Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-12, 09:42
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Öluffstart på Kreta?

Hej! Är helt ny som medlem här och hoppas på massor av bra tips. Vi är två vuxna med en elvaårig tjej som funderar på flyga till Kreta och ha det som start- och slut-ö för en 14 dagars båtluff. Vilka öar är lämpliga? Vi är sugna på klassikerna Santorini och Naxos och kanske någon ytterligare i Kykladerna; är det smidigt att utgå från Kreta eller är flyg till Aten bättre? Vi har tänkt åka vecka 28, så ett snabbt svar vore tacksamt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-12, 09:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Visst funkar det att starta från Kreta, men Aten som startplats är mycket bättre, allra bäst är start från Aten och avslut på Santorini om man som ni, vill besöka Naxos och Santorini.

Start och mål på Santorini är ju också ett alternativ.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-12, 09:58
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Hej

Jag tycker du försöker svälja för mycket på en enda gång.
Ägna 14 dagar åt Kreta och flytta runt.
Jag har varit här i över 30 år men ännu inte sett allt.
Santorini är mycket vackert men våldsamt DYRT.
Bruka vara där till och från p.g.a jobb med webben.

Uffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-12, 10:35
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Tack för snabba svar! Kreta som bas har delvis att göra med billiga flygbiljetter från Sverige. Jag undrar varför du tycker Aten är bättre som startplats. Restiden med båt till exempelvis Santorini är väl knappast kortare från Pireus än från Kreta, eller..? Sämre turtäthet, färre alternativ eller?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-12, 11:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Hej Macke !
Det finns bra förbindelser upp till Kykladerna, men försök att flyga till Heraklion. Därifrån finns dagliga katamaraner och även några större båtar varje vecka i juli.
Båtarna från Chania verkar gå direkt till Aten utan stopp på andra öar. Landar flyget i Chania måste ni förflytta er till Heraklion, det är faktiskt en bra bit och kostar en del.

Båtarna från Heraklion går i många fall vidare upp mot Ios, Paros, Naxos. Jag hade nog avstått Santorini, ni reser i mitten av juli och som Ulf skriver är det nog ganska trångt och dyrt på Santorini då.

Ett alternativ kan vara typ "utflyktsbåtar" som kanske finns från Chania och Rethymnon. Kreta-borna Ulf mfl kanske har koll på om det går att köpa in sig på dessa för enkelresa till Santorini ?

Tidtabeller för reguljära båtar hittar du på GTP.
http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?...SATATI,11808,8

Ha en trevlig resa

Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-12, 11:41
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Tack för tipsen, Lars! Har du själv utgått från Kreta till öarna? Vilka? Typiskt att flyget går till Chania. Enligt GTP lär det dock finnas en hamn som heter Souda nära Chania, men jag har inte hunnit utröna vilka öar den har förbindelser med. Annars, det är väl buss som gäller mellan Chania och Heraklion? Tidsåtgång, någon?
Tack Ulf för ditt svar också. Har chartersemestrat utanför Chania en gång och visst ska vi någon gång utforska Kreta bättre. Men inte i år. Förstår dock din vurm för något som verkar vara en fantastisk ö
Hälsningar Macke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-12, 11:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Boka båten från Heraklion i god tid, vi blev strandsatta i nästan en vecka förra året, fick på så sätt en bussluffning på Kreta och några underbara dagar i Ag. Nicholaus, men det var inte så det var tänkt från början.
Om jag skall åka mellan Kreta och Kykladerna någon mer gång så beror det i så fall på att någon ger mig resan till Kreta. Fast då kommer jag att stanna på Kreta.
Slår fortfarande ett slag för Aten/ Santo alternativet.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-12, 11:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Macke Visa inlägg
med. Annars, det är väl buss som gäller mellan Chania och Heraklion? Tidsåtgång, någon?
Drygt två timmar. En jättefin bussresa med fina moderna bussar.
Kan det ha kostat 180 SEK per person, kommer inte ihåg exakt och har inte uppgifterna med mig till jobbet.
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-12, 12:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Macke Visa inlägg
Tack för snabba svar! Kreta som bas har delvis att göra med billiga flygbiljetter från Sverige. Jag undrar varför du tycker Aten är bättre som startplats. Restiden med båt till exempelvis Santorini är väl knappast kortare från Pireus än från Kreta, eller..? Sämre turtäthet, färre alternativ eller?
Det stämmer det du skriver ang avstånden och tiden, men tittar man på när båtarna går så är Aten och Santorini alternativen mycket bättre.
Hade förra året varit vår första luff, då hade vi aldrig gjort om det. I år blir det via Aten båda vägarna, hade inte priskillnaden varit så stor så hade vi absolut valt Santorini i stället.
// Helén- vad ni än väljer så blir det ett äventyr
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-12, 14:35
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Okej, Hellen. Jag får överväga att åka via Aten (vilket jag egentligen inte har ngt emot. För som du skriver; flyg direkt till Santorini tycks bra mycket dyrare. Tack dina råd och tips!
Macke - som forskar vidare...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-12, 14:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Macke Visa inlägg
(vilket jag egentligen inte har ngt emot. För som du skriver; flyg direkt till Santorini tycks bra mycket dyrare. Macke - som forskar vidare...
Har man is i magen och kan ta i beräkningen att man bara kanske kommer i väg då kan Santorini alternativet blir riktigt billigt, 1295 per person tror jag är det billigaste vi kommit över och det har varit runt V28. Dock kvarstår en mycket viktig faktor, vädret här hemma måste hålla i sig så att det inte är så många som vill ge sig i väg.
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-12, 17:07
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Har utnyttjat Kreta som bas för öluffning - funkar utmärkt. Förutom den bekväma bussresan Chania-Heraklion kostar båten till Santorini en del, speciellt om man vill komma fram snabbt och väljer en snabbfärja. Minns inte hur mycket, men skulle gissa på typ 30 EUR per person.

Men det går snabbt - vi startade tidigt från Chania (typ 5.30 eller nåt sånt) och var på Santorini typ kl 10. Sen satt vi visserligen i Santorinis hamn fram till kl 23 och väntade på anslutningen, men det är en annan historia...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-12, 18:37
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Förra året i augusti flög vi till Chania för att sedan ta oss ut till kykladerna. (Milos, naxos, santorini) Vi gör inte om det igen! eftersom vi åkte mitt i hösäsong fanns det inte så mycket att välja på när det gällde båtar. vi fick först ta oss till heraklion & sedan vidare till Ag. nicolaus. (från Heraklion till ag nicolaus fick inte alla sitt-plats)
Buss-resan tog totalt 5 timmar, men visst fick vi se mycket fint!!! Det fanns bara retur biljetter till Ag-nicolaus, så det var samma tur tillbaks till Chania.

Vi började med att åka till ön Milos. Eftersom det inte fanns så mycket kvar, så fck vi åka med den långsammaste båten. (LANE) den tog 9 timmar! (18.00 - 03.00) Det går flera båtar som går mycket snabbare till Kykladerna, men som sagt de var fullbokade eller jätte, jätte dyra. boka på gtp innan ni åker i så fall.

Detta året flyger vi till Aten istället. de har ett mycket större utbud på båtar dagligen ut i kykladerna & de är dessutom billigare. Jätte lätt att få billigt boende i Aten också ifall ni vill stanna 1-2 dagar innan ni ger er ut. (hotellen i aten har sommarpriser-billigt!)

Det finns en hel del bolag som har billiga flyg till Aten. Vilket pris har ni hittat till Chania & vilket datum? Hjälper er gärna. (jobbar med det)

sarah.......36 dagar kvar
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-12, 18:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Sarah&Filip
Exakt som vår tripp, fast vi blev kvar i tre eller fyra nätter i Ag Nicholaus, för båten till Kykladerna gick en gång i veckan.
Det var ingen kul start, men en upplevelse rikare.
Vi flyger också till Aten, fast vi har 38 dagar och 12 h kvar på nedräknaren.
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-12, 20:11
sarah&filips avatar
sarah&filip sarah&filip är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 38
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Helén:

Ska ni ut i kykladerna? vart åker ni?

sarah
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-13, 10:06
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

sarah&filip:
Hej!
Er story har nog övertygat mig om att flyga till Aten och sedan luffa vidare. Priserna jag hittat från Sthlm till Chania är följande: 4794 kr (avresa 13/7, retur 28/7) direktflyg med Sterling - lite okristliga tider men väldigt billigt? Sterling är nog billigast även till Aten (direktflyg): 8469 kr (avresa 13/7, retur 27/7). Priserna gäller två vuxna och en elvaåring och är deras Low Fare-biljetter (som blir låsta på ett konto om man skulle tvingas avboka). Kan du hitta bättre pris är jag tacksam för tips. Vi har tänkt oss vara borta i ca två veckor och föredrar smidiga flyg utan byte/väntan. Men man kanske får tänka om... Eller ha is i magen, som Hellen.
Hälsningar Macke
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-14, 11:20
Eleutheras avatar
Eleuthera Eleuthera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Macke Visa inlägg
Hej! Är helt ny som medlem här och hoppas på massor av bra tips. Vi är två vuxna med en elvaårig tjej som funderar på flyga till Kreta och ha det som start- och slut-ö för en 14 dagars båtluff. Vilka öar är lämpliga? Vi är sugna på klassikerna Santorini och Naxos och kanske någon ytterligare i Kykladerna; är det smidigt att utgå från Kreta eller är flyg till Aten bättre? Vi har tänkt åka vecka 28, så ett snabbt svar vore tacksamt.
Hallå Micke!
Här kommer tips som jag hoppas att du har nytta av, jag har rest 2 år samanlagd tid i Grekland och Ö-Världen.
Ni har 14 dagar viket är kanon men inte om du ska landa på Kreta, om ni ska luffa i kykladerna så försök att landa på Santorini, Mykonos eller Athen och åk ner till Rafina istället för Pereus från Athen. Ni kan Även välja och ta ett inrikes flyg till Paros från Athen. Dessa tipsen grundas på att eran tid är begränsad och ni vill väl spendera så mycke tid som möjligt på öarna ?
Sedan är det viktigt att tänka på när man ska hem att man inte behöver ge sig av 2 dagar innan planet lyfter.
Och komm ihåg det blåser med gämna mellanrum i Kykladerna så båtar blir lätt inställda och försenade därför än viktigare att ha ganska okej närhet till flyget hem.
När det gäller ÖARNA så med eran dotter hade jag valt Anti-Paros ni tar er dit från Paros antingen med lilla färjan går ungefär med ett par timmar mellanrum, eller så tar ni bussen över udden till bilfärjan ungefär samma tider gäller. Allt är lätt att hitta i hamnen det är bara att fråga. Men boka inga rum iförväg till Anti-Paros när ni är i hamnen det är låg säsong så det finns gott om rum och ni ska väl spendera dagarna utomhus så leta efter enkelhet och max 15 Euro per natt.
Sedan rekomendera jag Koufunissia helt sagolikt men det tar en stund att ta sig dit Båten går ifrån Naxos och heter Skopelitios det tar ett par timmar och kan vara guppigt men väl där underbart.
Annars suntförnuft och ta inte första bästa rum uthyrare om ni inte har planer på att skänka bort eran reskassa.
Eleuthera från mig
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-14, 19:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
hade jag valt Anti-Paros ni tar er dit från Paros antingen med lilla färjan går ungefär med ett par timmar mellanrum, eller så tar ni bussen över udden till bilfärjan ungefär samma tider gäller.
Den lilla färjan går en gång i halvtimman dagtid och en gång per timma på kvällarna, resan tar en halvtimma.
Pounda färjan går en gång i kvarten, resan över sundet tar 10 minuter och bussresan till den tar ca 20 minuter. Bussresan kan vara olidligt varm i juli. Själv åker jag den bara på kvällen eller om den andra är inställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Eleuthera Visa inlägg
Allt är lätt att hitta i hamnen det är bara att fråga. Men boka inga rum iförväg till Anti-Paros när ni är i hamnen det är låg säsong så det finns gott om rum och ni ska väl spendera dagarna utomhus så leta efter enkelhet och max 15 Euro per natt.
Att hitta bra boende på Antiparos för under 15 Euro per person och natt i juli är svårt , högsäsong för svenskar och norrmän. Räkna med 15-20 Euro per person, då har ni en hel del att välja bland.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-06-14 klockan 19:46. Anledning: Hade inte skrivit klart
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-15, 08:08
Macke Macke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

"Eleuthera" och Hellen:
Mycket tack för ert engagemang. Med Kalimera och dess alerta medlemmar känner man sig betydligt säkrare. Kan tillägga att vi inte är helt låsta vid exakt två veckor, någon dag ytterligare kan vi ta för att hitta rätt pris på flyget, men det verkar svårt att komma under de jag noterat tidigare om vi ska undvika byten med långa väntetider på flygplatser. Framförallt verkar det tji att hitta direktflyg till övärlden till rimligt pris. Kanske ska hoppas på värmebölja hemma och efterföljande prisras på flyg söderut...
Fortsätt gärna skriva (alla!), jag tar tacksamt emot allt!
Hälsningar
Macke
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-15, 10:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öluffstart på Kreta?

Jag har ett tips för nästa år Om ni kan så bestäm er tidigare för att båtluffa och börja bevaka lågprisbolagens erbjudanden redan under hösten, så kommer ni troligen att hitta jättebilliga biljetter!

Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker det verkar vara ovanligt många här i forumet i år som leter billiga biljetter så här sent för i sommar - men tyvärr är det nästan omöjligt att hitta något nu. Allt billigt är slutsålt och den enda möjligheten som finns kvar att hitta riktigt billiga biljetter är om bolagen släpper ospecifierade resor, men de riktigt bra priserna kommer i så fall bara två-tre dagar innan avresedag.

Så om ni är sugna på att båtluffa igen nästa år - och vill ha billiga flygbiljetter så börja leta redan till hösten!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT