Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-18, 14:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Shopping i Athen

"Utlendingene shopper i Plaka og på Ermou, utenbys grekere shopper også på Ermou. Vi som kjenner byen shopper aldri noen av de stedene."

Det fortalte en gresk venn meg nylig, han er født og oppvokst i Athen, og sier at Athenerne helst handler i sine lokale bydeler, fordi prisene er mye lavere der. Han anbefalte bydelen Pangrati, som ligger i gangavstand fra metrostasjonen Evangelismos, og øst for det gamle olympiske stadionet.
Så jeg måtte jo prøve.

Gatene som utgjør kvartalet Ymitou, Chremonidou og Frinis, samt smågatene imellom, er stappfulle av butikker med klær, sko, interiør osv., med merkbart lavere priser og svært hyggelig betjening. Trendy kaffebarer finnes (spesielt) i øvre enden av Ymitou, og området er fredelig til å være Athen. Anbefales på det sterkeste!

Klem fra Admirala (som nettopp har hatt 8 vidunderlige uker i Nafplio - og planlegger nytt besøk snarest.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-18, 15:50
Sole Sole är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Shopping i Athen

Fantastisk oplysning. Jeg skal til Athen (og evt. Aegina) om 2 uger, så det var jo en rigtig god oplysning.

Har du andre gode oplysninger, så er jeg selvsagt meget interesseret.

mange hilsner

Sole
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-18, 15:57
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Shopping i Athen

Kan bara instämma, Pangrati är en jättetrevlig stadsdel, gick i skolan där några månader. Annars är Exarchia min absoluta favoritstadsdel, om man gillar att hänga på cafeer och barer samt botanisera i roliga butiker. Frukt- och grönsakshandeln på lördagar på Kalidromious (har jag för mig den heter, gatan som löper högst upp, närmast Strefi-kullen) är också helt underbar!
/AK
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-18, 16:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Shopping i Athen

Jag håller med Pagrati tillhör en av favoriterna bodde under några år i Byronas som ligger ett stenkast därifrån!! I Pagrati ligger även Letsos ett gammalt anrikt café där man gör Athens godaste Frappé....Annars har du Kiffissia, Halandri och Melissia som har torgmarknad varje lördag! För att nämna några andra orter. Själv handlar jag aldrig på Ermou då priserna ligger lite över andra delar för samma varor.....


Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-18, 17:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Shopping i Athen

Och vi som tyckte att dom hade billiga skivor där

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-18, 17:56
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Shopping i Athen

Åh, vad jag blir avundsjuk. Skall nog inte läsa mer här, så slipper jag sukta...

Gita
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-19, 00:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Shopping i Athen

Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna. Gissar att det är detta du rekommenderar, stämmer det, Admirala?

Till Pangrati kan man gå från Evangelismos-stationen, men man kan också välja att gå dit direkt om man bor i Plaka-området (ungefär samma gångavstånd, man passerar då både Zappeion och Stadion = en bra bit alltså), men det ser också ut som att buss 2 och 11 kör från Amalias-gatan till Pangrati-området.

Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora? Vet du, Frappe?

När det gäller skivor så har Hondos Center på Ermou ganska hyffsade priser, men de allra lägsta priserna på skivor har vi fått hos Ihogram Music Store på Evripidou 25 (om man nu ska bortåt Saluhallen i alla fall). Prova gärna denna gamla butik, Riitta och Karin – det är Matt Barretts favoritmusikbutik.

Och nu när ni får så fint sällskap som Lena och Camilla som era personliga guider, så hoppas vi andra på MASSOR av tips när ni kommer hem från er resa i januari!!!
Det ser vi fram emot!!!

Marianne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-19, 09:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Shopping i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi
Kan bara instämma, Pangrati är en jättetrevlig stadsdel, gick i skolan där några månader. Annars är Exarchia min absoluta favoritstadsdel, om man gillar att hänga på cafeer och barer samt botanisera i roliga butiker. Frukt- och grönsakshandeln på lördagar på Kalidromious (har jag för mig den heter, gatan som löper högst upp, närmast Strefi-kullen) är också helt underbar!
/AK
Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-19, 13:42
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Shopping i Athen

I Nea Smyrni finns ett omrade med outlet affarer om man vill fynda. Det ar latt att ta sej dit med sparvagnen som gar till Glyfada. Det finns ocksa ett annat outlet stalle som heter Factory outlet som ligger efter Leof, Athinon Pireos.

Lycka till!

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-19 klockan 08:32. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-19, 16:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Shopping i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva
Ja, Exarchia er blitt mye bedre, du trenger slett ikke være redd for å dra dit. Og det finnes virkelig mange herlige kafeer og barer der, et vidunderlig livlig natteliv!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-19, 16:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Shopping i Athen

[QUOTE=Marianne]Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna. Gissar att det är detta du rekommenderar, stämmer det, Admirala?


Hele området er bra for shopping, egentlig, og er stort nok til at du finner mange butikker i din smak (vil jeg tro...)
Spesielt Hremonidou har masse deilige butikker
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-19, 17:49
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Shopping i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Har även Exarchia rustats upp? Min grekisklärare som är från Aten och nu har flyttat hem igen varnade alltid för den stadsdelen. Dottern sa att det var slummigt där när hon läste i Aten och hon var glad över att inte bo i det området.

Eva

Jag vet inte hur det varit innan, men jag bodde där för ett litet tag sen och stormtrivdes! Underbara kvarter, påminner lite om mina gamla hemkvarter, Möllevången i Malmö... Samma sköna atmosfär, gemytliga folkliv, mycket studenter, kul musik- och kulturliv, "alternativt" (ja, det beror ju såklart på vad man gillar!). Och många bra restauranger.
Det enda negativa var den trista droghandeln runt Exarchiatorget som man inte kunde undgå att se och ibland - som en extra krydda - ungdomskravaller. Men jag kände mig trots allt trygg. Och det rörde sig alltid mycket folk ute på gatorna. Polisen började dessutom med regelbundna razzior i samma veva som jag flyttade därifrån. (Så de sociala problem flyttades väl bara nån annanstans, tyvärr....)
Gillar man rock förresten ska man absolut gå till Underground, rockklubben/baren i ena hörnet av torget. Trevligt ställe!
Hälsningar AK
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-28, 13:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Shopping i Athen

[QUOTE=Marianne]
Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora? Vet du, Frappe?

I princip lika stora, fast vilka dagar har jag inte riktigt koll på just nu! I Melissia vet jag att det varit torsdagar ialla fall!

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-01-18, 20:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Shopping i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Jag har just hittat en gågata på kartan som heter Ekfandidou, den ligger mellan Imitou-, Hremonidou-, Frinis- och Damareos-gatorna.
Vi var en gång på en JÄTTEmarknad som heter Lagoumitzi vid Syngrou-gatan nära Neos Kosmos-stationen. Det var en imponerande marknad med all världens frukter, grönsaker, blomster, fisk, textiler ”you name it!” – det är också en lördagsmarknad. Någon som känner till om marknaderna på Kalidromious vid Strefi-kullen och i Kiffissia, Halandri och Melissia är lika stora?
Nu kan jag svara på detta själv !
Ekfandidiou är ingen GÅgata, men en vanlig liten gata (grekiska kartor! !).
Marknaden på Lagoumitzi är MYCKET större än marknaden på Kalidromious vid Strefikullen. Bägge är på lördagarna och marknaden på Lagoumitzigatan rekommenderas på det varmaste! (Trevligt på Kalidromious också.)
Pangrati har verkligen massor av inköpsmöjligheter!

Marianne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-01-19, 13:53
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Shopping i Athen

Marknaden på Lagoumitzi är MYCKET större än marknaden på Kalidromious vid Strefikullen. Marianne[/QUOTE]


Då får jag vell checka läget snarast

Camilla
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-01-19, 14:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Shopping i Athen

Hej Frappé.

Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?) - känner du till det?
När vi var i Aten så var det alldeles för bra väder till att jag fick med mig maken in på ett stort varuhus - men det skulle vara kul att höra om någon känner till det.

Vi tyckte också att det var väldigt mysigt på marknaden nedanför Strefi, vi hittade en plats på ett café i solen, himlen var djupt blå och vi kunde kika upp till toppen av Likavittos med den lilla kyrkan - härlig stämning, nyårsafton!

Marianne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-01-19, 22:02
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Shopping i Athen

[QUOTE=Marianne]Hej Frappé.

Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?) - känner du till det?

Jag antar att du menar ATTIKA ca 25000 kvm STORT! Och där finns ALLT i princip För shopping kan man aldrig få nog av..........


Camilla
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-01-20, 11:11
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Shopping i Athen

Marianne skrev:
Kommer du på de kanterna så kanske du vill checka det nya varuhuset vid FIX-stationen också. Skulle vara ett STORT och alldeles nytt varuhus i många våningar (7?)

Detta varuhus maste kollas upp!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-01-20, 12:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Shopping i Athen

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Jag antar att du menar ATTIKA ca 25000 kvm STORT! Och där finns ALLT i princip För shopping kan man aldrig få nog av..........
Camilla
Är det så det heter, ATTIKA, det är säkert det! Om det öppnade i slutet av december och ligger vid FIX, så är det detta jag hört om.
Skulle man hamna i Aten en regnvädersdag, och inte vill gå på museum, så kan detta ju vara ett bra förslag...

Marianne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-01-21, 16:15
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 80
Standard Sv: Shopping i Athen

SOme pics from the 2 biggest Athens shopping places :

1) City Link Center (Attica is inside this big building of 60,000 sq.m)










Senast redigerad av Kratylos den 2006-01-21 klockan 16:17.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT