Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2007-08-22, 21:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Att havet är renare i Grekland stämmer nog inte. Sterilare men inte renare.
Utanför Brasiliens kust i Pipa området finns det ett helt annat liv i vattnet så det kan uppfattas som smutsigare och visst är vågorna höga men havet är ändå badbart många dagar. Tång finns även i Grekland på ex Folegandros såg jag massor av tång på en av stränderna. Tången blåser ibland in och det kan kännas olustigt. Vissa turister trodde att tången var smutsig men det är ett naturfenomen som är svårt att göra något åt.

Jag reagerade på att du skrev att du kunde garantera att stränderna är bättre i Grekland vilket låter som något annat än en personlig uppfattning.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-08-22 klockan 22:01.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2007-08-22, 22:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Praia do Amor har förövrigt utsetts till en av Brasiliens finaste stränder. Vill minnas att den fick plats nr 5 vilket är fantastiskt i ett så stort land.

Eva
Svara med citat
  #63  
Gammal 2007-08-22, 23:20
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

...

Senast redigerad av ZoM den 2007-08-22 klockan 23:22.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2007-08-22, 23:20
ZoM ZoM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 116
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

....

Senast redigerad av ZoM den 2007-08-22 klockan 23:23.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2007-08-22, 23:41
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Året var 1978 och valet stod mellan en vecka på Kreta eller på Sardinien. Det blev Kreta och sedan har det fortsatt, år ut och år in. Fick ibland tvinga mig att åka till andra platser, men sen blev suget efter Kreta så himla stort.
Nu har jag inte varit där på ett helt år - är otrogen med Naxos. Där är det sån bra windsurfing.....
Men hjärtat klappar för Kreta.
Men egentligen så träffade jag Grekland första gången genom musiken, långt innan jag hade varit där, denna vemodiga, själfulla musik som slår an något långt inom en.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2007-08-23, 07:35
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Men egentligen så träffade jag Grekland första gången genom musiken, långt innan jag hade varit där, denna vemodiga, själfulla musik som slår an något långt inom en.
Träffade också Grekland på det sättet för många år sen och kommer alltid att få en viss känsla när jag lyssnar på de låtar jag lyssnade på då.En riktig greklandskänsla
Svara med citat
  #67  
Gammal 2007-09-01, 22:22
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Min första date med Grekland var när jag åkte till Rhodos oktober 1987 och har varit där 6 ggr. efter det! Senast 2002. Längtar dit igen! Kanske nästa år i oktober. Är intresserad av att åka till Loutraki! Kjell50
Svara med citat
  #68  
Gammal 2007-09-02, 13:07
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag tågluffade med 3 kompisar och vi åkte ner till Grekland ganska snabbt, Några av kompisarna hade varit på Ios förr. Vi stack dit efter Korfu och stannde på Ios 21 dagar!!! Sen dess har det blivit många Greklandsresor och besök på Ios varje gång tror jag!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2008-01-04, 15:09
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 33
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Kreta blev min första bekantskap med Grekland. Men då var jag bara fem år så jag minns i princip ingenting, förutom att det blåste mycket!

Grekland har blivit bortglömt sedan dess tills jag som trettonåring, denna sommar, besökte Karpathos.

Sedan dess har jag blivit mer och mer intresserad av Grekland, på alla sätt. Vill äta grekisk mat och lyssna på grekisk musik med mera. Tur att Kalimera finns! Min längtan är mycket större till Grekland än till andra länder kring Medelhavet.

Det är en speciell känsla när man är i Grekland. Kan inte beskriva den. Men jag vill tillbaka, särskilt till byn Lefkos.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2008-01-04, 22:08
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag var, som många andra, först på Rhodos, redan 1978. Det var då ganska genuint och som 23-åring var jag och min syster förtjust i all uppvaktning av unga greker.

Blev omedelbart tagen av Grekland. Till saken hörde också att jag på jobbet hade en hel del kontakter med med invandrade greker och på den tiden var militärjuntan och Theodorakis i färskt minne.

Det tog dock ända till 1986 innan jag åkte tillbaka igen. Då på runtur i bil på Kreta som då endast var exploaterat runt Heriaklion och Rethimnion.

1990 åkte jag tillbaka till Kreta, då till Agios Nikolaos med två-årig dotter.

Trots min passion för Grekland tog det av någon outgrundling anledning ända till 1999 innan jag återvände, till Parga tidigt i maj, med man och dotter. Jag minns mest doften av citronträden. Dagsturerna till Korfu, Lefkas och omgivningarna i norra Grekland.

Efter det dess var jag helt fast. Sommaren 2000 var kall och regnig och jag och min då 12-åriga dotter åkte till Lefkas. Aldrig har någon har någon semesterresa varit mera minnesvärd. Perfekt väder och fantasiska utflykter, bl a till Lefkas västkust.

Sedan dess har vi varit i Grekland varje september. På Kreta igen, på Kalymnos, Naxos, Samos, Skopelos och Karpathos och och några öar till.
Har haft med mig mamma, syster och framför allt min vänninna med barn.

Jag längtar nästan alltid till Grekland, så fort jag kommer hem och hela vintern.

Tänker ofta - vart ska jag åka nästa gång - till vilka öar - vem följer med - och när åker vi?

Visst är det lite märkligt?
Har varit i många länder under tiden sen jag började åka till Grekland - Italiten, Spanien, Kroatien, Tjeckien mm - men där funderar jag aldrig när jag ska återvända - men den ständiga frågan är - när ska jag åka till Grekland igen och vart?

Är det flera som känner som jag? och varför?
Svara med citat
  #71  
Gammal 2008-01-05, 17:09
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 6
Standard Re: Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag föddes där
Svara med citat
  #72  
Gammal 2008-01-05, 18:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Kul tråd detta, har inte sett den innan, kanske beroende på att vi var i Grekland när den startades i juli.
Min första träff med Grekland var sommaren 1986. Hustrun och jag skulle göra första sommarsemestern tillsammans och båtluffning i Grekland var på modet.
På den tiden var vi (ganska) unga och (definitivt) dumma, det enda som gällde var att komma ner billigt. Åkte alltså ner med bussresa via Brindisi - Patras - Aten. En tur och returresa vi sent ska glömma och definitivt aldrig göra om.
Men hursomhelst, väl framme bordades båt till Sifnos, där vi trodde att kompisar eventuellt befann sig. Detta var ju före mobiltelefonens tid så vi visste inte säkert, men när vi landsteg så stod de faktiskt på kajen och inväntade båten de trodde att vi kanske kunde komma med.
Sifnos blev en aha-upplevelse utöver det vanliga. Kulturen, maten, människorna, prisläget, naturen, klimatet, kvällarna ... allt var något helt annat än vad vi upplevt tidigare.
Sedan dess har Sifnos en speciell plats i hjärtat trots att vi aldrig kommit tillbaka dit. Öluffen fortsatte till Paros och sedan Samos innan bussen tog oss hem 3 veckor senare.
Efter det har vi återkommit med ojämna mellanrum ... MED FLYG.

/Lars & Inger

Senast redigerad av laero den 2008-01-05 klockan 18:43.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2008-01-05, 21:28
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

En tågluff 1986, då träffade jag min stora kärlek; Grekland!
Var på Korfu, Santorini och Ios då....

Ojdå, hade visst svarat i det här inlägget i höstas ser jag nu!
Svara med citat
  #74  
Gammal 2008-01-07, 18:06
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Mitt under militärjuntans tid 1973, var vi ett kompis gäng i åldrarna 17-21 år som åkte med Club 33 till Rhodos. För denna resa betalade vi 600:-, inklusive boende med frukost på Villa Rhodos. Det tog sedan 31 år tills vi återkom till Rhodos, 2004, och jag gick runt på gatorna där jag uppfattade att vi bodde 1973, och fann Villa Rhodos.
Sedan dess har det blivit åtskilliga resor till Grekland, både fastland och ö världen har besökts.
Sedan 1994 har vi varit års vissa besökare.

Torbjörn
Svara med citat
  #75  
Gammal 2008-01-27, 13:55
Pucca Pucca är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 15
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Var på Rhodos som barn, og på Kypros som tenåring - men min første ordentlige "greske opplevelse" om det kan kalles det, var i 1999. Min kjæreste fridde til meg ved Portara på Naxos, så det bidro vel til at jeg også likte stedet... Likte Syros enda bedre, og vi kjørte rundt øye på moped. Så var vi faktisk ikke tilbake i Hellas før i fjor sommer, og da var vi overbeviste om at det var Parga vi skulle til! Og noe vakrere sted skal man lete lenge etter! Jeg forstår godt alle dem vi traff som hadde vært der maaaaange ganger. Og vips så drar vi også dit igjen denne sommeren.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2008-01-27, 20:33
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Min första resa till Grekland var 1976, då jag skulle presenteras för min svärmor och makens syskon för allra första gången. (Då hade vi varit gifta 1 år). Blev mottagen med en enorm kärlek och värme. Nu bor jag i detta fantastska land och känner denna värme och kärlek varje dag.

Yvonne
Svara med citat
  #77  
Gammal 2008-02-16, 09:47
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Jag hamande på Kreta av en slump i Februari 1995. Jag var 19 år och mina föräldrar trodde inte att jag ville följa med. Det slutad med att jag hittade resa och såg till att vi faktiskt kom iväg. Apollo var det enda resebolag som hade resor till Kreta den tiden på året och allt som allt var det ca 60 turister i stan. Första kvällen var det välkomstmiddag på en av de få restauranger som var öppna på vintern, Restaurang Toscana. Vi hade en underbart trevlig middag och kvällen avslutade på baren brevid som hette My Place. Till My Place kom även den svenska servitrisen som jobbade på Toscana och hux flux hade hon raggat mig till att jobba en säsong på Kreta!
Efter en underbar vecka med ca 25 grader i luften återvände vi till Sverige där jag i princip packade om väskan och letade en ny resa ner. I Mars 1995 återvände jag till min första jobbsäsong i Rethymno som sedemera blev 5 och därfter varje år på semesterbesök!
Jag tror min förälskelse till staden och ön beror på att vi fick möta Kreta under en tid på året då det är som mest genuint, bara vi och lokalbefolkningen vilket gav oss en bild av Rethymno som är få förunnat!
Jag är också lyckligt lottad eftersom min man blev lika förälskad i Kreta som jag när jag introducerade platsen för honom 2003 och även han ser ön som det självklara resemålet! Än roligare nu när döttrarna börjar snappa upp språket och gör succe bland mina kära vänner i stan!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2008-04-01, 16:49
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

En charterresa till Poros 1991. Det var dessutom vår första resa utanför norden. Vi bodde ute vid Askeli. En yngre familj drev taverna Oasis, den blev vårt andra hem. Yannis (familjefadern) var en synnerligen trevlig och nyfiken kille. Satte sig gärna ner vid vårt bord och snackade, frågade om Sverige och svenskarna och om hur vi levde. Han berättade att han körde lastbil på vintrarna för att få det att gå ihop o.s.v.
Sättet som han och hans familj tog hand om oss under 14 dagar skapade en kärlek till greker och grekland som håller än i dag. Våra barn är idag vuxna nu men åker helst av allt till Grekland. Han gjorde mer än vad någon turistbroschyr gjort för sitt land.
Så träffades vi och vi fortsätter att umgås, i september är det dags igen och vi avslutar som vanligt hos de bästa av värdpar Julia & Paris.
Gunnar
Svara med citat
  #79  
Gammal 2008-04-02, 09:20
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

På det glada sjuttiotalet skulle det tågluffas, minsann. Det gjorde och vi tre killar, då i början av 20-årsåldern. Efter en skakig resa ner genom Europa, och med Harpos Moviestar i hörlurarna, hittade vi en färja i Italien som skulle till Patras via Korfu. Jag hade just läst Gerald Durrells underbara bok "Familjen och jag på Korfu" (rekommenderas starkt) och ville verkligen se om allt han skrev stämde. Efter en händelselös resa klev vi av färjan i Korfu, och fortsatte till campingen Dionysos. Där någonstans, på vägen dit, slog blixten ner. Jag blev helt plötsligt huvudlöst förälskad i Korfu - och i förlängningen Grekland. En kärlek som inte har avtagit trots att jag på senare år har bedragit Grekland å det grövsta. Men jag tror hon förlåter mig.

Läste i DN idag om Susanne Ljungs förälskelse till Grekland, och det är bara att instämma.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2008-04-05, 12:56
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Hur träffades du och Grekland?

Å jag känner igen mig i din dikt, känslan av att här har jag varit förr, här hör jag hemma.
Första resan blev till Korfu, enbart ditlurad av brorsan o svägerskan.
Därefter många gånger till Kreta, fortfarande en kär "vän".
Samos blev det förra året för att "datumet passade" ihop med studier och blev åter en god vän rikare.
I år blir det Thassos, första gången vi måste ta färja för att komma till målet, vilket blir
annorlunda. Vi ser fram emot 2 veckor, mest på mc men även vandringar som ju Eila här på Kalimera gett tips om, tack Eila.
Grekland är för mig, dofterna, värmen när jag kliver av planet, mmmmmmmmm
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT