Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-17, 07:27
Persson Persson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 1
Standard Vägen Chania - Paleochora?

HJÄLP! åker till Kreta om två veckor och har i vanligt ordning varit ute och surfat runt på nätet för att få veta lite mer om Paleochora, dit vi ska. Och har nu läst en massa om hur vidrig, brant och farlig vägen är mellan Chania och Paleochora! Min erfarenhet tidigare är vägen Igomenitsa - Meteora där man åker över Metsovo o Katarapasset, och den vägen ville vi inte ta tillbaka så vi åkte runt halva Grekland istället, för att komma "hem" till Parga igen.
Så nu undrar jag: HUR otäck är vägen till Paleochora? Kan man ta taxi istället för buss? Någon som vet vad det kostar??
/ från en just nu sömnlös....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-17, 07:59
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Vägen Chania - Paleochora?

Dra dig inte för att åka till Paleochora på grund av vägen. Så hemsk är den inte. Se det istället som en bra möjlighet att få se en fin del av Kretas inland. bussen har två "rutter" beror på vilken man åker. Nån buss åker över Kissamos, en annan åker en annan väg. spelar ingen större roll vilken man åker. Visst är det krokigt, smalt och högt. Men busschaufförerna är mycket duktiga, och trafiken på dessa vägar går ganska långsamt. Vet inte vad det kostar att åka taxi, det är ju ganska långt, bussen tar drygt två timmar, taxi går förstås lite snabbare. Hälsa Paleochora, du har gjort ett gott val, jättemysigt där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-17, 08:20
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Vägen Chania - Paleochora?

Jag har åkt både bil, taxi och buss denna väg flera gånger. Bitvis kan den vara smal men nu håller de på att bredda den. Det är en fantastiskt vacker vy med, bitvis, magnifika berg och en härlig grönska. Tyvärr somnar jag nästan alltid när jag är på väg till P men hemvägen brukar jag vara vaken på. En morgon tog vi bussen från P till Chania 7 på morgon och såg solen gå upp över bergen. Det var vackert!!!!!!! Till och med en sjusovare som jag skulle kunna gå upp vid den tiden fler gånger bara för att få uppleva detta igen.

Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-17, 09:34
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vägen Chania - Paleochora?

De flesta bussarna går INTE över Kissamos, vilket jag tycker är bra. Vägen över Kissamos tar ungefär en timme längre (bl a pga stoppet i Kissamos) och jag upplevde denna vägen som smalare.
Den väg som de flesta bussarna kör är bra och chaufförerna är rutinerade. Naturen är mycket vacker och resan går ganska fort.
Turen FRÅN Paleochora kl. 7 på morgonen har vi också åkt, och det var otroligt vackert just med soluppgången över bergen!
Vi har åkt taxi en gång för ett par år sedan och om inte jag minns helt fel så betalade vi 60 euro. Det var smidigt och bra (man spar ju transporten mellan busstationen och flygplatsen), men bussen har ju också sin charm!

Trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-17, 12:25
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vägen Chania - Paleochora?

Jag gillar inte heller smala krokiga vägar uppe i bergen! Usch!
Oroade mig också för resan till Paleochora, men den var inte speciellt otäck. Värre har man åkt på!
Vet inte vilken av vägarna jag åkte, men tyckte att den var hyfsat bred, i alla fall på många ställen.
Busschauffören körde väldigt lungt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-12-23, 23:46
Elenas avatar
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 38
Standard Sv: Vägen Chania - Paleochora?

Hej
Jag tänkte höra hur resan gick?
Har själv åkt den vägen med bil flera ggr.

/ Elena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT