Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-10, 16:49
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Storm!

Idag är det full storm bland Småkykladerna, 10 beaufort (ca 24 - 28 m/s), och på Facebook strömmar dramatiska bilder in från övännerna. Höga klippuddar sköljs över av mäktiga vågor, vattnet slår in mot byggnader i närheten av stränderna och de som är på plats verkar vara lika fascinerade som jag över naturkrafterna. Jag önskar att jag var där!
Våga
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-10, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Storm!

Visst är naturen mäktig!
Jag älskar alla väder i Grekland! Strålande sol och över 30 grader är egentligen ganska trist och förutsägbart

Om 2 månader är jag på Tinos och har gärna lite busväder, men jag vill inte åka båt då...

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-10, 17:11
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Storm!

Jag bodde högst uppe i Kastro på Naxos några marsveckor för ett antal år sen och det ösregnade flera dagar i rad. I stort sett alla gränder förvandlades till forsande bäckar med 5 - 10 cm djupt, iskallt vatten så det gällde att hitta bra i labyrinterna för att komma någorlunda torrskodd ner till hamnpromenaden! När det forsande vattnet hade nått så långt var trycket så högt att vattnet sprutade ut som strålar från brandslangar tvärs över hela hamnpromenaden och rann ner över kajkanten! Ett härligt skådespel, särskilt när vi trängde ihop oss på det enda kvällsöppna caféet och drack varm choklad.
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-10, 17:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
När det forsande vattnet hade nått så långt var trycket så högt att vattnet sprutade ut som strålar från brandslangar tvärs över hela hamnpromenaden och rann ner över kajkanten! Ett härligt skådespel, särskilt när vi trängde ihop oss på det enda kvällsöppna caféet och drack varm choklad.
Våga
Sånt är mysigt!
Lite så var det på Tinos okt/nov2009...ösregn nästan hela veckan, men en av de mysigaste veckorna där ändå! Härligt att sitta på de få ställena som fortfarande var öppna. Man kommer nära lokalbefolkningen också. Det luktar så gudens gott i naturen när det regnar! Alla färger i gråskala älskar jag.





Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-10, 20:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Storm!

Katter och andra utedjur är mindre glada.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-10, 21:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Storm!

Naxos idag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-10, 22:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Storm!

ÅH, jag älskar oväder när jag är i Grekland!
Minns så väl när jag på Amorgos i höstas och det regnade och blåste kraftigt, då kröp jag ner under en filt i sängen med ett glas vin och god bok och bara mös... samtidigt som jag hade överblick över det vilda havet utanför mitt fönster.... mmmmm....Amorgos jag saknar dig!!...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-11, 05:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Storm!

Man kan bara mysa då och vara inomhus.
I Athen har det varit snöstorm, i Chora Sfakia på Kreta kör man plogbilar för fullt. I Chania har stolar m.m. slagits sönder längs hamnpromenaden när vågorna har kommit långt, långt upp. Träd har blåsit omkull. Runt 6-8 plusgrader i Chania. Precis som här hemma i Umeå. Men vi har vindstilla och sol.
Så över hela Grekland och stora delar av Medelhavsområdet är inte vädret nådigt.
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-11, 06:50
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Storm!

Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är härligt! På håll kanske det är det men att inte kunna sova av oro för att fönster skall gå sönder eller att vatten skall komma in i huset eller hur de små katterna och andra djur ute skall klara kylan det är inte härligt.
Jag har knappt sovit på två nätter och har en stor klump av oro i magen, måtte det sluta snart,
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-11, 09:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Storm!

Jag förstår Dettis, hur ni har det i stormen! Ändå har ni ett nytt och välbyggt hus. När vi de första åren bodde vid jultid i vårt hus, som bara hade enkla glasrutor i fönstren, "hatade" jag ljudet från de hårda nordliga vindarna. Att det blev fuktigt och kallt inomhus, var också besvärligt. Värmekällorna räckte inte till. Just nu är vi glada över, att vi inte är i Koutsounari. Vi har ju samma temperatur här i Östersund +6.5 och bara 3-4 Beaufort. Men hav tröst, Dettis, snart kommer vårsolen till östra Kreta!
Till er andra, stormromantiker, vill jag bara säga: "Åk till Grekland, när det stormar på vintern, så kanske ni kan förstå"!
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-11, 11:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Till er andra, stormromantiker, vill jag bara säga: "Åk till Grekland, när det stormar på vintern, så kanske ni kan förstå"!
/ Jannis
Känner man sig otrygg pga av oväder så är det naturligtvis inte trevligt och under vintern är det säkert inte så roande när det dessutom är kyligt!

Kan förstå Er som bor i Grekland under vintern, då hade jag nog inte heller njutit så mycket vid oväder!
Men vi "turister" som endast stannar en kort tid under hösten kan kanske tycka att en eller ett par dagars regn och storm kan vara mysigt (när man är inomhus och känner sig trygg).

Skulle aldrig vilja vara ute till havs vid oväder tex. vilken mardröm!

Naturligtvis känner jag för alla djur som far illa ute i kylen!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-11, 11:31
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Storm!

Tänk så olika vi människor är! Jag har varit i Grekland och upplevt vinterstormar, och jag har upplevt stormar på många andra platser också. Jag njuter i stort sett alltid både ute och inne, om än med skräckblandad förtjusning ibland. Att vara ute länge i snöstorm är ingen riktig höjdare för mig, och att vara i en båt i storm vill jag slippa men annars fylls jag av förundran över naturens mäktighet och andas lättare än annars. Det kanske hänger ihop med en mycket blåsig uppväxt...
Våga
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-11, 11:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är härligt! På håll kanske det är det men att inte kunna sova av oro för att fönster skall gå sönder eller att vatten skall komma in i huset eller hur de små katterna och andra djur ute skall klara kylan det är inte härligt.
Jag har knappt sovit på två nätter och har en stor klump av oro i magen, måtte det sluta snart,
Jag tycker synd om er och det ser inte bättre ut några dagar framåt. Det ska t.o.m bli nollgradigt i Chania någon förmiddag (enligt yr.no). Det ser hemskt ut på videos över Chania idag.
I Heraklion snöar det i närområdet. Skolor och vägar är stängda i Chora Sfakia-området.
Jag lider även med katterna på Kreta och andra öar, undrar hur det går för dem?
Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-11, 12:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Storm!

Ja man kan ju undra vad som sker i naturen... Nånting är ju fel med dessa kraftiga oväder. Här i Kalmar strålande sol och hos vissa jackor av i fågelkvittret.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-11, 12:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Storm!

Vi har inte planerat in någon resa, och det är ju bra. Men man vet aldrig om det händer något akut, som den där nyårsaftonen då min nyopererade man fick blödningar som man inte kunde stoppa på vårt lilla sjukhus, det var bara att ta sig till Rodos med katamaranen, 4 timmar i jobbigt väder. Eller som i morse, när bekanta missade flyget till Australien för att de inte kunde ta sig till Kos...många såna exempel som gör stormar mindre attraktiva.

Mina katter har ett jättebra gömställe under presenningar och får extra mycket mat nu, men de hostar och nyser och ogillar vädret på det tydligaste vis.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-11, 12:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja man kan ju undra vad som sker i naturen... Nånting är ju fel med dessa kraftiga oväder.
Idag snöar det i Aten.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-11, 14:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är härligt! På håll kanske det är det men att inte kunna sova av oro för att fönster skall gå sönder eller att vatten skall komma in i huset eller hur de små katterna och andra djur ute skall klara kylan det är inte härligt.
Jag har knappt sovit på två nätter och har en stor klump av oro i magen, måtte det sluta snart,
Jag förstår dig! Jag läste på din blogg om hur regnet sipprade in genom stenväggarna på ert hus. Alltså inte genom skarvar utan rakt genom stenen. Och då ser ert hus ändå relativt nybyggt ut, men tänk på gamlingarna som bor kvar i sina lika gamla hus. För dem är oväder allt annat än mysigt.

Och som Monica säger, om någon blir akut sjuk när ön är inblåst. Livet på öarna är så mycket hårdare än vad vi turister upplever.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-11, 14:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Storm!

Jeg føler veldig med de mange i Hellas som ikke har råd til nok oppvarming og fryser ( mer enn vanlig) inne i husene sine denne harde vinteren
- må innrømme at jeg ikke har tenkt like mye på kattene...
Jeg romantiserer absolutt ikke vinteruvær
- å bli fasinert av bølger og kaskader av vann/ "vannshow" gjør jeg
Vi opplevde et fantastisk sådan i Paleochora i november 2013

Ellers er jeg villig til å innrømme at jeg helst vil ha " forutsigbart" deilig vær, feriene våre Men siden vi oftest reiser i l a v sesong så tar vi også annet vær med godt humør
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-12, 05:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Storm!

Alla fattiga, hungriga och hemlösa måtte ha det hemskt just nu. Att glädjas över extremväder är nog mer ett nöje för den priviligierade människan som mätt och belåten kan svepa pläden om benen. Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-02-12, 07:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Storm!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alla fattiga, hungriga och hemlösa måtte ha det hemskt just nu. Att glädjas över extremväder är nog mer ett nöje för den priviligierade människan som mätt och belåten kan svepa pläden om benen. Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT