara är att luta sig tillbaka och njuta.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-08-28, 09:56
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Citat:
Ursprungligen postat av Jason Visa inlägg
Hmmm...
Att det skall vara så svårt att få fram vad SAS kör med för flygplan till Parga (Preveza)! På SAS kan jag inte påstå att jag blev särdeles väl bemött, de var tvungna att ha en bokningsreferens som i alla fall jag inte har... Lät rätt griniga :-(
På Airtours butik kunde man komma fram till att det skulle vara en MD-80, vilket inte stämmer särskilt bra när man går in på SAS för att boka platser..
I SAS medskick med biljetten står det "Vi flyger Boeing 737-800 och Airbus 321" vilket inte heller stämmer med den bild man får upp när man går in och skall boka säten... Stämmer mest med 737-600, den lille knubbige :-)

Men att boka två platser närmast gången gick inte, ty då lämnades fönsterplatsen obokad.. Ger f*n i att lägga pengar på att boka platser alltså!

Men så, vet någon vad man flyger med nuförtiden till Parga?

Puh!
Har du fått nån ordning på flygplanstypen?
Lördag 25/8 flögs SK7615 med Boeing 737-600 enligt:
http://www.flightradar24.com/2012-08-25/14:28/SAS7615
Borde vara ganska stor sannolikhet att man använder samma flygplantyp alla lördagar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-08-28, 13:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Har du fått nån ordning på flygplanstypen?
Lördag 25/8 flögs SK7615 med Boeing 737-600 enligt:
http://www.flightradar24.com/2012-08-25/14:28/SAS7615
Borde vara ganska stor sannolikhet att man använder samma flygplantyp alla lördagar.
Kan tänka mig att de anpassar flygplanstypen lite efter hur många platser som är fyllda och att det därför kan variera lite, (SAS har ju en väldigt blandad flotta) har flygit till Santorini för några år sedan med SAS och då var det inte samma flygplanstyp dit och hem (större plan på hemvägen)

Trist o behöva åka SAS :/ Gammla slitna plan med trånga o obekväma säten, ingen video.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-08-28, 18:49
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flygplanstyp till Preveza

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Trist o behöva åka SAS :/ Gammla slitna plan med trånga o obekväma säten, ingen video.
Om det är en Boeing 736 (737-600) så tillhör den kategorin kallad "737 next generetion" och inbegriper modellerna 600-700-800. SAS har 71 sådana och snittåldern är 11,2 år, vilket inte kan ses som särskilt gamalt.
Sätena är väl så där. Men video inomeuropeiska flygningar är väl inte så vanligt, mer än dom som fälls ner på vissa airbus-modeller. Dessa brukar mest visa flightinfo samt en å annan kavalkad "dolda kamereran"?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT