Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-09, 23:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Senaste nytt om Egina

Hej,

Som en del Kalimerianer redan noterat så klappar mitt hjärta extra för Egina och Agia Marina. Jag kommer sannolikt inte att ha möjlighet att ta mig dit i år, och undrar därför om någon har lite färska intryck att förmedla. Det är med oro som jag noterat en viss nedgång vad gäller verksamheten i Agia Marina sedan chartern lämnat Egina.

Som i alla byar så stänger gamla ställen och nya kommer. Det var med stor sorg som jag för några år sedan noterade att Patatas familjetaverna i Agia Marian hade stängt. Saknar deras härliga kalamares och sköna stämning. Likaså saknade jag den goda maten hos Costas, som enligt uppgift flyttade tillbaka till frugans restaurang i Athen. Hoppas för allt i världen att gode vännen Panos och hans hustru Helena håller ställningarna i vår lilla kvartersbar Cafe Marina.

Finns någon med färska intryck som vill berätta för en som efter många besök alltid längtar tillbaka?

/ Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-10, 10:11
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Hej

Jag håller med dig,Aegina är ett underbart ställe. Vi har också fastnat för den ön. Har varit där några ggr nu de senaste 3 åren.
Men dock ej i år... då vi flyttat till hus och tid och pengar räcker inte till.

Vi märkte av förra året att det var lite mer stängt än vanligt och nu i år verkar inga flyg ha Aegina med alls,så jag undrar vad som hänt?
Är det enbart reguljärt som gäller nu?
Jag hoppas turisterna inte sviker Aegina,utan att ön kan byggas upp igen som den en gång var. För ca 20 år sedan skall det ha varit en mkt livad ö med mkt turister.

Vi lär dock inte svika denna ö,utan nästa år är vi tillbaka,det kan jag lova
Enligt en del som varit där i år ,har jag hört att det ordnas mer med beachparty nu och att det finns mkt på gång......så kanske det vänder.
Vi får hoppas det!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-11, 15:06
Lappens avatar
Lappen Lappen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Tullinge
Inlägg: 21
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Hej,

Jag har varit på Egina i stort sett varje år i 14 år nu. Senast var i april-maj i år. Ska ner igen 14 dagar 8 september. Under de perioder jag varit där vå och höst så är det i stort sett bara "återvändare" som varit där och det enda som gäller är reguljärflyg. Men det är inga problem att ta sig ner vad jag tycker. Tyvärr så var det ett antal år sedan Kostas slog igen och flyttade och han jobbar nu på olika restauranger på semesterställen på fastlandet. Han har sin bror kvar i Agia Marina, ägaren till Achillion som ligger på huvudgatan.
Helgerna är som vanligt även i Agia Marina ganska livliga då athernarna fortfarande tar sig ut. Det går även numera en båt direkt ut till Agia Marina. Inte så ofta men ett par gånger om dagen speciellt runt helgerna.
Ska försöka berätta lite mer när jag återkommer i september från denna underbara ö och mitt favorittillhåll Agia Marina.

Lappen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-11, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Citat:
Ursprungligen postat av puttelino Visa inlägg
Hej

Jag håller med dig,Aegina är ett underbart ställe. Vi har också fastnat för den ön. Har varit där några ggr nu de senaste 3 åren.
Men dock ej i år... då vi flyttat till hus och tid och pengar räcker inte till.
Citat:
Ursprungligen postat av Lappen Visa inlägg
Hej,

Jag har varit på Egina i stort sett varje år i 14 år nu. Senast var i april-maj i år. Ska ner igen 14 dagar 8 september. Ska försöka berätta lite mer när jag återkommer i september från denna underbara ö och mitt favorittillhåll Agia Marina.

Lappen
Så härligt att finna några själsfränder som också är sålda på Egina!

Vi och Puttelino får försöka suga på gamla minnen och spara till en ny tur nästa år. Under tiden kanske vi kan förgylla tillvaron med lite rapporter från Lappen med flera som besöker Egina i år.

Intressant att höra att det är Kostas bror som också har taverna i Agia Marina. Jag har inte riktigt koll på tavernans namn, men när du nu säger att de är bröder så utgår jag ifrån att det är den tavernan som ligger en bit ned i gatan på strandsidan, och som har ingång både från gatan och stranden. Den mannen är ju väldigt lik Kostas (bara lite mera barsk i stilen) så jag förmodar att det är han. Ett matställe som vi vid senaste besöken har uppskattat är Big Banana. Då inte precis för miljön, vilken inte känns så väldigt genuin, men käket har varit jättebra varje gång.

Det är ju fint också att de fått igång färjetrafiken direkt till A M. Den nya piren var ganska nyligen klar när vi var där senast. Det var en ganska skön känsla förr när man kom med den gamla färjan (var det Elvira hon hette?) och anlöpte A M kvällstid. Mycket vackert med all belysning från A M i bukten vid inseglingen, och en härlig hemma-känsla när man kom upp till juice-farbrorn vid första stället vid hamnkanten.

Vad gäller boende i A M har vi haft olika ställen varje gång. De ställen som vi nog gillat bäst är dels Iro, som ligger högt uppe på berget i bakkanten av A M med en gräslig uppförsbacke men fantastisk utsikt, och dels hos Barbara som ligger upp i gränden vid Café Marina. Vi har också bott på Senia och Katerina vilka varit OK. Lite tråkigare boenden har varit SeaHorse och Perikles.

Vilka erfarenheter har ni att förmedla från Egina? Det är ju fantastiskt att man trots många besök (dock ej så många som du Lappen) på ön fortfarande har mycket som är outforskat, så om ni har lust kan vi gärna chatta lite och berätta och ge tips.

/ Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-12, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
så om ni har lust kan vi gärna chatta lite och berätta och ge tips.
Ni kan starta en intressegrupp i forumet där ni kan chatta och diskutera Egina. Du kan läsa mer om det här...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-12, 22:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ni kan starta en intressegrupp i forumet där ni kan chatta och diskutera Egina. Du kan läsa mer om det här...
Tack för tipset Janne! Jag har tagit vara på ditt förslag och försökt att få till en intressegrupp. Du kanske är vänlig och kollar om jag fått till det på rätt sätt.

Puttelino o Lappen! Ni har ju dokumenterat ert intresse för Egina så det är bara till att haka på och surra lite om vad som är förklaringen till er passion. Och du Lappen..., vi ser fram emot en trevlig rapport från ditt förestående besök på Egina.

/ Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-13, 08:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för tipset Janne! Jag har tagit vara på ditt förslag och försökt att få till en intressegrupp. Du kanske är vänlig och kollar om jag fått till det på rätt sätt.
Det ser bra ut Masse. Du kan själv bjuda in medlemmar i gruppen. Längst ned på din sida om Egina finns några länkar, klicka på Inbjudna & väntande medlemmar och fyll i namn på dem du vill bjuda in. Då får de du bjudit ett pm. Blir det problem så hjälper jag mer än gärna till.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-15, 11:06
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Hej

Jag blev lite nyfiken på Aegina forumet! Var hittar man det?
Jag är också såld på denna ö.......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-15, 22:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Hej Puttelino,

Jag har tidigare idag kunnat konstatera att du funnit lösning på frågan.
Den väg jag vet till intressegruppen är via min personliga profil "Masse", under vilken det finns en länk till Egina-gruppen.

Men Janne! Du kanske kan berätta något mera om hur eventuella intresserade och hugade medlemmar till gruppen kan finna densamma på bästa sätt? Lappen och Puttelino som nu blivit grupp-medlemmar har jag bjudit in. Hur gör "Nisse", "Lotta" o "Lisa" som råkar läsa detta och inte kan motstå frestelsen att vara med? Måste de bli inbjudna, eller kan de bjuda in sig själva?

/ Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-17, 09:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Senaste nytt om Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hur gör "Nisse", "Lotta" o "Lisa" som råkar läsa detta och inte kan motstå frestelsen att vara med? Måste de bli inbjudna, eller kan de bjuda in sig själva?
De kan bjuda in sig själva, det finns en knapp där det står "Ansök om medemskap". Om du ser andra som är intresserade av Egina kan du skicka en inbjudan, eller ett PM. Hör av dig om du undrar över annat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT