Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-17, 19:55
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

Jag minns speciellt utanför muséet i Mirtos när Ylva Jannis och jag åkte runt där det växte ett pepparträd , en Jakaranda och en Zedrak (Pater-Noster-träd) bredvid varandra. Då förstod jag att hade blandat ihop Pater-Noster-trädet och Jakaranda i början av ett tidigare reportage. Jakarandan blir högre och har finflikiga blad och större blomster. Och du Erik Stenholm kommenterade det men jag har inte reagerat. Här länkar jag till den bild på Kalimera Flora som du har tagit just inne i Chania:


http://kalimera.se/grekland/natur/bilder/erik_01.jpg


Och som jämförelse en bild av Pater-Noster-trädet av Erik Stenholm:


http://kalimera.se/grekland/natur/bilder/ok_15.jpg



Jannis och Ylva mötte mig vid det stora caféet i centrum av Ierapetra och visade mig bl.a. den gamla staden med fina renoverade gränder, och vi åkte upp till byar högt ovanför Ierapetra och Mirtos: Kalamfi, Males och Anatoli, bl.a. , med fantastiska bergsformationer och utsikt över massor med växthus nedanför , och vi stannade på en taverna i en liten by och jag tror att jag slevade i mig ur tre grytor av fyra !

Ylva plockade av en slags salvia till mig ute i det fria, som jag hängde på apartment-dörren , och vips var alla myggen borta, och nu tar jag lite av dom torkade bladena ihop med kamomill morgon och kväll. En jättemysig dag med er!

(Ett bildreportage kommer senare. )


Mitt resesällskap skulle flyga tillbaka från Herakleon. Mannen på Cretan Villa var noggrant omsorgsfull under hela vistelsen , och sista dagen kom han förbi som taxi-chaufför stannade och sade några sista ord, och vände sig till mitt rese-sällskap med orden " Have a nice journey! " och sedan ser han på mig med orden "Stefan is crazy" och gasar iväg till Makri Gialos.- Jag trodde han menade att jag är galen för att jag ska stanna på Kreta, men det är troligare att han sade "Stefan stays", han hade mycket omtanke om att allt skulle funka.

  #2  
Gammal 2014-06-17, 22:55
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

Underbart att höra om östkusten på Kreta. Mina gamla minnen väcks till liv.


Myrtos och Ierapetra med omnejd. Växthusen känner jag till där jag arbetat med tomater och gurkor i min ungdom och även lite med rosor.
Hårda tider i början av 80 - talet. Men idag känns det så nostalgiskt.

Intressant att höra att salvian hjälpte mot myggen! Skall testa det!

"Stefan is crazy" lät som kärvänligt tror jag. Vad vore livet utan lite personligheter!

Åt du någon god bakelse i Ierapetra ?

/Marja som är nyfiken på livet i östra Kreta
  #3  
Gammal 2014-06-18, 05:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

God morgon Stefan. Du är ifarten ser jag och det är mycket bra!
Parentes;
Citat:
Jakarandan blir högre och har finflikiga blad och större blomster. Och du Erik Stenholm kommenterade det men jag har inte reagerat.
Asch, inget att tala om!

"...och vi åkte upp till byar högt ovanför Ierapetra och Mirtos: Kalamfi, Males och Anatoli, bl.a. , med fantastiska bergsformationer och utsikt över massor med växthus nedanför , och vi stannade på en taverna i en liten by och jag tror att jag slevade i mig ur tre grytor av fyra !"

Men då missade du Karathoplatån! Eller blir du kvar i området, åk dit!
Du förtjänar den platsen på Kreta!

Citat:
(Ett bildreportage kommer senare. )
Ser vi fram emot!
  #4  
Gammal 2014-06-18, 21:03
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

Det var intressant att höra att du arbetat där i växthuset, nu tror jag att det är många från länder som slutar på -stan.
Ett bakverk blev det på ett strandkafe i väntan på båten till Chrissi ;-)
  #5  
Gammal 2014-06-18, 23:34
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

Som svar länder -stan....

Jag är från Norden och född i Sverige. För över 30 år sedan hade jag uppehållstillstånd att vistats i Grekland. Jag bodde på flera ställen i Grekland och så även vid östkusten på Kreta och när jag fick ett växthusarbete i byn Xerokambos (en håla) så stannade jag där en hel vintersäsong. Vistades och pendlade en tid mellan Myrtos. Har haft flera återbesök dit men nu ett bra tag sedan.

Jag åt alltid fina bakverk i Ierapetra stad och trivdes hyggligt i denna del av Kreta.

Därav frågan om det fanns goda bakverk där än i dag.

Allt Gott och fortsätt att berätta vad som händer, tack!

Marja
  #6  
Gammal 2014-06-20, 08:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Ierapetra och Mirtos kanske det bästa på resan i Öst.

Ja, Stefan, visst hade vi en trevlig dag. Fast det regnade, när vi var i bergsbyn Kalamafka! Vi ser fram emot fortsättningen på din resa i öster.
/ Jannis, som lämnade Kreta igår (+33) och har hamnat i Östersund (+5)!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT