Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-05-29, 10:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Psoriasis

Jag har (förutom mina andra åkommor) tilldelats hudsjukdomen Psoriasis.
Den har varit rätt lindrig i många år men nu har jag fått ett skov och det börjar bli lite väl mycket utslag.
Sol o salta bad hjälper lite men det har man ju inte ständig tillgång till.
Nu undrar jag om någon känner till nån "dundersalva" för lindring som man kan köpa i Grekland? Annars är jag kanske lite väl försiktig med att köpa mediciner utomlands. Det gäller mest tabletter.
Salvan måste kunna användas även när man är i solen. Grekiskt apotek har jag snart tillgång till
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-05-29, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Psoriasis

När vi gifte oss i Grekland knackade en dag en av våra gäster på dörren. Han hade några år tidigare bytt lever och han var tvungen att äta massor med mediciner livet ut. Den viktigaste av dessa mediciner hade han räknat fel på och han hade tagit med sig för få. Därför knackade han förtvivlat på vår dörr och undra om jag kunde hjälpa honom.

Vi frågade Paris på Honeymoon Hotel och han kunde hjälpa oss. Kom med så kör vi till apoteket sa han. Jag hängde med och han körde fort som tusan till apoteket i Emborio. Jag gick fram till en apotekare och frågade om de hade den medicin som min kompis måste ha. Jag hade förstås inget om hopp om att de skulle ha denna ovanliga medicin på ett apotek på Santorini.

Visst har vi, sa apotekaren, och tog lugnt fram ett paket från disken under honom. Han liksom bara böjde sig ner som om det vore den vanligaste medicinen de hade. Vi hade inga pengar och vi hade inget recept, men vi hade en fråga:

Varför har ni denna ovanliga medicin på ett litet apotek på Santorini?

Hans svarade: många med psoriasis åker till Santorini, och de tycker att denna medicin hjälper dem.

Så samma medicin hjälpte mot psoriasis och mot bortstötning av lever. Märkligt inte sant.

Tyvärr vet jag inte vad medicinen heter. Men du kan säkert fråga dig fram.

En annan sak. Min mamma hade psoriasis i säkert 40 år. Hon fick för cirka 15-20 år sedan en remiss till ljusterapi på sjukhuset i Karlskrona. Det hjälpte henne. Efter 40 år med psoriasis blev hon frisk. Det har fortfarande inte kommit tillbaka.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-05-29, 15:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Psoriasis

Häftigt det där med mediciner! Hur vet de tex. om man har ont i knät eller ont i huvudet..
Skämt åtsido..jag fick pso efter en halsfluss när jag var 17 år och var riktigt illa därann. Fick ligga inne på sjukan en månad med en kropp som påminde om en brännskadad.
Otaliga solbehandlingar, tjärbad och helkroppscortison. Åkte utomlands och efter havsbad o sol började jag bli bättre och bättre..ja nästa helt fri!
På den vägen är det..eller var..Fick influensan i februari. Då tog det fart igen..efter 40 år!!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-05-29, 16:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Psoriasis

Märklig sjukdom! En god vän till mig hade både psoriasis och metallallergi, om det nu hörde ihop vet jag inte. Men vad det gjorde vardagssysslor svåra!

Jag hoppas du har passerat kulmen och kan vara i lugnare efterförlopp så din Greklandsvistelse blir bra.

Vad beträffar medicin lär du kunna fråga dig fram här. Just idag pratade jag med en apotekare om krav på remiss och annat, och det gäller att remissen ger rabatt från den försäkringkassa man tillhör (många olika i Grekland), annars får man betala fullt pris.
Men det är ju bra om du har namnet på medicinen, även substansnamnet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-05-29, 17:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Psoriasis

Tack Monica! Nej det är inte så jättemycket nu men man är ju lite orolig att inte få stopp på eländet. Vanliga cortisonsalvor etc finns ju här men vad jag undrade över var om det fanns nåt annat spännande att testa, från Grekland.
Köpte en gång nån blandning av olivolja och örter på Kreta.
Huden blev både kladdig och glansig så mjukgörande var den
i alla fall
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-05-29, 18:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Psoriasis

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Vanliga cortisonsalvor etc finns ju här men vad jag undrade över var om det fanns nåt annat spännande att testa, från Grekland.
Tyvärr lever min vän inte längre så jag kan inte fråga vad medicinen hette.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-29, 18:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Psoriasis

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tyvärr lever min vän inte längre så jag kan inte fråga vad medicinen hette.
😕 Sorry..!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-30, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Psoriasis

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
😕 Sorry..!
Händelsen på Santorini hade inget med det att göra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT