Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-05, 14:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Att lära ut öluffandets ädla konst

Kom hem i morse efter att ha tagit med 17-åringen och hans kompis på en minimini-öluff. Öar: Santorini, Naxos och mycket lite av Paros. Tid 11 dagar.
Syfte med resan: Att "lära" sonen hur man gör när man öluffar. Visa på hur lätt det är att ta båtarna mellan öarna, var man hämtar ut förbokade båtbiljetter etc etc. Charter har vi åkt på förut så det där med var man ska leta tavernor för att undvika turistfällorna i största möjliga mån vet han redan. Naturligtvis ville även jag åka till öar jag ville antingen återse eller lära känna lite bättre.

Jag ville ta honom till en ö där man kan hitta mycket att göra, hitta mysiga choror, fina sandstränder, lugn och ro men ändå lite liv och inte alltför höga priser. Jag ville undvika de största partyresemålen då frestelserna där kan bli alltför många för två äventyrslystna 17-åringar

Så vi valde att spendera den huvudsakliga tiden av resan på Naxos i Plaka. Flög till och från Santorini där vi också spenderade några dygn extra.
Vi gjorde en dagstur över till Paros och tog Blue Star färjan tidigt på morgonen från Naxos.

Jag börjar med Santorini: Vi förbokade på Honey Moon Beach Appartments och vi är alla tre så glada att vi gjorde det. Som jag redan skrivit tidigare här i forumet så är Paris och Julia två otroligt mysiga och vänliga människor. De gör båda precis allt som står i deras makt för att deras gäster ska ha det så bra som möjligt. De är så ödmjuka och så lugna.
Detta noterades även av tonåringarna som fullkomligt älskade både dem, hotellet och stranden. Vi spenderade sammanlagt tre (eller två och en halv snarare) nätter där och självklart anser jag inte att man kan begära gratis transfer till flygplats då man ska lämna, om man bara stannar en natt utan att betala lite extra för det. Priset blev ändock otroligt billigt med tanke på vad man får för pengarna.

Honey Moon är fullkomligt ljuvligt! Och på stranden nere vid Perivolos går att finna solsängar, discomusik, vattensporter och beachbarer. MEN det går också alldeles utmärkt att hitta en väldigt stor del där det är tyst och lugnt. Vattnet är så rent och så friskt och vågorna otroligt sköna att kasta sig i.
Grabbarna säger att de vill åka tillbaks till Santorini och stanna på hotellet i en vecka nästa gång. De gillade även den del av stranden utan musikbarer bäst.

Naxos: Så glad att fått lära känna Naxos ännu lite bättre. Ön är en pärla, där finns lite av allt och Plaka var helt fantastiskt, underbara vågor och gyllengul strand. Naxos Chora är så mysig och den gamla delen samt Old Market jättetrevlig att strosa runt i. Lätt ta bussen till och från Chora, hamn osv både med och utan baggage. Och grabbarna åkte ofta in dit på kvällen.

Vi gjorde även ett besök uppe i bergen där vi gick lite vilse. Jag fick då användning av grekiska ord jag trodde jag för länge sen hade tappat ur vokabuläret. Men, måste man så kan man Till slut hittade vi rätt och kom till Apeirantos. Vi besökte Visual Art museet samt det lilla Folkloremuseet och fick veta massor om den lilla byn.
Bl.a om Manolis Glezos som är född och uppvuxen i Apeirantos. Han blev min nya hjälte! Bl.a så klättrade han upp på Acropolis i Aten och bytte ut den nazistiska flaggan mot den grekiska en natt under andra världskriget. Atenborna vaknade då upp på morgonen och fick se sin egen flagga där igen. Naturligtvis betydde detta oerhört mkt för dem och gav både hopp och kraft under en svår tid. Han var även mycket aktiv i motståndsrörelsen under juntatiden och har fänslats mer än en gång för sin frihetskamp. Idag är han 92 år och sitter i EU-parlamentet men besöker sin hemby regelbundet.

Efter en vecka på Naxos med dagsbesök på Paros i Naoussa och Parikia var det dags för hemfärd. Honey Moon Beach Appartments igen som sagt och mängder av Julias fantastiska mat.
Vi är helnöjda med vår resa och båda ungdomarna har nu lärt sig vad roomsare är och tar sig nog relativt obehindrat själva runt i den kykladiska övärlden nästa år om de så vill Och båda vill tillbaks till både Honey Moon och Perivolos samt Naxos.
Hälsningar från en trött men lycklig och nöjd Thira

Senast redigerad av Thira den 2014-08-05 klockan 14:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-05, 15:42
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

UNDERBART!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-05, 15:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Så lyckat alltihop lät! Och det låter som en klok tanke att börja Greklandsprogrammera ungarna så tidigt som möjligt. Vid 17 är det hög tid

Roligt att ni trivdes så bra med Honeymoon och Perivolos. För några år sedan tog jag just en sådan där vecka där, jag ville lägga mer tid efter att bara ha passerat där 1-2 nätter på väg till/från andra öar.

Och jag hade det underbart - såg mer av Santorini än jag tidigare gjort, hade fina bad på den lugna delen av stranden och njöt av Julias och Paris fina omhändertagande. Det var en riktigt skön vecka.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-05, 15:45
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Fint att resan blev så lyckad för Er!..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-05, 16:57
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-05, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 377
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Vi är helnöjda med vår resa och båda ungdomarna har nu lärt sig vad roomsare är och tar sig nog relativt obehindrat själva runt i den kykladiska övärlden nästa år om de så vill Och båda vill tillbaks till både Honey Moon och Perivolos samt Naxos.
Bättre betyg kan resan knappast få.

Kul att allt blev så himla lyckat.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-05, 17:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och det låter som en klok tanke att börja Greklandsprogrammera ungarna så tidigt som möjligt.
Hehe, jo det är sant. Vår dotter har besökt Grekland årligen sen hon var två år. Numera är det nästan hon som mest längtar till Grekland varje år!

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-05, 18:31
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Att lära ut öluffandets ädla konst

Förstår om killarna är helt greklandsfrälsta efter denna resan ☺.
Så härligt ni haft det ☺ men oj vad tiden gick fort !
Ylva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-05, 21:53
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Att lära ut öluffandets ädla konst

Trevlig läsning! Vad härligt ni haft det.

Vilken skön ö- luff och lämpliga val du tänkt ut. Härligt att läsa!

Minns hur det pirrade i mig när jag själv kom till Grekland i yngre tonåren. Blev biten för livet. Spännande för grabbarna att snart resa själv kan jag tro!

/Marja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-05, 22:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Att lära ut öluffandets ädla konst

Tack alla. Vad gulliga och positiva ni är!

Ja nu har nog min äldste son firat semester med sin mamma för sista gången på ett par år. Kan tro att han bär iväg till Naxos och Santorini redan nästa sommar, medans jag åker till Amorgos kanske

Malina, jag kom ihåg att hälsa J och P från er. Hon blev glad och berättade att de känt er länge.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-06, 09:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Att lära ut öluffabdets ädla konst

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hehe, jo det är sant. Vår dotter har besökt Grekland årligen sen hon var två år. Numera är det nästan hon som mest längtar till Grekland varje år!
Låter som om indoktrineringen varit framgångsrik alltså!

Det var den nog i mitt fall också, även om jag var tonåring när föräldrarna började åka (till Rhodos, som de kom att älska).
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-06, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 936
Standard Sv: Att lära ut öluffandets ädla konst

Låter härligt och fint. En riktigt positiv upplevelse!

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-06, 14:49
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Att lära ut öluffandets ädla konst

Låter verkligen som att ni fick en mysig resa! 16-17-årsåldern är väl en härlig tid att börja resa på egen hand, så som Du sa får Du kanske inte sällskap av ynglingen i fortsättningen. Minns fortfarande hur spännande det var att som 16-åring göra den första utlandsresan med flickvän, men utan föräldrar!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT