Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-26, 14:03
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sun rise, Rodakino?

Nån som bott på Sunrise apartments i Rodakino (strax utanför) och kan berätta?
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-26, 19:11
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

Sunrise Apartments är ett av det trevligaste och bästa boende jag upplevt under alla mina år i Grekland och på Kreta. Ett jättemysigt ställe som ligger inbäddad i härlig grönska bara ett par stenkast från den fantastiska stranden. Ganska enkla rum men en suverän stämning och kalasfin mat.
Dessutom är det promenadavstånd till den "övre" byn Rodakino som ligger en bit längre upp i dalen och är en av de finaste och mest genuina byar du kan finna på Kreta.
Rodakino är definitivt ett av mina absoluta favoritställen där man får en perfekt kombination av hav, strand, natur, de enorma bergen och de mest underbara människor man kan tänka sig. Dessutom är det en perfekt utgångspunkt för vidare utflykter längs Kretas fantastiska sydkust.

Inget att fundera över. De e bar å åk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-26, 21:46
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

Tack för svar! Låter härligt! Jag hittade hotellet på nätet o priset verkade överkomligt. Dessutom pool vilket kanske barnen uppskattar. Rodakino verkar också helmysigt vad jag kunnat läsa mig till. Då får det bli några dagar på "sunrise". Kanske bäst att boka i förväg för junisemetser?
Har du tips på hur vi hittar dit med bil? Kanske bara att åka mot stranden?
Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-26, 22:07
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

Beror lite på vart ni kommer ifrån. Chania????

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-27 klockan 11:47. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-26, 22:20
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

vi landar i heraklion. Har tänkt åka direkt till sydkusten i hyrbil. Kanske smidigast via Rethymnon? Tänkte spendera några dagar i trakterna kring Rodakino (du kanske har kul tips för en mamma o två energiska grabbar 10+) med bad, vandringar, genuint byliv etc.
eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-28, 21:18
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

Eftersom du reser ensam med 2 barn, och vill uppleva södra Kreta, kan jag rekommendera följande rutt. Gjorde den själv under 2 veckor med mina ungar (då 10 och 12) för något år sedan , och blev bara såååå lyckat. Barnen gick med på det mesta, men KRÄVDE pool så lite begränsad var man, men det löste sig.

Stop 1. Rodakino och Sun Rise Village. Har vi redan nämnt. Toppen!

Stop 2. Matala. Den legendariska byn nästan längst söderut. Ett underbart ställe om man reser under lågsäsong. Härlig stämning, lagom folkliv i en jättemysig miljö. Restauranger, cafeer och en härlig strand i perfekt kombination. Suveränt och billigt boende på Dimitris Villa (har egen fin hemsida. Googla.......)

Stop 3. Myrtos. En vykortsvacker by någon mil väster om Irapetra. En härlig strand och grekiskt byliv när det är som bäst. Resans bästa boende på Kastro Hotel and Apartments. Visserligen något dyrt, men det uppvägdes av de billiga priserna på tavernorna som serverade den genomgående bästa mat jag ätit på Kreta. Otroligt vänliga människor.

Detta var för mig en perfekt rundtur på 2 veckor när man reser med barn, och det var härligt att se ungarna uppskatta södra Kreta lika mycket som jag.

Lycka till med din resa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-02-28, 21:31
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Sun rise, Rodakino?

Tusen tack för tips!
Ska verkligen kolla upp dessa ställen.
Hade tänkt ta mig åt andra hållet egentligen (från Rodakino - hade du bra vägbeskrivning dit från Rethymnon förresten?), med ett längre stopp i paleochora, men vi får väl se! Himla bra att få tips från er som varit på plats -och med barn dessutom. Jag tror att mina kan vara rätt nöjda även utan pool, men inte hela semestern.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT