Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-27, 13:58
Jessica77 Jessica77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 4
Standard Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Jag undrar om det är någon som vet om det går att köpa modersmjölsersättning typ Nestlés NAN i Pythagorion, Samos? Eller bör man ta med? Vi ska resa dit i slutet av September med vår son som då är 3 ½ månad och han äter bara ersättning. Om någon har andra tips om att resa med spädbarn så hör gärna av er! Som vad man bör ha med sig etc.
Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-27, 14:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Ta med modersmjölksersättningen hemifrån. Även om samma märke finns kan den vara sötad mer än vad den som säljs i Sverige är. Vet inte helt säkert men i många länder sockras maten till spädbarn på ett sätt som inte är gångbart för en svensk marknad. Om du ammar ditt barn nu tycker jag att du ska försöka fortsätta med det under resan då behöver du inte oroa dig för maten och hygienen vid tillagningen. Modersmjölksersättningar är ganska säkert dyrare i Grekland.

Solfiter till barnvagen kan vara bra att ha. Faktor 50 brukar finnas med Australiensisk standard. Prata också med din BVC sköterska för personliga tips eftersom ditt barn är så litet när ni reser.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-28, 13:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Solfiter till barnvagen kan vara bra att ha. Faktor 50 brukar finnas med Australiensisk standard.
Eva, är det solfiltret till barnvagnen som är "faktor 50"? Eller menar du solskyddskräm?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-28, 13:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Filtrets solskydd motsvarar faktor 50. Dottern köpte ett när vi åkte med barnbarnet på hans första utlandsresa. Vi visste att vi skulle promenera mycket och han sov gott därunder. Filtret är svart och lätt att glänta på om man vill titta till den lille. Även vid hans andra resa när han var 1,5 år gillade han att sova under filtret när vi promenerade på dagtid.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-28, 15:04
Jessica77 Jessica77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 4
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Jo, det optimala hade ju vart att amma, om man kunde det!

Men om det skulle krisa sig borde det inte vara en omöjlighet att få tag på modersmjölkersätting på Samos?

Jag tar gärna emot mer tips från dem som rest med spädbarn!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-28, 15:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Jag tror att det enda som är riktigt viktigt är att ALDRIG låta honom vara i direkt solljus och att se till att han ofta får i sig vätska (modersmjölksersättning och eventuellt vatten). Så små kroppar får allvarlig vätskebrist väldigt snabbt.

För övrigt är det ju bara att sköta honom som vanligt och naturligtvis att anpassa allt ni gör till att han är med.

Och så njuta av honom och av resan förståss!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-28, 19:00
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Vet ej hur det är på Samos men antagligen som resten av Grekland
Vi köpte mjölkersättning till våran dotter på Rhodos kommer dock ej ihåg vilket märke det var för Nan som vi hade hemma hittade vi inte. Den var sötad och smakade mer Milkshake än ersättning. Fast det fungerade bra och hon tyckte om det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-28, 22:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Jag vet inte hur gammalt ditt barn var Bob-Kåre men trådskaparens baby kommer bara att vara 3,5 mån när de reser till Grekland och då är sammansättningen ganska viktig. Hög sockermängd är olämligt och babyn vänjer sig vid den smaken ganska snabbt. Kan orsaka diareer för en ovan liten mage.

Jag skulle defintivt använda en del av packutrymmet till maten för ett så litet barn. Tänk också på att myggmedel, solskyddsmedel etc inte kan användas på så små. Ta gärna med bra myggnät hemifrån som kan användas till vagnen och nattetid om det behövs.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-29, 11:22
Jessica77 Jessica77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 4
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Jag ska absolut ta med ersättning till hela resan, milkshake kan vi vänta med ett tag. Men det känns bra att veta att det får tag i någon typ av ersättning om tex väskan försvinner påflyget osv. Men jag ska packa ersättning i olika väskor så man är garderad.

Blöjor har jag hört att det också rekommenderas att tas med pga att det är dyrt men går det att få tag på pampers/libero där nere? Övervikt kan också bli dyrt.

Jag ska satsa på bra solskydd till vagnen, såsom solskärm och parasoll. BVC sa däremot att det funkar lika bra med en vanlig filt istället för sånt där solfilter. Vanliga filtar ska tydligen och stoppa för UV-strålar.

Vår pojk har klarat värmen bra här i Sverige när det var över 30 grader i en vecka så förhoppningsvis ska det gå bra i Grekland med i slutet av September!

Är det däremot någon som vet om man måste koka flaskvattnet ordentligt innan man blandar ersättning på det? Det står ju på paketen att även kranvattnet i Sverige behöver kokas, men det är inte nödvändigt enligt BVC.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-29, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Modersmjölkersättning Samos,tips spädbarn.

Fördelen med riktigt solfilter är att det inte blir så varmt som under en filt. En ljus filt släpper också igenom mer solljus.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT