Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-10-23, 21:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Wow, då har jag alltså varit på SJU öar som inte du, PA, har varit på - inte illa!
Paleo Trikeri ska man kanske skriva. Ligger i gulfen söder om Volos, strax norr om STADEN Trikeri. Ett 50-tal invånare har ön.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-10-24, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Jag har 13 öar kvar att besöka så jag har lite jobb kvar... Zakyntos, Lesbos, Thassos, Poros, Paros, Anti-Paros, Hydra, Patmos och Agathonissi.
Då har jag åtta öar som du inte varit på. Det trodde jag verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Paleo Trikeri ska man kanske skriva. Ligger i gulfen söder om Volos, strax norr om STADEN Trikeri. Ett 50-tal invånare har ön.
Då har vi dessa öar som inte finns på Kalimera:

Dessa nämnde du Charleston:

Agios Efstratios
Kalamos
Kastos
Pserimos
Salamina
Thymena (där finns boende)
Trikeri

Här är två till:

Ammouliani (Halkidiki)
Trizonia (Korintkanalen)

Då är vi uppe i 86 bebodda öar där det finns boende.

Kan det finnas fler?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-10-24, 15:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Kan det finnas fler?
Finns Ereikoussa och Mathraki redan med på listan?
Kan man bo hos Athina Onassis (Aristotles Onassis barnbarn) på Skorpios?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-10-24, 15:22
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Finns Ereikoussa och Mathraki redan med på listan?
Dom finns med
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-10-24, 17:13
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Från vårt besök 2006:

På vägen till Agios Efstratios kom kapten och pratade med oss, han berättade att Aeolis trafikerat rutten Landskrona-Tuborg i slutet på 70-talet. Han hade själv varit i Landskrona och hämtat båten. Så hon börjar nog bli lite bedagad.


//PA
Intressant ! Du vet möjligtvis inte vad färjan hette när den gick i trafik här? Dana, Svea, Stella...?

Jag är gammal nog att komma ihåg färjorna väl men det är trots allt bättre att kunna köra bil till Kastrup (eller åka tåg) än att passa färjetiderna .

Celbe
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-10-24, 19:28
dalle dalle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 49
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Jag är oxå nyfiken på att reda ut vilken färja det kan vara. Verkar vara några som gått till Grekland men de flesta av dessa verkar ha sjunkit eller blivit upphuggna.
Är det nån som har åkt med Aiolos och kan kolla länken nedan för att reda ut vilken det kan vara av dem ?

http://www.landskronaoverfarten.se/sl.html
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-10-24, 21:23
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Hej Dalle

Citat:
Ursprungligen postat av dalle Visa inlägg
Jag är oxå nyfiken på att reda ut vilken färja det kan vara. Verkar vara några som gått till Grekland men de flesta av dessa verkar ha sjunkit eller blivit upphuggna.
Är det nån som har åkt med Aiolos och kan kolla länken nedan för att reda ut vilken det kan vara av dem ?

http://www.landskronaoverfarten.se/sl.html
Nej det är inget rätt, min kamera var trasig när vi var där, men sök på Agios Efstratios och kolla på bilder. Scrolla ner en bit så ser du henne, med två skorstenar.

//PA
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-10-24, 22:16
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Kan man bo hos Athina Onassis (Aristotles Onassis barnbarn) på Skorpios?

Enligt guiden på vår båttur runt Scorpios nu i september, är det en rik ryss som hyr ön av Athina Onassis numera. Antagligen är det inte lättare att ens gå i land där nu. Det såg väldigt kringgärdat och bevakat ut.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-10-25, 06:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Enligt guiden på vår båttur runt Scorpios nu i september, är det en rik ryss som hyr ön av Athina Onassis numera. Antagligen är det inte lättare att ens gå i land där nu. Det såg väldigt kringgärdat och bevakat ut.
Så synd! Jag räknade med att få hyra en studio för 25€/natt hos Athina nästa år (september).
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-10-25, 07:28
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av dalle Visa inlägg
Jag är oxå nyfiken på att reda ut vilken färja det kan vara. Verkar vara några som gått till Grekland men de flesta av dessa verkar ha sjunkit eller blivit upphuggna.
Är det nån som har åkt med Aiolos och kan kolla länken nedan för att reda ut vilken det kan vara av dem ?
http://www.landskronaoverfarten.se/sl.html
Det är riktigt som PA skriver, alltså ingen "färja" som finns med i länken är Aiolis. De som kommer närmast i jämförelsen är de två första i länken (Dana Scarlett och Carola) med två skorstenar.
Måste betona att Aiolis är oerhört viktig för Agios Efstratios, det är öns livlina, lika viktig som Skopelitis är för Småkykladerna. Det är Aiolis som förser Agios Efstratios med färskvaror, dagligen (vet dock inte hur den går under vintertid). Storfärjan (mellan Kavala och Lesbos) kommer till Agios Efstratios högst 2 gånger i veckan under högsäsong.
Jag skickar två bilder på Aiolis till Prof. Kalimera så han får gärna publicera bilderna, om han vill.

Senast redigerad av RobEri den 2018-10-25 klockan 07:38.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-10-26, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag skickar två bilder på Aiolis till Prof. Kalimera så han får gärna publicera bilderna, om han vill.
Tack!

Här är bilderna på Aiolis.




Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-10-26, 13:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Titti Visa inlägg
Enligt guiden på vår båttur runt Scorpios nu i september, är det en rik ryss som hyr ön av Athina Onassis numera. Antagligen är det inte lättare att ens gå i land där nu. Det såg väldigt kringgärdat och bevakat ut.
Pratade med min hotellvärd om Scorpios i somras och han betonade risken att närma sig ön. Det har förekommit skottlossning från de ryska vakterna!
Sen har jag fattat det som Athina har sålt ön till den där ryskan.

/Netwolf
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-10-26, 14:34
dalle dalle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 49
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Verkar kunna vara båten i länken nedan. Men då har den nog inte gått Landskrona-Tuborg.

http://www.faktaomfartyg.se/ulla_grau_1967.htm
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-10-26, 16:20
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Hej Dalle

Citat:
Ursprungligen postat av dalle Visa inlägg
Verkar kunna vara båten i länken nedan. Men då har den nog inte gått Landskrona-Tuborg.

http://www.faktaomfartyg.se/ulla_grau_1967.htm
Verkar var ett systerfartyg för kaptenen berättade det var 79 som han hämtade båten. men jag kan ju ha fel....

//PA
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-10-26, 16:45
dalle dalle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 49
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Hej PA,

Så kan det ju vara.
Känner dock inte igen båten från den tiden på den sträckan.
Öresundsvarvet fanns ju fortfarande på slutet av 70-talet, så kaptenen kan ju ha blandat ihop det om han hämtat nåt annat fartyg därifrån.
Spelar ju egentligen inte nån roll, tycker egentligen bättre om historien om att den gått mellan Landskrona-Tuborg så vi kan ju enas om att det var ett systerfartyg
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-10-26, 17:26
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Jag tolkar texten i länken som att M/S Ulla Grau har så småningom blivit Aeolis. Jag vet inte om jag tolkat rätt. Däremot är det uppenbart att båtarna i länken inte är samma båt. Det som betecknas som M/S Ulla Grau är kortare än Aeolis som avbildas i länken. "Karossen" (ursäkta, jag kan inte båtspråk) längs långsidan är också annorlunda.
Men Aeolis som avbildas i länken är samma båt som finns på mina bilder.

Angående den grekiske kaptenen: han kan ha hittat på hela historien. Han kanske hörde historien av någon annan och sedan återberättat den till en svensk (PA) som var på plats, just där (Agios Efstratios) och då. Med andra ord, en "sjömanskröna".
Jag kan dock garantera er att bilderna som publicerades av Prof. Kalimera är mina och tagna av mig det angivna datumet.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-10-26, 19:52
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag tolkar texten i länken som att M/S Ulla Grau har så småningom blivit Aeolis. Jag vet inte om jag tolkat rätt. Däremot är det uppenbart att båtarna i länken inte är samma båt. Det som betecknas som M/S Ulla Grau är kortare än Aeolis som avbildas i länken. "Karossen" (ursäkta, jag kan inte båtspråk) längs långsidan är också annorlunda.
Men Aeolis som avbildas i länken är samma båt som finns på mina bilder.

Angående den grekiske kaptenen: han kan ha hittat på hela historien. Han kanske hörde historien av någon annan och sedan återberättat den till en svensk (PA) som var på plats, just där (Agios Efstratios) och då. Med andra ord, en "sjömanskröna".
Jag kan dock garantera er att bilderna som publicerades av Prof. Kalimera är mina och tagna av mig det angivna datumet.
Hej RobEri

Det kan ju vara ett missförstånd också, kaptenen var och hämtade båten i Landskrona. När han snackade om Landskrona så var det Danmark också, så jag frågade om båten gick emellan Danmark och Landskrona? Han svarade ja på frågan (kollade mina anteckningar) men det kunde ju lika gärna vara att han menade att Danmark på andra sidan sundet...


Ha en go helg

//PA
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT