Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-16, 18:06
Cinzia Cinzia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 1
Standard Sevärdheter och boende i Aten

I höstrusket sitter jag och drömmer mig bort och funderar på om Aten inte vore en trevlig stad att besöka framåt våren eller sommaren 2009.

Vad finns det för sevärdheter som man bara inte vill missa om man besöker staden?

Vilka områden vill man bo i ? Går det att t.ex. hyra en lägenhet för en vecka istället för att bo på hotell? (så kan man laga mat själv och på så sätt få ner kostnaderna)

Finns det väl fungerande tunnelbana, bussnät m.m.?

När är det bäst att besöka Aten?

Vad är dyrt/billigt i Aten?

och vad har jag glömt att fråga om som är bra att veta?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-19, 13:34
ftoxobouzoksis ftoxobouzoksis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Sevärdheter och boende i Aten

Vintern och våren är de bästa årstiderna att besöka Aten på. Det finns mycket att se inom gångavstånd i centrum. Bland muséerna är arkeologiska museet och benakimuseet värda ett besök. Räkna med flera timmar på respektive! Akropolis och Akropolismuseet är också ett måste om man inte varit där - annars tycker jag mest om att titta upp mot Akropolis. En promenad runt hela Akropolisklippan är också intressant - börja t ex vid Monastirakitorget, gå upp till Anafiotika och fortsätt till Plaka och runt på andra sidan. Då ser du även vindarnas torn på vägen. Nära vindarnas torn finns muséet för grekiska instrument (gratis inträde). Andra intressanta områden är Kerameikos bortåt Gazi och Agoran med Attalos stoa och Thision-templet. Eller så kan man ta sig åt andra hållet mot Kolonaki, via Kolonakitorget, och knalla upp på Lykavitosklippan, där jag tycker man har den bästa utsikten över staden. Där uppe finns ett litet kapell Profitis Ilias, och en svindyr restaurang. Vill du höra riktig grekisk rebetikamusik kan jag rekommendera Athinaiisa bredvid Kallimarmarostadion, eller t ex Taximi i Exarxeia. Detta är ställen där man börjar spela först vid midnatt så räkna med att vara på hotellet på morgonkvisten. Även vid plateia Iroon i Psyrri finns det ett bra rebetikaställe. På eftermiddagarna spelar de rebetika på Kapnikarea vid kyrkan med samma namn på Ermou.

Undvik sidogatorna runt Omonia, särskilt norra Psyrri norr om Plateia Iroon mot saluhallen. Mycket öppen droghandel med människor som kanske inte har så mkt att förlora.

En dagstur till ön Aigina rekommenderas varmt - ta tunnelbanan till Pireus, köp färjebiljetter på tunnelbanestationen 9 € enkel. Resan tar en timme, och båtarna går med ca en timmes mellanrum. Utflykter som man kan fundera på om man har tid: Korinth, Epidauros, Mykene, Delfi, Sounio etc.

Priser? Hotell 50-100 € för ett dubbelrum i centrum. Taxi är billigt och säkert på kvällen - mellan 2-5 € i centrum. Livsmedlen kostar nästan lika mycket som i Sverige, äta på restaurang oftast billigt ca 30 € för två personer inkl. förrätter, vin och öl. De billigaste och proppfullaste ställena finns längs Mitropoleos invid Monastirakitorget. Tunnelbanan kostar 0,80 € enkel. Buss från/ till flygplatsen 3,60 €. Tidningen Athinorama (2 €) är ovärderlig på plats - den kommer ut varje torsdag, och säljs i varje kiosk.

Är själv ingen Atenfanatiker - har själv arbetat där och är kanske lite kritisk. Jag tycker dock att staden är spännande kaotisk, och en resa dit i kombination med en eller ett par dagar på Aigina eller Peloponisos kan rekommenderas.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-01, 18:23
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Sevärdheter och boende i Aten

Oj! Det här var många tips som måste kollas upp . Har planer på att åka dit i början av april... Isåfall skriver jag ut dessa tips och tar med mig! TACK!

Helena S
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT