Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-20, 11:02
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Egina

Hej
I juni nästa år har vi hyrt ett hus på Egina. Vi har inte varit där tidigare, och tar tacksamt emot tips om ön. Huset ligger i Vrohia, brevid Marathonas. Någon som känner till de ställena? Tips om biluthyrare? Barnvänliga stränder? Går det lätt att ta sig runt ön med lokalbussen? Hur är tavernorna, OK med barn som inte kan sitta stilla?! Första gången i Grekland med barn, tidigare har vi suttit och njutit hela kvällarna på tavernor och barer...
MVH
Åsa som läääängtar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-21, 15:54
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Egina

Ni måste vara jätte försiktiga eftersom det är faligt att köra bil på Egina.
Den bästa stranden ligger i Agia Marina.
Det finns oxå en mysig sandstrand på ön Moni.

dimitris
Aten

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-22 klockan 20:32. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-21, 21:06
Nettan P Nettan P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Egina

Hej Åsa
Förra året hyrde vi ett hus på Egina. I Marathonas. Vi bilade ner till Grekland via Italien, så vi hade bilen med oss. Vi trivdes jätte bra i Marathonas. Fina stränder med sand, och tavernor som har bord ända ut till vattnet. Det är inte många turister alls i Marathonas. Mest Grekiska familjer från Athen som har sommarhus och åker ut till Egina för att koppla av. Vi åt ofta på en taverna som heter Ammos ( betyder sand). Den ligger precis vid havet och barnen kan leka i sanden och i vattenbrynet mellan tuggorna. Vi var där i Juni/ Augusti och det var varmt i vattnet. Många familjer valde att bada ända in på sena kvällen.
Ytterligare en taverna som vi ofta besökte heter Kyriakos.
Vi kan rekommendera ett alternativ till havet. Det finns ett vattenland (Water world) på vägen mellan Egina stad och Marathonas där man kan bada i pool. Vi åkte med båt ut till Agistri en dag. Där finns också bra stränder. En dag åkte vi till templet Afaia och kyrkan Agios Nektarios. Det måste ni göra för det är två väldigt vackra platser. Vi provade inte den lokala bussen så jag vet inte om den fungerar.
Jag förstår att du längtar, grekland är helt underbart och vi tycker att det fungerar bra att resa med barn. Vi hyrde ett hus som hade tvättmaskin. Helt kanon.
Ett annat tips är att ta en dagsutflykt till ön Poros. Barnen tycker att det är kul med båt och Poros är helt fantastiskt. Från torget i hamnen tog vi den lokala bussen till Neorion och badade och åt lunch på tavernan "Petros". Vi tycker att alla vi har mött på Egina och Poros har varit hjälpsamma och väldigt trevliga.

Nettan P med familj

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-22 klockan 20:32. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-21, 22:44
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Egina

Hej.....

Ville bara tillägga några rader!
Har varit på Egina nu 3 ggr på 1 år och fullkomligt älskar den ön......
Vi bor alltid i Agia marina men har bil med oss,från sverige!
Det går fort att ta sig runt ön med bil och det finns buss,men har aldrig åkt den och skulle kanske inte göra det med barn heller.
Men det fungerar ju.
Ön är ju relativt liten och det är inga stora avstånd.

Vi brukar åka till Perdika som ligger lite utanför Marathonas och äta,helt underbara restauranger och miljö.
Att bada i Marathonas är jättebra,gjorde det nu i somras och fina stränder och vattnet!!!

Rekommenderar er att hyra bil och ta er runt ön.Finns många olika stränder runt om och små ställen att upptäcka.
En restaurang ni skall äta på ,är den som ligger i Alones,lite innan Agia marina. Ligger 3 st på rad och denna är den med en massa vintunnor inne i restaurangen och helt gudomlig mat.....ett gott tecken är att de flesta greker äter där. Nästan inga turister....

Vi har hyrt jeep i Agia marina,en bra bil att ta sig runt i.
Man skall givetvis ta det lugnt i trafiken i Grekland,inte riktigt samma som här! Men tar man det lugnt ,brukar det inte vara nån fara.
Agia marina är lite mer turistigt men mkt mysigt och Egina stad är så fint att gå i på kvällen.

Tycker ni skall ta snabb färjan över till Agistri nån dag,ca 15 min.
Där har ni helt underbara stränder och fint vatten.
Färjan går från egina stad inne i hamnen.

Så,jag hoppas ni får en härlig tid där,jag har blivit helt fast i den ön!
Alla jag har träffat på den ön har varit supertrevliga.....och har fått vänner för livet.

Trelig sommar......katarina

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-22 klockan 20:32. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-22, 08:12
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Egina

Hej och tack för alla tips! Kul att ni har så bra erfarenheter av ön! Nu längtar jag ännu mer...Åsa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-22, 08:33
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Egina

Var hittar man hus för uthyrning?
Detta låter som något för oss!!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-22, 11:18
ika ika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Egina

Hej!

Har varit på Agistri flera gånger och då även passat på att ta båten över till Egina. Kan rekommendera Egina stad för shopping och vardagslivet som lunkar på, trots alla turister. Missa inte fiskmarknaden mitt i stan.

Vi har flera gånger hyrt bil och tagit oss runt ön och jag tycker inte trafiken är värre där än i övriga Grekland, vägarna är riktigt bra till och med. Ett tips är att åka till Paleochora, strax norr om Agios Nektarios. Det är en gammal övergiven by som klättrar utmed berget. Undvik de allra varmaste timmarna - solen är obarmhärtig där uppe på kullen!

I Marathonas brukar vi alltid stanna och bada. Där finns en härlig och ganska glest befolkad strand alldeles vid vägen, kiosk finns också. Tror den var hyfsat långgrund. Och apropå småbarn på restauranger så kan du vara lugn - alla greker älskar barn, även trötta och griniga sådana! Och en sak till - fre till sön brukar ön fyllas på av helglediga atenare. Då kan det bli trångt vid borden!

Lyckans ost - vilken semester du kan se fram emot!
Hälsningar Ulrika

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-22 klockan 20:32. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-22, 21:33
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Egina

Vi sökte efter "hus i Grekland" på nätet och råkade hitta huset vi ska hyra. Vi hade inte hört något om Egina men bestämde oss för att chansa. Det verkar som att vi gjort rätt! (det är väl å andra sidan inte så svårt, den ena ön är ju härligare än den andra!) Tack igen för alla tips! Jag tror nog att vi ska försöka oss på att hyra bil och ta oss runt ön. Finns det förresten barnstolar till hyrbilar, eller är det överkurs? Det låter bra att barn är välkomna på resturangerna, det är ju mer än man ibland kan säga här hemma! Apropå att många Atenare kommer till ön, kan det bli fullt på färjorna in till Pierus på söndagarna? Bör man boka platser, vi ska flyga hem en söndag eftermiddag och hinner nog inte missa några båtar...
Åsa med många frågor
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-23, 21:31
Nettan P Nettan P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Inlägg: 4
Standard Sv: Egina

Hej igen
Jag kan tipsa om denna karta på sidan nedan. För alla som reser med bil.
Jag råkade komma ihåg gate E8 då vi närmade oss Pireus hamn och helt plötsligt dök det upp en liten skylt vid vägkanten. Mitt bland alla bilar, mopeder och grekiska vägskyltar. Jag tror i alla fall att det var E8 som vi åkte ifrån.. Vi lyckades svänga av och kom med färjan direkt till Egina.
Någonting vi är väldigt stolta över så här i efterhand.
Jag skulle inte vilja snurra runt i Pireus och leta efter rätt båt. Hysterisk trafik.


http://www.hellenicseaways.gr/index.asp?a_id=234

Det är nog bra om ni köper biljetter för tillbaka resan (Egina-Pireus)innan ni åker eller direkt då du kommer till Egina.

Hälsning
Nettan P med familj

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-23 klockan 21:32. Anledning: otillåten länk borttagen (se reglerna i FAQ)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT