Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2018-09-12, 20:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Snart är den ljuvliga sommarn slut...

...så är väl textraden i den där vackra sången som jag inte kommer ihåg hur den börjar...men den texten och många andra poppar upp i mitt huvud ideligen.

Av dottern fick jag några år sen "Den svenska sångboken", 637 sidor fulla med text och noter till vår gemensamma sångskatt, nya och äldre.

Jag läser i den ibland och hör musiken i mitt inre öra. Man kan lätt konstatera att svenska sånger är fantastiskt naturromantiska, och sommaren har inspirerat till mängder av vackra och längtansfyllda sånger.

Grekisk musik rör sig mer om ett annat tema: någon måste resa bort, någon fattas, någon längtar.

Jag har en hel massa CD med grekisk musik , det är provinsiella, det är rebetika, laika, andra något så när moderna - men inga från de senaste åren. Man får väl nog av dessa senaste på de radiokanaler som motsvarar Mix Megapol eller vad de heter i Sverige nu.

I Grekland kanske man inte tycker att sommaren är något att dikta om, vad vet jag, den är liksom så garanterad och lång.

En vän jag har längtar till snö och röda stugor som hon sett på bild, hon avskyr värmen och allt den för med sig, törst, svett, trötthet, men hon jobbar, många timmar per dag, hon är inte turist eller pensionär med egentid...

Sommaren är kort! Jag tror på sommaren ! Låt oss vandra genom ängarna!
Öppna dina sinnen! Björkarna susa! Rönn står i blomma!

För hela året drömde jag. om vår korta sommar drömde jag.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT