Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-07-27, 14:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Caretta Caretta simmar uppåt

Det finns vissa fördelar med pandemin, i alla fall om man är havssköldpadda.

Utrotningshotade havssköldpaddor, eller Caretta Caretta, främsta häckningsplats är Zakynthos - en av de mest besökta öarna i Grekland.

Massturismen har länge hotat havssköldpaddor: turister bryter ofta regler som är avsedda att hålla dem borta från sina bon. Men ny forskning tyder på att Covid-19-pandemin har gjort det möjligt för dessa sköldpaddor att komma tillbaka.

Det skriver The Guardian idag. Ni kan läsa hela reportaget via denna länk nedan, men ni måste registrera er, vilket inte kostar något.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-07-27, 17:51
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns vissa fördelar med pandemin, i alla fall om man är havssköldpadda.
Inget ont som inte har något gott med sig Jag blev en stor sköldpaddefreak efter mina besök på Kefalonia och dessa underbara och roliga sköldpaddor som simmar omkring längs kajkanten i Argostoli
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-07-28, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Inget ont som inte har något gott med sig Jag blev en stor sköldpaddefreak efter mina besök på Kefalonia och dessa underbara och roliga sköldpaddor som simmar omkring längs kajkanten i Argostoli
Lyllos dig! Jag har sett Caretta Caretta en gång i Chanias hamn, men det var bara en liten glimt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-07-28, 16:39
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Jag har simmat bredvid en Caretta Caretta på Zakyntos en gång år 2004. Hustrun så något mörkt i vattnet och jag kunde konstatera att det var en sköldpadda. Försökte fota den men det blev inget bra bilder tyvärr. Sen gick den upp till ytan och tog luft och började simma längst med stranden. Jag snabblånade ett par simglasögon av någon Italienare och simmade bredvid sköldpaddan både under vattnet ner mot botten och över vattenytan i ett hundra tal meter. Den kom upp och tog luft några gånger och tittade lite på sin nya kompis (jag). Då det sedan blev djupare blev det svårare att hänga med eftersom jag själv fick lov att ta luft hela tiden.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-07-28, 20:44
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Simetra: även jag såg havssköldpaddorna första gången i Argostoli. Helt fantastiskt, hade läst att de skulle finnas där men vågade inte riktigt tro på det. Men, jo då där var de, hela 7 stycken! Tror hela Argostoli hörde mitt gjädjetjut Sådana fina varelser, simmade runt och de såg ut att leka. Flera av dem hade "cementerade" skador i sköldarna, frågade en av fiskarna som satt och lagade nät och han sa att de blivit räddade av organisationen på Zakynthos. Härligt att de bryr sig om så underbara djur!
Mikke: lyckliga du! Skulle så gärna vilja simma med dem även om de tydligen kan bitas ordentligt!
Catlady, som numera (efter Argostoli) har en stor (teddy)sköldpadda i sängen (förträfflig kudde)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-07-29, 07:02
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Jag snabblånade ett par simglasögon av någon Italienare och simmade bredvid sköldpaddan både under vattnet ner mot botten och över vattenytan i ett hundra tal meter. Den kom upp och tog luft några gånger och tittade lite på sin nya kompis (jag).
Haha, underbart!
Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Simetra: även jag såg havssköldpaddorna första gången i Argostoli. Helt fantastiskt
Tänk om man kunde lägga ut filmer här i forumet, har så många roliga med sköldpaddorna i Argostoli
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-07-30, 10:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Caretta Caretta simmar uppåt

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Jag har simmat bredvid en Caretta Caretta på Zakyntos en gång år 2004. Hustrun så något mörkt i vattnet och jag kunde konstatera att det var en sköldpadda. Försökte fota den men det blev inget bra bilder tyvärr. Sen gick den upp till ytan och tog luft och började simma längst med stranden. Jag snabblånade ett par simglasögon av någon Italienare och simmade bredvid sköldpaddan både under vattnet ner mot botten och över vattenytan i ett hundra tal meter. Den kom upp och tog luft några gånger och tittade lite på sin nya kompis (jag). Då det sedan blev djupare blev det svårare att hänga med eftersom jag själv fick lov att ta luft hela tiden.
Vilken upplevelse.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT