Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-08, 11:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Vi h å p e r å kunne gjennomføre en planlagt ferie på Peloponnese i april!

- og om det er mulig ville vi gjerne få med oss et besøk på Hydra

( Piraeus - Hydra - Porto Heli, evt Erimoni)

Finnes det offentlig transport/busstilbud fra Porto Heli og/eller Ermioni til Napflio?
Jeg har ikke lykkes med å få opp noe annet enn shuttlebusser til hotellene i Porto Heli , i tillegg til busser til og fra Athen, når jeg har søkt på nettet.

Bussene fra Athen til Kalamata går jo ikke innom Napflio, hvordan kan man reise strekningen Napflio - Kalamata med buss?

Et godt/ det beste alternativet e r det jo å ha egen bil, men av forskjellige grunner hadde vi ikke tenkt det denne gangen.

Håper å høre fra Admirala og evt andre som har noe info til meg

Kari
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-08, 19:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Svar skal du få

Det går buss mellom Porto Heli og Nafplio, tre ganger i døgnet - morgen, middag og kveld. De eksakte tidene har jeg ikke, men de får du på KTEL-kontoret i PH.

Når du skal til Kalamata må du via Korinth eller Tripolis. Vil tro det går buss mellom Tripolis og Kalamata, det forkorter iallfall reisetiden betydelig. Men må dere til Korinth (dvs Isthmus, hvor bussen stopper) kan dere spasere til Korinthkanalen og få den med på kjøpet

Bør legge til at bussen til Tripolis går to ganger per døgn, morgen og ettermiddag, mens Korinth-bussen går en gang i timen.

Senast redigerad av Admirala den 2009-03-08 klockan 19:23.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-08, 21:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

TUSEN TAKK, Admirala, det var kjempenyttig info
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-08, 22:13
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Åh, ska ni resa till Ermioni? Lyckostar! Vi "landluffade" för flera år sedan och besökte bl.a. denna plats. Vi åkte buss från Aten till Peloponessos, en mycket fin resa som vi ska göra om någon gång. Tillbakaresan blev med båt. Hoppas ni får en lika fin resa som vi hade

Moster
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-08, 22:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
TUSEN TAKK, Admirala, det var kjempenyttig info
Bare hyggelig. Sjekket nå med en kompis som sier Athen-bussen til Kalamata stopper i Tripoli. Dermed blir reisen ikke så lang for dere.

Gi beskjed om det er mer du lurer på!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-21, 17:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Bare hyggelig. Sjekket nå med en kompis som sier Athen-bussen til Kalamata stopper i Tripoli. Dermed blir reisen ikke så lang for dere.
Gi beskjed om det er mer du lurer på!
Takk, igjen
Fint at bussen stopper i Tripoli - burde vi sette av litt tid der synes du?
Jeg tror enda ikke h e l t på at vi kommer avgårde som planlagt, men vi håååper fortsatt og trenger ferie

Til Hydra har jeg ønsket å komme veldig lenge, jeg synes denne kombinasjonen virker fin.
- at det ikke finnes båter Pireus - Hydra - Peloponnes lenger enn t.o.m
10 april på GTP regner jeg med er "forbigående"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-21, 17:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Moster Visa inlägg
Åh, ska ni resa till Ermioni? Lyckostar! Vi "landluffade" för flera år sedan och besökte bl.a. denna plats. Vi åkte buss från Aten till Peloponessos, en mycket fin resa som vi ska göra om någon gång. Tillbakaresan blev med båt. Hoppas ni får en lika fin resa som vi hade
Moster
Takk, Moster - kanskje det er videre fra Hydra til Ermioni (ikke til Porto Heli) vi burde ta båten?
Er Ermioni en s å trivelig liten by? - hvor stor omtrent/ hva finnes der?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-21, 18:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk, igjen
Fint at bussen stopper i Tripoli - burde vi sette av litt tid der synes du?
Nei
Ok, kommer an på hva slags byer dere liker, men Tripoli er bare en helt typisk, "moderne" gresk by, uten særlig til severdigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Til Hydra har jeg ønsket å komme veldig lenge, jeg synes denne kombinasjonen virker fin.
- at det ikke finnes båter Pireus - Hydra - Peloponnes lenger enn t.o.m
10 april på GTP regner jeg med er "forbigående"
Har de lagt ut sommerrutene?
Har dere problemer kan dere kontakte Pegasus Cruises i Tolo. De har rundturer som blant annet går Tolo - Hydra - Spetses - Tolo. Det går sikkert an å bare bli med den ene veien, iallfall om ikke båten er full. (Pireus - Hydra går helt sikkert.)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-22, 14:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Nei
Ok, kommer an på hva slags byer dere liker, men Tripoli er bare en helt typisk, "moderne" gresk by, uten særlig til severdigheter.


Har de lagt ut sommerrutene?
Har dere problemer kan dere kontakte Pegasus Cruises i Tolo. De har rundturer som blant annet går Tolo - Hydra - Spetses - Tolo. Det går sikkert an å bare bli med den ene veien, iallfall om ikke båten er full. (Pireus - Hydra går helt sikkert.)
Greit å få vite det, da legger vi ikke inn mer tid enn nødvendig i Tripoli

Jeg tror og at det legges ut nye ruter, de som er satt opp går bare t.o.m.
10 apr på strekningen Pireus - Hydra og!
Takk for info om Pegasus Cruises - fint med flere alternativer
- men jeg t r o r det vil gå båt Pireus - Hydra - Ernioni som vi kommer videre med, siden hele den strekn finnes på GTP fram t i l 10 apr.

Jeg oppdaget forresten at det går an å komme fra PortoHeli til Leonidi - alternativet, om man vil dit, er vel å kjøre kysten nedover fra Napflio?
Går det /kan det anbefales?
I tilfelle er det egen bil som gjelder..., eller finnes det bussforbindelse fra Napflio?

Kari
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-22, 14:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg oppdaget forresten at det går an å komme fra PortoHeli til Leonidi - alternativet, om man vil dit, er vel å kjøre kysten nedover fra Napflio?
Går det /kan det anbefales?
I tilfelle er det egen bil som gjelder..., eller finnes det bussforbindelse fra Napflio?

Kari
I min bussrute for Nafplio står det ingenting om Leonidio, og jeg har heller aldri sett noen busser det står det på (eller et annet stedsnavn i den retningen). Bussrutene her går først og fremst til ulike steder i Argolida fylke, skal du utenfor er det Kalamata eller Tripolis som må brukes som mellomstopp.

Det er ikke langt å kjøre med bil til Leonidio, byen ligger vel knappe 10 mil fra Nafplio. Det er en veldig fin kjøretur, som går langs kysten nedover. Leonidio ligger 4 -5 km inn i landet, og veien opp dit gir flott utsikt over kysten. Byen i seg selv er ikke fantastisk, men verd et besøk.
Fortsett gjerne opp til Kosmas, en liten, vakker fjellandsby på nesten 1000 meters høyde. Å sitte på en av kafeene under det digre platantreet gir fred i sjelen.

(Båten går nok til Plaka, Leonidios lille havneby, med mindre den også har vinger )
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-22, 15:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Fortsett gjerne opp til Kosmas, en liten, vakker fjellandsby på nesten 1000 meters høyde. Å sitte på en av kafeene under det digre platantreet gir fred i sjelen.
Är det detta torg Du menar?? Här var vi 29 mars 2007 på väg från Plaka/Leonido och vidare till Githio...

Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-22, 15:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Javisst er det der, Lissi!
Jeg har bare vært der om sommeren, så det var rart å se et vinterbilde. Om sommeren gir løvet skygge, og plassen er nesten full av bord og stoler.
Takk for titten!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-22, 23:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Nu är det lite för länge sedan jag bussluffade i dessa trakter men jag reagerar lite på rutten Nafplio - Leonidio. Vi åkte den sträckan med buss, som jag minns det så fick vi promenera en bit från torget vi kom till i Nafplio för att hitta bussen mot Leonidio.
Från Leonidio åkte vi buss till Tripoli, jag har för mej att den bussen gick kustvägen upp till Astros och sedan rakt över till Tripoli. I Tripoli hade vi tänkt hyra bil för att åka vidare men 2002 fanns ingen biluthyrning i Tripoli så vi åkte vidare med buss till Kalamata där vi hyrde bil.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-23, 08:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Muligens gjorde du turen din før E65 var utbygd, hovedveien fra Korinthos via Tripoli og videre sørover mot Kalamata. I de tider var det mye mer kronglete å komme seg til Tripolis. Nå kjører man via Argos og så ut på E65, noe som har forkortet kjøreturen betydelig. Med bil tar det under én time.

Som sagt, jeg har aldri sjekket på KTEL-kontoret om det går buss sørover mot Leonidio, men det står ikke i min bussrute som omfatter busstilbudet i Argolida. Alle bussene som har avgang fra Nafplio går fra samme sted, en busstasjon som ligger mellom gamlebyen og den store parken. Og Nafplio er knutepunktet for bussene i Argolida.

Heller ikke KTEL Arkadia har Leonidio - Nafplio-rute, se her , men det er jo mulig at Athen - Leonidio-ruten på en eller annen måte går via Nafplio.

Legger også ut bussrutene i Argolida her.

Senast redigerad av Admirala den 2009-03-23 klockan 08:36. Anledning: Skrivefeil
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-03-25, 22:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
(Båten går nok til Plaka, Leonidios lille havneby, med mindre den også har vinger )
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-03-25, 22:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Är det detta torg Du menar??
Virkelig fint torg - o g bilde, Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-25, 22:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Heller ikke KTEL Arkadia har Leonidio - Nafplio-rute, se her , men det er jo mulig at Athen - Leonidio-ruten på en eller annen måte går via Nafplio.

Legger også ut bussrutene i Argolida her.
KJEMPEFINT at du har lagt ut bussrutene, Admirala
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-03, 17:32
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- kanskje det er videre fra Hydra til Ermioni (ikke til Porto Heli) vi burde ta båten?
Er Ermioni en s å trivelig liten by? - hvor stor omtrent/ hva finnes der?
Nå er det april - og dere har kanskje reist, - jeg oppdaget tråden nå.
Jeg ville valgt å dra til Ermioni - ikke til Porto Heli.
Ermioni er en liten havneby og på denne tiden av året ikke mange tilreisende, så folk har TID til å være seg selv. Koselig havn med anløp av ferjene, hydrofoilen og private seilbåter etc.
Vi var det tidlig i mai i 2007. Lleide bil ved torget, rett ved havna og fant noen nydelige steder sør- og vestover langs kysten. Vi skulle til Porto Heli - og var der - så oss omkring - og forsvant derfra.
Mannen min og jeg syntes alt var for glorete og lissom laget for turistene (altså oss) - masse lekre, digre båter i havna - og masse krimskrams, juggel (kaller vi det på norsk) å få kjøpt. Havna kunne vært hvorsomhelst - følte ikke at det var mye gresk. . . men, vi hadde vært i Nafplio og Palea Epidavros før vi kom sørpå - - så vi var jo blendet av inntrykk derfra ---
I Ermioni fikk vi gjort en avtale på uterestauranten til Ganossis rett ved båthavna og leide rimelig et par netter på Ganossis Philoxenia, rett rundt hjørnet i en liten sidegate. Koselige og velutstyrt studio med balkong ut mot sidegata - såvidt havneutsikt. (de har hjemmeside, trivelig bakgrunnshistorie).
Er endel info på gtp.gr (det har jeg vel lov å skrive)
VI fant små butikker i bakgatene, hvor vi måtte bruke greske ord og uttrykk flere steder - jeg liker det i en butikk, hvor eier snakket godt engelsk,forresten,hadde masse gode oster - nam nam
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-03, 17:51
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

tenkte sende med noen bilder fra Ermioni og Ganossis Philoxenia, men får ikke til - har dem liggende i iPhoto ---- må jeg overføre til en eller annen www-side først? - oi, nå må jeg gå, skal i Greklands"møte" med noen venner
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-04-04, 00:33
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Porto Heli ( evt Ermioni) - Napflio - Kalamata

Citat:
Ursprungligen postat av Fernanda Visa inlägg
tenkte sende med noen bilder fra Ermioni og Ganossis Philoxenia, men får ikke til - har dem liggende i iPhoto ---- må jeg overføre til en eller annen www-side først? - oi, nå må jeg gå, skal i Greklands"møte" med noen venner
Högerklicka på bilden och välj "Egenskaper" så hittar du adressen direkt till bilden som du kan lägga in i ett inlägg här. Detta förutsätter att inte iPhoto har någon typ av spärr för att länka till bilderna på detta sätt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT