Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-07-15, 11:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Jag älskar grekisk mat men kan väl säga att det blir tufft för dig att övertyga honom att det grekiska köket är bättre än det franska. Vällagad fransk mat är ju helt underbar.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-07-15, 11:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

...ett förslag till...Varför inte bo på Atens Riviera, dvs Vouglaniemi eller Glyfada? En av Alexandra Pascalidous grekiska pärlor. Där har ni tillgång till både bad och kultur, fast det riktigt småskaliga grekiska har ni ju inte där.

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-07-15, 12:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnikaD Visa inlägg
människorna är trevligare i Grekland än i Frankrike. Att badvattnet är kristallklart, jämfört med Frankrike. Och att Grekland var ett historiskt nav före Kr, vilket känns i luften!

Hur passar Kreta, Samos eller Karpathos in på mina intentioner?
Karpathos passar alldeles utmärkt på alla punkter. Skapa dig en bild genom att läsa i Karpathosforumet samt bland resebreven. Titta in på min profil bland mina fotoalbum. Vällagad grekisk mat - tja, Elea Karpathos, El Greco, Parasol, Mezedopoleio Mesogeios, Taverna Pigadia, Taverna Under the Trees och Dramountana är bara några av de restauranger ni måste prova!

Karin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-07-15, 14:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Är ni inte sådana att ni vill ligga mycket på stranden så tror jag också att Kreta är bäst. Där finns så många genuina platser att se, inkl historiska sådana, där finns små byar, större städer samt ett bra septemberväder! aen är ju frågan förstås om ni vill bo på samma ställe och "bara " göra utflykter eller om ni vill röra på er mer och byta övernattning. Vill ni sova på samma ställe hela tiden så är ju Kreta stort...
Detta är svårt att råda i....och Du lär få SÅ många svar...

Lissi+
AnnikaD, för mig finns bara ETT svar:
Paleochora på Kreta!
Men det finns andra byar på Kreta som andra kan rekommendera som är precis för er..
Birgitta.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-04, 09:48
AnnikaD AnnikaD är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2014
Inlägg: 5
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

OJ här har jag varit dålig på att säga tack för alla fina tips!

Vi bokade resan i september förra året, och åker i september 2015. Jag och min sambo åkte för att reka i höstas och det föll sig som såhär:

Vi är 15 personer som åker tillsammans i en vecka, och valet föll på Samos, och staden Agios Konstantinos där vi kommer att bo på Hotel Daphne.

Det som vägde för Samos var de fina stränderna, direktflyg (då vi är många personer), vinet (!!), den häftiga historien, det trevliga grekiska, fast ändå en modern "turistig" sida som eventuellt kan vara bra för en first-timer.

TACK till er alla för era underbara förslag - tro mig, jag vill besöka alla öar som går! Ett livsmål att leva efter kanske ...
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-04, 11:50
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vill impa med Grekland på 60-års kalas... hjälp!

Förutom att läsa om alla öarna här på Kalimera kan du läsa igenom denna sidan som har superbra beskrivningar om Grekiska öarna. http://www.angelfire.com/super2/greece/

Jag bor själv på Santorini och håller med om att det är magiskt. Jag förundras lika mycket själv över skönheten och känslan den ger även efter 25 år här. Som sagts här behäver Santorini inte vara dyr, man måste bara veta var man ska äta och bo. Ni kän läsa min Santorini Trip Ideas på TripAdvisor här
http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html, där jag nämner Tavernor och budget hotell. Sök hotell genom www.booking.com också.
Mest speciellt kanske det är att bo i Oia men hotellen och annat är dyrare än resten av ön. Firostefani är närmre Fira som är huvudbyn och har underbar utsikt.
Jag kan definitivt föreslå att kolla in http://www.donnashouse.gr/ som ligger i Pirgos. Pirgos är en traditionell by med lite turism men ändå en hel del bra tavernor och restauranger. Utsikten från Pirgos slår både Oia, Fira, Imerovigli och Firostefani (enligt mig och många fler).



Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT