Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-02-07, 16:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Nästa stora musikminne är ”God Save The Queen” med Sex Pistols. Nu har vi alltså hoppat fram i tiden, men jag kommer att återvända till fler minnen från 1960-talet.

1977 åkte jag på min första tågluff. (Det skulle senare bli fyra tågluffar, varav minst två av dem finns med på min musikminneslista.) Jag reste med två extremt långhåriga musikintresserade vänner. Eftersom vi alla tre gillade musik började vi med att åka till London, som då kännetecknades av två saker: Drottning Elizabeths 25-årsfirande på tronen, och att Sex Pistols släppte sin singel ”God Save The Queen”. Tänk vilket sammanträffande.




En stor del av vår tid i London tillbringade vi på Wimpys (hamburgerrestauranger fanns inte vår lilla stad på den tiden), på olika pubar (fanns inte heller) och i en mängd skivaffärer. Överallt spelades ”God Save The Queen”, och vi älskade den. En av mina extremt långhåriga vänner köpte en singel. Han var den enda som hade råd.
Vi åkte över till fastlandet igen, och tog tåget till Paris. Våra stora samtalsämnen var punk och Sex Pistols. Vi var fascinerade av punkarna och deras slagkraftiga musik, deras stil och utseende. Hur vågar de sätta in säkerhetsnålar i kinderna? Hur får de håret att spreta åt alla håll?

Vi stannade inte länge i Paris, dock tillräckligt länge för att inhandla säkerhetsnålar och kedjor. Nästa mål var Nice på Rivieran. När vi kommit en bit på resan gick jag in på toaletten och trixade med mitt hår så att det spretade åt (nästan) alla håll. Inte som en riktig punkare, mer som en punkare från Karskrona (där det på denna tid inte fanns några punkare, men ändå). Vi hade hört att man skulle använda sockervatten för att få till den där riktiga punkfrisyren. Nu fick det duga med jättemycket tvål, och vatten.



Jag som punkare.

Sen trädde jag en kedja mellan två säkerhetsnålar, och satte fast den ena säkerhetsnålen i ett öra, och den andra i en kind. Nu började jag verkligen se ut som en punkare. Men om man tittade väldigt noga kunde man se att säkerhetsnålarna inte var hudgenomstuckna, de bara satt där och såg lite ängsliga ut. En riktig punkare trädde ju säkerhetsnålarna genom huden. Men det vågade inte jag.

När jag kom tillbaka till kupén fick mina extremt långhåriga vänner sig ett gott skratt. De kunde inte fixa till sina frisyrer på grund av längden på håret. Annars hade de hakat på. Så jag var den enda punkaren av oss tre.
Hur som helst så plockade vi fram singeln ”God Save The Queen” och fortsätter prata om punken.

Någon sticker in huvudet i kupén och tittar storögt på oss, och frågar på franskengelska: är ni Sex Pistols?!?! Ja, svarar en av mina extremt långhåriga vänner, som inte alls såg ut som en punkare, det är vi. Han frågade om han kunde få en autograf, och visst kunde han det. Eftersom jag var den ende som någorlunda såg ut som en punkare var det jag som fick skriva autografen. Självklart skrev jag Johnny Rottens autograf. Det var ganska enkelt eftersom det nästan var som att skriva Janne Eklund. En stund efter att han nöjd och glad lämnat kupén dök det upp fler och fler beundrare som ville ha min autograf. Till sist var det kö till kupén, och jag skrev, och jag skrev, och jag skrev.

Det var mina femton minuter i rampljuset. Så kan de gå när säkerhetsnålen är på.

När vi åkte hem igen hoppade en av mina extremt långhåriga vänner av i Köpenhamn. Sex Pistols skulle nämligen spela där kvällen efter. Han sov i en trappuppgång, och han såg konserten, och jag ångrar att inte jag också hoppade av i Köpenhamn, för gruppen fanns bara en kort tid, och det hade varit något att säga att jag har sett Sex Pistols, och har varit en i bandet.

Vad tycker jag om ”God Save The Queen” idag? Kort och gott: jag älskar den! Så klart.

Nästa skiva i serien Mina Musikminnen går vi tillbaka i tiden. Då ska jag berätta om en sockersöt låt som jag drack sockerdricka till, och som gjorde att jag förstod att det var skillnad mellan arbetarklass och överklass.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-02-07, 17:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Hahaha, tänk att du var en rockstar en gg i tiden!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-02-08, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Där ser man. Folk tror vad som helst!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-02-08, 12:34
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Kanonlåt! Den och Anarchy in the UK gör ju bara dom Never Mind The Bollocks till ett mästerverk!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-02-09, 10:11
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Vilket kul minne!!

Själv så köpte jag LP:n "Never mind the bul....". Lånade ut den en tid därefter till någon, som efter vanligheten, inte lämnade tillbaka den Min favoritlåt var "Pretty Vacant".
Senare köpte jag även "No fun" på singel, som var ett litet mästerverk. (tyckte jag iaf då).

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-02-09, 18:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hahaha, tänk att du var en rockstar en gg i tiden!
Ja, men bara i 15 minuter. Men, alltid något.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-02-09, 18:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Folk tror vad som helst!
I alla fall gjorde fransmännen det. Det hade nog inte så stor koll.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-02-09, 18:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Kanonlåt! Den och Anarchy in the UK gör ju bara dom Never Mind The Bollocks till ett mästerverk!
Visst är det!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-02-09, 18:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Senare köpte jag även "No fun" på singel, som var ett litet mästerverk. (tyckte jag iaf då).
Lyssna igen, du kanske fortfarande älskar den.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-02-10, 08:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Senare köpte jag även "No fun" på singel, som var ett litet mästerverk. (tyckte jag iaf då).
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lyssna igen, du kanske fortfarande älskar den.
Fast vad många inte vet är att No Fun är en cover på The Stooges hit från 69. En ung Iggy Stooge var medlem och som sedemera blev Iggy Pop.

Lyssnar fortfarande på Stooges då och då. Riktigt rå rock.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-02-10, 10:18
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Jag tycker Stooges version är bättre (men lika punkig, dvs klart före sin tid).
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-02-10, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Lyssnar fortfarande på Stooges då och då.
Jag var besatt av plattan Raw Power som kom 1973. Vilket ös!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-02-10, 12:16
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag var besatt av plattan Raw Power som kom 1973. Vilket ös!
En klassiker, definitivt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-02-11, 08:21
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Mina musikminnen del 4. God Save The Queen med Sex Pistols.

Jag har MÅNGA trådar i mitt annars gedigna musikintresse men punken gick mig förbi som någonting jag INTE hade lust att ta i. Jag kunde acceptera vissa låtar men det fick räcka. Att det fanns sådant som sedan mynnade ut i diverse varianter av s.k. "depprock" var en annan sak men för både punken och den mest extrema varianten av depprocken, kläderna, råheten, "hatet" osv. så tog jag tydligt avstånd men utan att uttrycka mig (bara höll det inom mig). Jag kunde ta mig till sådant som t.ex Killing Joke, The Mission, Chameleons, YThe Damned (inte den tidiga eran av dem), The Cult m.fl. men detta anser jag inte tillhör punken, den "riktiga" delen som ni andra gillar.


/ Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT